Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Elokuu 02, 2010, 11:06:10 ap
-
Ja miten kaikki aina osuu reissun päälle: Ajoin 650 kilsaa ylös pohjoiseen ja viimeisen pari sataa kilsaa kuuntelin uutta laulua takapäästä. Koska perän öljyt on juuri vaihdettu ja molybdeenit lisätty en usko, että perässä itsessään olisi laulun aihetta.
Ääni ei ole mitenkään valtava ja kuuluu parhaiten 70-80 nopeudessa ja mielestäni muistuttaa suuresti esim. rekan rengasääntä. Alle 70:ssä sitä ei kuulu ainakaan koneen äänen yli.
Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on takapyörän laakeri. Niistä toinen vaihdettiin reissussa pari vuotta sitten, eli olisiko nyt toinenkin tullut tiensä päähän. Ei auta kuin mennä ja ottaa takapyörä irti ja katsoa. Perussyy on luultavasti hieman alimittainen akseliholkki, joita kuulemma näissä V11 malleissa silloin tällöin on ollut.
Myrsky ja mylväys!!!
-
Ei o enää Rosso Mandello vinkuintiaaneille sukua, ei. Sai uudet laakerit takapyörän napaan Torniossa. Tatun Tarvikkeen mekatsu teki huolellista työtä ja mm. täytti laakerit käsin vaseliinilla. Näytti ensin, miten voideltu on ns. esivoideltu laakeri, ts. lähes kuiva!
Viallinen oli muuten sama jarrupuolen laakeri joka vaihdettiin 12 tuhatta kilsaa sitten. Vioittuminen oli osin omaa hölmöyttäkin kun en tarkistanut taka-akselin mutterin kireyttä viimeisen takarenkaan vaihdon yhteydessä. Edes pulttipyssyllä ei mutteria saa noin tiukalle, oli varmaan reilu toistakymmentä kiloa vääntöä. Vetopuolen laakeri vaihdettiin varmuuden vuoksi kun kerran oli näkösällä.
-
..öö -kuinkas se holkki, huomasitko tarkastaa?
-KG-
-
Holkkia pystyi liikuttamaan sivusuunnassa, muttei päittäin, sitä ei kuitenkaan mitattu erityisesti joten jos se on kympin tai kaksi lyhyt niin...
-
Ei o enää Rosso Mandello vinkuintiaaneille sukua, ei. Sai uudet laakerit takapyörän napaan Torniossa. Tatun Tarvikkeen mekatsu teki huolellista työtä ja mm. täytti laakerit käsin vaseliinilla. Näytti ensin, miten voideltu on ns. esivoideltu laakeri, ts. lähes kuiva!
Varmasti oli laakerin valmistajan mielestä riittävästi voiteluainetta!
Kuvan mukaisia laakereita asensin viime talvena. Toisella puolella oli
nokare rasvaa mutta ainakin "sisäänajo" tapahtuu täysin kuivana. Tämän näköinen on tilanne nykyään. Jokainen harkitsee itse lisävoitelun tarvetta asentaessaan.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Holkkia pystyi liikuttamaan sivusuunnassa, muttei päittäin, sitä ei kuitenkaan mitattu erityisesti joten jos se on kympin tai kaksi lyhyt niin...
-sitten pitäisi olla ok. Katselin muistiinpanoista; omasta mittasin navan mitta 113,2mm ja holkki 112,7mm siis 0,5mm lyhyt. Ei voi toimia jos sisäkehä pakotetaan kapeammalle! Teräsprikalla sai holkkia jatkettua oikean mittaiseksi.
Ps. Ralliin tulossa?
-KG-
-
Vastakkainen kokemus laakereista uuden Brevan kohdalla. Etupyörän laakereissa niin paljon rasvaa että etujarru kypsyi. Takuuseen uudet jarrupalat ja levyjen pesu. Kohta sen jälkeen vielä toisen levyn vaihto. Sekin takuuseen.
mm
-
Menee taas mystiikan puolelle! Uudet pyöränlaakerit eivät poistaneetkaan laulua! Ensin pitää ajaa 50-60 kilometriä ja sitten pitää nopeus 85-95.
Parhaiten kuuluu kun ajaa yhdellä kädellä, taakse nojaten. Onko veto päällä tai jarruttaako koneella, ei vaikutusta. Ei myöskään muuta ääntä kun vetää kytkimen pohjaan ja rullaa. Äänenkorkeus on koko ajan sama, vain volyymi muuttuu hieman eri vauhdissa, samoin tuntuu kovenevan mitä pitempään ajaa.
Laulu kiinnitti huomioni perän öljynvaihdon jälkeen, eli onko Motorexin 80/95 perämömmö niin huonoa, että menee tiskivedeksi kun kuumenee? Ja kyllä, siellä on tilkka molykottia kanssa. Entäpä jos se onkin rengasääni. Rengaskin on jo lähellä kulumarajaa. Ei tosin ääni muutu kallistuksessakaan...
Samaan aikaan kuulen vaihteiston normaalin suorahampaisen ratasjurinan joka vaihteella ja ne äänet kuulen suoraan altani kuten ennenkin, ei perästä kuten tämän uuden. Eikös lautaspyörän iso laakeri ui öljykylvyssä, eikä näinollen pitäisi ainakaan kuivuuttaan hajota.
Vanhassa LM I:ssä hajosi kerran ristinivel, muttei kyllä laulanut ennen hajoamista. Löytyykö keltään oppineita arvauksia tai jopa tietoa?
-
Siispä aletaan purkaa ongelmaa purkamatta vielä mitään, eli vaihdetaan takaisin mineraaliöljyyn perässä.
-
Ehkäpä laittaisi perään kunnon rasvat ja lopettaisi taikauskossa pyörimisen ja molyn kanssa pelaamisen.. (vrt. valmistaja ohje nykyään Calille yms)
-
Ehkäpä laittaisi perään kunnon rasvat ja lopettaisi taikauskossa pyörimisen ja molyn kanssa pelaamisen.. (vrt. valmistaja ohje nykyään Calille yms)
Mölyt perään vaan. Ainakin saa nukuttua yönsä paremmin.
-
Noh, LM I:ssä on nyt 100 000 kellossa, eikä nykyisen omistajan aikana ole molykottiva perässä uinut. Eikä mitään synteettistä.
V11:n suhteen en ole kovin toiveikas öljynvaihdon tehosta, mutta kuten sanottu, jostain on aloitettava.
Ellei öljynvaihto auta, menee perä purkuun ja vaihdetaan kaikki laakerit.
-
Kotona parin sadan kilsan koeajon jälkeen ;D. Ääni on yhä kuultavissa, mutta tuntuvasti hiljentyneenä, eli kuulostaa normaalilta ratasääneltä. Ei koskaan ikinä enää synteettistä skeidaa perään!
Olin tienvarsikuppilassa zufeella ja kuuntelin kun Nevada ajoi ohi. Ei V11:n perä edes kuiski, jos vertasi pikkulohkon ulinoihin...
-
Ei pikkulohkon perä ulise. Jos uliseekin niin ei kauan.
Se on yleensä viitosvaihde tai suunnanvaihtaja joka niissä ulisee. Ulisevat aika pitkään ennen kuin mitään suurta vaurioo ilmenee. Kun korvatulpat ei enää riitä niin on aika tehdä jotain...
Se miksi viitosvaihde ulisee on vanhemmissa malleissa on ominaisuus ja johtuu liian hentojen rattaiden kuluneista ryntöpinnoista. Suunnanvaihtajan ulina johtuu puutteellisesta voitelusta ja siitä syntyneestä ratasvauriosta. Ovat vinohampaiset eivätkä tykkää jos loorassa on vahänkään liian vähän öljyä. Toki kuluneet laakeritkin aiheuttavat ääntä mutta niiden syystä myös rattaat vaurioituvat.
Erityisesti vitosen ääntämisen alkaminen nopeutuu väärästä ajotavasta. Nykyisten pikkulohkojen alavääntö on ehkä juuri siitä syystä moottorinohjausmenetelmin "tapettu".
mm
-
Käytinpä tallilla konetta lämpimäksi öljynvaihtoa varten perä ilmassa isolla vaihteella 90 mittarissa eli sillä nopeudella, jolla ajossa perästä kuului. Vaan ei kuulunut, ei edes vastuksen kanssa jarrulla laahaten.
Jää siis jäljelle renkaan ääni. Muistan kyllä jonkun jossain foorumissa ihmetelleen samaa asiaa, kovaa ulinaa joka loppui renkaan vaihdossa. Oli kyllä vihoviimeinen Pilot Sportti.