Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Skunk73 - Heinäkuu 11, 2010, 20:04:59 ip
-
Mistä kannattais ensimmäisenä lähteä etsiin vikaa kun latausvalo jatkaa palamistaan? Laturi? jännitteensäädin? Akku?
johdot/liitokset? Kokemusta ei ole pyöristä kuin parin viikon ajan. 8)
Vika ei käsittääkseni tullut yhtäkkiä vaan sammuminen alkoi kestään joka ajokerralla vähän pidempään.Pyörä on V65 florida. vm-86
-
Tsekkaa ja puhdista ny ainakin maaliitokset ja laturin hiilet.
-
Minkähän ikäinen akku on? Onko akun nestepinta riittävän korkealla?
Akunnapojen puhdistus ja liitosten tarkastus.
Laturin hiilet kulunet / likaiset / laturissa likaa?
Jännitteensäädin ei yleensä mene rikki hitaasti, vaan "kerrasta poikki".
-
mulla on valo palanut hiipuen LM IV monta vuotta ja n250tkm -pyörä kyllä lataa normaalisti?! Yksi asiantuntija sen joskus selittkin mistä "vika" johtuu mutten muista enään selitystä. Eli kannattaa mitata lataus jännite.
-
Eli siis huono akkukin voi olla syynä? Latasin akun ja akku kyllä otti vastaan virtaa mutta lataajan valo mitkä näytti akun varauksen näyttivät koko ajan että akku olis tyhjä.Lataaja on kylläkin varmaan joku halpa kiinalainen.
-
Eli siis huono akkukin voi olla syynä? Latasin akun ja akku kyllä otti vastaan virtaa mutta lataajan valo mitkä näytti akun varauksen näyttivät koko ajan että akku olis tyhjä.Lataaja on kylläkin varmaan joku halpa kiinalainen.
Akku voi näyttää latautuvan laturin mukaan, mutta se ei tarkoita sitä että se myös pitäisi virtaa. Itsellä vanhan projekti-Kawan akku on kuollut eikä edes pyöräytä starttimoottoria saati muutakaan, mutta laturin mukaan ottaa kyllä kiltisti virtaa. Akun elinkaari huolenpidosta riippuen liikkuu siinä 3-5 vuoden tietämissä, ainakin minulle on joskus noin kerrottu/valehdeltu. :-)
-
Sieltä laturin kopan alta löytyy mitä todennäköisimmin Bosch-vaihtovirtalaturi 14V, 20A.
Sen teho ei ole mikään suurensuuri eikä jaksa täyttää akkua esimerkiksi kaupunkiajossa jos pitää valoja päällä ja joutuu useasti käynnistelemään. Muutoin kyllä toimiva paketti. Akun huonous ei sinällään saa latausvaloa palamaan. Paitsi se voi aiheuttaa latauksen särkymisen ylikuormituksen kautta. Ylikuormitusta voi aiheuttaa myös ylisuuri ajovalo (yli 60W) tai muu kuormitus)
Laitan tähän pari selventävää asiaa latausjärjestelmän vianetsintää varteen:
Latausvalo ei toimi eikä lataa:
Hiilet lopussa/ei kontaktia liukurenkaisiin.
Valo toimii normaalisti mutta ei lataa tarpeeksi:
Diodi rikki
Valo syttyy vaan ei sammu eikä lataa:
Diodisilta rikki/liitinvika
Valo ei syty, hiiliä jäljellä, eikä lataa:
Säädin rikki
Johdot diodeissa kiinni, jännite pitää olla vaiheiden välillä AC n. 20 V.
Johdot diodeista irti, jännite vaiheiden välillä AC n. 30 V.
Latausjännite pitää olla DC 13,5 – 14,4 V.
Lisääkin ohjeita löytyy mutta näillä pitäisi normaalisti pärjätä.
mm
-
No tänään aamulla räpläsin johtoja ja liitoksia.Kas kummaa alkoi toimiin normaalisti.Sitten myöhemmin kun taas lähdin ajaan niin toinen tulppa vaan meni pimeeks jolloin valo taas paloi??? vaihdoin molemmat ja taas toimi..
-
Hoi
Vanhan LM4:sen virtalukko aiheuttaa joskus saman ilmiön, valo sammuu kun virta-avainta painaa, nykii ja "hieroo" ajoasennossa
-
Juup, ja mulla teki "nukahtanut" diodisilta joskus mystisiä oireita. Yleismittarilla kun mittaili diodeja puolin ja toisin, niin sen mittarin heräte riitti herättämään diodit. Toiminut siitä lähin.
-
Moi. Kun vanhemman Guzzin sähköt alkavat kummitella, virtalukon pohja on hyvä ensimmäinen tarkastelukohde. Pohjan saa irti virtalukosta kun taivuttaa klipsit varovasti auki. Virtalukon kestoikää ja toimintavarmuutta parantaa kummasti kun asentaa ajovaloille releet. Laturin roottorikäämi voi myös irrota liimauksistaan. seurauksena on nopeasti katkos ko.käämissä. Tällöin latausvalo ei yleensä syty kun virran kääntää päälle. Omassa Lempparissani roottorikäämin kestoikä on n.100000km, kolmas on menossa. Jos lataussäädin, mikä sijaitsee oikean sivuposken takana, menee vaihtoon löytyy Biltemasta erittin toimiva ja edullinen vaihtoehto. (Fiat merkkisestä autosta, Bosch-laturi erillisellä säätimellä). Sopii paikalleen melkein heittämällä. Tasasuuntaajassa (säätimen vieressä) ei välttämättä ole muuta vikaa kuin ajanmittaan liitoksista hävinneet tinat. Lämmitä kaikki tasasuuntaajan liitokset uudelleen kolvilla ja lisää tarvittaessa uudet tinat. Lataus lakkaa/huononee myös silloin kun laturin rungon maadoitus lohkoon katoaa alumiinin hapettuessa aikojen kuluessa. Kokeile kiertää yhtä kiinnitysruuvia auki ja kiinni. Myös hiilet alkavat murentua ja kontakti liukurenkaisiin huononee kun hiilen pidin kuluu väljäksi, hiilet juuttuvat. Nämä tietysti niiden huonontuneiden liittimien lisäksi. Edellämainitut kaikki ovat hidastaneet matkantekoani jossakin vaiheessa, ainakin kerran!
Tällaisen olen kirjoittanut koskus aiemmin, aiheena : Ei lataa. Kyseessä oli silloin isolohkoisen latausonglma mutta voi olla avuksi. (piti korjata äätjaööt.)
Pekka
-
Moi. Kokeile tätä. Irroita laturista roottorin magnetointi johto ja vedä suoraan akusta 12V testijohto mikä yltää laturille. Kytke volttimittari akkuun, käynnistä moottori, anna kierroksia 1500-2000 rpm ja tarjoa hetkeksi testipiuhalla magnetointivirtaa roottorille. Jos volttimittarin lukema nousee, itse laturi ja ilmeisesti myös tasasuuntaaja ovat kunnossa. Tällöin epäilykst kohdistuvat lataussäätimeen ja sen johdotuksiin. Älä jätä testipiuhaa paikalleen! Jos laturi lataa, jännite nousee "taivaisiin". Testipiuhaan voisi liittää sarjaan ajovalopolttimon tms. jännitettä ja virtaa rajoittamaan. Karkea menetelmä mutta auttaa kun reissussa ei muuta ole. Tarkasta myös tuleeko roottorille magnetointivirtaa kun sytytysvirta on kytkettynä. Älä luota pelkkään volttimittariin, kokeile myös koelampulla. Sillä virtapiiri kuormittuu riittävästi. Pelkällä volttimittarilla jännite voi olla ok. mutta koelamppu ei edes hehku huonojen liitosten takia. Jännite on moottori pysähdyksiss ja virta päällä muistaakseni n. 7V. virta kulkee tällöin merkkivalon kautta. Kun moottorille antaa kierroksia magnetointivirran jännitteen pitäisi ensin nousta ja sitten laskea kun säädin alkaa toimia. (ja olikohan siinä vastus merkkivalon rinnalla herätevirtaa kasvattamassa?, on piilotettu johtosarjaan säätimen lähelle?). Muuten toimiihan se latauksen merkkivalo missään vaiheessa? Jos ei syty kun sytytysvirran laittaa päälle, laturi ei varmaankaan saa herätevirtaa. Mittaa myös staattorin vaiheiden antama vaihtojännite. Irrota ne kolme johdinta staattorin liittimestä ja käynnistä moottori. Kaikien kolmen navan välill pitäisi olla sama vaihtojännite mikä on useita kymmeniä voltteja moottorin kierroksista riippuen. Tämä tuli nyt ihan ulkomuistista, korjatkaa mitä meni väärin.
Pekka
-
V 75:ssa oli alkukesästä laturilta tasasuuntaajalle tulevat piuhat tankin alla olevassa liittimesssä sulaneet enemmän tai vähemmän yhteen. Vika löytyi vasta, kun ko. piuhat oli irroitettuna molemmista päistään, ja yleismittarilla todeten yhteydessä toisiinsa. Arvatkaapa olinko etsinyt vikaa ties mistä...
-
Vika palasi jälleen mutta erilaisena.Valo palaa hetkittäin. välillä koko ajan ja välillä 'vilkkuen' Akku meni tyhjiin ajon aikana . samoin kun virrat laittaa päälle niin latausvalo ei syty minkä teki aikasemmin ennen käynnistystä. ???
-
Jossain on johto poikki tai löysällä.
-
Vika palasi jälleen mutta erilaisena.Valo palaa hetkittäin. välillä koko ajan ja välillä 'vilkkuen' Akku meni tyhjiin ajon aikana . samoin kun virrat laittaa päälle niin latausvalo ei syty minkä teki aikasemmin ennen käynnistystä. ???
Silloin kun moottori on pysähdyksdissä, virta päällä ja latausvalo EI pala: Kokeile koelampulla tuleeko laturin hiilille virtaa=12V koelamppu palaa kirkkaasti. Maadoita koelamppu laturin runkoon. Jos ei pala, koelamppu on rikki, akku on tyhjä tai laturin hiilille tulevassa magnetointivirtapiirissä on katkos.( virtalukko, piuha, latuksen merkkivalolamppu, laturin maadoitus, vastus tai lataussäädin esim.) Jos lamppu palaa kun sen maadoittaa laturin runkoon vika on hiilissä, liukurenkaissa tai roottorin käämityksessä. Jos lamppu ei pala kun sen maadoittaa laturin runkoon mutta palaa kun maadoittaa akun miinusnapaan vikaa on todennäköisesti laturin rungon ja lohkon välisessä maadoituksessa.
-
Vaihdoin akun ja katoin piuhat mitä löysin.samoin kopan alta hiilet ym. liittimet.ei apua.Tällainen erikoisuus vielä että kun moottorin sammuttaa ja virrat laittaa pois niin toinen pytty välillä suhauttaa aivan kun antais kipinän. ???
-
Se että virrat katkaistessa moottorista kuuluu tussahdus on täysin normaalia. On sytytyspuolalle aika yhdentekevää mistä sytytyspulssi (virran katkaisu) johtuu. Kipinä tulee periaatteessa aina kun virtapiiri poikkaistaan ja jos sylinterissä on palavaa seosta niin syttyyhän se. Sama asia kun tappokatkaisijalla leikkimällä paukutellaan.
Latauksen oireet kertovat että jostain on johto katkolla. Ts virtapiiri ei ole yhtenäinen. Kyllä etsivä löytää...
mm
-
tämä "suhauttelu" ilmiö on guzzissa (ainakin kaasarikauden) normaalia ;)
-Matti kerkis ensin :D
-
tänään otin taas kopan irti ja huomasin että hiilet oli vain puolittain liukurenkaiden päällä.renkaat liikkuivat n. 1-1,5cm. päässä olevan 6mm kuusiokolo oli löystynyt. kiristin ja kuminuijalla vielä vähän apua.valot palaa ja sammuu kuten normaalisti ajoon lähdettäessä. tätä iloa ei kestänyt kuin 25km jolloin valo alkoi taas vilkkuun. pyörä tien sivuun ja koppa auki. jälleen löystynyt.Miten saan pysyyn kiinni? ruuvilukitetta?
21.7 uudelleen kiristyksen jälkeen pysyny nyt jopa ilman löystymistä 150km :D
-
Sieltähän se syy sitten löytyi. Ei ollutkaan piuha poikki, suoranaisesti, mutta sähköinen yhteys kyllä. Sillä keskipultilla kiristetään laturin ankkuri kartiotaan vasten. Ruuvilukitteesta ei liene suurta apua jos kartiot ovat vaurioituneet. Toisin sanoe kampiakseli on pyörinyt tyhjää pyörimättömän tai huonosti pyörivän ankkurin sisällä.
Ihan ensi töiksi kannattaisi purkaa koko laturi pois kartioiden kunnon tarkistamiseksi. Kenttäkäämin kehällä on kolme pitkää ruuvia jotka avataan niin kenttäkäämi irtoaa. Sen jälkeen irrotetaan ankkuri. Kuten huomaat on keskipultissa kavennus siinä missä se menee ankkurin sisään. Tämä ruuvi ruuvataan ulos kokonaan ja sen jälkeen käytetään ankkurin ulosvetoruuvia, Moto Guzzi työkalunumero xxx, ja sillä vedetään ankkurin päässä olevaa kierrelttä hyväksi käyttäen ankkuri irti kartiostaan. Ulosvetoruuvin voi valmistaa itse esimerkiksi 5 mm kuusiokoloavaimen pätkästä ja 12.9 M8 teräspultista. Tavanomaisella usovetäjällä homma ei onnistu koska kampiakselin pää on piilossa ankkurin sisällä.
Selvitin tämän siksi että jos ankkuri vielä irtoaa niin kampiakselin päässä oleva kartio menee piloille lopullisesti ja vaatii täytön ja korjaushionnan tai uuden kampiakselin.
Homma voi siis olla vielä pelastettavissa.
Ei ole ennen kuullut tällaiseta tapauksesta. Olisiko joskus jäänyt ankkurin ruuvi kiristämättä? Vai onko laitettu vääränlainen ruuvi?
Kun kartio on kunnossa ja ankkuri siihen kerran kiristetty niin ei se helposti irtoa ja ulosvetoruuvikin joutuu koville silloin kun huoltotarpeen sattuessa pitää irrottaa laturi.
Siellä laturin takana kun on kampi- ja nokka-akselin (pikkulohkossa) etupään stefat ja nokkaketju jotka vaativat huomiota silloin tällöin. Samlla kun laturi on irti niin kannattaa katsoa em kohteet ettei ole isompaa kulumaa tai jos melua ja vuotoa siellä päin ilmenee.
mm
mm
-
...onko ruuvi n60mm pitkä ja kierrettä vain päässä n 20mm matkalla? laturin päässä on n20mm kierrettä jonka jälkeen sentti tyhjää ja sitten ruuvi tapaa kampuran päässä olevan kierteen. Ei kiristy tavallista pulttia käyttämällä.
-
Tavallisella pultilla pelkästään ei irtoa vaan tarvitaan pieni pätkä muuta, ohuempaa, terästä eliminoimaan kampiakselin päässä oleva kierre. Työntömitan "syvyysmittarilla" mittailemalla voi päätellä millainen apuvälineen pitää olla. Kun en ole tallilla en voi antaa tarkempia mittoja tai laittaa kuvaa oheen. Vanhemmissa Bemareissa on sama laturi. Bemarikorjaamosta voi löytyä kyseinen värkki myös.
Olisiko ketään "kuulolla" joka voisi lainata tai antaa mitat kyseisen kalun tekemistä varten?
mm
-
Ankkurin irroitustyökalu!
Rakennettu "Matin antamin ohjein".
6mm poranterä katkaistu 30mm mittaiseksi.
M8 pultti / kierre 60mm pitkä.
Tällä irtosi NTX350:n ankkuri.
t. Kimmo
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Piti käydä alhaalla mittaamassa: itse olen käyttänyt (LM IV) 50mm pitkää tappia -lyhyttä sisään jäävää tappia on vaikea saada voimakkaasti magneettisen kampuran päästä pois.