Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Toukokuu 16, 2010, 21:37:42 ip
-
Nyt kun kunnon ajokelit on just alkamassa Guzzi rupes tietysti temppuilemaan, toisaalta takana on jo 1500 ongelmatonta kilometriä että kai se on jo aikakin..
Kyseessä on siis 1997 mallinen 1100i ja tapahtumien kulku on seuraavanlainen: Kun olin ajanut noin 30km pyörä "sammui" yhtäkkiä pariksi sekunniksi mutta alkoi vetämään taas ennen kuin ehdin edes pysähtyä, tämä tapahtui kahteen kertaan. Pääsin kuitenkin perille ja kun tunnin päästä starttasin uudestaan kaikki tuntui toimivan. Muutaman minuutin päästä just kun olin kiihdyttämässä moottoritielle ongelma ilmaantui taas. Tälläkertaa pyörä ontui pidempään, mutta parani taas itsekseen. Kokoajan pystyi ajamaan kun piti kiekat alle 2000, kiihdytettäessä sen yli kierrokset tippuivat yhtäkiä tyhjäkäynnille. Pyörä ei siis sammu kokonaan vaan jää tyhjäkäynnille.
Korjauskirja ei ole just nyt kädenulottuvilla ja koska tää on mun eka Guzzi en ole vielä ehtinyt tekniikkaan tutustua, siispä kysyn: Onko näissä joku anturi kaasunasennolle? Jos on niin voisiko esim. se luulla kaasun olevan kiinni? Veto katkeaa terävästi ihan kuin sytytys katkeaisi, mutta eihän se voi olla sytkä kun käy kuitenkin tyhjäkäyntiä..
-
Onko 1100 Sportissa semmosta pitkää relesiltaa satulan alla? V11 Sportissa tuli jos vaikka millaisia outoja ilmiöitä, joiden syynä oli relesillan naarasliittimien löystyminen. Ne kun kiristin, loppuivat käynti- ja sähköhäiriöt siihen. Oikean suutinrungon päältä löytyy Throttle Position Sensor (ainakin V11 Sportissa), tsekkaa että sen liitin on kunnolla kiinni.
-
On siellä releitä jonossa, täältä löytyy pari kuvaa: http://www.saunalahti.fi/~kannit/Guzzi/Guzzi.html (http://www.saunalahti.fi/~kannit/Guzzi/Guzzi.html)
Irrottelin kaikki releet ja liittimet tuntu olevan kunnossa ja kiinni.
Tänään ajoin mopon duunista tallille (noin 35km) ja oikeen kahteen kertaan ilmesty sama ongelma. Ekat 5km toimi ihan hyvin, sitten taas yhtäkkiä alko pätkimään ja yskimään.
Jotain 5 kilsaa ajoin pientareilla kolmeakymppiä ja taas alko pelittämään. 10 kilsan päästä vika tuli takasin ja kesti tälläkertaa kotiin saakka.
Aika ihmeellinen vika kun kierrokset tippuu aina just tietyssä kohdassa, eikä sen yli pääse mitenkään edes alamäessä rullaamalla tai vapaalla, ja alle maagisen kierrosluvun kaikki tuntuu pelaavan ihan hyvin.
Piikkiöönkin soitin ja sieltä ehdotettiin että vois olla TPS:n johdoissa katkos tai muuten vaan huono yhteys. Vikakoodeja kattelin äsken ja ekalla kertaa löyty oikeestaan kaikki korjauskirjassa mainitut viat. Tyhjennyksen ja lyhyen käyttelyn jälkeen löyty taas koodit 3-3 ja 1-6, eli bensapumpun katkasija ja akkujännite. Varsinainen vika oli tosin taas kadonnut...
PS. Viimesessä kuvassa näkyy läppärungossa aika reilusti mustaa öljyistä törkyä. Onko normaalia vai pitäiskö sitäkin alkaa tutkia? Huohotin näytti menevän ilmanputsarikoppaan eli sieltä ne töhnät varmaan on peräisin..
-
Katso myös latausvirta ja akun jännite.
-
AKun jännitettä mittailin jo, ei laskenu startatessakaan paljoa ja lataus pyöri 13,8-14 voltissa. Kirjan mukaan vikakoodi pitäis tallentua jos jännite on alle 8 tai yli 16. Jostain syystä se kuitenkin semmosenkin heti tallensi..
-
Tässä vastaus ruotsalaiselta kaverilta, jolla on 1100 Sport ja kunnioitettavasti tietotaitoa:
First, the ECU can not actually make the diagnose "petrol pump cutout" with any certainity, as it
a) does not get any feedback on actual fuel pressure, and
b) does not get any feedback on [electrical] pump current.
It could theoretically sense that the current passing the power relay coil is too small, but that would be it. If that's the case, the correct error description should be power relay coil cutout, although the fuel pump (as well as the injectors and spark coils) will obviously lose power as a result. I have no idea what the code really means. It could even be just "deceleration when expecting acceleration" and in that case this error would also pop up if you run out of fuel or even outpower the engine with your rear brake.
I would check the power relay and the ECU relay (and why not all relays) as well as the ground strap fitted to the ECU cover. Relays are said to be failure prone but I think the sockets are even worse. Clean them and grease with battery pole vaseline, and perhaps even use zip ties around the relays (I've had the power relay pop out of its socket twice in 150 kms!). In case a relay is actually bad, swapping them around should make the problem move or go away.
When this appears, does turning off headlight make any difference?
Ignoring the codes (sometimes they are just there to confuse you) I would replace the fuel filter.
-
Centaurossa oli taannoin samantapaisia oireita. Lisäksi oli lähes kymmenen litran kulutus satasella. Kesän kestäneen vian haun jälkeen koko ECUn uusiminen poisti ongelmat. Nyt ei ole pätkimistä ja kulutus on normaali alle kuusi litraa satasella. Odottelen mielenkiinnolla mistä vika löytyy. Onnea matkaan. ECUn ohjehinta oli jotain 850€.
-
Kiitoksia Lempparille ja ruotsalaiselle vaivannäöstä. Täytyy sitten vielä tutkia noita releitä ja maajohtoja. Viimeksi kun starttasin vika oli taas hävinnyt, nyt pyörä on pikkusen osina ja joudun odottamaan että huoltokamat saapuu Piikkiöstä ennen kuin saan ajeltua niin paljon että vika ilmestyy taas. En viitsi nyt koota tankkeja, katteita yms. sälää kun bensa- ja ilmafiltterit pitää kuitenkin vaihtaa. Nyt kun katteet on poissa edestä ajattelin myös tutkia ja puhdistella kaikki liittimet ja piuhat.
Täytyy yrittää muistaa toi valo juttukin kokeilla kun pääsee ajamaan.
Jos oletetaan että vika ilmestyy taas ja haluaisin vaihdella releitä paikasta toiseen niin onko tässä mitään vaaraa rikkoa jotain? Vai onko releet kaikki sisältäkin identtisiä?
Kiitoksia vastauksesta Kaidellekin. Vaikken ole tarkemmin mitannutkaan kulutus on ollu mielestäni hyvinkin kohtuullinen, ehkä jotain 6 litraa.
-
Kuvassa keskimmäistä lukuunottamatta muut on identtisiä. Tolla tavalla paikkoja vaihtamalla sain V11 Sportissa varmistettua, että mystillinen kiekkamittarin ja valojen ja torven yhtäaikainen päältä pois putoaminen oli sen relepohjan kontaktionkelma. Sama kontaktivika aiheutti myös mielettömiä jännitevaihteluja latausvirrassa, kaikkea 10 ja 18,6 voltin välillä!
-
Alottelin äsken öljyjenvaihtoa ja kattelin samalla uudestaan releitä ja pohjia, ihan kunnossa näyttivät ulkoisesti olevan ja liittimetkin oli puhtaita ja tiukkoja. Täytyy toivoa että joku rele olis paskana niin pääsis helpolla..
Ei liity sinäänsä aiheeseen mutta öljypohjaa irrottaessani törmäsin aika erikoiseen ilmiöön kun öljypohjassa ja runkoon menevissä öljyletkuissa oli semmosta kermaa mitä moottoreistä löytyy kun vedet menee öljyn sekaan. Heti tulee mieleen että on jopa mulle aika hyvä ostos hommata Guzzi jossa menee öljyt ja vedet sekasin..
Rungon takaosasta töhnää löyty enemmänkin, mutta vaikka irrottelin kaikki jäähdyttimen letkut jne. mistään varsinaiselta painepuolelta ei kermaa löytyny. Ilmeisesti vettä on vaan kertyny rungon takaosaan alimpaan kohtaan. Vai keksiikö joku jotain muuta syytä?
-
Ei liity sinäänsä aiheeseen mutta öljypohjaa irrottaessani törmäsin aika erikoiseen ilmiöön kun öljypohjassa ja runkoon menevissä öljyletkuissa oli semmosta kermaa mitä moottoreistä löytyy kun vedet menee öljyn sekaan.
Älähän huolestu, ominaisuus.... ;D Ei vaarallista. Huono huohotus.
-
Oletko käyttänyt sitä viileässä tallissa talven mittaan tai oliko ajokausi pitkä syksyyn ?
Töhnä lähtee kun käyt heittämässä kunnon kuuman lenkin hellepäivänä.
Syksyisin kun säätää venntiilit talvea vasten sitä on aina venakopat täynnnä sitä töhnää, kosteus ja öljy, siksi en käytäkkään pyörää talvella.
-
Töhnät on nyt vihdoin putsattu, suodattimet ja kaikki öljyt vaihdettu, uudet tulpat jne. Kaikki toimi taas reilut 5km sitten iski taas nyt jo tutuksi käynyt pätkiminen.
Liittimiä ja piuhoja tutkin kun tankki ja katteet oli irti enkä löytänyt ainakaan mitään selkeää vikaa. Releiden liittimet näyttää hyviltä eikä releiden paikkojen vaihtaminen korjannut tai muuttanut vikaa. Valojen yms. sähkölaitteiden räplääminenkään ei vaikuttanut.
Kotia kohti taas kerran alle 2000 kiekalla ajellessa pysähdyin pari kertaa ja jostain syystä tällä kertaa käynnistäminen oli välillä aika vaikeaa. Pakoputkissa posahteli mutta muuten ei edes luvannut. Pääsin ekaa kertaa oikein työntämään Guzzia, on muuten aika helvetin kivaa hommaa keskellä yötä, varsinkin kun sattu tietysti reilujakin ylämäkiä reitille...
Lopulta pyörä taas käynnisty ja pääsin nilkuttamaan tallille, työntämisen jälkeen 30km/h tuntu ihan mukavalta vauhdilta.
Arvauksia ja toiminta ehdotuksia saa taas esittää, jotain pitäis keksiä ettei taas mee koko kesä autonratissa. Jos ois ylimääräistä rahaa niin ostaisin samantien kaikki uudet sähkömötikät ja piuhat jne. eihän siihen menis kun muutama tonni...
-
Saattoi olla jonkin toisen keskustelun yhteydessä jossa mainitsin kyseisenlaisen vian satunnaisesta ilmenemisestä. Välillä toimii ja välillä toimii vähän ja toisinaan ei ollenkaan.
Moottorinohjauspurkissa on sisäänrakennettu vianetsintäjärjestelmä ja sitä voi tulkita itsekin jos malli on sellainen että joko satulan alla tai kojetaulussa, riippuu mallista, on punainen ledi joka vilkahtaa silloin kun virta kytketään. Siihen liittyy moottorinohjausboksin yhteydessä oleva näennäisesti tyhjä liitin jossa roikkuu irtonaisen näköisenä sen vastakappale. Sen kun laittaa paikoilleen alkaa virrat kytkettynä punainen ledi "morsettamalla" kertomaan missä on ongelmia. Tulkintaohje löytyy pyörän korjaamokäsikirjasta. Tätä järjestelmää on ollut käytösssä vuodesta -93 kakstuhatluvun alkupuolelle useissakin moottoripyörämerkeissä. H-D, Ducati, Cagiva, jne.
Hommaa helpottaakseni voin kuitenkin tehdä sivistyneen arvauksen: Vaihda kierroslukuanturi.
Valitettavasti en ole ehtinyt tutkimaan minkä auton anturi korvaa esimerkiksi Motonetin luettelossa tämän alkuperäisen palikan. Alkuperäisellä varaosalla on hintansa, tarvikkeella todennäköisesti myös...
mm
-
Jos kierroslukumittarin anturi on yhtään kuten pikkulohkoissa, niin siihen tarttuu magneettista töhkää. Sen putsaaminenkin voi jo tuoda tuloksia.
-
Moi,
Sportissa keskusyksikkö eli ECU siis lukee sisäänsä seuraavat tiedot :
- Engine Position eli tämä anturi on magneettinen "pick up" sijoitettuna lukemaan nokka-akselin rattaan hampaita
- Throttle Position eli TPS kaasunasentoanturi
- Oil Temperature
- Air Temperature
- Air Pressure
Näiden perusteella ja sisäisiin polttoaine- ja syttykarttoihin perustuen ECU tuottaa seuraavat ulostulot :
- Left Spark Coil and Right Spark Coil
- Left Injector and Right Injector
- ECU power relay and Fuel pump relay
- Tachometer output
Eli kuten edellä on jo todettu, todennäköisin vikakohde on tuo moottorin kierroslukua ja -kulmaa lukeva magneettinen anturi, joka löytyy siis edestäkatsoen lohkon oikeasta yläkulmasta sieltä jakopään tienoilta. Eli anturi haistaa 48-hampaisen tai sinnepäin rattaan asentoa joka ratas on nokka-akselin päässä.
Tuossa anturissa voi olla kolme ongelmaa :
1) se on hajonnut kokonaan eli siinä on sisäinen katkos (epätodennäköistä)
2) anturin johto on poikki heti siitä anturin jälkeen (aika todennäköistä)
3) anturiin on sen magneettisuudesta johtuen kerääntynyt metallitöhkää (todennäköistä)
4) anturin kärjen etäisyys hammasrattaasta on väärä (säädetty niillä prikoilla jotka kannattaa siis laittaa samaan järjestykseen jossa ne olivat)
Kun anturi lämpenee, niin se voi antaa huonoa signaalia jonka ECU tulkitsee häiriöksi ja menee johonkin varmuustilaan estäen kierrosten käytön.
Muut anturit eivät oikeastaan kaiketi pysty aiheuttamaan noita oireita eli kannattaa varmistaa että tuon anturin johdoissa ei ole katkosta / anturin magneettinen pää on puhdas töhkästä.
- JuhaV
PS. Tässä kuvassa etualalla on tuo kierrosluku/kulma-anturi http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/adapter.JPG (http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/adapter.JPG)
Taaempana kuvassa on öljynpaineen varoitusvalon anturi (jossa on lisäkilkkeenä pronssinen yhde painemittarille).
Kuva siis edestä katsoen moottorin oikealta puolen jakopään vierestä ylhäältä. Kohteena oli Sport 1100i.
-
Kiitoksia taas kaikille vastauksista. Tilasin tänään piikkiöstä uuden anturin. Hintaa moisella tais olla 139e ja löyty suoraan hyllystä. Loppuviikosta varmaan pääsee kokeilemaan. Täytyy pistää vanha talteen ja kattoa joskus varaosamyyjä tuttujen avustuksella jos löytyis autopuolelta halvemmalla, toisaalta ei toi orkkiksenkaan hinta nyt mikään ihan älytön ole jos ei ihan joka vuosi joudu vaihtamaan.
Uutena Guzzin omistajana vähän harmittelin aluksi kun ei edes perus kulutusosia juuri löydy yleismopokaupoista (storm,allright jne.) mutta hienosti kyllä pelaa Moto-Italian varaosakauppa, eikä hinnatkaan ole olleet yhtään niin pahoja kun ennakkoluuloisemmat (japseilla ajavat) tutut pelotteli...
-
Uutena Guzzin omistajana vähän harmittelin aluksi kun ei edes perus kulutusosia juuri löydy yleismopokaupoista (storm,allright jne.) mutta hienosti kyllä pelaa Moto-Italian varaosakauppa, eikä hinnatkaan ole olleet yhtään niin pahoja kun ennakkoluuloisemmat (japseilla ajavat) tutut pelotteli...
Tämä ennakkoluuloisuus on osin harmillista. Toisaalta siitä on etua kuten Sarinin Tapsa-vainaa tapasi sanoa: Sittenhän kaikki ajaisivat Guzzilla ja kellään ei olisi enää yhtä kivaa.
Kyllä siellä (Stormilla ja Allrightissa) on Guzzien kulutusosia vaikka kuinka. Eivät vaan ole Guzzi-otsakkeen alla. Ja myyjät ovat sekä ammattitaidottomia että myös ennakkoluuloisia. Olen täällä Tampereella (Stormin myymälä on tosin Pirkkalassa) kouluttanut hieman "asiakaspalveluhenkilöitä". Myymälän kössipoikia olen juoksuttanut hyllyjen välissä monet kerrat. Muistakaa että "Guzziosaa" löytyy myös saman konsernin (Piaggio) muiden merkkien nimikkeiden alta. Jarruosia löytyy BMW:n, italianyamahan ja espanjanhondan (ent. Montesa) alta. Samoin sähköosat ovat usein yhteneväisiä kuten katkaisimet. eriilaiset säätimet, valaisimet tai niiden osat, Laakerit, tiivisteet, kahvat, peilit, tms helposti vaurioituvat osat. Ducati käyttää myös paljon samoja jarru- ja jousitusosia.
Japaninmerkkien valmistajat kun joutuvat verotuksellisista syistä käyttämään eurooppalaisia komponentteja pyörissään. Toisaallta eurooppalaisista pyöristä löytyy myös paljon japanilaismerkkisia sähköosia. Tosin Guzzista ei juurikaan. H-D käyttää myös osin samoja komponentteja tai vain lievästi eri tavalla muotoiltuja kuin Guzzin vastaavat.
Kaasutinosia löytyy myös melkein mistä vain kunhan on esittää että missä toisenmerkkisessä pyörässä on samat palikat.
Kannattaa ottaa osa malliksi mukaan kun menee kaupoille. Kysyä ensin merkin mukaan ja jos sanotaan ettei siihen merkkiin ole niin vetää mallin esiin ja pyytää katsomaan uudelleen. Jos tietokonehaku ei löydä niin osaa ei silloin ole vaikka pystyy jo tiskin takaa osoittamaan että tuollahan se hyllyn kulmalla nököttää kuten kävi Brevan jarrupalojen kanssa.
Sähköosasia löytyy myös autotarvikeliikkeestä. Suodattimia myös. (Tosin en laittaisi niitä kolmen euron filttereitä.) Ruiskun osat ja suodattimet löytyvät myös autotarvikkeena tai ko valmistajan edustajan erikoismyymälästä. (Bosch, Marelli, Aprilia, Weber, Ducati Energia, DelLorto, Valeo, WP, Öhlins, Marzocchi muutaman mainitakseni ja paljon muitakin osatoimittajia joilta löytyy tietoa harvinaisimpiinkin malleihin ja merkkeihin.
Lähinnä maahantuojaan pitää turvautua jos haluaa jotain vaivatta tai on kyse moottorin, rungon ja voimansiirron osista. Laakerit ja suurin osa tiivisteistä löytyvät laakerikaupoista.
Lisäksi on paksuja luetteloita (tai pitkiä nettiluetteloita) joiden tuottajilta voi tilata osia: Stein Dinse, Moto Spezial ja monia muita jotka löytyvät Gruppon linkkilistauksesta.
Sanoisin että kokonaisuudessaan voit naureskella kaveriesi ennakkoluuloille ja osoittaa että halvemmaksi tulee kun huollotkin voi tehdä pitkälti itse eikä tarvi varata kuukautta (2) aiemmin huoltoaikaa merkkikorjaamolle.
Joskus kauan sitten joku teki listaa yhteensopivista osista. Sitä varmaan tarvittaisiin edelleen.
mm
-
Eipä ollut vanhassa anturissa mitään töhnää, täytyy toivoa että se oli vaan sisältä jotenkin rikki. Koeajolle en viittiny kipeenä lähteä, mutta jos huomenna pääsis oikeesti kokeilemaan. Käyntiin lähti kuitenkin hyvin, eli vika ei ollut ainakaan heti alkuun "päällä".
Motomatti on varmasti oikeessa osien löytymisestä, mutta ittekin joskus muinoin varaosamyyjänä (autovaraosa) toimineena tiedän että nykyisillä järjestelmillä myyjän on monessa paikassa aika mahdoton hakea osia muuten kun auton tai pyörän mallilla. Ennen oli sentään varaosatiskillä kirjoja ja kuvastoja jossa oli usein kuvia ja joskus jopa mittojakin osista, nykyään on vaan osanumeroita päätteellä. Tietysti myyjä asennekin vaikuttaa, onhen se helpompi sanoa "ei oo" kun kaivella kymmeniä metrejä hyllyjä...
Listan tekeminen yhteensopivista osista olisi varmasti edelleen hyödyllistä, ja itse pistän varmasti johonkin muistiin kaikki muidenmerkkien ja autojen osat joihin törmään ja jotka on Guzziin sovellettavissa. Ehkä listaa voitaisiin tehdä yhteisvoimin tänne foorumille?
Tälläkertaa ostamani anturi voisi kuulemma olla sama kuin joissan 90-luvun loppupuolen Fiateissa ja Alfoissa, tarkistan asian heti kun tulee taas asiaa tutuille autovaraosatiskeille.
Mitä guzzin hintoihin tulee, niin mielestäni maahantuojankin orkkisosien hinnat kestävät kyllä vertailun japseihin, ja tosiaan huoltojen helppous kääntää hommaa vielä enemmän guzzin puolelle. Jossain mielessä itselle tulee myös mieleen hienosti palvelevan maahantuojaliikkeen tukeminen, en tosin tiedä Moto-Italian liiketoiminnan kokoluokkaa, voihan olla ettei varaosamyynti ole kovin merkittävä osa heidän tuloistaan. Saahan osat nykyään helposti intternetin kautta maailmaltakin, mutta kyllä se aina välillä on aika mukavaa kun jonkun osan saa suoraan kotimaiseltakin hyllyltä. Korostettakoon kuitenkin ettei mulla niin paljoa rahaa ole ettei osien hinnat vaikuttaisi ostopaikkoihin ja olen esim. veneharrastuksiini tilannut suurimman osan palikoista ulkomailta kotimaisista yrityksistä välittämättä..
-
Yhen päivän duunimatkat ajettu, noin 70km ja toimii! Aika helvetin märkää oli äsken ajella, mutta toimii kuitenkin.
Paljon kiitoksia kaikille osallistuneille. Mä oon aina vähän vierastanu ruiskusysteemejä, josta johtuen en niiden toimintaa mitenkään syvällisesti tunne. Korjaamokirjaa ja täällä saamiani ohjeita lukemalla rupeen kuitenkin hiljalleen uskomaan ettei tää mikään mahdoton järjestelmä ole ymmärtää ja ylläpitää.
Ehkä tänä kesänä ei tarttekaan autoa ihan joka päivä...