Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: profiili - Elokuu 30, 2010, 12:18:28 ip
-
Heip kaikki!
BMW kuski on alkanut syrjäsilmin katsella Guzzia, kauhistus!!
Voisitteko asiaan vihkiytyneet kertoa mitä pitäisi ottaa huomioon jos katselisin ostomielessä -98 Guzzi Californiaa? Näyttäisi siistiltä kuvissa mutta onko pommeja piilossa korean kuoren alla?
Kiitos jo etukäteen.
Marko
-
Jopa Bemarin omistanut
Itsellä -97 California ja "vanhassa vara parempi". Ei tarvi irronneita letkuja tankista kaivella .. heh..heh ( pumppu vielä ulkona ). Ajettu kyllä vasta 68 tkm ja pelaa kaikista mekaanista äänistä huolimatta. Eli huomaa että kone on käynnissä. Huolet alkaa vasta kun ääntä ei ilmaannu ollenkaan. Sitten pitää varmaan korjata. Laatikon ja perän "välykset " selviää kun keskiseisontatuella ykkönen silmässä lonksuttaa takarengasta...jos renkaan ulkopinnan liike on yli 60 mm...... hmmm.
Italiassa kun jopa 40 asteen helteessä ajeltiin ykkös- ja kakkosvaihteella ja tuntui kuin jalkojen välissä olisi ollut kamiina. Silloin ajattelin , että jos tähän Guzzi ei laukea... niin mihinkä sitten...
Mutta huoltaa tietenkin pitää...sillon tällöin
MR
-
Niin, siunakkoon, olihan mullakin SE bmw...
Muistaakseni otimma oikeen maljat pemarin perän tuhon 1.vuosipäivänä viime viikonloppuna ;D
Californiat on lähestulkoon ikiliikkujia. Mulla on -95 ja -86 kalit. Nuoremmalla on takana noin 300tkm, vähällä ruuvaamisella. Kateelliset väittää että kestävyys perustuu roimaan alitehoisuuteen, miten lie...
Jos kalilla on ajettu likemmä 100tkm kannattaa selvittää onko venttiilin nostajan kupit vaihdettu. Sen ne näissä tuntuu kestävän ongelmitta. Samoin vanhan mallin kardaanin nivel/tukilaakeri on yleensä satkussa vaihtokunnossa. Mitään kauheita rahareikiä nämä ei ole jos itse tekee, osat on suht halpoja. Ja helppo vaihtaa.
Kytkin saattaa olla finito, käytöstä riippuen. Ei sekään kallis mutta ketinen uusia.
Käyhän kokeilemassa ja ota mieluusti joku kutsin jo omistava mukaan. Vaihteet vaatii kovaa käsittelyä mutta ylimääräistä ääntä laatikosta ei terveenä kuulu. Lootan osat on kalliita. Viitosen rattaat saa nopsasti huutamaan kun vedättää liian pienillä kierroksilla. Ei se huuto heti vaarallista ole mutta kenenkään pää ei kestä sitä kauaa kuunella.
Venttiilikoneistosta pitää kuulua rallatus, paitsi PI-koneissa(o3-05???).
Ja se Valeon starttimoottori mutta sehän on pemarissakin.
Ja jotain pientä sähkövikaa saattaapi olla näissäkin.
Ja se uudempien pensamumppu/letku-systeemi.... ;D
Ja se tärkeen asia....sen pitää tuntua sopivalle!
-
Moro
Kiitos kommenteista.
Koeajoin vuosia sitten -92:n Calin ja jotenkin se jäi takaraivoon kummittelemaan.
Nykyinen R1100S on aivan loistava ja eleetön matkatoveri, se tunnustettakoon ja jos olisin rikas niin en siitä luopuisikaan.
Aikaisemmin olen ajellut kahdella matkaenskalla ja kaipaan suoraselkäisempää asentoa huomattuani etten olekaan mitään sukua Rossille tai Kalliolle. :-\
Ei sillä että Bemu olisi mitenkään äärikyykky. Aika leppoisa asento matkailuun siinä mutta kuitenkin.
Ans kattoo ny sano... ja silleen. ;)
Marko
-
Tangon korotuspalat tulis halvemmaks...
-
Heh, oikeassa olet tuon hinnan suhteen. On myöskin kysymys tyyliasioista. Matkaenska olisi se tavoitteena oleva mutta kun ovat vielä niin hinnoissaan nuo tuoreemmat kohtuullisesti ajetut GS:t.
Ja muutenkin tuo Guzzi on jäänyt kummittelemaan takaraivoon niinkuin ensimmäisessä viestissä totesin.
Voihan hyvinkin olla, että mieli muuttuu kun verestää koeajo kokemusta??
Syksyjä kaikille ja tietoa Calista otetaan edelleen vastaan
-
20 vuotta "bemaristina" ja ennen juhannusta -04 Nevadan kuskiksi ryhtynyt täältäkin löytyy ;) .
Tosin Guzzi "purema" oli iskenyt jo 15v sitten, kun "rouvalle lahjaksi" tuolloin V35 Florida tuli hommattua :o .
Guzzissa on kieltämättä sitä jotakin moottoripyörämäisyyttä, joka saa hyvälle tuulelle heti starttinappulaa painaessa.
Ei kuulu vikinää startista, eikä hurinaa pannusta vaan ehta "klonk...lak-lak-lak...tam-tam-tam", joka koneen lämmettyä muuttuu "tum-tum-tum" musiikiksi. Siinä on sellaista "raudan elämää".
Viimeiset lauseet kirjoitin tietysti siksi, että tämä ketju on tekniikka palstalla, eikä tuolla "asiaa ja asian vierestä" puolella ;D .
-
Heippatirallaa kaikki!
Kävimpä koeajamassa California specialin vm -98 ja matkaa oli taitettu 44 tkm.
Laitteeseen oli vaihdettu kaasarit ruiskun tilalle ja pahaääniset tarvikeputket sivuille ja isompi tankki. Kaunis kuin mikä oli tuo ilmestys kiiltävine maaleineen ja kromeineen.
Sitten ajamaan.
Tuntui kuin kaikki osat olisivat irrallaan ja menossa vielä eri suuntiin. :-\
En muistanut näin olevan kun edellisen kerran -92 Calilla kävin koeajamassa vuosia sitten. Tuli jotenkin sellainen huonon laadun tunne monin osin, esim vaihdevipu, joka oli nivelöity jalkatapin kanssa samalle akselille, oli kulunut tosi väljäksi.
Ja muutenkin laadun tunne puuttui ulkonäköä lukuunottamatta melkein täysin.
BMW on 11 vuoden ja 79 tkm jälkeen vielä kuin yhdestä puusta veistetty vaikkei tietysti näin erilaisia pyöriä saisi vertailla. :-[
Satuinko vain huonon yksilön kohdalle vai onko jokaisessa Calissa sama juttu odotettavissa? ???
Tuttavapiirissä ei ole Guzzi-tuntijaa jonka voisi ottaa aina mukaan, joten auttakaa te jotka tiedätte.
Kiitos taas. :)
Marko
P.S. onko Guzzin ruisku jotenkin erityisen huono?
-
Olen tavannut joskus yhden sellaisen yksilön, johon on ruisku vaihdettu kaasareihin...Tuotaa..niin...sillähän on jonkinlainen historia...
Cali on hyvä ostos käytettynäkin, kunhan huomio, että mikä tahansa pyörä huonosti pidettynä on huonosti pidetty. Eli potkittu on potkittu...
Osta Cali "alan" liikkeestä, sovi ns. herrasmiestakuu ja pööläytä pyörällä Piikkiöön ja pyydä sieltä osaajan kommentti / koeajo.
-
Hei Profiili!
Kahden viikon päästä lauantaina ajetaan syysajelu Piikkiöön.
Kannattaa lähteä mukaan! Siellä pääsee maistelemaan Guzzismin sielua!
Voit löytää vaikka kohtalotovereita...
Samalla voit koeajaa niin uusia kuin käytettyjä koeajopyöriä.
Saat hieman vertailukohtaa aiemmin ajamaasi Caliin.
On tosiasia että, moni pyörä on hiljaisempi, värinättömämpi ja täsmällisempi vaihteistoltaan, kuin vanhemmat Guzzit. Mutta, kun kerran on päässyt sinuiksi tämän italialaisen kaunottaren kanssa, on vaikea palata minkään singerin sarviin ;)
t. Kimmo
Lisätietoja syysajelusta: www.guzziclub.fi (http://www.guzziclub.fi)
-
Moro!
Tunnetko TimoEv mahdollisesti tapauksen josta mainitsin ja oliko sinulla joku erityinen liike mielessä kun kirjoitit "alan" liikkeestä?
Nimenomaan kaipaisin vertailukohtaa ajamaani Caliin mutta tällä leveyspiirillä ei juuri ehdokkaita ole ja ei ihan muuten vaan ehdi ajella pitkin maakuntaa pyörien perässä.
Harmi sinänsä.
Teatterityö rajoittaa taas ensi toukokuuhun asti vapaa-aikaa sen verran tehokkaasti ( töitä 6 pv viikossa ja seuraava pidempi vapaa joulun tienoolla ), että taitaa jäädä homma tulevalle ajokaudelle.
Marko
-
Alan liikkeellä tarkoitan työkseen moottoripyörien kanssa tekeviä liikkeitä. Ja alan liike on myös sellainen, joka ei tuijota pelkästään merkkiä, vaan ostaa / myy pyörän pyöränä. Tietää mitä ao. yksilöstä maksaa ja mitä siitä maksetaan. Tällainen liike myös vastaa myymästään. Ostin ekan Guzzin Raision Bike Worldistä. Asiaan liittyvä reklamaatiokin hoidettiin todella hienosti, vaikka BW ei olekaan MG-liike.
Tapasin nuo ruiskusta kaasariin vaihdetut pyörät joskus vuosia sitten Kontiossa. Omistajat kertoivat oman versionsa vaihtosyystä. Hämmästelin syvästi vaihtoa ja siihen liittyneitä asioita. Sinänsä kai tuo vaihto on tehty teknisesti kunnolla, siitä en tiedä.
Moto Guzzin omistaminen ja sillä ajaminen ei ole pelkästään MP:n omistamista ja ajamista. Se on paremminkin elämäntapa. Se tuo mukanaan paljon suuremman asian, kuin pelkkä motorismi. Se tuo suuren yhteenkuuluvaisuudentunteen, joka ylittää myös valtioiden rajat. Moto Guzzin omistaminen tuo "jäsenyyden" hienoon veljeskuntaan. Tähän veljeskuntaan ei tarvitse "liittyä", olet siinä ajaessasi Moto Guzzilla. Eikä se edes velvoita mihinkään. Mutta mukavaa on... ;)
-
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1005222 (http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1005222) tätäkö kävit kokeilemassa?
Mittarit ei näytä alkuperäisiltä, siihen 44t taitaa olla huono luottaa.
-
Moi
Jep tuolla kävin kurvailemassa muutaman kilometrin viime perjantaina.
Komee on mutta...??
Voihan olla etten vaan tulkinnut peliä oikein mutta sen tietää joku asiantuntevampi henkilö.
En missään nimessä halua herjata myytävää kulkupeliä vaan kerroin vaan omat tuntemukseni koelenkistä.
Marko
P.S. Ruiskun vaihto kaasareihin oli, sikäli kun pystyin päättelemään, tehty ihan asiallisesti.
-
Mittarit eivät ole alkuperäiset. Miksi ne on vaihdettu?
Joissain "tarvike"mittareissa oleva LCD-näyttö voidaan asettaa vaihdon yheydessä entisessä mittarissa olevaan lukemaan. Noista en tiedä.
Muuten näyttää olevan siisti peli - liikehän on sen pessyt yms... Hinta on ihan sopusoinnussa iän kanssa.
Joka tapauksessa on sovittava jostain takuusta tms. varmistuksesta.
Talviseisokin aikana on tietenkin sitten pyörä käytävä läpi; Kaikki öljyt, suodattimet, jarrut, valot, vaijerit jne. Mutta - nehän on tehtävä aina ennen kesää, ettei siinä mitään.
Ota rekisterinumeron perusteella selvää entisesta ( useampi? ) omistajasta ja kysele vähän mitä ja miten...
Jos pyörällä on todella ajettu noin vähän, niin siinä on pyörää vielä 150´000 km ajaksi - ainakin.
-
Moi taas
Jotenkin tuo Special tuntui myöskin suht laiskalta vaikkei Calit ilmeisesti mitään raketteja olekaan. Edellisen koeajon muistikuva tuntui jotenkin reippaamalta.
Muistanko väärin ken tietää.
Vertailukohtaa pitää kyllä saada ettei iske käsiänsä vikaan.
Marko
-
Mittarit eivät ole alkuperäiset. Miksi ne on vaihdettu?
Oliskohan sen takia, kun esimerkiksi ne alkuperäiset kierroslukumittarit ei noissa ole kovin kestäviä?
Äkkiseltään näyttäisi kovasta samanlaisilta mittareilta, kuin mitä Moto Spezial on Saksassa myynyt, mutta eipä noista mitään varmaa voi sanoa.
-
Heh, oikeassa olet tuon hinnan suhteen. On myöskin kysymys tyyliasioista. Matkaenska olisi se tavoitteena oleva mutta kun ovat vielä niin hinnoissaan nuo tuoreemmat kohtuullisesti ajetut GS:t.
-
Asian vierestä, mutta tuohon ylläolevaan. Olin itse vähän samassa tilanteessa vuosi sitten. 10v. Bemaristina hain GS:ää ( ns. muka järkipyörä ? ;-))), mutta ei löytynyt ja matkaenska oli se tavoite. Törmäsin Guzzin Quotaan -99 josta en aiemmin ollut kuullutkaan ja ihastuin heti ( fiilispohjalta ja italiaano ??). Nyt vuosi yhdessäoloa ja hienoja reissuja varsinkin hiekkateitä jne. Toiminut hienosti varsinkin TPS-säädön jälkeen syö ruista vähemmän. Vähän rakennellut lisätilpehöörejä jne. matka jatkuu. Näitä vaan ei ole oikein kaupan??
T.Quotamiäs
-
Dementia...
Nuohan on tietenkin vaihdettu juuri sen vuoksi, että ne orggismittarit eivät kestäneet siihen aikaan sitä tärinää. Olihan tästä joskus puhetta Piikkiössä, en vain sitä muistanut...
Ja ovat juuri niitä Moto Spezialín mittareita.
Cali ei tietenkään ole mikään raketti, ei tekniikaltaan eikä suorituskyvyltään. Eikä kaiketi sellaiseksi ole tarkoitettukaan. Mutta ei sillä nyt jalkoihin jää. Vähän niitä autoja on, jotka kiihtyvät samaan aikaan.
Ja vaikuttaahan asiaan myös se, minkälaisissa "säädöissä" kone on. Ts. onko kaasarit puhtaat, synkassa ja toimivat oikein yms. En tähän osaa neuvoa, en ole koskaan perehtynyt kaasareihin. Siihen on omat osaajat...
-
Jotain outoa tuossa pyörässä saattaa olla. Mielestäni tankki on vanhemmasta (1997 tai ennen) mallista. -98 kun Special ja EV tulivat, upottivat sen korkin tankin yläpinnan tasalle. En ole ainakaan ennen nähnyt kuvaa Specialista tuolla tankilla.. eihän se kuitenkaan tarkoita, etteikö tuollaistakin Mandellossa olisi silloin voitu tehdä.
Kaijus
-
Olenko ainoa, jota häiritsee -98 Cali, jossa on kaasarit? Eikö ne kaikki tuon ikäiset olekaan ruiskulla?
-
No niin, olisi pitänyt lukea ketjua vähän kauempaa. Siellähän on maininta tankin vaihdosta suurempaan - eli näköjään vanhemman kaasarimallin tankkiin. TunturiTT:lle kävi varmaan samoin - tuo ruiskun vaihto on kerrottu heti ketjun alkupäässä (itse en ymmärrä miksi se on tehty, mutta ei mun varmaan tarviikkaan ..)
Kaijus
-
Luin kyllä, että vaihdettu, mutta miksi ihmeessä?
-
Moro!
Sitähän minäkin ihmettelin meinaan ruiskun poistoa ja sen takia kyselinkin jossain viestissä onko Guzzin ruisku jotenkin erityisen huono??
Itse en vaihtaisi ruiskua pois jos se vaan toimii kun on niin pal huolettomampi verraten kaasareihin. Siis nimenomaan jos toimii kunnolla ja miksei toimisi??
Tietty jotain nykimis ongelmia ainakin joissain viesteissä olen ollut huomaavinani johtuen seoksen laihuudesta, mene ja tiedä??
Marko
-
Tekniikasta en mitään ymmärrä ja sen vuoksi luotankin aina parhaaseen (guzzi jo 25 vuotta :) Itselläni ruiskucali ( FFi)pelasi moitteetta 7 kesää ja syksyä jo vuodesta 1990 ja sen jälkeen -97 1100i Cali on kuljettanut perhettä ilman ongelmia. Kertaakaan ei ole polttoainesystemeissä ollut ongelmia (paitsi hapertuneet letkut piti kerran vaihtaa ).
Kaijus
-
Banzai!
Aikoinaan rallissa samaan aikaan,kesänä heti muutosten jälkeen. Kaverini Wescun kanssa haasteltiin aiheesta. Käsittääkseni toinen veljesten pyöristä,joihin heti uutena tarkoituksella Saksassa merkkipajalla laitettu isolla rahalla muutoskitti. Syynä omistajien mukaan oli ruisku+5,5L/100.km+19.L tank.-->kaasari+4,5L/100.km+23.L. Eli haettu pidempiä tankkausvälejä ja lievää erikoisuutta. Muutostyön jälki näytti aikoinaan vimpan päälle tehdyltä. Säädöissään oletettavasti ihan yhtä toimiva/hyvä kuin mikä muu tahansa Cali. Erikoinen ainakin.
T.Isä-Masa
-
Moi
No selvisihän sekin mysteeri ihan ymmärrettävästi. :)