Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: - Maaliskuu 10, 2006, 10:07:56 ap
-
Ajoin muutama vuosi sitten Iron Buttin entisellä pyörällä. Hullua touhua, mutta oli hauskaa. Ajattelin ensi kesänä ajaa sen Guzzillani. Ajoin edellisen reissun yksin. Vaikka pulmia ei ollutkaan, mietin, että pienellä porukalla olisi ollut hauskemmat tauot. Mahtaisko Guzzin omistajista löytyä porukkaa ensi kesän reissulle? Tarkoitus on lähteä liikkeelle Turun seudulta, mutta voisi lähtö muualtakin olla. Kiinnostuneita?
-
Ketä alkoikin kiinnostaa, voi käydä katseleen seuraavilta sivuilta asiasta, jos ei ennestään tuttu juttu tai muistin virkistämiseksi.
http://www.mc2.fi/iba/ajosuoritukset.php (http://www.mc2.fi/iba/ajosuoritukset.php)
T Rauno
-
Hep! Jos vain aikataulu sopii kalenteriin, niin hullumpiakin asioita olen tehnyt...
-
No voishan sitä kokeilla myös kestääkö perse tuon V11:llä...
-Arska-
-
Yllättävän vähän löytyy Guzzisteja, kun selaa IronButt-ajajien luetteloa.
-
Ehkä meille Guzzisteille moottoripyöräily on harrastus, eikä pakkomielle. Masokistit erikseen.
-
Guzzistinhan ei tarvitse todistella itselleen eikä muille, että pyörällä pystyy ajamaan pitkiä matkoja yhteen syssyyn, eikä sitä, että pyörä kestää sellaisen ajon. Sehän on itsestään selvää.
Jaappanilaisten kuttaperkkapyörien omistajilla näyttää olevan hillitön tarve todistella ko. asioita...Me poijjaat vaan ajellaan tarvitsematta rasvata kettinkejä...
Ja vähän vielä...sitten on tiet kuivia....
-
hep,hep!Vaikkei todistelun tarvetta olekkaan,niin silti...:DMistä,milloin ja m...ai niin joo.
-
Aapo ja TimoStone sanoi juurikin sen mitä minäkin aioin kirjoittaa.
[ muiden täytyy kokeillla, että onnistuuko ja me tiedämme, että onnistuu :cool: ]
Eihän tossa matkalla tarvi edes tankata kuin kolmesti.
-
Marko kirjoitti:
Aapo ja TimoStone sanoi juurikin sen mitä minäkin aioin kirjoittaa.
[ muiden täytyy kokeillla, että onnistuuko ja me tiedämme, että onnistuu :cool:]
Eihän tossa matkalla tarvi edes tankata kuin kolmesti.
Kolomasti...... niitä pensakuittia pitää olla nykimäs joka toisesta pumpusta jotta saa toristettua reittinsä. Jos meinaan ei suaraan pohojooseen ajele. Me kiärrimmä joskus eteläsuomen ja parhaammillaan piti tankata 30 kilometrin välein jotta sai rokumenntia. Älytööntä hommaa..... en kyllä enää moiseen lähe, mulle riittää omiksi ilooksi ajelu.
-
Onko pakko olla bensakuitti? Eikö kahvi/pullakuitti käy? Tai joku muu vastaava.
Joskus muistan lueskelleeni sääntöjä, että katsovat kahden kuitin välisen lyhimmän matkan ja mittaavat sen. Pitää siis vaan ajaa "suoraan". Sen verran myönnän itseänikin tuon kiinnostaneen, että katselin kartasta semmoisen "pohjoisen" iron butt -reitin, lähtö- ja maalipaikkana vaikka joku pohjoinen laskettelukeskus. Aika piipertämiseksi meinasi mennä, pieniä teitä, mutkittelua jne. Jospa samalla poikkeaisi Ruotsissa ja/tai Norjassa?
-
Tunnustan, että itsekin olen tuohon hölmöilyyn osallistunut ajamalla suorituksista lyhimmän eli SaddleSore 1000:n. Täytyy sanoa, että milloin vaan uusiksi...
Henk.koht tykkäsin ajaa yksin. Yhden miehen orgioissa ei tarvitse piitata toisten tarpeista ym. ajorytmeistä.
-
Noh noh. Otetaas rauhallisesti pojat. Iron Butt ei vaadi masokismia, eikä aiheuta sankaruutta. Itse asiassa matka on pienellä suunnittelulla kohtuullisen helppo, ainakin tuo Saddle Sore, josta itsellänikin on kokemus. Oma reittini oli yksinkertainen ja hieno, Turusta Oulun kautta Kuusamoon, ja sieltä alas Kuopioon, Tampereelle ja Turkuun. Tankkauksia oli noin 200-250 kilometrin välein, mikä oli ok. Kuitit tarvitaan todisteeksi. Ylinopeutta ei tarvinnut ajaa, keskinopeus oli n.80 koko matkalta. Itsekin ajoin reissun yksin, mutta ajattelin nyt pientä porukkaa. Porukassa ajossa on oma hohtonsa myös. Matkassa oli paljon nautinnollisia hetkiä. Kun aamulla lähtee etelästä, ja illalla väistelee poroja, on fiilis metka.
Ehdotan, että kevään Piikkiön kokoontumisessa voisi Buttia harkitseva porukka kokoontua yhteen ja miettiä mennäänkö ja koska. Itse ajattelin kesäkuun alkupuolta , mutta katsotaan, mitä muita ajatuksia tulee.
-
Joo, Piikkiössä piäni palaveri...Vaikkapas siällä "ala-aulassa" n. klo 12:37:44 suurinpiirtein...
-
Noh noh. Otetaas rauhallisesti pojat. Iron Butt ei vaadi masokismia, eikä aiheuta sankaruutta. Itse asiassa matka on pienellä suunnittelulla kohtuullisen helppo, ainakin tuo Saddle Sore, josta itsellänikin on kokemus.
Siis hyppysellinen hulluutta riittää? Suomen Guzzi-butt ajoon en pääse osallistumaan, mutta ennen toukokuun alkua kokeilen täälläpäin Eurooppaa SS1000:sta Nizza-Biarritz-Nizza lonely-rider tyylillä.
-
TimoStone kirjoitti:
Joo, Piikkiössä piäni palaveri...Vaikkapas siällä "ala-aulassa" n. klo 12:37:44 suurinpiirtein...
Kellonaika on riittävällä tarkkuudella speksattu, mutta minä päivänä Piikkiöön ajetaan? Onko tietoo?
-
Poikkesin Piikkiön puodissa ja kertoivat ajelun olevan la 13.5. 2006. Äitienpäivän aattona ja taitaa olla lisäksi Motoristikirkko Liedossa samana päivänä.
-
TimoStone wrote:
Poikkesin Piikkiön puodissa ja kertoivat ajelun olevan la 13.5. 2006. Äitienpäivän aattona ja taitaa olla lisäksi Motoristikirkko Liedossa samana päivänä.
Vaikka pahapäinen pakana olenkin, tuo mainio Liedon Drive in motoristikirkko on kuulunut ohjelmistoon viime vuodet. Kokoontuminen on Turun Kupittaalla kello 12 lähtien. Sinne. Mihinkä aikaan tuo Guzzitapaaminen on? Voisiko jotain lyhyttä tapaamista viritellä tuohon hässäkkään silti?
-
Ensi sunnuntaina on Piikkiön Guzzitapaaminen. Mikäli Iron Butt yhä kiinnostaa, tuo Timo Stonen ehdottama kelloaika voisi olla ok lyhyelle sananvaihdolle asiasta kiinnostuneille. Paikka vaikka pääoven lähistöllä.
-
Niin milloika tuo Piikkiön Guzzitapaaminen on. Lauantaina 13.5 vai sunnuntaina 14.5
-
Niinpä. Lauantainahan tuo. Sitä se ikä teettää. Vrt. nimimerkkiä.
-
Voi hyvät Veljet!
Miksi ette katso Gruppon kotisivuilta - voitte lopettaa arvaamisen...
Ja tähän lopuksi ylimielistä naurua heheheheh!
Katsokaas kun kotisivuilla on kaikki tarvittavat Guzzi-tapaamiset...
Ja tähän lopuksi...heheheh!
-
Onkos tästä nyt lyöty lukkoon ajankohtia/päätöksiä tehty?
Itse en Piikkiöön ehtinyt, emäntäehdokkaan siskon lapsenhoito iski pahasti päälle. Ja varsin innokas motoristinalku alle kaksivuotiaas olikin, ensimmäinen kommentti oli että tahtoi moottoripyörän avaimet. Sitten istuttiin hetki Guzzin päällä ja sitten itkettiin kun pois piti mennä ja pari tuntia maaniteltiin avaimia tallelle... ;)
-Arska-
-
Minullakin isän velvollisuudet jälkikasvun jalkapalloilun suhteen estivät osallistumisen, mutta kertokaapa suunnitelmista, jos sellaisia tehtiin. Lähden kyllä mukaan, jos kalenterissa tilaa löytyy.
-
Tämmöstä pähkäilin: Turku - H:ki - Tampere - Kajaani - Joensuu - Lahti - H:ki - Turku. Matkaa kertyy Tiekartan mukaan 1631km. Reitin idea on siinä, että mahd. paljon moottoritietä, jolla matka sujuu ja jää aikaa kuin varastoon.
Tasaisesti laskien keskinopeus on 68 km/h. Moottoritietä saa helposti 100 km/h, joten 2h motaria säästää lähes tunnin, joka myöhemmin tulee tarpeeseen. Ja motaria on H:ki - T:re ja Heinola - H:ki välit. Jos Kajaanissa on km:jä liian vähän, niin käynti Paltamossa lisää 74 km.
Aikataulu voisi olla:
Turku klo 00:00
H:ki + 2:30 h.
T:re + 5 h
Kajaani + 6:45 h
Joensuu + 3:30 h
Lahti + 5:00 h
Helsinki - Turku
Matkaa 1631 km
Tasaisesti laskettuna aikaa menee 23:48, mutta motarit 100 km/h ja muut 90 km/h keskinopeuksin, niin 19:35. Eli taukoja voidaan viettää...;-O
Nyt vain sorvaamaan sopivaa päivää. Oliskos heinäkuun lomilla keskellä viikkoa vai muuten la-su? Parasta kai olisi nukkua hyvin ja aamulla aloittaa aikaisin?
- TimoStone -
-
Tuo keskinopeus on herkkä asia. Ei tarvi paljon muun liikenteen häiritä kun jo lukemat putoo. Ajotoetokoneen omaavava pyörän haltijana on mielenkiintoista seurata miten keskinopeus muuttuu ja miten se korreloi polttoaineen kulutuksen kanssa. Ensisijainen havainto on että jos keskinopeus jää alhaiseksi niin kulutus ei silti vähene, vaikka luulis. Lienee välityssuhteen eli vaihteen ja parhaan hyötysuhteen tekijät olla tällöin ristiruudassa keskenään.
Eilen tultiin emännän kanssa Rantasalmelta kakspäällä matkavarusteet mukana Virtasalmen, Mikkelin, Hartolan, Pulkkilanharjun, Padasjoen, Kuhmalahden ja Kangasalan kautta Tampereelle. Tankillisella pääsi 400 km keskikulutuksella 5,4 litraa per 100 km koko matkan keskinopeuden ollessa rajoitusten mukaan ajettaessa 78 km/h. Ainoa paikka jossa ajoimme vilkkaasti liikennöityä tietä oli 5-tien väli Mikkeli - Mäntyharjun tiehaara josta kohtaa käännyimme Pertunmaalle. Kyseinen osuus oli ainoa jossa en saanut keskinopeutta nousemaan samaan kuin kyseisen välin nopeusrajoitus pääosin on.
Edellämainitun perusteella 3- ja 4-numeroisen tieluokituksen omaavat tiet, tyypillisestä 80 rajoituksesta riippumatta, vaikuttavat joutuisimmilta ja eivät ole niin yksitotiset kuin valtatiet, moottoriteistä puhumattakaan. Toki en kiistä etteikö rauhallisen liikenteen aikana moottoritie olisi ylivoimainen nopeahkoon matkantekoon jos moottoritiekierros niin suunniteltaisiin aikataulullisesti.
Ylläoleva on omaa spekuloÃntiani ja pienten teiden ystävänä laadittua. Mutkatiellä ei ahteri niin kovin puudu.
mm
-
Joo, näinhän se on. Esim. pikavuorobussin kn on n. 60 km/h. Ja tavallisilla teillä esim. henkilöauton kn on aikas lailla 80km/h. Kn:a pudottaa helposti pienikin käkkyily rekan ja bussin takana jonossa. Motarilla T:re-H:ki pystyy aikas helposti etenemään 110 km/h.
Pyörällä asia on sikäli toinen, että ohi pääsee helpommin eikä aikaa mene tuossa kyttäilyssä. Mutta joo...kyllä kn 90 km/h tarkoittaa todella sujuvaa eteenpäin työntymistä ja aikailematonta tankkausta. Tuossa suunnittelussa olen vähän huomioinut tarvittavia tankkauksia, joita tarvii ainakin n. 200-240 km välein.
Toinenkin asia on merkittävä, eli kukaan ei voi sanoa jaksavansa ajaa jatkuvaa ylinopeutta. Se rassaa sekä henkisesti, että fyysisesti, koska koko ajan on "pelko", että tutkamies on matkan varrella...Ja kun henkisesti väsyy, niin se vie sitten paljon voimia.
Mutta, ei tuo SS 1000 mikään voittamaton juttu ole. "Kalervon pala eli Peace of Cace"
-
Aikataulu voisi olla:
Turku klo 00:00
H:ki + 2:30 h.
T:re + 5 h
Kajaani + 6:45 h
Joensuu + 3:30 h
Lahti + 5:00 h
Helsinki - Turku
Matkaa 1631 km
Ihan kaiken varalta suunnittelisin mieluummin liki 1700 km matkaksi ettei tule ns. mittatappiota
-
TimoStone kirjoitti:
... Turku - H:ki - Tampere - Kajaani - Joensuu - Lahti - H:ki - Turku. Matkaa kertyy Tiekartan mukaan 1631km. Reitin idea on siinä, että mahd. paljon moottoritietä, jolla matka sujuu ja jää aikaa kuin varastoon.
Moottoriteihin kannattaa varmaan panostaa ja tuo taitaa mennä vielä läpi, koska saman reitin (tässä tapauksessa Turku - Hki) sai kai sääntöjen mukaan ajaa max. kaksi kertaa suorituksen aikana
Mitä ehkä kannattaisi vielä miettiä on se, että nuo etäisyydet ovat kai kaupungin keskustasta keskustaan ja kannattaako esim. ihan Helsingin keskustassa käydä pyörimässä ja hakea siellä tankkauspaikkaa tms, josta saisi sen vaaditun kääntöpaikan todistuskuitin. Voisi olla järkevämpää ottaa vaikka joku kehä3:n huoltoasema kääntöpaikaksi, kaivaa sen tarkan osoitteen esille ja mitata etapit jollain reittilaskurilla http://www.map24.fi (http://www.map24.fi) tai http://www.maporama.com (http://www.maporama.com) tai http://www.020202.fi (http://www.020202.fi) tai http://www.keltsi.fi (http://www.keltsi.fi) jne. ja näistä ehdottomasti kannattaa tarkistaa se "lyhin" reitti.
Ja jos panostaa huoltoasemiin kääntöpaikkoina, niin valitsisin vielä kultakin kääntöpaikkakunnalta sellaisen 24h palveluaseman. Jos nimittäin automaatista sattuu olemaan kuitit loppuneet, voi sisälle kävelemällä ja vaikka kahvit ostamalla saada edes jonkunlaisen kuitin ja pelastaa tilanteen.
Mutta tämä on vain spekulointia. En ole moista suoritusta itse tehnyt, joten en voi esittää asiantuntijaa...
Olli
-
Kaupunkien keskustat kannattaa kyllä unohtaa kokonaan jos jonkinmoista keskinopeutta aikoo pitää yllä. Piipahdus esim. Helsingissä ja keskinopeus on äkkiä 40km/h, näillä nopeuksilla ei iiron puttonia ajeta säädetyssä ajassa.
t. pekjo
-
Ihan uteliaisuuttani kyselen mutta mikä on tämä pieni porukka? Itsestä tuntuu että kaksi tai kolme pyörää menisi mutta isommat joukot on jo liikaa.