Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Maaliskuu 14, 2010, 19:34:38 ip
-
Kannattaako vai pitääkö konetta käyttää talven aikana , vai pitäisikö konetta vain hieman pyöräyttää eri asentoon ettei samat venttiilin jouset olisivat jatkuvasti ns. puristuasennossa ?? ???
-
Kyllä näkisin niin että Guzzienkin moottorit on tehty pyörimään eikä seisomaan. Itse olen muutaman kerran talven aikana käyttänyt moottoria kunnolla normaaliin käyntilämpötilaan asti. Männänrenkaat, laakerit stefat ym. osat ei varmasti tykkää huonoa pikku pyörityksestä välillä. Onhan se jo henkisestikin tärkeää ettei vieraudu kokonaan kalustosta.
-
Minä ainakin käyttelen harva se viikko jos vain romut on kasassa. Tiedä sitten onko siitä kutsille apua mutta kuskille on ainakin. Eikä nuo rohjat ole kyllä moittineetkaan.
Justiinsa muuten ruuvasin mustaan uudet mistraalit kiinni ja kuulostelin hopinää, aika hyvät ;D
-
Pointtihan on se, että kampikammioon tiivistyy paljon kosteutta heti käynnistyksen jälkeen.
Jos konetta ei käytä sen jälkeen ns. oikeasti kokonaan kuumaksi niin että kosteus haihtuu, se jää koneeseen aiheuttamaan korroosiota.
Etenkin ilmajäähdytteinen kone voi kuulemma paikallaan tyhjäkäyttäessä ylikuumentuakin "yläpäästään" ilman että alaosa lämpenee tarpeeksi että kosteus haihtuisi. Eli vain oikeasti ajamalla kone lämpenee kokonaan tasaisesti täyteen "normaalilämpöön".
No, en tiedä onko asia varmasti noin mutta näin on väitetty. Itse olen välttänyt mopojen turhaa "tyhmäkäyttämistä" mutta en sitten tiedä onko sillä loppupeleissä paljon väliä suuntaan tai toiseen.
-
Kyllä tuo kosteusjuttu varmaan pitää paikkansa. Korroosiota tosin ei ole sisuskaluissa havaittu. Tähän täytyykin lisätä että mun rohjat talvehtii +20 lämmössä eikä todellisia kylmäkäynnistyksiä siis tule. Pakkasesta niitä en herättelisi muuta kun ajoon.
-
Moottoriöljy tarttis saada johonkin yli 80C lämpötilaan riittävän pitkäksi ajaksi että, ylenmääräistä kosteutta moottoriin ei jäisi muhimaan. Kokemuksen mukaan paikalla käytäessä ei oikein onnistu. Ajaessakin kesäisessä vesisateessa öljynlämpömittari ei juuri
värähdä yli 50C. Syksyllä kun ajelee märässä ja kylmässä viimeiset reissut, sen jälkeen öljynvaihdossa lorahtaa ropusta ensimmäiseksi desi kirkasta vettä!
Huollon jälkeen moottori käyntiin vain hetkeksi että, uusi öljy leviää öljynkiertoon. Seuraava käynnistys on sitten kauden alkaessa.