Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Tammikuu 17, 2010, 22:04:56 ip
-
Kirja jonka viimeksi luin ???
Stein-Dinse katalod 2010/2011
Sivuja 480 ....huh..huh.. juoni jäi kyllä epäselväksi.. mutta kirja on varsinainen tajunnantäräyttäjä ::)
Askarruttava kysymys : Voiko edes teoriassa Guzzin sylinterit kääntää, että pakosarjat jäävät taakse ja kaasarit eteen??????
Jokin ruoto on kuvattu sivulla 128
-
Tollasen kuvan joskus bongasin netistä .
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuo tuskin on soiva peli.
-
kaksi "käännettyä" nähty ja kuvattu Mandellossa. Kalkattivat aivan normaalisti, molemmat oli saksan kilvissä.
-KG-
-
Ajokohan ne sakut "käännetyllä" siellä Mandellossa vielä selkä menosuuntaan vai miten...kaikkee ne saksalaiset keksii..
T. Jouko
-
Tiedän muutamia pyöriä. lähinnä brittitwinejä, joista on kannet käännetty. Sylinterien kääntö lienee tarpeetonta.
Guzzin tapauksessa voisi miettiä asiaa laittamalla oikean sylinterin kansi vasemmalle ja päinvastoin. Nokka-akselille pitäisi kai tehdä jotakin...
Työntötankoja tuskin saa ristiin.
En pitäisi mahdottomana.
Tehoista ehkä pitäisi tinkiä. Lämpörasituksia saattaa ilmetä pakoventtiilin tietämillä.
mm
-
Pakoputket saa vedettyä tyylikkäästi ns. yläkautta. (eikä sen jälkeen tarvi miettiä penkinlämmitystäkään). Itseasiassa rakenteesta saa melko "läpinäkyvän" kun kaasarit ja putsarit ei ole peittämässä näkymiä. Tämä lienee jutussa yksi pointti. Edellä olevassa kuvassa asiaa on tarkasteltu mielestäni enempi taiteelliselta kannalta. Ja tuleepahan hapensaanti varmistettua kun kiihdytystorvet osoitaa suoraan ajosuuntaan. Sekä aiheutaa tarkoitettua hämmennystä ihmettelijöissä :D
Lämpörasitukset varmaan muuttuvat mutta onhan Bulussakin takimmainen pytty pakokanavineen kokonaan piilossa jossain pyörän sisällä.
-
Eikös se riittäis, kun kääntäis kannet puolelta toiselle ja reitittäisi nokkaketju kulkemaan ketjupyörän toiselta puolen. Eli nokan pyörimissuunta kääntyisi.
-
Onhan semmonen värkättävä mikäli mieli tekee - järkee tai ei ;)
Bittimaailmasta ei äkkiseltään löytynyt lisää "päitään" kääntäneitä Guzzeja. Muita kylläkin:
http://www.mildhogs.co.nz/Marchant%20Triumph (http://www.mildhogs.co.nz/Marchant%20Triumph)
http://taurangamotorcycleshow.co.nz/images/pastshows/2007/Image3.jpg (http://taurangamotorcycleshow.co.nz/images/pastshows/2007/Image3.jpg)
http://1.bp.blogspot.com/_Z8l9QhPa6mg/SydiAxeUWTI/AAAAAAAABs8/y3W1xhz0PQY/s1600-h/IMG_3801.JPG (http://1.bp.blogspot.com/_Z8l9QhPa6mg/SydiAxeUWTI/AAAAAAAABs8/y3W1xhz0PQY/s1600-h/IMG_3801.JPG)
;D ;D ;D
T,
Jukka
Ps. Mistähän Guzzista löytyy mahdollisimman vähän modifiointia vaativa nokka?
-
Sattui ajatuskatkos; öljypumppuhan ryhtyy pyörimään väärään suuntaan, jos ketjun reitittää toisinpäin. Eli miten olisi seuraava kombo: Öljypumppu rattailla ja kampuralta ketju nokalle? Pitäisi vain nokan suunta kääntyä.
-
Siis ajattelit kääntää nokka-akselin pyörimissuunnan? Ei taida mun mielestä ihan riittää, et saa kuin toisen pytyn ajoitukset kohdalleen. Se 135 asteen vaihesiirto on väärään suuntaan. Kyllä MM on oikeassa, sille nokalle tarttis jotain tehdä.
-
Tämä kuuluisi mielestäni tekniikkaosastoon. Menisikökhän ihan yksinkertaisesti, että kannet ristiin ja nokkapyörää(akselia) kierretään 180 astetta kampiakseliin nähden. Tätä kannattaa miettiä etenkin, jos haluaa pitkittää jotakin aktia ;)
-
Siis ajattelit kääntää nokka-akselin pyörimissuunnan? Ei taida mun mielestä ihan riittää, et saa kuin toisen pytyn ajoitukset kohdalleen. Se 135 asteen vaihesiirto on väärään suuntaan. Kyllä MM on oikeassa, sille nokalle tarttis jotain tehdä.
Niin no joo, hankaloittaa hieman kun ei ole yhtään nokka-akselia käsissä. Lisäksi pitäisi katkaista keppi parista kohtaa ja kääntää toisenkin pytyn nenät kohdilleen.
Se olisi kuitenkin varmaan halvempaa, kuin koko nokan eko blancosta aihiosta.
-
Guzzin työntötankokoneessa on vain yksi nokka-akseli. Etu kaasarien kurkkujen sojottamisesta menosuuntaan on, että patopaineen ansiosta tehot nousevat huippunopeuden tuntumassa. Haittana puolestaan on, että kaikenlaiset varpusta pienemmät partikkelit pääsevät osallistumaan palotapahtumaan.
-
Varpusista niin väliä...
Vaan kun muistellaan Rokuan kokoonontumista, niin silloin menomatkalla ripeksi vettä. Ja imukurkut kohti vesisadetta & ohiroiskuvaa vettä...
Olis varmaankin saanut talteen hyvähkön kokoelman virallisluonteisia lausumia... :P :D
Kysymys tamperelaisille:
Mitä kerakkeita kulkee Näsijärvestä Pyhäjärveen?
-
Kysymys tamperelaisille:
Mitä kerakkeita kulkee Näsijärvestä Pyhäjärveen?
Jos on Pirkkalassa sukulaisia...saako vastata...ja vastaan VEET
Varpusista puheenolle.... ja hirvitörmäyksiä piempiä oli "silloin nuorempana" ikimuistoinen yhteenotto varpusenkokoinen sittisontiaisen kanssa.
Tommosen sontiaisen ei teoriassa pitäsi osata edes lentää.. mutta kun se ei itse sitä tiedä ... ::). No otettiin yhteen siinä 120 km /h ja suoraan pläsiin.. ja kyllä voplasi soratiellä parin aurauskepin verran. Voi sitä vihreen mäskin määrää..
ps.
Ei taida teoriassa kukaan ennakoida muutoksia mitä käännöstä aiheutuu.... jos joku hurjapää sellaisen rakentaa, niin hattua nostan. Järjen kanssa sillä ei varmaan ole mitään tekemistä.. mutta se haaste.. Onkohan jo ensi rallissa näytillä ???
Onkohan Ikkalalla vielä kone auki.... vois kokeilla käytännössä onnistuuko kansien kääntö. Onkohaan saanut edes kasaan ;D ???
MR
-
Ei taida teoriassa kukaan ennakoida muutoksia mitä käännöstä aiheutuu.... jos joku hurjapää sellaisen rakentaa, niin hattua nostan. Järjen kanssa sillä ei varmaan ole mitään tekemistä.. mutta se haaste.. Onkohan jo ensi rallissa näytillä ???
Onkohan Ikkalalla vielä kone auki.... vois kokeilla käytännössä onnistuuko kansien kääntö. Onkohaan saanut edes kasaan ;D ???
MR
On auki.... ja laatikko...ja perä...kaikki....
Antaa nyt kansien kumminkin olla ihan perinteisesti.
Perjantaiksi oottelen loppuja osia, josko ensi viikolla saisi savut. Seuraava ropale odottaa jo purkua.... Talvi loppuu, paniikkia pukkaa ;D
-
Mietin hiukan lisää, kunnes ajatus katkesi. Tulos tällä kertaa on nokka-akselin 270 asteen kierto kampiakselin suhteen. Seuraavalla kerralla kyllä mietin jotain muuta juttua.
No, en kuitenkaan malttanut olla miettimättä lisää. Tällä kertaa tulos on, että nokka-akseli pitää kääntää 180 astetta ja työstää nokan hammaspyörä toiseen päähän akselia. Tai hioa profiilit kohdalleen. Imu- ja pakoventtilit aukeavat hiukan eri aikaan ja kääntämisen yhteydessä ne vaihtavat paikkaa keskenään suhteessa nokka-akseliin. Muuten lohkon rakenne on niin symmetrinen, ettei muuta tarvitse tehdä.
-
Nokka-akseli sitten vain Yhtymän Miesten tallille ja sorvi tulille. Hiukan hitsausta ja sovitus lohkoon.
Akku pitänee laittaa vaihdelaatikon taa takapyörän eteen että saa pakorööreille kivan kulkureitin satulan alta.
Olispa ylimääräinen irtomoottori jolla opetella...
Mitään järkee hommassa ei ole mutta siksi juuri pitäis tehdä!
Pakoputket lyhenis ainakin puolella.
mm