Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Toukokuu 10, 2010, 17:00:58 ip
-
Tulipa vietettyä sateinen viikonloppu Joutsassa Minä + moto kurssilla.Osaavat Zoomc kouluttajat vetivät onnistuneen ajokurssin vaikka ilma ei erityisesti suosinut.Satoi ja oli kylmää..sai oikein ruhtinaalisen määrän ajoharjoittelua liukkaalla.Vielä kun on kankea kuski ja Cali ev alla,suoritukset eivät aina olleet kovin silmää hiveleviä.
Jarrutusharjoittelussa korostivat myös aktiivista takajarrun käyttöä.Vaikka takajarru meni sujoksi,ei haitta ,pyörä on edelleen hyvin hallittavissa.Guzzin integroidun jarrun kanssa kannattaa sadekelillä olla varovainen ,helposti tulee liikaa tehoja etupäähän ja saa pyöränsä nurin.
Astinlauta ja jarrupolkimen paikka on mulle ainakin epäsopiva,jossain vaiheessa laudat lentää pusikkoon ja tapit tulee tilalle.
Mutta,kaiken kaikkiaan mukava ja ajatuksia herättävä kurssi.Suosittelen kaikille !!!!
-
Jaa. Kyllä mulla Calissa meni liukkaallakin takapyörä lukkoon.
En kaatunut. ;D
-
Jep... niin ne uudet jarruttelutyylit valtaa alaa.
Siihenkö pukkaa ison naisihimisen takapenkille... niin a´vot, niin toppaa kuin seinään, kun rengas muuttuu matalarohviiliseksi.
Älä niitä pusikkon heitä... ne laudat on himottua lokoisten miesten jalkojen lepuuttelutelineitä... heh..heh..
NO...eihän se jalan siirto jarrulle niitä nopeimpia ole.... vaikka "yhdistelmäjarrut" on ihan mukavat ja rauhalliseen tyyliin tosi sopivat..
No leikki sikseen... hattua nostan ja kumarran ajokurssin suorittaneelle Guzzistille. Mikäs oli paketin hinta ??
nimimerkki :Jarrut ja mies ruosteessa
-
Ennalta arvaamatonta liukkaankelin ajoharjoittelua ;-((
Pyörä huollosta muutama päivä sitten. Huollon jälkeinen toinen reissu huoltikselle, nyt tarkistamaan ilmanpaineet..
Kotiintullessa alkoi reippaasti sataa ja kotikylän jyrkimmässä ja mutkaisimmassa alamäessä vanhan rutiinin mukaisesti vaihdoin neloselle tarkoituksella pudottaa nopeutta reilusti alle satasen kun oli kerran liukasta - vaikka annoin välikaasun - mopo sladiin - suoristui - toiselle puolelle sladiin - kytkin pohjaan - jalkajarrua ei kärsinyt yhtään - eikä tietenkään moottorijarrutusta - takapyörä luiruaa puolelta toiselle kelirikkoisella asfaltilla - etujarrulla varovasti vauhtia pois - tai viimeisessä mutkassa ulos - etupyörä muutaman kerran horjahtaa - pitkässä takapyöräluisussa jalka maassa viimeinen mutka ja vauhti pois käsijarrulla - pyörä sivutuelle ja huomaan, että bensaa tulee paineella sylintereiden välistä saappaille ja maahan - virrat pois! Olipa hyvä, että satoi rajusti kun bensaa valui myös pakoputkien päälle..
Ensimmäisen sladin aikana olin varma, että takapyörän venttiiliin oli mennyt roska ja rengas tyhjentynyt..
Muutaman puhelinsoiton jälkeen oman kylän monitoimiasentajamestasi pisti bensaletkun pikaliittimen kiinni ja bensahöyryillä pääsin mittarille tankkaamaan.
Huollossa bensatankki oli tietenkin irrotettu ja pikaliitin ei sitten ollut lukittunut kunnolla ;((
Olinhan minä pentuna ajanut Jawa-CZ:lla KAKSI VUOTTA - SILLOIN OLI AINA TAPANA AJAA JOMPI KUMPI KYLKI EDELLÄ - VARSINKIN TALVELLA KUN RENKAAT OLI 1956 - 58 SITÄ MITÄ OLI..
Seuraavat neljä - viisi ajokertaa kertaan taas kaikki 2007 ajokurssin antamat opit niin moneen kertaan, että painuvat selkäytimeen - ääritilanteita täytyy joka kevät harjoitella - vaikka ei olisi pyörää vaihtanutkaan!!
Menkää kursseille - sitä ei kannata hävetä - siinä saattaa säästää perheensä monelta murheelta!
-
Hieman kateellisena katselin absimiesten jarruttelua sateella.Helpolta näytti.
Lauantai aamuna lähdin ajelemaan klo.05 sateisessa + 4 asteisessa kelissä Turun seudulta kohti Joutsaa.Ei tarvinnut olla hanska pystyssä.Tie oli suht tyhjä ja olin melkein varma ettei ketään muita pöhlöjä tule kursssille.Korpilammelta kun käännyin kohti Joutsaa,pysähdyin oikein katsomaan tien pintaa,onko se jäässä.Ei ollut ja perille päästiin.
Ihmeekseni paikalle ilmaantui 25 muuta kurssilaista + vetäjät.
Kurssi maksoi 195 ekua ,oli hintansa arvoinen.Ehkä ensi vuonna uusiksi.
Italian ihmeitä oli minun guzzi ja pari rumasti käyvää Dukattia.
-
http://www.zoomc.fi/index.php?id=16 (http://www.zoomc.fi/index.php?id=16)
Ja vielä julkaisemattomana tietona; kurssi 2011 pidetään 14.-15. toukokuuta.
Terveisin
ZOOMc
vpj