Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Reima - Helmikuu 20, 2010, 08:54:33 ap
		
			
			- 
				Ciao!
Mukaviin ajofiiliksiin johdattelee oheisen juutuubi-pätkä - eikä pyöräkään ole hassumpi... ;D
Moto Guzzi Norge 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=GGp2ErSX9L8#)
PS. Ilmeisesti brittiläisellä guzzistilla on päällään fiksun näköinen turvaliivi.
Olisiko ideaa saada vastaavaa myös Ikkalan putiikkiin vaikka etupuolella gruppon logolla varustettuna  ??? 
Selkämyksessä ei tarvitsis olla mitään kissankorkuisia tekstejä.
Voi olla brittein saarilla näiden turvavarusteiden käyttö on yleisempää (...pakollista ?). 
Suomessa myytävät ovat hankasti puettavia ja ajossa lärpättäviä... >:(
PS jatkoa...
USAsta löytyi tämmöinen liivi - vinkkinä taas vaan (laitoin tiedustelun mihin hintaan toimitettuna... ;)...ja vastaus tulikin, valuuttamuuntimen mukaan ~64 euroa ja tämän Illinoissa toimivan firman nimi on myös Moto Italia  ;D, laitoin Judylle tilauksen, katsotaan milloin tulee perille... ;))
http://www.vespaedwardsville.com/eshopprod_cat_3193-28749-28752_product_365062.NOVA_HI_VIS_MESH_TECH_SAFETY_V.htm# (http://www.vespaedwardsville.com/eshopprod_cat_3193-28749-28752_product_365062.NOVA_HI_VIS_MESH_TECH_SAFETY_V.htm#)
- Reima -
[ylläpito on poistanut liitteen]
			 
			
			- 
				Jos video tuo ei saa suupieliä ylöspäin niin mikä sitten? Jospa noihin maisemiin pääsisi tulevana suvena. Uskon että homma hoituu "nakkikioskipyörä"Grisollakin varsin mainiosti ;)
			
 
			
			- 
				Ajohommat onnistuu kaikilla oikeilla kardaanivetoisillä moottoripyörillä  ;)
Mainioita lempinimiä:
Norge => nuorisopyörä  ;D
Griso => nakkikioskipyörä  ;D
Cali =>  ??? 
Nevada =>  ???
Stelvio =>  ???
jne...
Siinäpä ajatusten vaihtoa pakkaspäivän ratoksi... 
- Reima -
			 
			
			- 
				-Millaun siltaa kun käy ihmettelemässä kannattaa poiketa moto camping Rendezvous Lunas 
-KG-
			 
			
			- 
				Jatkoa tuohon liiviasiaan.
http://www.bikerpoint.net/index.php?p=nettikauppa (http://www.bikerpoint.net/index.php?p=nettikauppa)
[ylläpito on poistanut liitteen]
			 
			
			- 
				Tuo Raunon vinkkaama malli "rähinäremmi" kiinnostaa itseänikin. Tuo haetaan ennen ajokauden alkua. Muistaakseni hinta BikerPointissa on luokkaa 15 euroa eikä varmasti läpätä tuulessa.
			
 
			
			- 
				Viime vuonna loppukaudesta käytin tuollaista "rähinäremmiä", mutta en ihan ollut tyytyväinen - pikkasen kuitenkin lepatti eikä käytännössä varmaankaan havaittavuutta ainakaan kirkkaalla ajosäällä lisännyt, mutta parempi laittaa päälle kuin ohut Halvarssonin koko liivi, joka riepuna lepatti ajossa. 
Tämän vuoksi lähdin tutkimaan löytyisikö muita vaihtoehtoja ja kokeeksi tilasin tuolta rapakon takaa uuden. 
- Reima -
PS. Vapaasti Google-kääntäjällä...
Nova vie luokittelu Hi-vis turvallisuus liivi kokonaan uudelle tasolle yhdistämällä näkyvyyttä kuljettaja erityinen tehtävä ja hyväkuntoisia. Leikkaus todistusvoimainen DuPont Cordura ®-ballistisia ilmavirran trooliovien, Nova tarjoaa maksimaalisen jäähdytyksen suuri kulutuskestävyys. Suunniteltu on kulunut yli tahansa moottoripyörä takki, Custom Fit voidaan saavuttaa käyttämällä säätäjänä hihnat sijaitsevat puolen kehon ja vyötärö paneelit. Turvallisesti sijoitusjärjestelyä ylimääräinen vaihde ei ole ongelma, koska Nova tarjoaa neljä Vetoketjulliset etutaskut, katso läpi rinnassa tasku tunnus tai tietullien läpäisee ja vetoketjullinen vedenpitävä takataskussa. Viisi ylimitoitettu 3M Scotchlite ™-paneelit saada tämän liivin käyttöön Yhdysvaltain sotilaiden.
Ulkokuori valmistettu 500 denierin Dupont Cordura ®-ballistisia ilmavirran trooliovien
Suunniteltu sotilasspesifikaatioiden aidossa 3M Scotchlite ™ heijastavat paneelit
Neljä Vetoketjullinen varastointi taskut
Vetoketjullinen vedenpitävä takaisin varastoon taskuun
Katso kautta vinyyli tunnus rintatasku
Custom Fit-puolella laitoksen ja vyötäröhihnat
Comfort mikrokuituliinalla vuorattu kaulus
Cool mesh ilmavirtaa vuori
Laskevan yksityiskohtaisesti
Unisex KOKOLAJITTELU
			 
			
			- 
				Ciao!
Posti toi tänään lähetyksen Moto Italiasta USAsta, www.vespaedwardsville.com (http://www.vespaedwardsville.com),
Pätevän oloinen turvaliivi, jossa hyvät taskut ja myös niskassa veden pitävä vetoketjullinen! Povitaskussa tila kännykälle ja tarrakiristimet sivuissa sekä rinnassa läpinäkyvä tasku kerho-, tietullitunnisteelle tms.
Toki sisäpuolella niskassa lukee "Made in China" mutta minkäs teet.
Vinkkinä vaan muillekin. 
Koko XL sopii ajotakin kanssa 180 cm/90 kg entiselle atletille nykyiselle kotletille... ;)
- Reima -
[ylläpito on poistanut liitteen]
			 
			
			- 
				"PS. Ilmeisesti brittiläisellä guzzistilla on päällään fiksun näköinen turvaliivi"
- kirjoitti Reima tuolla ketjun alkupäässä.
Samannäköinen liivi on Duellin luettelossa - Oxford-merkkinen (eli hyvinkin britti :) ja hintaa vähän yli 30,-
Kaijus
			 
			
			- 
				UP - turvaliiveistä...
			
 
			
			- 
				Onhan niistä liiveistä apua jos/kun hämärässä/pimeässä pyörii tietä pitkin lipan jälkeen, tai lentää lepikkoon, niin löytäminen helpottuu huomattavasti  ;) Siihen se hyöty sitten paljolti jääkin. Ihme soosamista on kanssa tuo pitkillä ajaminen. On todella hankalaa arvioida etäisyyttä kun vastaantulija loimottaa pitkillä vastaan päivällä. Toinen seikka on kun ajetaan tunnelissa (lähinnä keskieuroopassa) niin pitkät sokaisevat mukavasti peilien kautta edessä ajavaa, kuin toki myös vastaantulijaa. Hölmöläisten hommaa kaiken kaikkiaan. ;D
			
 
			
			- 
				Joo, minunkin mielestäni pitkät valot enemmän haittaa, kuin hyödyttää. Ja onhan se lainvastaistakin.. :-X Keltainen pyörä, valkoinen kypärä ja punainen nenä. Niillä koitetaan havainnoitua.
			
 
			
			- 
				Pitkät on poikaa, kun ilta-aurinko (tai aamu-) porottaa selkään. On edes mahdoliisuus, että sivutieltä tulija alkaa arvioimaan etäisyyttä.
			
 
			
			- 
				En ny löytäny mistään kuuklettamalla mutta joskus luin että ameriikkalaiset, ja tais olla sakemannikkin on tehny tutkimuksia ja todennu että nimenomaan pitkillä valoilla ajavan etäisyyttä on huomattavasi vaikeempi arvioida kun lyhyillä valoilla ajavan. Mä käytän aina lyhyitä valoja. Osa siinä on tietenkin tätä Kekkoslais Luterilaisen kasvatuksen tulosta kun on opetettu totteleen esivaltaa, mutta kyllä mä omiin havaintoihinkin perustuen uskon näihin tutkimuksiin.
			
 
			
			- 
				..ei tahdo vilkut näkyä jos käyttää pitkiä valoja..
			
 
			
			- 
				Mielestäni pitkien polttaminen on törkeää toisten ärsyttämistä. Ehkäpä tämä minä-minä-minä....-asenne on levinnyt näihinkin hommiin. Toivottavasti muuttuu.
			
 
			
			- 
				
Tuo nyt ei todellakaan ole mikään viime aikojen ilmiö. Iänkaiken vanha ikuisuuskysymyshän tuo on. Vanhalla V7:lla 55 W:n hehkulankapolttimoineen ajoin auringontapisteessa pitkät päällä ihan surutta, erityisesti jos aurinko oli selän takana matalalla. Shakaalilla en sitä tee, vaikka kyllä joskus hirvittää kun oma varjo näkyy edessä kymmenen metriä pitkänä. 
Toisaalta ihmetyttää hiukan tuo narina pitkistä valoista kirkkaassa auringonpaisteessa. Kyllä minuakin pimeällä ja hämärässä vastaantulijoiden valot liki sokaisevat, inhottaa niissä oloissa ajaminen ihan oikeasti. Vanhemmiten yhä enemmän. Mutta sellaisia valonheittimiä ei vielä ole tullut vastaan, jotka heinäkuun hellepäivänä oikeasti häikäisisivät. Taitaa kitinän syynä olla pikemminkin ihmisten alentunut ärsytyskynnys liikenteessä, merkki minä-minä-minä-asenteen leviämisestä sekin.
			 
			
			- 
				Mikä on kitinää ? Se nyt vaan on ärsyttämistä tuo pitkien polttelu, eikä muuksi muutu ja noita heinäkuun pitkiä ymmärrän vielä vähemmän. Mulla muuten on tuo kiukuttelu- ja tahtovaihe yhdistettynä omaan ylivertaisuuteen mennyt jo useampi vuosikymmen sitten. Sen verran pitää kuitenkin olla rehellinen, että myönnän sitäkin esiintyneen ja kenties tahattomasti vieläkin esiintyy, pitkät valot eivät liity siihen millään lailla. Ne on ihan muut asiat. Eipä silti, hauskaahan se väännellä tämmöisistäkin jutuista ajokautta odotellessa.
			
 
			
			- 
				Ärsyttää tai ei, on lain mukaan oikeassa tai väärässä motoristiin aina sattuu, jos kolariin joutuu.
Tällainen ajatusleikki: Kummassa tapauksessa tulee todennäköisemmin yhteentörmäys kolmion takaa tulijan kanssa:
1. Motoristi ajaa ilman valoa päiväsaikaan rajoituksen mukaan tien oikeaa laitaa.
2. Motoristi ajaa valo päällä päiväsaikaan rajoituksen mukaan keskiviivan tuntumassa
Veikkaan itse ykköstä. Pitkät päällä vaan tehostaa huomatuksi tulemista.
			 
			
			- 
				Molemmat periaatteessa laitonta puuhaa, siis pimeänä ja pitkillä ajo. Jos nyt totta noista valoista puhun, niin kyllä se nyt vaan ketä tahansa kupoliin ottaa, kun prätkä ajaa pitkillä auton perseessä kiinni. Näitäkin on, ei toki meikäläisissä ? Nuo
edellämainitut tapaukset ovat sitten niitä ääripäitä ja niistäkin voi vääntää vaikka mitä.
			 
			
			- 
				En tarkoittanut tuolla kitinällä ketään tässä nimenomaisessa keskustelussa. On vain joskus jossakin muualla pistänyt silmään, kuinka monet väittävät häikäistyvänsä keskipäivän auringonpaisteessa vastaantulevien autojen tai moottoripyörien pitkistä valoista. Ärsyttävää se voi toki olla, mutta siitä on pitkä matka haitallisuuteen tai vaarallisuuteen. Ja vaikka jokin toiminta ärsyttää, se ei välttämättä ole ärsyttämistä. Jotenkin tuntuu itsekeskeiseltä ajatella, että muiden tominnan tarkoituksena on ärsyttää juuri minua.
Ja muutenkin tuo ärsyttävyys on aika pientä valuuuttaa, jos toisessa vaakakupissa on turvallisuus. Ohittelen minä turvallisuuteni takia letka-ajossa autojakin, vaikka se kuinka maailman nopeinta kansaa ratin takana kyrsisi. Jos siis olisi näyttöä siitä, että pitkien valojen käyttö päivällä parantaa turvallisuutta, tekisin niin eikä todellakaan paljoa kiinnostaisi, ärsyttääkö sen jotakuta. Sitä näyttöä ei vaan taida olla, joten en tee niin. :)
			 
			
			- 
				
Ja muutenkin tuo ärsyttävyys on aika pientä valuuuttaa, jos toisessa vaakakupissa on turvallisuus.
Vittuuntuneet autoilijathan puolestaan ovat moottoripyöräilijän paras turvallisuuden tae...
			 
			
			- 
				Jotenkin noin se menee. Tämä osaltani tästä aiheesta.
			
 
			
			- 
				
Vittuuntuneet autoilijathan puolestaan ovat moottoripyöräilijän paras turvallisuuden tae...
Eipä tuolla paljon vaikutusta ole tuntunut olevan, minun kokemukseni mukaan suomalainen autoilija on motoristille ihan yhtä vaarallinen missä mielentilassa tahansa. Autoilijoiden mielenrauhan vaalimisen sijaan kannattaa ennemmin vaikka ajaa sen verran muuta liikennevirtaa nopeammin, että valtaosa kohtaamisista tapahtuu omilla ehdoilla, ei autoilijoiden. 
Tai kytkeä pyörään sivuvaunu, sillä saa jo ihan eri tavalla tilaa liikenteessä  ;)
			 
			
			- 
				Kun ajan itse vain 1/10 kilometreistäni Calilla ja 9/10 autolla totean että esimerkiksi minä vähäisessä ymmärryksessäni häikäistyn keskipäivän auringonpaisteessa vastaantulevien moottoripyörien pitkistä valoista riippumatta liikunko kahdella vai neljällä pyörällä.  Mielestäni suomalaisessa sivistysyhteiskunnassa kukin saa tehdä mitä haluaa, kunhan ei toimillaan haittaa liikoja kanssakansalaisia.  Tuskin kellään on tarkoituksenaan ärsyttää tai haitata muita.  Rajanveto on vaikeaa.  Tälle on sukua kovat pakoäänet, koska kauneus on kuskin korvissa. Yksi huvittelee, kymmenet tai sadat vaikutusalueella kärsivät.  Milloin ääni on miellyttävä milloin haittaava jää kuulijan vastuulle.  Taitaa olla sama tuon valoasian kanssa.
			
 
			
			- 
				
Eipä tuolla paljon vaikutusta ole tuntunut olevan, minun kokemukseni mukaan suomalainen autoilija on motoristille ihan yhtä vaarallinen missä mielentilassa tahansa. Autoilijoiden mielenrauhan vaalimisen sijaan kannattaa ennemmin vaikka ajaa sen verran muuta liikennevirtaa nopeammin, että valtaosa kohtaamisista tapahtuu omilla ehdoilla, ei autoilijoiden. 
Onhan se niinkin. Valitsee vaan ne ohituspaikat sen verran huolellisesti, että vältyy lähemmältä kontaktilta autoilijoihin.
			 
			
			- 
				Jotain pientä kehitystä laeissa ja asetuksissa on tapahtunut 50v kuluessa. Tänään hesarin 50v sitten palstalla oli kuva vespasta parkkeerattuna kadun laitaan poikittain. Samoihin aikoihin (ja vielä pitkään sen jälkeenkin) moottoripyörän paikka tieliikennelain mukaan maantiellä oli mahdollisimman oikealla. Valoista en muista mitä määrättiin. Vapaat nopeudet valllitsivat taajama-alueiden ulkopuolella vastapainoksi
			
 
			
			- 
				Olen aiheesta samaa mieltä Pekin kanssa. Joskus ajelessani Guzzilla hehkulampun valossa edellä menevä kaverini pyysi käyttämään pitkiä valoja etten häviä turvavälin päässä ajaessani maisemaan. Myös syyspimeällä hämmästytti edessäni oleva varjoni jonka kaverini sai aikaan ajaessaan perässä lähivaloilla. Pakko oli alkaa valoja tehostamaan. En kannata nykyään pitkien valojen päiväkäyttöä, haittaahan se suuntavalojen näkymistäkin. Muistakaa käyttää suuntamerkkiä ja myös sammuttaa vilkut käytön jälkeen!! Juuri tänään kaveri taas suunnitteli vilkun merkkivalon nostamista Calin pleksin kiinnitysrautoihin muistuttamaan asiasta. Ehkä hyvä ajatus kokeiltavaksi.
			
 
			
			- 
				Pekalla on oikeaa asennetta!
On hyvä, jos muistaa kevään ensimmäisillä reissuilla harjoittelemalla palauttaa entiset taidot ja valmiudet odottamattomien tilanteiden varalta..ja vielä suuremmalla syyllä, jos olet vaihtanut talven aikana pyörää..
Mutta vielä parempi on tehdä se joka kerta, kun on lähtenyt liikenteeseen - testaa tien pinnan pitävyys jarruttamalla (joillakin pyörillä sen voi tehdä kaasukahvaa kääntämällä) - tee useita yhdistettyjä hätäjarrutus-työntöohjausväistöliikkeitä (mopo ei kaadu vaikka olisi vähän liukastakin, edellyttäen, että onnistuit hätäjarrutuksessa).
Jos et ole koskaan harjoitellut hätäjarrutusta ja väistöä työntöohjauksella, niin parasta mitä voit itsellesi ja perheellesi tehdä - on osallistua keväisiin koulutettujen ohjaajien ajokursseille!
Jotta voit aloittaa nämä harjoitukset - peilit tulee olla niin, että näet ettei ole muuta liikennettä, kun aloitat harjoituksesi..
Koska olen vielä itse siinä iässä, että haluan ja pystyn oppimaan päivittäin uusia asioita ja taitoja, niin löydän joka reissulla uusia testitilanteita, joiden ansiosta olen valmiimpi yllättäviin tilanteisiin taas seuraavilla lenkeillä  8)
Nöyrästi totean - en ole tähän ikään vielä täysinoppinut, joten jatkan harjoituksia  ;D
			 
			
			- 
				http://zoomc.fi/index.php?id=16 (http://zoomc.fi/index.php?id=16)
Tervetuloa.
-b-