Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: gotler - Toukokuu 23, 2010, 20:45:51 ip
-
Grisossa etujarru jumputtaa. Moto Italian kaveri kertoi kuulleensa että joku olisi saanut vasaralla herkisteltyä jarrulevyissä olevia "kelluntarenkaita". Ei tosin osannut tarkemmin kertoa, kuinka em. toimenpide suoritetaan. Onko kellään kokemuksia, miten vällttyisi uusien levyjen ostolta. Vääränlaisella tempulla kun joutuu sitten ihan varmasti levykaupoille. Jarrulevyissä ei ole oikeastaan kulumajälkiä tai uria juuri ollenkaan, eli vika todennäköisesti on juuri noissa renkuloissa.
-
Calissa ( vm 2008 ) oli sama ongelma.
Levyn kiinnitysholkit tuppaavat jumiutumaan. Levynhän on tarkoitus olla hieman liikkuva kiinnitykseen nähden.
Sain neuvon koputella muovivasaralla varovasti pitkin levyä siten, että se hiljalleen "irtoaa". On sitten oltava varovainen, uusi levy on kuitenkin huomattavan arvokas...
Lisänä voisi käyttää vaikkapa CRC Brake Clean -suihketta tms. puhdistavaa ainetta.
No, tein neuvon mukaan niin huolella, että levy liikkui käsin sitä heiluttaessa. Nypyttely väheni huomattavasti.
Lisäksi on kaiketi syytä puhdistaa jarrusatulat huolella. Irtonaisia satuloita pideltäessä on oltava varovainen, ettei männät pullahda ulos.
-
Älkää nyt ihmeessä naputelko niitä levyjä! Ei ne niitit juuri sillä parane.
Siitä pultin reiästä pujottaa kuuden millin pultin ja toiselle puolelle pulttia kiristää mutterin. Sitten räikällä tai akkuporakoneella pyöritystä mutterin/pultinkannasta. Samalla suihkuttaa brake cleaneria niittiin. Tällä tavoin niiin välistä lähtee kaikki moska ja ne toimivat kuten on tarkoitettu.
-
TunturiTT:n menetelmä kuulostaa aika rajulta - vai olenko ennakkoluuloinen ???
Itse puhdistan niitin ja levyn välit jarru cleanerilla ja pyöritys ristipäässä olevalla kumikartiolla - aluksi varovasti ja tarpeeksi nestettä. Tarkistus sormin, että pyörivät yhtä herkästi.
Puhdistus kannattaa tehdä vähintään huolto-ohjelman rytmissä - kuraisissa/pölyisissä olosuhteissa useammin.
T,
Jukka
Ps. Ennen olivat helpommat huoltaa, kun olivat kasassa lukkorenkailla...
-
Joo... kiitoksia neuvoista! Levyt ovat pyörässäni Sunstarin valmistetta, joissa Piikkiön miesten mukaan on ollut vähemmän tuota ilmiötä kuin Brembon laikoissa. 6-millinen pultti ei sopinut, mutta vitonen oli mainio. Laitoin ensin brake cleaneria ja sitten pyörittelin ohjeittenne mukaisesti akkukoneella ja jumputusilmiö hävisi lähes kokonaan. Ja hyvä niin. Kiitoksia vielä.
-
TunturiTT:n menetelmä kuulostaa aika rajulta - vai olenko ennakkoluuloinen ???
Itse puhdistan niitin ja levyn välit jarru cleanerilla ja pyöritys ristipäässä olevalla kumikartiolla - aluksi varovasti ja tarpeeksi nestettä. Tarkistus sormin, että pyörivät yhtä herkästi.
Puhdistus kannattaa tehdä vähintään huolto-ohjelman rytmissä - kuraisissa/pölyisissä olosuhteissa useammin.
T,
Jukka
Ps. Ennen olivat helpommat huoltaa, kun olivat kasassa lukkorenkailla...
Niin, ei niitä surruutella poralla pitkiä aikoja, sen kllä huomaa, kun välissä ei enää ole likaa. Pelkällä ruuvarilla tai käsin pyöritellen väliin jää vielä töhkää. Tämä on kokeiltu äärimmäisen töhnäherkillä Aprilia Millen jarruilla esmes.
-
Kaavoihinsahan ei pidä kangistua, joten talliin piti lähteä kokeilemaan. Bremboon tosiaan 5mm- ja Brakingiin 8mm pultti/mutteri, lisäsin vielä (alu)aluslevyt... -toimii näinkin.
Tämän kohteen huollossa jatkan perinteisesti, koska tässä tapauksessa tulos/käytetty aika ~ sama. Ainakin oman arvioni mukaan ;)
Oppia ikä kaikki :D
T,
Jukka
Ps. Hellää ja huolellista huoltoa... - tosin rautahan ei valita ;D
-
Meikkä suihkuttaa näihin niitteihin pari-kolme kertaa ajokaudessa CRC:tä tai WD40:tä eikä muuta ole tarvinnut tehdä .
-
Rasva ja jarrut! Tuo pitelemätön yhdistelmä..
-
Ei tarvitse koko jarrulevyä uittaa 8)
-
Uusien jarrupalojen myötä jumputus hävisi ihan kokonaan. Erikoista sikäli, ettei jumputuksen pitäisi johtua paloista. Olisiko paloja vaihtaessa sylinterit herkistyneet, mutta pääasia, ettei kalliita jarrulevyjä tarvinnut ostaa.
-
onko joku löytänyt netistä kauppaa mistä voisi ostaa levyjä 06 Caliin?
ja mikäköhän oli hintataso?
Ostia Fordiin Motonetistä 19,90 joka oli aika kohtuullinen hinta vähävaraiselle Guzzistille, tosin HD-työparini sanoi maksaneensa omistaan 800€
-
onko joku löytänyt netistä kauppaa mistä voisi ostaa levyjä 06 Caliin?
ja mikäköhän oli hintataso?
Katsoppa : WWW.EBAY.DE (http://WWW.EBAY.DE)
Sieltä löytyy jarrulevyjä useammaltakin kauppiaalta ja valmistajalta.
-
Minun Italialaisessa (ei Guzzi) jumputti etujarru ja eihän sitä kauaa jaksa.
Tuo TunturiTT kikka oli minullakin mielessä, mutta niissä niiteissä ei ollut reikää, minkä läpi sen pultin työntäisi.
Mopo nosturille ja ilmaan, niin, että etujarrulevy oli siinä rinnan korkeudella. Etujarrusatula itri, ettei ruosteenirroitinta pääse jarrupaloille ja ruosteenirroitinta jokaiseen niittiin.
Siinä ne hautui, kun odotellessa vaihdoin uudet ketjut. Kun ne oli aikansa lionneet, niin nailonvasaralla kevyttä koskettelua puolin ja toisin. Sen jälkeen cleanerilla puhdistus ja vähän vielä kevyttä koskettelua. Tuli muuten hyvä, ei jumputa etujarru enää.