Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Arska - Kesäkuu 21, 2010, 00:53:40 ap

Otsikko: Vakio Calin seoksia
Kirjoitti: Arska - Kesäkuu 21, 2010, 00:53:40 ap
Cali EV on vm 2000, ruisku ilman kattia tekniikka alkuperäikunnossa. Läppärungot on säädetty balanssiin.

Orkkis H-vaimentajaan laitettu nyt uusi Boschin 3-piuhainen lambda, lukemat yleismittarilla. n. 30 km lenkillä enimmillään 120 km/h. Lambdan jännite vaihteli 800 - 850 mV välillä kaikilla kierroksilla ja kaasun asennoilla, paisi moottorijarrutuksessa. Tyhjäkäyntijännite kone kuumana myös n. 850 mV. Alle 800 mV ei päässyt millään järkevällä ajotavalla. Yleismittarin tarkistin ja paikkansa piti.

AFR on koko ajan rikkaalla, 13.0:1 rikkaammalla puolen. Ovat ehkä Italiassa pelanneet varman päälle seoksissa...

Koska kone saa kauttaaltaan reippaanlaisesti kakkua, tulee TPS:n säätö mieleen. Miten olette sen jännitteen mittaamisen kanssa menetelleet, siis mistä lukeman helpoimmin saa? Pitääkö myös läppä käyttää 0-avaumalla ja ottaa lukema sieltä vai onko esim. vakioavautumalle tyhjäkäyntiasennossa olemassa ohjearvoa tai muuten hyväksi havaittua tehtaan säädöissä olevalle orkkiskoneelle  sopivaa arvoa?  :o

Otsikko: Vs: Vakio Calin seoksia
Kirjoitti: JuhaV - Kesäkuu 21, 2010, 13:17:59 ip
Lambdan jännite versus AFR : http://www.not2fast.com/instrumentation/voltage_vs_afr.gif (http://www.not2fast.com/instrumentation/voltage_vs_afr.gif)

Terve,

Sport1100i:ssä asetin tavoitearvoksi tuollaisella kapeakaistalambdalla alakierrosalueella 850-870 mV ja ylempänä (> 5000 rpm) 800-825 mV.
Eli käytössä oli ECU joka sääti seosta takaisinkytketysti siten että lambdan antama signaali "pakotettiin" noihin arvoihin. Noilla pyörä pelasi nätisti, tehoa löytyi ja kulutus oli normiajossa luokkaa 5-5.5 litraa/100 km.

Jos tavoitearvoksi laittoi vaikka 700 mV niin meni liian laihalle ja kone alkoi nykimään etenkin alakierroksilla.

Tuo kapeakaistalambdahan on ns. switching sensor, eli se vaihtaa tilaansa vähän niinkuin nollan ja ykkösen välillä juuri tuossa AFR 14.7:n kohdalla (eli stökiömetrinen, teoriassa ideaalinen seos). Toisinsanoen, tuolla anturityypillä ei ole oikeastaan mahdollista säätää seosta siten että anturilta saisi stabiilisti vaikka arvon 500 mV. Autoissa esimerkiksi seosta näpytetään pienin pykälin (kymmeniä kertoja sekunnissa) rikkaammaksi kunnes signaali hyppää yli 500 mV ja taas pienin pykälin laihemmalle kunnes signaali putoaa alle 500 mV. Eli säätö on jatkuvaa ja nopeaa hienosäätöä juuri tuossa raja-arvon AFR 14.7 molemmin puolin.

Eli jos sait lambdasignaalin säilymään 800-850 mV haarukassa niin mielestäni homma on itseasiassa aika kohdallaan. Jos kulutuksesi on samalla haarukassa 5-6 litraa sadalla niin ehkä ei kannata tehdä mitään tai ei ainakaan kovin isoja muutoksia ?

Terv. JuhaV



Otsikko: Vs: Vakio Calin seoksia
Kirjoitti: Arska - Kesäkuu 21, 2010, 18:21:21 ip
Kiitos, Lukeman perusteella ajattelin että olis ollu liiankin rikkaalla, näköjään onkin hyvin kohdallaan. Linkin käppyrästä voi tosiaan päätellä, ettei esim. tasaista 500 mV lukemaa voi saadakaan, enpä tullut miettineeksi asiaa siltä kannalta. Hyvä tieto että arvo olikin jo käytännössä koettu.

Perstuntumaltakaan ei ole valittamista näin lyhyen ajon jälkeen nyt kun läppärungot on säädössään. Kulutus selviää myöhemmin, mutta ei varmaan päätä huimaa, sen verran kevyesti kone nyt käy.