Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: FOT - Huhtikuu 16, 2010, 13:47:37 ip
-
Aluksi: Myös alkuperäisenä keula on/oli toimiva. Jokainen vastatkoon muutoksistaan/niiden seurauksistaan itse ;)
2v 1200 Sportin korjaamo- ja käyttäjänkäsikirja ilmoittavat tilavuuden - 400ml/putki - keulaöljylle!?
Ilman jousta ja esijännitysputkea ilmoitettu öljyn pinnan korkeus 120mm putken yläreunasta on hyvä lähtökohta.
Öljysuositus: 5-20W - ei infoa alkuperäisestä.
Huollossa laskin putkista öljyä a´ 450ml - täytin 400ml per putki. Tallissa perussäätöjä hakiessani totesin muutoksen huonompaan. Pura ja kokoa.
Lopputulos: 480ml/putki. Öljy 10W.
Testi: Toimii, mutta kummankin suunnan vaimennusta sai löysentää. Tämän hetken säädöt vaativat painonsiirtoa hiukan eteen sisään kaarteeseen tultaessa. Pitää jatkaa testausta paremmilla keleillä ennen mahdollisia muutoksia... , mutta mutkissa ajolinjaan osuneet terävät pattit "heilauttivat" keulaa ajolinjalta ulos aiempaa vähemmän :)
Keulaa myös laskettu 4mm - kääntyy tosi herkästi, vakauden kärsimättä.
Säädöt/82kg:
Etupää:
Öljyä 480ml /10W/putki
Paluuvaimennus: 7 naksua auki
Puristusvaimennus: 10 naksua auki
Staattinen uppouma 25mm (20-30mm), kuljettajan kanssa 33mm(30-40mm)
Takapää:
Esijännitys: 35 naksua kiinni / 6 naksua auki
Paluuvaimennus: 11 naksua auki
Staattinen uppouma 6mm (5-15mm), kuljettajan kanssa 31mm(25-35mm)
Suluissa Öhlinsin ohjearvot: http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ (http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/)
T,
Jukka
Ps. 4v 1200 Sportin (sama keula) ohjekirjoista poimittua:
480ml / 120mm yläreunasta. Alkuperäinen viskositeetti 7,5W - suositus 5-20W. Annetut säätösuositukset (2v,4v) samat sekä eteen, että taakse ???.
-
Mulla meni koko litran purkki keulaöljyä 1100 Brevaan ennen kuin oli tyytyväinen sen toimintaan. Eli 500 ml per rööri. Käytin SAE 10 öljyä ja kokeillessa normi maantiajoa tuntui oiken soppelille ja herkälle. Löysäsin esijännityksen liki olemattomaksi. Keula käyttäytyy miellyttävästi ja on kutakuinkin balanssissa modifioidun takajousen/iskunvaimentimen kanssa kunhan laukuissa on kamaa. Olen laihtunut sen verran (20kg) että voinen ottaa asettamani 10 mm:n lisäpalan pois jousta esijännittämästä.
Vaikutti siltä että edellisessä huollossa/remontissa oli laitettu jotain kankeampaa tavaraa viimeksi. Silloin hirvikolarin jälkimainingeissa. Keula oli hiukan tönkkönen ja esijännitystä lisäämällä sen toiminta hiukan parani kun ajettiin kakspäällä mutta yksin ajaessa tuntuma oli tarpeettoman jöpäkkä. Nyt kevätkylmillä tietenkin löysäkin öljy tuntuu kankeammalta. Pitää verrata kun saamme hellepäiviä.
Ps. Vein viikonvaihteessa erästä harrikkamiestä kyytillä ja minua huvitti kuinka hän aina töyssyn havaitessaan nosti p**seen irti penkistä. Oppi kyllä matkan aikana että routaheittoihin voi suhtautua vähemmälläkin jännityksellä.
-
Päivitetään tämäkin aihe, koska alustan säädöistä on herännyt keskustelua.
04/10 Säädöt/82kg(ajokunnossa):
Etupää:
Öljyä 480ml /10W/putki
Paluuvaimennus: 7 naksua auki
Puristusvaimennus: 10 naksua auki
Staattinen uppouma 25mm (20-30mm), kuljettajan kanssa 33mm(30-40mm)
Takapää:
Esijännitys: 35 naksua kiinni / 6 naksua auki
Paluuvaimennus: 11 naksua auki
Staattinen uppouma 6mm (5-15mm), kuljettajan kanssa 31mm(25-35mm)
Suluissa Öhlinsin ohjearvot: http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ (http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/)
05/11 Säädöt/77kg(ajokunnossa):
Etupää:
Öljyä 480ml /10W/putki
Paluuvaimennus: 4 (kylmällä 5) naksua auki
Puristusvaimennus: 4 (kylmällä 5) naksua auki
Staattinen uppouma 23mm (20-30mm), kuljettajan kanssa 33mm(30-40mm)
Takapää:
Esijännitys: 37 naksua kiinni / 4 naksua auki
Paluuvaimennus: 11 naksua auki
Staattinen uppouma 6mm (5-15mm), kuljettajan kanssa 27mm(25-35mm)
mittavirhe noin +/- 1mm
Teetti jonkin verran töitä, koska alkuperäinen 1200 Sportin korjaamokäsikirja antaa väärän tilavuusmitan suhteessa öljyn pinnan korkeuteen keulaputkessa. Lisäksi keulasta puuttuu esijännityksen säätö ja takaa puristusvaimennuksen...
Yllä mainitut säädöt pokkeavat tehtaan ohjearvoista, joista kuitenkin kannattaa lähteä liikkeelle - mikäli sellaisia on saatavilla. Huomioi henkilökohtaiset tekijät: ajotyyli, ajoasento...
T,
Jukka
Ps. Takajousi pitänee uusia tämän ajokauden jälkeen - alkuperäinen alkaa olla jo tapissa.
-
Kuulostaa aika kovilta nuo etujouset. Jos staattisen ja dynaamisen painuman ero on noin pieni, niin jousta on hieman liikaa. Itseeni verraten sinähän olet pieni kuski, joten olisiko kannattavaa etsiä aavistuksen pehmeämpiä vietereitä?
Tosin, tuohan voi olla juuri sinun makuusi, niin ei se pakko ole :)
-
Olet oikessa, että kovan puolella ollaan, myös takana. - mieltymysteni mukaan. Keulan ja perän painaumat ovat linjassa keskenään. Pyörän kokonaispaino ja iso tankki vaativat osansa.
Todennäköisesti iso korkella oleva tankki tekee suurimman eron ajotuntumassa vrt. Griso, koska muuten pyörien mitoitus on lähellä toisiaan.
Kokonaisuus, myös turvallisuus tekijänä, pitää olla tasapainossa.
T,
Jukka
-
Pemmastin 4v sportin keulan äsken. Oli syksyllä vähän lepsun tuntuinen ja radalla sai molemmat vaimennusnapikat vääntää täysille eikä sittenkään oikein tuntunu että riittää.
Painumat oli ennen huoltoa noin 33 ja 41. Nyt kasauksen jälkeen 27 ja 36. Öljyksi 15w ja 480ml / putki. Tuntuu ainakin että on enempi säätönamikoissakin pelivaraa.
Kannataa ne keulaputket aina joskus avata ja putsailla. Nämäkin oli edelliskerran auki viime talvena.
-
Hyvä, että aihe löytyi lähettämästäni virheellisestä linkistä huolimatta :)
Vakionakin toistakymmentä kiloa painavammalle 4v:lle 15w öljy saattaa sopia hyvinkin...
Samalla tontilla ollaan, vaikka Sporttini alusta on parhammillaan 10w:kin vasta lämpöisellä kelillä - eri öljyjen viskositeettien vastaavuus? ...
Kuten oli puhettakin, niin kokeilemalla löytyy juuri itselle paras/sopivin vaihtoehto suosituksen 5-20w väliltä.
T,
Jukka
Ps. Huom! takajousen linkkujen laakereissa Sportissani oli tehtaan jäljeltä liian vähän ja huonoa rasvaa - eli kannattaa myös huoltaa.
Eikä nuo neulalaakereita suojaavat tiivisteetkään kaksia olleet.
-
Pari kertaa takajousen linkut purkaneena voin kertoa että niihin pääsee kosteus ja ruoste varsin herkästi. Olen ottanut normaaliin talviajan huoltoon mukaan linkuston puhdistuksen ja voitelun. Joka toinen talvi. Sen seudun pesemistä liuottimilla tulee välttää.
-
Mitenkäs paljon tuommoisessa keulassa saa olla sisä- ja ulkoputken välistä välystä? Sitä välystä, kun ulkoputki on ruuvipenkissä kiinni ja sisäputkea heilutellaan suunnilleen siinä kohdassa, jossa se on normaalisti ajon aikana
Siis silloin, kun uudet liukuholkit on vaihdettu, mutta stefat, jouset, pölysuojat ja öljyt on vielä asentamatta.
Minulla on Tuksun USD-keula pöydällä palasina ja ko. asiaa ihmettelen, kun uusien liukuholkkien asennuksen jälkeen välys ei muuttunut mihinkään. Minusta se on liian iso, ulkoputken juuresta n. 0,4mm. Mittaus ei ole tarkka, mutta kun saan heittokellon jostain pöllittyä, niin mitta tarkkenee.
Nyt olisi mittaus suoritettu. n. 0,35mm ja tiukemmassa putkessa (pyörässä kiinni oleva purkamaton) n. 0,15
-
Kilauta: www.hakalaservice.fi
T,
Jukka