Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Masa - Heinäkuu 12, 2010, 07:09:39 ap
-
Guzzin hankinta kiinnostais ,mutta ei 200km matka huoltoon.Onkos tiedossa Imatran lähellä hyvää huoltoa ,kun Lahdessa ja Joensuussa taitaa olla lähimmät merkkihuollot.
-
Moro!
Guzzin virallisten merkkihuoltojen näennäinen harvuus on yksi ongelma siihen että merkki ei ole runsastunut kuin Länsi-Suomessa merkittävästi. Muualla on hajatapauksia. Toki lähes joka kylästä, jäsenrekisterin perusteella, löytyy Guzzin omistaja/jia tai omistajattaria.
Perinteisesti on ollut kolme tapaa huoltaa Guzzeja: Tehdä kaikki vastaan tulevat kausihuollot ja remontit itse tai toimittaa pyörä merkkihuoltoon tai niiden yhdistelmä. Lisäksi on moottoripyörähuoltoja jotka eivät ole valtuutettuja Guzzi-huoltoja mutta osaavat sen tehdä ainakin vanhempiin malleihin. Yli puolet Guzzin tekniikasta on sitä samaa kuin on monissa muissakin pyörissä kuten jarrut, sähkölaitteet, valaisimet, laakerit, jousituskomponentit. Moottori, voimansiirto ja runko ovat itseään.
Oma. pitkällä aikavälillä syntynyt, käsitykseni on että Guzzin omistajat ovat enimmäkseen olleet tyytyväisiä maahantuojan järjestämiin palveluihin.
Varaosien saanti ei ole millekään paikkakunnalle maassamme osoittanut kestävän vuorokautta enempää (Matkahuollon rahtipalvelu) jos ei satu viikonloppua väliin.
Useimmat huolto-osat löytyvät autotarvikeliikkeen ja moottoripyörätarvikeliikkeen hyllystä kuten jarrupalat, suodattimet, tulpat ja öljyt. Lisäksi ovat internetistä saatavat mallikohtaiset tarvikkeet, huolto-osat ja "rakentelupalikat".
Jos on ihka uuden Guzzin hankinnasta kysymys niin silloin, periaatteessa, pitää huollattaa valtuutetussa liikkeessä ja käyttää alkuperäisiä huolto-osia. Mikään laki ei tähän kuitenkaan velvoita ja silti maahantuojalla on takuu-vastuu pyörästä, vaikka toisin ilmoittasivatkin. Edellyttää vain sitä että huolto on kirjattu asianmukaisesti tehdyksi tehtaan tietokantaan. Siihen on mahdollisuus vain valtuutetuilla merkkihuolloilla.
Mutta huoli pois. Normaalisti kun varaa ajan esimerkiksi maahantuojan huollosta, vie pyörän sovittuna aikana sinne, odottelee muutaman tunnin niin pääsee huolletulla pyörällä matkaan. Samalla voi odotellessa koeajella uutuuksia ja miksei tarjolla olevia käytettyjäkin pyöriä. Näin ainakin omalla kohdalla.
Tietääkseni Imatralla oli, Vuoksenniskalla muistaakseni, Ducatin ja Guzzin merkkihuolto. Liekö enää hengissä?
Käytetyn, yli kaksi vuotta vanhan, Guzzin kanssa ei liene minkäänlaisia tuskia huollon suhteen. Ruiskuissa on todella vähän häiriöitä, venttiilien säätö onnistuu jos asiaan hiukan perehtyy ja on hiukan työvälineitä. Siinä ei ole mitään mystistä, jokainen osannee halutessaan vaihtaa tulpat, öljynsuodatin vaihdetaan noin kerran vuodessa. (riippuu mallista ja ajomääristä) Mallista riippuu myös missä suodatin sijaitsee ja kuinka vaihto suoritetaan.
Näiltä sivuilta, jo kirjoitetuista huolto-ohjeista tai kysymällä selviää melkoinen määrä teknillisiä asioita kansantajuisesti. Maahantuojalle voi soittaa jos tulee oikein hankala paikka. Sieltä neuvotaan auliisti ja lähettelevät, pyydettäessä, varaosien mukana myös asennusohjeet. Tietääkseni ainoa moottoripyörien maahantuoja joka on sisäistänyt jälkimarkkinoinnin idean kokolailla täydelleen. Kuulostaa imelältä mutta silti näin on.
Mikähän malli on erityisesti kiinnostuksesi kohde?
mm
-
Kiitos vastauksesta. Uutta ajattelin, kinnostuksen koteet Griso tai Bellagio. Mikähän mahtaa olla noissa hultoväli ? Vuoksenniskalla Urheiluliike Kisassa oli kyllä Ducatin huolto,mut tietääkseni ei enään virallinen huoltopaikka,Guzzin huolloista en ole kuullut.
-
Hoi
Eipä ole meidän kotikulmilla Imatralla "virallista" Cuzzi-huoltoa. Urheiluliike Kisa siajitsee nykyään Imatrankoskella, huoltotilat ovat varmasti hyvät, Ducati-edustus lienee edelleen Kisassa.
Naapurikaupunki Lappeenrannassa Harpmotorilla oli Cuzzi-edustus jokunen vuosi sitten, mutta tietääkseni ei enää, kannattaa varmistaa. Uskon että Harpmotorin huolto on edelleen pätevä Cuzzi-huolto kaikessa suhteessa.
Uskon myös että Urheiluliike Kisa, ja moni muukin paikka Kaakkois.Suomessa, on hyväksytty paikka määräakiakshuoltojen tekijäski, eiköhän nämä asiat selviä kun kyselee MotoItaliasta.