Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 22, 2009, 20:55:42 ip
-
MMAF:n lakimies on kuin maansa myynyt kun tuli tulkintaepäselvyys.
Mielestäni hätä ei ole kummoinenkaan. Itse asiassa on vain puute siitä että toistaiseksi maassamme ei ole hyväksynnän saanutta kaupallista tutkimuslaitosta joka näitä mittauksia virallisesti tekisi.
(Saatta olla toisaalta että kaikki eivät halua pyöriinsä ruiskua tai katalysaattoria.)
Alkuperäinen tarkoitus oli että omavalmisteet olisivat menneet lievemmän normin mukaisesti eli ennen 17.6. 2003 käyttöönotettujen ajoneuvojen kanssa yhdenvertaisesti eli Euro1-normin mukaan.
Kuten jo aihepiiristä aiemmin aloittamani viestiketjun yhteydessä mainitsin,: aika näyttää miten tulkinnat menevät. Pääosa vuodenvaihteessa 2010 voimaan tulevasta ns. kopterilaista selkeyttää ajoneuvon rakennemuutosten edellytyksiä ja antaa pohjan niille toimenpiteille jotka saattavat motoristille päähän pälkähtää.
Aiempi keskustelu: http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=82 (http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=82)
Nimitys kopterilaki on jossain määrin harhaanjohtava: Kysymys on kaikenlaisten moottoripyörien rakentelusta ja muuttamisesta. Piste.
Tuo lakimiehen katumusharjoitus on sinänsä liki viihteellistä luettavaa itseruoskintoineen nyt kun shampanjahuurut ovat haihtuneet.
Kaveri on joka tapauksessa tehnyt merkittävän työn asian eteen vaikka vähän korville tuleekin, välillä.
Selvitystä ongelman luonteesta:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=676kp6a254ksfeb204m6ouueu3&topic=1203.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=676kp6a254ksfeb204m6ouueu3&topic=1203.0)
mm
-
Kaikki kunnia sille/niille joille kunnia kuuluu. Mitä olen porisuttanut vannoutuneita kopteriukkoja niin muuttuuko tuossa rakentelijan kannalta mikään, nimittäin jos jarru tai ajo-ominaisuus ym. lausuntoja kirjoittavan tahon saaminen tännä periferiaan on niin vaikeaa ja kallista kuin ennakkotiedot antaa ymmärtää niin ovat valmiit ajamaan samoilla säänöillä kuin nyt = kiinijäämisen riski maakunnassa on senverta pieni että kannattaa otta riski. Valvoville viranomaisille tuo laki on tietysti iso helpotus, ei tarvi käyttää omaa harkintaa vaan lukee mitä pumaskassa sanotaan ja jos ei osaa/viitsi itse tehdä arvioita voi aina käskeä konttorille.
jd
-
Tuosta tarkastushommasta on menossa tällä hetkellä kaksi hanketta. Toinen on varmaa tietoa ja toinen on kuulopuhetta. Sen mukaan eräs yksityinen kaupallinen taho on hankkimassa virallista lupaa suorittaa päästömittauksia.
Varma juttu on että MMAF on hakemassa virallista asemaa suorittaa ajoneuvoteknisiä tarkastuksia runkogeometrian, ajo-ominaisuuksien ja jarrujen osalta. Kenties myöhemmin myös melu- ja EMC-mittaukset jos ilmenee tarvetta. Tuo samainen henkilö joka tuota lakipakettia ajoi lävitse on myös mahdollisesti aloittamassa MMAF:n tarkastuspäällikkönä.
Tästä voidaan päätellä että asiat ovat kehittymässä ja positiivisia vaikutuksia tulee olemaan rakentelijoiden suuntaan ja viranomaisten mielivaltaiset päätökset vähenevät koska nyt on määritelty numeroarvoina niitä seikkoja jotka aiemmin olivat vain arvioperustaisia.
17.6. 2003 ennen valmistettujen ja sittemmin muutettujen pyörien mittaukset suoritetaan pääosin normaalisti katsastuskonttoreilla ja olemassa olevilla laitteilla. Tämä on uutta. Aiemmin rakentelija joutui itse osoittamaan nämä asiat ja sitä varten ei maassamme ollut siihen edes kalustoa kaupallisella puolella.
mm