Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Stelvio 1200 - Heinäkuu 26, 2010, 15:01:30 ip
-
Moi.
Olisi kiva tietää montako 1200 NTX omistajaa on tällä palstalla.
Voisimme vaihtaa kuulumisia.
Omallani ajettu nyt 14528 km. (30.8.09 - 26.7.10)
Nyt alko nykiminen 8500km jälkeen johon ei ole löytynyt syytä (tarkastettiin Moto Italiassa tietokoneella). Nurmi epäili että ruiskutus kartassa ala kieroksilla ongelmaa alle 4500prm.
Laturi piti vaihtaa 8700 km kohdalla kun meni oikosulkuun.
Nyt sitten hajosi pohjapanssari, halkesi kiinitys kohdista.
Muuten iloisia kilometrejä maantiellä ja metsässä :)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Moi
Stelviollani taitaa olla ajettu n 17.000km. Se mittariston sekoaminen ja nykiminen mulla johtui tulpan johdoista, niissä oli reikiä. Tehdas ja maahantoja tietää tämän taudin. Sen jälkee huollossa on kartta uusittu ja eikä mitään ongelmaa ole ollut. Vetää alakierroksilla kakistelematta.
Onhan täällä muitakin Stelvion omistajia, joskus ollaan puhuttu jossain tapaamisessa kerhoon alajaoksen perustamissesta Guzzin enduroille.
Ensi maanantaina Lapin kautta Guzzi kokoontumiseen.
T;Timppa
-
Huomasittehan uudessa TM:ssä vvertailun, jossa Stelvio NTX todettiin soivaksi peliksi. Arvoioivat sen yhdistelmäksi matkapyörää ja enduroa, mikä sopisi minullekin. Mutta edelleen tankin koko ja sen aiheuttama rajallinen toimintamatka pitäisi saada oikeisiin uomiin. Norgellakin ajaa noin 400 riippuen hieman huoltamon sijainnista. Soratiellä on huoltamot harvassa. Pegasossani on sama vika eli toimintamatka on alle 300 km, joka on liian väähän. Asfaltilla sillä kyllä pärjää mutta kun ei viitsisi suunnitella reittejä huoltamoiden ehdoilla.
-
Tässä on yksi lisää, onkohan muita ?
4-vuoteen ei ole näköjään tälle palstalle kukaan kirjoitellut.
Oma Guzzini on Stelvio 1200 NTX 8v ABS.
Asun Kiimingissä, eipä ole muita samanlaisia näkynyt.
Viime viikolla Kroatiassa tuli 2 vastaavaa pyörää vastaan.
20 tkm tuli täyteen nyt reissussa.
Hieno matkapyörä pitkille matkoille.
-
Moi! Olisin myös kiinnostunut kuulemaan kommentteja Stelviosta ja lähinnä uudistetusta versiosta, jossa 32l tankki. Omassa 2006 calissa ensi kesä viimeinen ajokesä ja sitten vaihto. Uus 1400 Calin suuri bensankulutus esteenä tällä hetkellä sen hankinnalle, joten kiinnostuksen kohteen Norge 8v ja Stelvio ntx 8v. Norgen koeajoin Heinolla mutta NTX:ää ei valitettavasti ole koeajossa. Norge tuntu varsin hyvältä mutta haluaisin koeajaa vielä Stelvion jos vaikka ensi keväänä koeajopyörä tarjolla. Onko uudessa Stelviossa ilmaantunut jotain häiritseviä tekijöitä?
-
Uus 1400 Calin suuri bensankulutus esteenä tällä hetkellä sen hankinnalle.
Kyse on kuitenkin vain säätöjutusta. Jonkin olemassa olevista ajomoodeista "pyhittää" pienelle kulutukselle säätämällä sen sellaiseksi kuin haluaa.
Toki Stelviollekin voi tehdä niin.
-
Stelvioni (-11malli) kulutus keskimäärin 5,8L. Tämä kulutus on mitattu 2-päällä ja kaikki laukut täynnä tavaraa, myös tankkilaukku. Ajotyylikään ei ole ollut bensaa pihistelevä,
sen jo kertoo kolmas takarengas ja km:iä alle 20tkm.
Häiritseviä tekijöitä ei ole ollut, eikä muitakaan. Ainut josta voin mainita on liian korkea plexi, kuskia se ei haittaa ja suojaakin hyvin, mutta kun kerran istuin apumiehen paikalle, tekee plexi kovan turbulenssin kypärään, siis tarkoitan kyytiläiselle. Tarkoituksena onkin laittaa mra, eli tuuliohjain plexin ylälaitaan ja kokeilla sitten kyytiläisen paikkaa.
Jopa Gessu-miehetkin käyvät ihmettelemässä ks. pyörää, onhan se niin erillainen verrattuna "Pirkkapyöriin".
-
Toivon olevani tuleva Stelvion kuljettaja kauden 2015 jälkeen kun on tarkoitus uusia kalustoa. Nykyiset Cali ja Quota vaihtuisivat Stelvioon ellei sitten nainen ota Titaniuminsa tilalle tuota Classiccia. Soitten menisi Titanium lihoiksi kun vaikkei vanhoja pitäisi koskaan hukata. Vaikkei se köyhyys synti olekaan niin kyllä se hävettää... lauloi Mikko Alatalo aikanaan.
Omistajien kokemukset näin ollen kiinnostaa.
-
vaikkei vanhoja pitäisi koskaan hukata.
No ei, ja kun guzzi on kyseessä niin eipä niistä eroonkaan pääse.
Olen taas vähän kurkkinut vieraisiin merkkeihin, anteeksi :-\ . Kävin tekemässä kauppaa yhteen 2,3 litraseen engelsmanniin. Vaan eipä tarvi vaihtaa jos 2010 vuoden isolohkoguzzin hyvityshinta alkaa numerolla 4! Väittävät että on liian paljon ajettu. Mutta eikös ne pyörät ajettavaksi yleensä osteta????
Eli nyt mulla on taas yksi PitoGuzzi.
-
Kyllä aika tavaran kaupitsee!
-
Onhan se Alatalon Mikkokin täältä Kiimingistä. Unohdin tuossa mainita häiritsevän tekijän, tai ei se minua haitannut vaan vaimoani.
Kyse on NTX:n alumiinilaukkujen sijoituksesta. Sivulaukut olivat liian ylhäällä ja edessä, aina kun vaimoni noisi kyytiin, niin kantapää napsahti laukun kanteen.
Siispä tein telineen kiinnityskorvat uusiksi, eli laukut siirtyivät n. 10cm taaksepäin ja samanverran alaspäin. Tyylikin parani samoin painopiste.
Myös takalaukun kiinnittämiseen tarkoitettu "hevosenkenkä" on alkujaan suunniteltu liian yläviistoon taaksepäin. Seurauksena on takapoxin yläreuna painaa kyytiläisen selkää.
Tähän on saatavana poxille kiinnityssarja, joka oikaisee takalaukun kulman, mutta samalla nostaa painopistettä. Mutta itse ratkaisin asian niin, että teline irti, kaasulla lämmitys ja taivutus
lähes vaaka-asentoon. Eipä tarvinnut hommata kiinnityssarjaa. Tyylikin parani. Seuraavaksi on suunnitteilla huggeri renkaan takaosaan, sitä kun ei tehdastekoisena mistään löydy.
Ongelmana on sorateillä takarenkaasta ravan nousu suoraan ylöspäin ja sieltä kyytiläisen selkään. Yksin ajaessa sitä ei tarvi.
-
sorateillä takarenkaasta ravan nousu suoraan ylöspäin ja sieltä kyytiläisen selkään
Tuohon vaivaan auttaa sivulaukkujen ja lokasuojan välissä olevien rakojen tilkitsiminen. Tietysti lokasuojankin pitää olla riittävän pitkä. Itse kokeilisin kuraläpän käyttöä aluksi. Jos se ei auta niin sitten tilkkiminen.
-
Moi
Stelvioon saa huggeri, omassani on hiilikuituinen.En nyt tähän hätään muista mistä sen tilasin Englannista se tuli joskus neljä viisi vuotta sitten.
Olen siitä kirjoittanut tänne palstalle, etu lokkariinkin saa jatkeen Stormilta. Runko ja perä systeemi on sama kuin Grisossa siis sinne käy sama kuin Grisoon.
Meillä oli sama juttu kuraa lensi takapäästä mutta huggeri auttoi. Ei se sitä kokonaan poista mutta vähentää.
Stelviolla on ajeltu vuodesta 2008 ei ole mitään valittamista, täydellinen sekään ei ole. Ennenkaikkea Cali vuosien jälkeen, kevyempi ajettava ja tilavampi. Korkeus aluksi häiritsi mutta tottumis kysymys.
T;Timppa
-
Onhan se korkeampi kuin California. Mutta kun olen pari kertaa Stelvion koeajanut, mielestäni siinä istutaan hyvinkin "sisällä". Eli ei niinkään pyörän päällä, kuin monissa enduroissa. Tämä tuo omaa varmuutta pyörän käsittelyyn.
-
Moi
Muisti palaa pätkittäin Skidmarx, sieltä huggereita.
Totta Stelviossa istutaan ikään kuin kolossa sisällä. Korkeus haitta myös pysäköidessä ahertelyä.
T;Timppa
-
Terve.
Tuossa kun mainitsin huggerin tekemistä Stelvioon, tarkoitin gs-tyylistä huggeria joka on takarenkaan pystylinjan takapuolella.
Sitä ei löytynyt edes Eicmasta. No jos joku tietää mistä sellainen saisi, niin linkkiä tälle palstalle.
Kaikki mahdolliset olen tutkinut, vai onko joku jäänyt huomaamatta ?
Kiitokset etukäteen.
-
Tässä suora linkki: http://www.skidmarx.co.uk/196-moto-guzzi
t. Kimmo
-
No ei suoraan varsinainen "huggeri", mutta Grison perä on varmasti aika identtinen Stelvion kanssa, joten jostain tuollaisesta kuvan tapaisesta saisi varmaan sovellettua. Kuva jostain ulkomaan palstalta hakusanalla "fender eliminator"
-Jani-
-
Tuota voisi varmaan etsiä myös kilpitelineen nimellä.
-
http://www.stucchiluigi.it/ näillä muistelen nähneeni tuommosia kuvan kaltaisia kilpitelineitä.
-
http://www.carbon-aramid.com/images/bmw%20gs1200%20carbon%20fiber%20rear%20hugger_1.jpg
Lähinnä tällaista haeskelin.
Tulihan niitä linkkejä, kilpiteline ehkä ottaa kiinni ntx:n sivulaukkujen yhdysrautaan,
vaikka sitäkin on pitänyt muokata kun siirtelin sivulaukkuja.
Tuollaista jo teinkin 3/8" putkesta, siitä tuli aivan liian julma ja raskaannäköinen.
Lokasuojan pätkäkin oli v-rodista, jota yritn muokata siistiksi taivuttamieni putkien kanssa. Eipä "istunut" tyyliin.
Täytyypi kääntyä teollisen muotoilijan puoleen, jos ei muuten onnistu.
-
Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia, no ehkä pieniä, Guzzien kaupittelussa. Ei näitä hondakauppias halua, vaan itse on polku haettava. Kyllä Guzzin ostajia on, kun kärsivällisesti kertoo, mistä asiassa on kyse. Vintageni meni viidessä päivässä, olisi itse asiassa mennyt kahdessakin, mutta panin jäitä hattuun. Itse Stelvioon: jos olisin 10 v nuorempi, ei olisi epäilystäkään millä ajaisin. Vanha enskamies on liian liian kankea. Profiilikuvani norsu on Gagiva Elefant. Ainoa pyörä, minkä myyminen vieläkin vituttaa
-
Vanhana kankeana enskamiehenä valitsin nimen omaan Stelvion. Se on niin kuin citi maasturi, ei tarvitse laskeutua alas istumaan.
-
Enskamiehenä valitsin myös - vihdoin ja viimein - Stelvio NTXn tämän vuoden keväällä. Kilsoja on kertynyt tähän hetkeen noin 8tkm. Vaikuttaa siltä, että pyörä vaan paranee ajan myötä kun kuski siihen paremmin mukautuu. Ehdottomasti hyvä matkapyörä sekä yksi että kaksi päällä. Moottorin vääntö on mukavan tasainen koko kierrosalueella ja ohituksetkin onnistuvat ripeästi. Jousituksesta pidän erityisesti, se on sopivan pehmeä ja iskuvaimennus kohdallaan, huonokuntoistakin tietä voi ajella reippaasti. Mutkatiellä tuntuu kulkevan kuin siihen tehty. Muutenkin ylättävän ketterä kurvailla. Kulutus on mittarin mukaan ollut 5 litran paikkeilla, joten 32litran tankilla voi ajella pitkästi.
Hommasin etukäteen Skidmarx'sta huggerin ja etulokarin jatkeen, ruuvasin kiinni heti kun pyörän sain. Kuvat ohessa ja linkki (http://www.skidmarx.co.uk/)
-
Olettehan huomanneet, että Stelvion valuvanteet jarrulevyineen ovat muuten aika edulliset, joten kaksien vanteiden hankkiminen ja käyttäminen olisi varteenotettava vaihtoehto, jos aikoo Stelviota käyttää niin katu- kuin sorapyöränäkin. Itse olen ajatellut ostavani nuo vanteet jemmaan vastaisen varalle jos vaikka uni Stelviosta toteutuu.
-
Stelvion hankinta aikaistui yhdellä vuodella ja Cali meni vaihdossa. En voinut mieltäni malttaa kun kaikki taivaankappaleet sattuivat kohdalleen. Quota jäi vielä enkä sitä alakaan kaupitella ellei sitten joku väen vängällä vie sitä. Rahaahaan siinä ei juurikaan ole kiinni.
-
Onko kellään ´08 Stelviota ja jos niin ollaanko kiinnitetty huomiota siihen vääntökäyrän kuoppaan, josta on koeajoissa kerrottu? Ja onko kukaan korjannut sitä esim. Dynotecin tuotteilla? Ja mitä muita havaintoja. Ko. pyörä on tulossa lähinnä emännälle kokeiltavaksi, kun matkaenduroa haikailee.
-
"Onko kellään ´08 Stelviota ja jos niin ollaanko kiinnitetty huomiota siihen vääntökäyrän kuoppaan, josta on koeajoissa kerrottu? Ja onko kukaan korjannut sitä esim. Dynotecin tuotteilla? Ja mitä muita havaintoja."
Suorituskykyä Stelvioon. Moto Guzzi Stelvion kustomointia, osa 3. Moto-1 nro 5: sivut 68-73, 2010.
Dynotecista vähän, enemmän DÄS Mototecista. Nimenomaan vääntökuopasta.
Terv. VS
-
Ko. pyörään on vaimentaja, merkki?, vaihdettu ja tuo Däs voisi olla hyvä vaihtoehto jos asia alkaa haitata. Ainakin emännän Titaniumissa on PC-viritys ollut erittäin toimiva.
-
Pitäisi tietää miten tuo saastekuoppa on toteutettu ja ratkaista ongelma sitä kautta. Todennäköisesti menee näin: pakoputkisto osittain tai kokonaan vaihtoon. Imupuolelle vastaavasti lisää hengitystä (BMC(IT) tai K&N(USA)). Tämän jälkeen säädetään seokset optimiin tehoa, vääntöominaisuuksia tai kulutusta painottaen. Kannattaa tietysti yrittää ilman mitään muutoksia hengitykseen saada kuoppa tasoittumaan. Vaarana on hukkaan menevä säätötyön hinta, jos sen teettää pajalla. Perstuntumalla säätäminen ei tunnetusti maksa mitään.
-
Stelvio- nälkään pikahelpotus Ruotsin puolelta!
http://www.blocket.se/helsingborg/Moto_Guzzi_Stelvio_1200_MEGA_SALE_52719365.htm?ca=2&w=3
-
Aikoinaan hoiteli Nurmen Make 8 v-Grisosta kuopan pois Rapid Bikella
-
Vanteille tuli hintaa 900 jarrulevyineen ja ABS-kehineen. Ei paha. Etuvanteesta sain 100€ alea kun myyjällä oli muutamia pintaviallisia. Etsiä piti, että kolon löysi. Valupyörille tulee ainakin alkuun Tourancet ja pinnapyörille TKC 80.
-
Minkälaisia rengastuksia on käytetty ´08 Stelviossa eli leviällä takarenkaalla olevassa mallissa? Ihan katurenkaita vai jotakin hieman karkeampaa? Soratielle ei taida useinkaan joutua. Nyt on alla Dunlopin Sportmax.
-
Amerikan foorumilla oli juttua, kun heppu oli vedellyt leikkurilla kuviota katurenkaaseen. Eli avannut rengasta sopivammaksi soralle yms.
-
Siis tällä tavalla:
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=20323362&postcount=37 (http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=20323362&postcount=37)
-
yo. postauksessa oli toinen linkki:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=850805
jossa enemmän juttua.
-
Hommasta löytyy useita videoita juutuubista:
https://www.youtube.com/results?search_query=regrooving