Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Arska - Huhtikuu 11, 2010, 12:42:41 ip
-
Ajovalon tehot hukkuu jännitehäviöihin, joita tulee ohuista johdoista, katkaisijoista ja liittimistä. Jännitehäviön määrän voi mitata polttimon kannalta valojen ollessa päällä ja verrata sitä akun navoista mitattuun valojen ollessa päällä myös tällöin. Myös kalliimmissa ajopeleissä tässä kohtaa on useimmiten parantamisen varaa. Cali EV:n kytkentäkaaviota katsellessa liittimiä on paljon enemmän ajovalon sähköreitillä kuin voisi arvata.
Ratkaisuun käytetään 1,5 (tai 2,5) mm2:n johtoja, lisätään pienet releet lampunkuvun sisään ja releille virta suoraan akulta. Johtimeen sulake (10A 1,5mm2 johdolle, 2,5:lle voi laittaa 15A) akun puoleiseen päähän (vasemmassa kylkikotelossa on tilaa). Alkuperäiset johdotukset käytetään releiden ohjaukseen lampunkuvun sisällä. Liittimet tinataan.
Maajohto on yhtä tärkeä. Lampunkuvun sisältä vedetään johdin alkuperäiseen maadoituspisteeseen, joka on vasemman kylkikotelon takana.
Lampusta tulee siis kaksi johtoa ulos (alkuperäisten lisäksi), toinen akun plussaan ja toinen maadoituspisteeseen. Calissa alkuperäisten johtojen värit on maajohto=musta, plussa=punainen. Laitoin releille myös relekannat. Niittasin ne vieretysten poppareilla pellinläpyskään jonka kiinnitin pienen mutterin alle lampunkuvun sisällä. Mahtuu siististi, pysyy paikallaan eikä tule oikkareita.
Tein saman joskus Vectran valoille ja tulos oli häikäisevä. Kaikki superkirkkaat polttimot ei tämän jälkeen kestäneet suurempaa jännitettä, tässä kohtaa ei kannattanut säästää.
-
Oikeassa olet. Jos jännitehäviö on vaikka 1V, niin se on prosenteissa aikas paljon. Noita liitoksia todellakin tulee pyörässä turhan paljon.
Noista johdotuksista...Yleensä pitäisi tehdä kaikki niin, että jatkoksia on mahdollisimman vähän, mieluiten yhtenäisellä johdolla alusta loppuun. Kaikki liitokset olisi tehtävä kunnon "Abikoilla" ja kunnon puristuspihdeillä. Ne sellaiset peltiset monitoimi"pihdit" on syytä unohtaa. Nivelmekanismipihdit ja sellaiset, että ne eivät aukea ennen kuin puristus on tehty loppuun saakka, on ainut kunnon työkalu tässä kohtaa.
Minä en käyttäisi juotinta yhdessäkään kohtaa. Ensinnäkin kunnollinen puristusliitos on parempi sekä mekaanisesti, että sahköisesti. Toiseksi, jos tinaat johtimen pään, niin johtimeen muodostuus tinauksen reunaan joustamaton vyöhyke. jonka kohdalta johdin katkeaa ajan kuluessa. Jos tinatun johtimen pään kiinnittää ruuviliitokseen, on lisäksi vaara, että epämääräisen muotoinen tinattu johtimen pää ei joka kohdasta olekaan kontaktissa. ( Vrt sakaratähti putkessa. )
Lisäksi saattaa tinan juoksute aiheuttaa korroosiota kosteissa olosuhteita ( muistele Rokuanreissua... ).
-
Juu, hobbyabikoilla kerää vain harmeja itselleen. Pro-pihtejä en ole tullut ajatelleeksi. Abikoliittimet olen tinannut piuhojen päihin ja kun liitos on valmis niin suihkaus CRC:tä. Liian hartaasti ei tosiaan pidä tinaa liitokseen uittaa ettei se mene johtimen sisään ja tee siitä tönkköä. Näin olen tehnyt pitkään eikä huolia ole ollut. Tinan jouksutteen syövyttävyys on tiedossa ollut, siksi CRC. Hyvä tinaliitos ei myöskään aivan harjoittelematta synny. Sähkö kulkee johtavan osan pinnassa, joten senkin puolesta TimoEV:n ehdotus on suositeltavampi.
-
"Sähkö kulkee johtavan osan pinnassa"
Tuossa pitäisi lukea: "Radiotaajuuksilla sähkö kulkee johtavan osan pinnassa".
Esim. 300kHz taajuudella sähkön tunkeutumissyvyys kupariin on n. 0,1mm, mutta
olkaa huoletta: Guzzin tasasähkö kulkee yhtä hyvin myös johtimien keskellä.
-
Valonvahvistin valmiina sarjana Biltemasta tuotenro 42680:
(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/42/large/42-680_l.jpg)
T,
Jukka
Ps. Autossa käytössä, sopivuus pyörään ilman muutoksia? Toiminut 6v/158tkm yhdellä releen vaihdolla :)
-
Varmasti ihan asiallinen setti, mutta mikään ei voita itse tehdyn tuomaa osaamisen iloa jos/kun valot vielä toimivat kytkentöjen jälkeen ;)
Taitaa olla vaan kalliimpi kuin releet, johdot ja liittimet yhteensä omavalmisteeseen.
Harrastaessahan näperrellään siksi, että se on kivaa - ei siksi, että täytyy kun valmiita ei löydy...
-
Asiasta innostuneena ja uutena Guzzikuskina (Quota) revin etuvalon veks ja kyllä on italiaanolla ohuet piuhat joten kunnon piuha akusta sulakkeineen releelle ja maadoitukset ok. niin johan kirkastu valot ( uusin myös polttimon) Tein vain ajovalolle kytkennän koska pitkien käyttö on aika vähäistä. Oli halpisabikot jo hauraat ja tummuneet joten senkin vuoksi kannatti tsekata valokytkennät. Paljon Bayernilaisia Maatalous Wekottimia käyttäneenä ei moisia huolia ollut, mutta se onkin toinen juttu. Guzzissa on "sielua ja fiilistä" eri tavoin. Mukavaa puuhaa tällainen, kun tykkää kaikenlaisesta "värkkäämisestä" ;)
T. Ohmin-laki
-
Ajatus on täsmälleen sama kuin Bilteman sarjassa. Bilteman sarjaa käytettäessä kannattaa varmistua että releille on riittävästi tilaa. Itse käytin minireleitä, ei nekään hinnan kiroissa ole.
Sellainen seikka minireleissä oli, että niissä on osa tavallista kapeampia abikoliittimiä. Niihin sopivia naarasliittimiä löytyi autosähköliikkeestä. Leveämpi sopinee releen napaan, mutta ei mahtunut relekannan koloon.
-
Noista johdotuksista...Yleensä pitäisi tehdä kaikki niin, että jatkoksia on mahdollisimman vähän, mieluiten yhtenäisellä johdolla alusta loppuun. Kaikki liitokset olisi tehtävä kunnon "Abikoilla" ja kunnon puristuspihdeillä. Ne sellaiset peltiset monitoimi"pihdit" on syytä unohtaa. Nivelmekanismipihdit ja sellaiset, että ne eivät aukea ennen kuin puristus on tehty loppuun saakka, on ainut kunnon työkalu tässä kohtaa.
Itseasiassa noita "pro" pihtejä saa kohtuuhintaan bilhelvetistä: Tuotenro
12675, ja sitten vähintään nelinkertaiseen hintaan ainaki Elfalta. Voi olla että kalliimmat pihdet on 10 kertaa kestävämpiä, jokainen tekee valintansa tarpeittensa mukaa.