Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Elokuu 02, 2010, 21:24:17 ip
-
Oikea venttiilikopan tiiviste rupesi vuotamaan ja - tietenkin - riittävän pitkällä kotoa.
Erilaisten järjestelyjen ja bussi+junajuttujen jälkeen homma kuitenkin nyt hoidettu.
Luulin tiivisteen rikkoutuneen paineesta, eli repeytyneen ulospäin. Vaan ei! Tiiviste olikin ikäänkuin imeytynyt sisään ulommaisen tulpan kohdalla olevien kahden ruuvin välistä. Tiiviste sinänsä oli ehjä, mutta tarpeeksi mutkalla sisässä öljyn ruiskuamiseksi ulos.
Tiiviste oli uusittu juhannuksen jälkeisellä viikolla Piikkiössä venasäätöjen yhteydessä.
Nyt kysymyksiä tietäville:
- Paljonko venakopassa on öljynpaine? Öljyä oli riittävästi pyörän ulkopuolella ja saappaassa...
- Mikä ihme voi aiheuttaa sellaisen imun, että tiiviste menee sisäänpäin mutkalle? Ymmärtääkseni tiiviste on kuitenkin suht. tiukassa.
On mulla ennenkin tiiviste pettänyt venakopassa, mutta ei tällä tavalla.
-
Ei ole kopassa öljynpainetta. Pelkkä huohotuspaineen vaihtelu. Ei sekään vedä tiivistettä koppaan, jos tiiviste on oikein asetettu.
-
Mulla tapahtui sama muutama muutama aika sitten. Samalla tavalla tiiviste mutkalla sisäänpäin.
-
No kun sinne kampikammioon pyritään järjestämään pieni alipaine erilaisilla huohotusventtiileillä että, öljyt ja muut saasteet eivät leviäisi ympäristöön.
Tiivistevaurion syynä lienevät kierot tiivistepinnat ja/tai se että, koppia ei ole hoksattu jälkikiristää. Sen ne usein tarvivat jos on laitettu uudet tiivisteet. Tiivisteet ovat myös pitkäikäisemmät kun ne liimaa venttiilikoppiin kiinni vaikkapa Bostikilla.
-
Kyllä siellä kaiketi painetta on, koska ajaessa öljy suihkusi siitä tiivistekohdasta ulos ja pyörä oli reippaasti öljytty. Ymmärtääkseni pelkät roiskeet kopassa eivät siten suihkuaisi.
Toisaalta, ihan pieni alipaine ei taida vetää tiivistettä sisään. Siihen tarvitaan kai kohtalainen imu.
Se, mikä tässä eniten askarruttaa, on epäselvyys siitä, että onko jossain paikassa huohotinsysteemissa tukos tms. Eli pitäiskö paikkoja purkaa / avata / irroitella ja etsiä vikaa?
Ja mitä sitten pitäisi etsiä?
Onkos se huohotussysteemi suljettu siten, että missään ei ole vapaata letkunpäätä raikkaaseen ulkoilmaan?
Se tiivisteen vaihtohan ei sinänsä ole mikään iso juttu. Eikä tiiviste edes maksa juuri mitään. Joten sen vaihto vaikkapa tienvarrella ei juuri kulmakarvoja nosta...
Bostik...hmmm...Eikös oikea tiivisteliima olisi parempi? Toisaalta vanhan pois raappiminen on sitten taas työlästä...
-
Olet Timo viettänyt liikaa aikaa ketjumiesten kanssa, pyöräsi haluaa samaistua parjaamiesi laitteiden kanssa ja alkaa öljyämään ajopukua, saappaita, vanteita, asvalttia jne. ;D :P
asiaan; oliko se tiiviste sen näköinen, että se oli mahdollisesti asennettu väärin? oliko siinä näkyvää vauriota?
Paljonko olit ajanut huollon jälkeen? kai se olisi sitten heti alkanut vuotamaan jos se olisi väärin laitettu. Uskoisin kuitenkin, että asennusvirhettä ei ole tapahtunut.. ???
-
Tere,
Kampikammio on yhteydessä niihin venttiilikoppiin mm. työntötankokanavien kautta. Eli venttiilikopissa vallitsee suurin piirtein sama paine kuin kampikammiossa.
Tuo paine, joka on siis keskimäärin alipaine ilmanpaineeseen verrattuna, ei ole mitenkään vakio vaan vaihtelee/huohottaa koska kampikammion kokonaistilavuus vaihtelee mäntien liikkuessa ylös ja alas. Mutta keskimäärin ollaan alipaineen puolella.
Kampikammion alipaine on saatu aikaan siten, että kampikammiosta ulos johtavassa putkessa/reiässä on takaiskuventtiili. Eli ilmaa pääsee ulos muttei sisään. Jos tuota takaiskuventtiiliä ei olisi, niin kampikammion paine vaihtelisi edes taas yli- ja alipaineen välillä ollen keskimäärin sama kuin ulkoilman paine.
Lisäksi tähän järjestelmään kuuluu huohotusletkut sieltä venttiilikopista öljysumun kondensointia varten. Tähän tarkoitukseen on ainakin aikaisemmissa malleissa käytetty pyörän runkoputkea johon nuo venttiilikoppien letkut on johdettu. Eli öljysumu johdetaan viileämpään runkoputkeen, jossa öljy kondensoituu nesteeksi ja valuu runkoputken alapäässä olevaa paluuletkua pitkin takaisin öljypohjaan.
Takaiskuventtiilistä tuleva ilma on johdettu tyypillisesti ilmanputsariin, jolloin ne vähäiset öljyhuurut imetään koneeseen ja poltetaan. Tämä myös parantaa kampikammion alipainetta koska ilmanputsarikotelo on lievästi alipaineinen. Eli systeemi on suljettu ja suoraan ulkoilmaan ei ole mitään letkuja. Taisi olla niin että tuo takaiskuventtiililtä tuleva putki on myös viety runkoputkelle ja vasta sieltä ilmanputsarille ? Eli siitäkin höyrystä kondensoidaan ensin öljyt valumaan öljypohjaan.
Vikakohteita, jotka voivat aiheuttaa ylipaineen muodostumista kampikammioon/venttiilikoppiin :
1) takaiskuventtiili on jumittunut kiinni (öljytöhnästä)
2) venttiilikopista runkoputkeen lähtevät letkut ovat (öljytöhnästä) tukossa
3 runkoputkelta ilmanputsariin johtava letku on tukossa
4) männänrenkaiden ohivirtaus on kasvanut sellaiseksi että huohotusjärjestelmä ei enää pärjää ohivirtauksen aiheuttaman painelisäyksen kanssa
5) venttiilinvarret (erityisesti pakopuolella) ovat niin suuret että kaasu työntyy sieltä venttiilikoppiin
6) ...
Todennäköisin syy on kuitenkin se että uudet tiivisteet ovat lämmössä litistyneet ja kopat siten löystyneet. Jälkikiristys (ja lisäksi sopiva irrotettava tiivisteliima) korjannevat homman niinkuin tuossa edellä on jo Pekka todennut.
Timo, laita uudet tiivisteet. Vedä kolmosella punarajaan ja katso pamahtaako jostain tiiviste ;) Jos ei niin homma on varmaan bueno !
Vieläkö noissa on muuten sellaiset paperitiivisteet ? Tuossa olisi kehityksen paikka laittaa kopan tiivistepintaan jyrsittyyn uraan sovitettu O-rengas. Silloin koppa pysyy tiukkana, pienet tiivistepinnan kieroudet ei haittaa ja tiivistettä ei tartte vaihtaa kuin joskus todella harvoin.
Terv. JuhaV
-
>>...liikaa aikaa ketjumiesten kanssa, pyöräsi haluaa samaistua...<<
Niin...olihan tuo Herraspyörä jonkin aikaa parkissa Merkillisten Kettinki Vekottimien lähellä Vääksyssä. Jospa siis...
>>...uudet tiivisteet ovat lämmössä litistyneet ja kopat siten löystyneet...<<
Tämä taitaa olla se suurin syy. Enkä jälkikiristänyt koppia - kun en tällaista tiennyt...
Kuten kerroin, tiivisteet uusittiin 4.7.2010 Piikkiössä. Sen jälkeen olen ajanut jokusen tuhatkm. Ja tuo tapahtuma sattui ihan yllättäen lauantaina. Eikä alkanut vähitellen vaan kerrasta ja kunnolla. En oikein uskoisi, jotta öljytöhnä olisi tukkinut jotain, onhan pyörä vasta sisäänajettu, eli ~49´000 km.
Hain GW:ltä sunnuntaina uudet tiivisteet. Ne ovat "vihreää paksua paperia" eli perinteistä materiaalia.
Kun avasin kopan, niin tiiviste repeytyi kerroksittain, mutta oli kyllä tiukasti kiinni pinnoissa. Vain tuo yksi kohta oli "imaistu sisään". Sekin kohta oli ihan ehjä, ei se tiiviste rikki ollut.
Voisi olla hyvä idea käyttää kopat koneistamossa, jossa niihin ajetaan ura ja siihen äheltää sopiva kummirengas. Tarkaa hommaa se uranteko kuitenkin on - kuten se paljon puhuttu punkin astutus...
Täytyypi tuota tiivisteliimaa kysellä tiivisteliimakaupoista.
Kiitos kaikille osanotosta!
-
on noit kopan tiivisteitä menny ja laukussa on varalta yx ja kyysioavain vaihto käy 5min.
tiivistepaperi on sellaista haperoo koppuraa ja se katkeilee sormissa helposti pikku murusix.
sekin varmaan vaikuttaa tiiviyteen...
-
Venttiilikopan tiivisteet olen käsitellyt näin: Herneen kokoinen pallukka normitiivistesilikonia sormiin ja sitten hieronut sen tasaisesti tiivisteeseen (ja sormiin) -l. tiiviste käy nahkeaksi pinnaltaan.
-KG-
-
Arvatkaas kuntit mitä!!!
No vasen venttiilikopantiiviste se laukesi tällä kertaa. Ja - tietenkin - jossain muualla, kuin kotona. Perjantaiaamuna laivalla Tukholmassa huomasin sen tiputtelun ja manomatkalla sinne Ruåtsin Guzziralliin se sitten puhalteli vähän. Varatiiviste oli kotona...
Paikallinen Guzziveli hommasi uuden tiivisteen ja sittenhän oli ongelma ratkaistu. Muuten meni mukavasti...
-
Arvatkaas kuntit mitä!!!
No vasen venttiilikopantiiviste se laukesi tällä kertaa. Ja - tietenkin - jossain muualla, kuin kotona. Perjantaiaamuna laivalla Tukholmassa huomasin sen tiputtelun ja manomatkalla sinne Ruåtsin Guzziralliin se sitten puhalteli vähän. Varatiiviste oli kotona...
Paikallinen Guzziveli hommasi uuden tiivisteen ja sittenhän oli ongelma ratkaistu. Muuten meni mukavasti...
Heh hee
Se on Timpan kalistin merkannu Ruottinkin omaksi reviirikseen. Liekö mailman valloitus mielessään :D
-
Merkattu on!
Vaan ei niin tehokkaasti kuin mukana olleen poohojalaasladyn Harri Taavetinpoika. Siitä lähes lorootti ölöjyä. :'(
Vaan - kuulemma - talven aikana se tuloo kuntohon... ;) niinkuin kaikki muutkin naisten jutut..."tulee"... :D
-
Näin maalaisjärjellä tuumaten... kun lorahti kengille, niin oliko pultit löysät..?? eli silloin syy löystyneissä pulteissa. Eräässä Guzzissa oli siinä vaiheessa pari pulttia kiertynyt ylös (auki ) noin 5 mm .
Jos koppa ja sylinterin pinta ei ole riittävän "yhtenäiset" etteivät parina ole riittävän suorat ohuelle tiivisteelle. Koppa ilman tiivistettä löysillä pulteiila ja rakotulkilla ( vaikka 0.05 mm ) kiertäen ventiilikoppa kevyesti kädellä painaen kertoo onko jossain kohdassa kuoppa ,jossa kiristyspaine ei riitä pitämään tiivistettä kohdallan.
Onko tiivisteet huonontuneet ?? Omassa pelissä tiivisteet on kestäneet 4 vuotta ja noin 6 aukaisua... Katselen aina onko mitään säädettävää.... aina pettyen
MR
-
Merkattu on!
Vaan ei niin tehokkaasti kuin mukana olleen poohojalaasladyn Harri Taavetinpoika. Siitä lähes lorootti ölöjyä. :'(
Vaan - kuulemma - talven aikana se tuloo kuntohon... ;) niinkuin kaikki muutkin naisten jutut..."tulee"... :D
Mitä nyt vähä tihkuu....ja savuaa ;D Kotia asti toi kumminkin. Vajaa litra tuhannelle eli sallitun rajoissa ;).
Laivasta kun pääsimmä, veimmä "sprtn" Piikkiöön päivähoitoon. Aikaa lähimmä tietty tappamaan taavetilla. Ei se savu ja öljynkäry sivusta kattoen näytä hetikään niin pahalta kun siitä kuskinpaikalta..... Vaan ompa mulla nyt hyvin rasvatut housut ja saappaat.
Ja ne starttiongelmat. Huipentuma oli kun oltiin piikkiöstä lähdössä kotia. Napista ei juur mitään tapahtumia. Onneksi on se veivi. Ja taas MINÄ olen se joka saa ontua. Meni nimittään polvi jo toisen kerran sen keksinnön kanssa.
Ja -kuulemma- taavetti tulee kuntohon jo syksyn aikana. On se naisilla heleppua ;D
-
Kun se Taavetti tuloo kuntohon, niin vaihra se takapään rasvasivurengas samallaaseen kun on erehnäkin - valkosivurenkaaseen. On komiampi! :D
-
Nyt meidänkin V11:een iski tiivisterutto. Nurmen mukaan uudenmallisia tiivisteitä on käytetty jo 5 vuotta, mutta ongelmat alkoivat tänä kesänä. Ehkä Mandello on kilpailuttant tiivistevalmistajat ja kiinalainen on ollut halvin? Toinen saapas on nyt ikuisiksi ajoiksi kyllästetty öljyllä.
-
Onkohan koskaan käynyt niin että kiinalainen tuote olisikin parempi jonkun siellä tehdyn innovaation ansiosta?
-
>>...Nurmen mukaan uudenmallisia tiivisteitä on käytetty jo 5 vuotta,...<<
Lauantaina kävin Piikkiössä. Keskustelimme, Make, Verneri ja minä, pitkään mutta syvällisesti tiivisteestä. Vertailimme tiskillä "uutta" tummanharmaata ja "vanhaa vihreää" tiivistettä. Tuo uusi venakopantiiviste on sen verran erilainen, että eräissä kohdissa on tiiviste jopa leveämpi, kuin vanha.
Make kertoi, että kopan ruuvit on kiristettävä 10Nm:n kireyteen. Hänellä on käytössä pieni momenttiavain. Ja hän on aina tehnyt nuo tiivistekohdat samalla tavalla, vaan tuo ongelma on tullut esiin vuoden sisällä.
Keskustelun ja ihmettelyn lopputulos erillaisita mielipiteistä on, että tiivistemateriaali on erilainen. Ilmeisesti - huom! käsitys ei fakta - on se, että uusi tumma materiaali ei ole riittävän elastinen, joten se kerran painuneena, ei enää palaudu "paksuksi".
Sain mukaan pari vihreää tiivitettä, joten silläkin puolella kaikki hyvin. ;)
-
Allerkirjoittaneen V11 sairastui myös samaan tautiin... Uudet tiivisteetkin jo postissa. Neuvokaas nyt että laitanko tuon tiiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? Vai ihanko vaan pelkän tiivisteen? Kiitos!
-
Ehkä uudenmalliset voisi liimata, vanhat on aina kestäneet ilman liimausta. Piikkiöstähän saa myös niitä vanhoja.
-
>>...iiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? <<
Minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä niiden vihreiden tiivisteiden kanssa. Joten jos niitä saat, niin...
Noiden uusien harmaiden kanssa minä ainakin käyttäisin jotain mömmöä. Sellaista, joka ei kovetu tai murene eikä lämmössä sula ja valu. Tämmöisiä on kaiketi myynnissä mm. laakerikaupoissa yms. asiantuntijaliikkeissä.Kysymällä niistä asiassa pääsee parhaimpaan lopputulokseen. M****net tai B****ma eivät ole ns. asiantuntijaliikkeitä...
Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?
-
>>...iiviisteen lisäksi jotain tiivistemömmöä? <<
Minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä niiden vihreiden tiivisteiden kanssa. Joten jos niitä saat, niin...
Noiden uusien harmaiden kanssa minä ainakin käyttäisin jotain mömmöä. Sellaista, joka ei kovetu tai murene eikä lämmössä sula ja valu. Tämmöisiä on kaiketi myynnissä mm. laakerikaupoissa yms. asiantuntijaliikkeissä.Kysymällä niistä asiassa pääsee parhaimpaan lopputulokseen. M****net tai B****ma eivät ole ns. asiantuntijaliikkeitä...
Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?
Kokeiles M****nettiä ta B****maa ;D
Oisko 10Nm:ä jopa liikaa noin tiuhaan tikutettuun kanteen. Tiiviste painuu turhan paljon kokoon ja kovettuu. Mä pruukaan kiertää ne ruuvit kevyellä näppiotteella ihan L-avaimen lyhyellä päällä.
-
Tietääkös kukaan mistä saisi sellaisen näppärän momenttiavaimen järjellisellä hinnalla?
[/quote]
Tossa halpa
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kyllähän se 10nm rajulta tuntui aiemman peukalo-etusormi momentin jälkeen, mutta hyvin on öljyt pysyneet kannen oikealla puolella.
Seuraavan aukaisun jälkeen jälleen vanhaan +
Venttiilikopan tiivisteet olen käsitellyt näin: Herneen kokoinen pallukka normitiivistesilikonia sormiin ja sitten hieronut sen tasaisesti tiivisteeseen (ja sormiin) -l. tiiviste käy nahkeaksi pinnaltaan.
-KG-
T,
Jukka
Ps. Momenttihan löytyy: www.biltema.fi (http://www.biltema.fi)
79,00 €
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/large/10-251_l.jpg)
MOMENTTIAVAIN 4-20 NM 1/4" tai MOMENTTIAVAIN 4-20 NM 3/8"
Vääntömomentti: 4-20 Nm / 0,46-1,99 kgm. Erittäin tarkka, suurin poikkeama ± 3 %. Neliövääntiö pikairrotuksella. Räikkätoiminto, vaihdettavissa oikea- ja vasenkätiseksi. Tiukkaus - vain oikeakätinen. Naksautus ilmaisee, että asetettu kiristysmomentti on saavutettu.
Selkeä asteikko, josta näkee asetetun momentin yksiköissä Nm/kg-m. Asteikossa on mikrometrijako ja säädetyn momentin lukitus. Momentti valitaan kahvaa kiertämällä. Ergonominen pitävä kumikahva. Pituus: 320 mm. Mukana seuraa yksilöllinen kalibrointitodistus. 1/2"
Tuotenro
10251
-
Onkohan koskaan käynyt niin että kiinalainen tuote olisikin parempi jonkun siellä tehdyn innovaation ansiosta?
Luulisi nyt että kiinalaisella olisi joskus ollut pieni etulyöntiasema ainakin paperi-tuotteissa, kun ovat ne siellä ilmeisesti keksineet.
Ei taida kuitenkaan koskea tiivistepaperia?
-
Lomalla aikaa pyöriskellä netissä => Ameriikan ihmemaassa on näitä tiivisteongelmia myös ilmentynyt. Näin jopa kuvan Norgesta, jossa ihan sama ongelma, kuin mullakin oli. Ja ihan sama tiivistemateriaali. Lisäksi - kumma kyllä - yksi rikkoutunut samasta kohdastakin...
Lopputulos on hyvin varmasti se, että MG on vaihtanut tiivistemateriaalia ( halvempi? ) ja siitä sitten aiheutunut ymäpäri maailman erikokoista teknistä puuhaa. Noh, nythän tää tiedetään.
Tuli mieleen...onkohan MG:lla tällaisissa jutuissa ns. feedback´ia tehtaalle? Ja - välittävätkö näistä...
-
Aikoinaan kun olin muoviputkitehtaalla töissa, oli sellaista tiivistelimaa joka tursutelliin putkilosta toiseen pintaan ja toiseen suihkittiin suihkepullolla jotain litkua mikä esti liiman tarttumisen ko.puolelle. Toimi itsesäänkin tiivisteenä tai sitten siveli kevyesti tiivisteeseen.
En ole sen jälkeen kyseistä ainetta nähnyt. Oli mielestani kätevää kun veti liiman tiivisteeseen ja metallipintaan sitä toista. Ei tarvinnut raaputella tiivisteen jämiä pinnoista.
-
Itsehän en ole tähän tiivisteongelmaan vielä törmännyt kun tuntuvat nykyiset olevan lähes ikuiset.
Suosittelen edelleen että, venttiilikopantiivisteet liimataan bostikilla koppiin kiinni. Liimatuubin käyttöohjeen mukaan. Kannen puoleiseen pintaan
voi sitten hieroa hieman silikonimassaa, tai uusiin tiivisteisiin vaseliinia, niin kopat saa tarvittaessa helposti irti.
Sitten muutaman lämmityskäytön/jäähtymisen jälkeen jälkikiristys.
Joskus aikoinaan kun tehtiin Rolls Royce dieseleihin isompaa ja pienenpää remonttia
oli usein ongelmana se että, uudet paperitiivisteet olivat varastoinnin aikana kuivuneet koppuraksi ja kutistuneet. Tällöin tiivisteiden joustavuus ja alkuperäiset mitat saatiin palautettua vedessä liottamalla.
Voisihan liottamista kokeilla niihin Guzzin tiivisteisiinkin?
Pekka