Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2010, 22:43:35 ip

Otsikko: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 15, 2010, 22:43:35 ip
Jouduin tänään erikoisen pyynnön kohteeksi. Anoppi soitti ja pyysi mukaansa koeajolle. Kohteena oli Can Am Spyder, sellainen kolmipyörähärveli. Appivanhemmat ovat harrastaneet moottoripyöräilyä jo muutamia vuosia ja minä olen heille ollut se hovihuoltomies. Ennen minu aikaani, heidän pyöränsä huollettiin liikkeessä, nyt kaikki menee minun kauttani. Valitsimpa jopa appiukolle sopivan CBR1100XX:n pari kevättä sitten. Mutta asiaan; Can Amista on ollut puhetta jo aiemminkin. Anoppi hullaantui siihen heti, kun se tuli markkinoille. Nyt viime viikonloppuna alkoi jo olla aika vankkaa argumentointia ajopelistä ja sen paremmuudesta. Tänään sitten jo mesessä tutkittiin eri vaihtoehtoja euroopasta ja Suomesta. Mutta kuinka ollakaan löytyi laitos alle kymmenen kilometrin päästä appilaa!
Sinne siis koeajolle. Minulla Guzzi-nahkatakki päällä, ajokengät, kypärät hanskat sun muut, anopilla tixtex-asut ja kaikki. Minä kuskin pukille, anoppi kyytiin. Tutustumista laitteen toimintaan ja liikkeelle. Unohdin jossain vaiheessa että naiseni äiti on takanani roikkumassa. Annoin oikein kunnolla hanaa Rotaxin tonniselle twinille! Työnsin reilulla kädellä mutkaan, pienempää pykälää, kiihdytystä, jarruttelua jne.. Sitten tunnen kyljissä voimistuvaa koputtelua; AI NIIN SE ANOPPI!! Käsi näyttää linja-autopysäkille. Odotan, että saanen läksytystä. Vaan ei, takaa kuuluu kysymys:"Onko tuo etupää niiaaminen kesken mutkan normaalia? Onko laite kunnossa, toimiiko mielestäsi hyvin yms.." Hetken aikaa lyö tyhjää päässä. "Joo, ei eiku mää ite keikuttelin mutkissa, että löytyy jos on jotain vikaa jne.." Lähdetään takaisin. Otan rauhallisemmin. Päästään tallille takaisin. Hierovat hintaa, sopivat jotain. Kyllä kaupat sovitaan.
Niin, miksi kirjoitan? Ihan normaaliahan on tehdä pariskunnalle pyörä- tai ajopelikauppaa. MUTTA; tämä Can Am tulee siis vain ja ainoastaan ANOPPINI KÄYTTÖÖN!! Appiukko jatkaa Hondallaan ja sen kaveriksi tulee tämä moottoripyörän ja moottorikelkan yms sekoitus!! Niin, ja rakas anoppini on muutaman kerran kokeillut kaksipyöräistä. Hankinnan ehtoihin (appiukon laatimiin ehtoihin) kuului, että MINÄ opetan ajamisen alkeet..

Niin, on hauska laite ajaa. Todella hauska!
 :o ;D


Siis tällainen:
(http://www.besportier.com/archives/2008-brp-can-am-spyder-grand-sport-roadster.jpg)

Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Huhtikuu 18, 2010, 13:36:54 ip
 ;D
Ja jos olen oikein käsittänyt, tuo ei vaadi prätkäkorttia.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2010, 20:53:20 ip
Tyypillinen kommentti henkilöltä, joka ei tuollaista ole kokeillut..
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: JiiKoo59 - Huhtikuu 19, 2010, 22:29:53 ip
Wau,

Juttusi perusteella sinua on kyllä onnistanut paremman sukupuolen suvun kanssa, appivanhempasi ovat kyllä vimpan päälle ajan hermolla.
Aina ei voi sanoa samaa, meikäläisellä mopoharrastus herättää lähinnä kummastusta ja ihmettelyä vaimon suvun keskuudessa. "Mitä se nyt taas on hommannut" on yleisin lausahdus. Onneksi omat vanhemmat ymmärtävät että jokin henkireikä pitää olla..... 
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: gotler - Huhtikuu 21, 2010, 08:13:03 ap
Pitää joskus kokeilla, kun sattuui siihen tilaiisuus. On varmasti kokeilemisen arvoinen laite, en kuitenkaan usko että olisi meikäläiselle ykkösvaihtoehto, ainakaan nyt. Kaikki jotka on kokeilleet, on suu virneessä kehuneet että on hauskaa. Veikkaisin että enemmän siinä on selvästi prätkäilyfiilistä kuin trikessä, joita en ole koskaan ymmärtänyt. En kyllä ole kokeillutkaan >:( 8)...
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: John Doe - Huhtikuu 21, 2010, 09:54:29 ap
Tyypillinen kommentti henkilöltä, joka ei tuollaista ole kokeillut..

Minäpä tuota olen kokeillut ja jos niissä on se sama ajovakautusjärjestelmä mikä oli alkusarjan malleissa niin ¤§%#&tua sillä tekee, perää ei saa kaasulla heiteltyä mihinkään ja kohtuulisiinkin kaarrenopeuksiin pääsemiseksi pitää roikkua sisäkurvin puolella tavalla joka ei pitkän päälle herramiestä kiinnosta. Anopillesi ja varmaan monille muillekin ei kaksipyörä kokemusta runsaasti saaneelle mainio ratkaisu ( yhdistää mp;n suojattomuus ja auton koko sekä tylsä ajettavuus ). Jotkut tiesivät kertoa että tuo on silleen ongelmallinen ajettava että sitä ei ole voinut päästää markkinoille ilman kaiken kattavaa ajonvakautusjärjestelmää.

jd
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 21, 2010, 10:26:05 ap
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi. Vaikka pyöriä on yksi vähemmän, kuin mönkkärissä, on turvallisuus jotain ihan muuta. Ohjaus tuollaisessa on kuin autossa, jossa ei ole tehostinta ja ratin tilalla on tanko. Eroaa moottoripyörästä lähinnä siinä, että tankoa pitää muistaa kääntää. Sutimisenesto on tehty siten, että se sallii jonkin verran ruopimista ja luistoa. Tämä on hyvä, olen muutamia autoja kokeillut, joissa ajonvakautus ja sutimisenesto on ärhäkkäästi, koko ajan käymässä töihin.
Tavallinen arkiajo ja tourinki onnistuu ihan tankoa kääntämällä, roikkumista ei tarvita. Kun sitten oikeen lähdetään rankaisemaan renkaita, kannattaa roikkua. Tosin, jos kaksipyöräisellä aikoo edetä rivakasti, pitää siinäkin roikkua.. Ilman painonsiirtoa mennään mutka liian laajassa kaaressa; molemmilla.
Satakunta heppaa tuossa laitteessa riittää anopille vähintään pitkäksi aikaa. Onhan kyseisessä yksilössä tosin tehoputki, johon lupasin tehdä noise killerin. Vakio putki on sen verran kookas kiuas, ettei sen päätyminen laitteen kupeeseen ole vaihtoehto.
Vielä kun saisi anopin vaihtamaan telttamalliset touringtixtexkuteet ajettavampiin, tulisi ajosta varmaan mukavampaa puuhaa. No, koje haetaan ensi maanantaina. Tai siis minä haen..

Tavoitteena on puija.. öhh.. lainata ajopeliä ratatestiin. Sitten nähtäneen, mihin vermeestä on  ;D
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: John Doe - Huhtikuu 22, 2010, 11:11:35 ap
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi.

Pe3ntuna mikroautolla ajaneena sanoisin, hämähäkki on vähempi haastellinen. Mutta lyhyt akseliväli ja laajat luistot, siis mökkärissä jonka tehorajoitus on "rikki". Eihän tuo spider edes keuli mutkasta ulos tuotaessa. Mutta varmaan anopille.

jd
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2010, 14:00:03 ip
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi.

Pe3ntuna mikroautolla ajaneena sanoisin, hämähäkki on vähempi haastellinen. Mutta lyhyt akseliväli ja laajat luistot, siis mökkärissä jonka tehorajoitus on "rikki". Eihän tuo spider edes keuli mutkasta ulos tuotaessa. Mutta varmaan anopille.

jd

Kyse olikin juuri kohteelleen oikeampi vaihtoehto. Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Ekku - Huhtikuu 22, 2010, 14:34:46 ip
Kyse olikin juuri kohteelleen oikeampi vaihtoehto. Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..

Se on Suomessa jännä homma, että kun joku kiinalainen paja tekee jotain härveleitä, nini ne saadaan tieliikennekäyttöön "tehtaan" toimittamilla todistuksilla, mutta jos joku tekee jotain itse pajassaan, niin silloin lupien saanti on paljon vaikeampaa ja yleisenä perusteena käytetään juurikin rakenteiden turvallisuutta.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2010, 15:50:35 ip
Tämä on harvinaisen totta. Siinä kun ei lakien säätäjä pysty ymmätämään, että joku muu kuin kaupallinen yritys voisi tehdä kuranttia tavaraa. Itse käytän paljon omavalmisteita, enkä pidä siitä liiallista elämää tiettyjen piirien kuuloetäisyydelllä.
 Vielä mönkijöitä aiheesta sivuten; kaverini pikkuveli harrastaa AVK-mönkijöiden elvyttämistä. Hän kertoili, miten jokainen vastaan tullut yksilö on muutaman tuhannen kilometrin ajosuoritteella väljentänyt kaikki etupään nivelet kelvottomaan kuntoon!! Tuo onkin laittanut suojattuja Uniball-niveliä ja autoihin tarkoitettuja niveliä kohteisiin, joissa se on ollut mahdollista. Kyse ei siis ole kiinalaisia vaivaavasta ilmiöstä, vaan sama koskee ainakin mm. Polariksen ja Hondan malleja. Hyvää paskaa ja suosittua..
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: John Doe - Huhtikuu 23, 2010, 08:57:15 ap

Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..

Mitä väliä sillä on jos ei tuollaista meinaa omistaa, eikä spideria, eikä trikeä. Minusta näistä vain mönkijä on kivoin satunnaisessa räppäilyssä, varsinkin rotaxin moottorilla. Ja laatu sekä ajettavuus taitaa olla hintaluokka sekä varustelu kysymys.
jd
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Paavo - Huhtikuu 23, 2010, 13:53:44 ip
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: John Doe - Huhtikuu 23, 2010, 14:01:08 ip
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.

Se menee juurikin näin, ei se polkupyöräilykään antanut kiksejä ennen kuin sai apurattaat pois.

jd
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Peki - Huhtikuu 23, 2010, 14:56:55 ip
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.
Kiva kun kerroit. Minä kun olen ihan luullut ajavani moottoripyörää. Hyvä että on näitä asiantuntijoita, jotka tietävät paremmin.;D ;D
Nimim. Guzzi ja Kalich Swing -sivuvaunu (http://www.kalich.de/html/schwenker.html).
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 24, 2010, 15:22:28 ip
Guzzi sopii paremmin tohon veturiiksi kallistusvaran puolesta kuin se merkki missä sylinterit ovat vaakatasossa.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Pampi - Huhtikuu 24, 2010, 21:39:49 ip
No mutta voi ihmettä, kai sitä nyt saa olla hauskoja vehkeitä.
 Aikoinaan laitoin sivuvaunun ja siitä nousi aika mölinä, että ei oo moottoripyörä.
Kyllä meistä vielä oikeita perus -kesseleitä löytyy, älkää pelätkö.
Muuten, jos olis rahaa, niin kuin on mieli, niin ostaisin omakseni, siis ton VelluK:n upean sportin.Taitaa olla entinen työkaverikin vielä ( SA-int ), mutta pyörä on komea, niitä todellisia moottoripyöriä. Voi jumalauta, köyhyys ei ole ilo.

Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Huhtikuu 24, 2010, 23:49:15 ip
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.
Kiva kun kerroit. Minä kun olen ihan luullut ajavani moottoripyörää. Hyvä että on näitä asiantuntijoita, jotka tietävät paremmin.;D ;D
Nimim. Guzzi ja Kalich Swing -sivuvaunu (http://www.kalich.de/html/schwenker.html).

Millainen tuo paketti on ajaa? Näin Sveitsissä 90-luvun alussa tuon systeemin.
Sanoivat silloin että ihan smanlaista kuin ilmankin, mutta pitää muistaa vanunun puolen tilantarve mutkissa.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Paavo - Huhtikuu 25, 2010, 07:40:15 ap
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.
Kiva kun kerroit. Minä kun olen ihan luullut ajavani moottoripyörää. Hyvä että on näitä asiantuntijoita, jotka tietävät paremmin.;D ;D
Nimim. Guzzi ja Kalich Swing -sivuvaunu (http://www.kalich.de/html/schwenker.html).
Pyörrän välittömästi pyhät sanani, ja alan väittää päinvastaista; tuo värkki onkin vielä kokematta! ;D
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Temmi - Huhtikuu 25, 2010, 22:19:55 ip
Onhan tämmöisiäkin liikkeellä

http://www.tlm.nl/img/Zijspan01.JPG (http://www.tlm.nl/img/Zijspan01.JPG)
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 26, 2010, 08:54:35 ap
Tänään haetaan Can Am. Minulla on se ikävä tehtävä ajaa se uudelle omisajalle  ;D
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Peki - Huhtikuu 26, 2010, 14:31:17 ip

Pyörrän välittömästi pyhät sanani, ja alan väittää päinvastaista; tuo värkki onkin vielä kokematta! ;D

Ja taas yksi oikeaan uskoon käännytetty lisää. ;D
No joo, pistit vain niin maukkaan syötön, etten malttanut olla laukomatta...

Siis minähän en ole noita symmetrisiä kolmipyöräisiä koskaan ajanut, mutta jäykän sivuvaunuyhdistelmän kanssa tuli viitisen vuotta kurvailtua ennen tuota Swingiä. Sillä kokemuksella sanoisin, että aínakin sivuvaunuilu on mitä suurimmassa määrin moottoripyöräilyä. Ei vain pidä erehtyä luulemaan, että sillä olisi jotakin tekemistä soolomoottoripyöräilyn kanssa. ;)

Tuon Swingin ajaminen taas on koko lailla samanlaista kuin soolon. Itselle ei sivuvaunuilijana tuo vaunun leveyden huomioiminen ajolinjoissa ollut mikään ongelma, mutta soolopyöräilijä voi aluksi olla sen kanssa ihmeissään. Lisäksi pulkka kampeaa sivulle joskus vahvastikin, kuormasta, vastatuulesta ja nopeudesta riippuen. Myös äkkijarrutuksissa saa olla tavallista tarkempana, ettei etupyörä lipsahda alta.

Oikeastaan tuossa on yhdistetty soolo- ja sivuvaunupyörän huonot puolet: vie saman tilan kuin sivuvaunu, mutta silti sillä voi kaatua. ;D ;D

Ja jotta pysytään edes nimellisesti keskustelun aiheessa: olen luvannut itselleni, että jossakin vaiheessa käyn vielä tyyppäämässä tuota Spyderiä. En tosin epäile yhtään sillä ajamisen hauskuutta, enemmänkin kiinnostaa, miten sillä ajaa pitempää siivua. Vaunuyhdistelmä kun voi olla aika tarkka paimennettava uraisilla ja vahvasti kallistetuilla teillä, miten mahtaa tämän olla laita?

Tuli vielä mieleen: tuosta Spyderistä jos saisi ajonvakautuksen tilapäisesti pois, se voisi olla sorateillä jo likipitäen rikollisen hauska peli...
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 26, 2010, 22:25:32 ip
Siteeraan nyt avopuoliskoani, joka aloitti eilen ajokauden:  Tää on nii helmee!
Tällainen viesti putkahti eilen kännykkään, kun ajokausi oli korkattu. Aito tunne välittyy tuosta lauseesta.  ;D

Mutta asiaan; Can Am on edelleen hauska laitos! Kun pääsin hiekkatiekurvailuun, tarttui sutimisenesto kohtuu hanakasti menoon. Veikkaampa, että peli olisi ilman "autoslalomvilkutinta" mittaristossa liiankin äkkipikainen irtoalustalla. Nyt viuhka leikataan ennen kuin ongelmatilanne kerkeää kuskin tajuntaan. Ohjautuvuus ja ohjattavuus hiekalla on erittäinkin positiivinen yllätys.
Asfaltilla kiihtyvyys on kohtuu huima! Tulee ihan mieleen nykyurheuluautojen Launch control-kiihdyttely! Rengas ei sudi, mutta peli senkun kiihtyy.
Ei pelkkää hyvää sentään. Löysin laitteen suttailunestosta yhden oikean virheen-> Pehmeällä alustalla ei muuten peruuteta ylämäkeen! Yritin pariin kertaan peruuttaa talliin, pehmeällä irtosorapihalla. Kytkintä kevyesti liiraten. PÖKS!! Sammui, kun yritti sutaista pienillä kierroksilla. Uusiksi, ja sama juttu. No, tuon kanssa on elettävä.
Veikkaan, että anoppi vaihtaa tuohon korkeamman pleksin. Tuo vakio ei juuri ilmoja ohjaile. Minulle tällaisena ihan passeli. Kuskilla on mukavasti liikkumatilaa mutkissa ja liikenneympyröissä. Laitos on yllättävän ketterä käännellä hitaissakin vauhdeissa.
Avaralla piipulla tuo on kyllä varma päiden kääntäjä.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 27, 2010, 10:23:18 ap
Tuli muuten edullinen vakuutus tuolle-> koko vuodelle vakuutus plus kasko pyöreät 800€  :o Ei mitenkään paha hinta!! Tuosta kun pätkii oman makunsa mukaisen ajokauden, niin suht edullista.
Anoppi juuri soitteli, että noise killer pitää mökäputkeen saada, mutta sillä ei ole kiire..



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 07, 2010, 11:24:55 ap
Pakko sanoa, että on kyllä intoa anopissa; kurvasivat äsken pihaan, appiukko takapenkillä!! Muutaman tunnin perusharjoittelun jälkeen siis! Neuvoin aiemmin, että pitää ihan rennosti kierroksia koneessa, niin on parempi ajaa. Olikin siten pitänyt kierrokset 2000-3000 tonnin haarukassa ja vaihteita oli käyttänyt jo neloseen asti  8)
Kyllä siitä vielä kuski tulee.
Otsikko: Vs: Maailman ihme!
Kirjoitti: Reima - Toukokuu 20, 2010, 10:15:42 ap
Tässä pelissä on yritystä ja vielä italialainen aihio... ;D

Ehkä tämän kyytiin saisi kreivittärenkin innostumaan, eikun taas lotto vetämään.

http://breganzane.com/blog//snfl.php (http://breganzane.com/blog//snfl.php)

- Reima -

[ylläpito on poistanut liitteen]