Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ripa - Tammikuu 22, 2010, 11:00:04 ap
-
Saakohan LeMans 1000 vm. -89 johtosarjaa jostain valmiina vai pitäisikö rakennella metritavarasta?
Onkohan mahdollisissa valmiissa johtosarjoissa johdot samanlaisia hiirenviiksiä kuin alkuperäisessäkin vai onko jollain valmistajalla paksummilla johdoilla ja paremmilla liittimillä tehtyjä sarjoja?
-
LM:n johtosarja on Saksan tukkurin listoilla, joten varmaankin saatavilla Piikkiönkin kautta.
http://www.sd-tec.de/catalog/quick_search_result.php?keywords=28747160&osCsid=7e821597caa41a3f9df8af3a840b4837&x=0&y=0 (http://www.sd-tec.de/catalog/quick_search_result.php?keywords=28747160&osCsid=7e821597caa41a3f9df8af3a840b4837&x=0&y=0)
Varmista sopivuus.
T,
Jukka
Ps. "Alkuperäiselle" tuskin on muita vaihtoehtoja - laatuliittimillä mennään :)
-
Helpointa lienee laittaa varaosajohtosarja. Uuden tekemisessä menee aikaa ja sekin tarvitsee melko paljon muitakin tarvikkeita kuin johtoja ja liittimiä. Vanhasta setistä voi lainata ainakin tasasuuntaimen, laturin ja säätimen liittimet jos eivät ole sulaneet. Tarvittavasta osaluettelosta tulee melko pitkä:
Kolmea (min) johdinvahvuutta + akkukaapelit ja niihin kengät (kaksivärisiä johtimia vaikeahko löytää tarvikekaupoista)
Lukittuvia naku-tyypin abikoja sieluiksi liittimiin, lähinnä naarastyyppiä.
Suojasukkaa useita läpimittoja + kutistesukkaa useita kokoja + eristenauhaa
Korvaavia liittimiä. Suosittelen ns Superseal-liittimiä vesitiiviytensä vuoksi mutta ei tietenkään jos on museotarkastus tulollaan.
Nippusiteitä paria tyyppiä
Uudet rosteriset pultit maadoituskohtiin.
Suojalakkaa maadoitusten pintaan.
Alkuperäinen kytkentäkaavio tai mallin mukaan.
Runsaasti aikaa.
Lisäksi tarvitaan lukuisa määrä erilaisa työvälineitä. Muutamaa eri pihtityyppiä liittimien kokoonpanoon. Liittimien purkutyökaluja mahdollisten virhekytkentöjen korjaamiseski ja tietenkin tinakolvi oheistarpeineen.
Muuta huomioitavaa:
Johtimien tinaaminen erityisesti kahvakytkimiin vaatii malttia ja taitoa että liitokset toimivat ja kestävät.
Jos johtosarjalle ei ole alkuperäisvaatimusta niin liittimien määrää voi minimoida. Johdinsarjat ovat usein alunperin koottu useista osista koska soveltuvat sarjatuotantoon siten paremmin. Useilla liittimillä ei olekaan muuta funktiota.
Liittimien määrä on suorassa suhteessa häiriöherkkyyteen.
Ohjausakselin ohitse vedettävien johtimien pituuteen ja taivutusherkkyyteen on syytä kiinnittää erityishuomiota. Samoin etuhaarukka on syytä varustaa erillisellä maadoituksella runkoon ohjauslaakerien vaurioiden välttämiseksi. Samalla johtimella voi maadoittaa myös lampun kotelon.
Akun maadoitus on syytä tehdä sellaisen pultin alle joka mahdollistaa maadoituksen sekä moottoriin että runkoon tai sitten rungon ja moottorin väliin on laitettava oma maadoitus. Maajohdon poikkileikkauspinta-ala liittimineen pitää olla sama tai suurempi kuin akulta lähtevien +johtimien yhteenlaskettu pinta-ala.
Samalla kun tekee johtosarjan kannattanee miettiä että muuttaako valokytkennät releohjatuiksi, jos ne eivät alunperin ole, koska kahvakytkimien kautta kulkeva virta tällöin pienenee ja kestävyys moninkertaistuu.
Alunperin johtosarjassa liki kaikki johtimet ovat saman vahvuisia vaikka ohjausvirrat eivät tarvitsisikaan sellaista johdinvahvuutta. On vain ollut helpointa tilata yhtä johdinvahvuutta...
Jos oikein intoa riittää niin voi suunnitella oman kytkentäjärjestelmän ohjausreleineen. Tällöin johtomääräkin vähenee merkittävästi. (sillä edellytyksellä että osaa suunnitella oikein) Alkuperäisissä johtosarjoissa on usein erilaisia optioita eri malliversioita tai määränpäämaiden lakeja varten jotka kulkevat mukana vaikka käyttöä ei olisikaan.
Itse olen käyttänyt ns mikrorelejallkoja ja niihin sopivia pienikokoisia releitä. Niitä mahtuu kolme kappaletta kahden tavallisen sijaan. Pitkässä relerivissä tilansäästö on suurempikin. Samalla kun muu johtosarja uusiutuu kannattanee miettiä korvaako lataussäätimen/tasasuuntaimen sievällä elektronisella ja toimintavarmalla tekniikalla ja sytytyksen digitaalisella, ohjelmoitavalla järjestelmällä. Tällöin akkukin voidaan ulkomitoiltaan ja teholtaankin pienentää noin puoleen totutusta Guzzin akkukoosta ja siten saada tilaa ja painonssästöä.
Vinkkinä voin mainita että vaihdelaatikon ja takapyörän vläissä, siellä alhaalla, on runsaasti hyvää tilaa geeliakulle.
Tällainen muutostyö vaatii tietysti aikaa ja viitseliäisyyttä mutta painopisteen muutos ja lisätila ilmansuodattimelle sekä painonpudotus maksaa vaivan. Saman tien Boschin tai Lucaksen iso startti kannattaa vaihtaa Valeon pienikoiseen alennusvaihdemoottoriin.
mm