Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ekku - Maaliskuu 18, 2006, 15:27:22 ip
-
No nyt on sitten Lemans kolmosen kone melko pieninä palasina.
Onko kellään tietoa alkuperäisen nokka-akselin mitoista tai vastaavasti muista merkinnöistä joista sen voisi tunnistaa?
"Kireämmän" nokka-akselin meinasin pistää, mutta ensiksi olisi hyvä tunnistaa onko koneeseen jo mahdollisesti vaihdettu toisenlainen nokka, jotta ei tulisi turhaan vaihdettua.
Tässä koneesta pois otetussa nokka-akselissa ei ole mitään kirjaimia tai muita tunnistustamista helpottavia merkintöjä.
-
Moi. Voi olla paha tunnistaa ko akselia kun "hiojat" eivät niihin aina laita puumerkkiään. Alkuperäisenä akselia voisi pitää silloin kun nokan selkäpuoli on selvästi koholla akselin pinnasta. (3-4mm?) Kun viriakseli tehdään ns. vakionokasta, uutta nokan muotoa hiottaessa, poistuu ainetta aina myös nokan selkäpuolelta. Guzzin manuaaleista löytyvät yleensä myös venttiilien avautumis- ja sulkeutumis ajankohdat, sekä vastaava ajoitusvälys. Jollain meistä varmaan on ko. opus. Kun tietoa löytyy, nokka, kampikoneisto, sylinterit, männät, kannet, jakopää ja venttiilikoneisto kiinni koneeseen ja mittaamaan.