Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: FOT - Marraskuu 06, 2009, 10:13:42 ap
-
Tulevaisuudessa sähköön http://www.asphaltandrubber.com/news/piaggio-group-invests-12-million-moto-guzzi-electric-vehicles/. (http://www.asphaltandrubber.com/news/piaggio-group-invests-12-million-moto-guzzi-electric-vehicles/.)
vai sporttiin http://www.millepercento.com/. (http://www.millepercento.com/.)
Tämähän on jo todellisuutta:
Moto Guzzi California 1400 Arriverà nel 2010 con un motore V2 millequattro.
T,
Jukka
-
Olisko tässä joku suunta?
Millepercenton Moto Guzzi Diamante 1400 :o
Kaunis!
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kuunnelkaa nyt tätäkin :( Kyllä homman iloista häviää iso osa, jos joutuu sähkö vempeleellä ajelemaan. Ei auta vaikka laittas mitkä Mistralit... Tietty jos olisi ääni digitaalisena ja pakoputken kohdalla kajarit....
Zero MX on the Track (http://www.youtube.com/watch?v=qBJqrXuujPM&feature=related#ws)
-
Olisko tässä joku suunta?
Millepercenton Moto Guzzi Diamante 1400 :o
Kaunis!
Todella komea. Ehkä omaan makuun ihan pikkasin liian karsittu, mutta kokonaisuutena upea!
-
Olisko tässä joku suunta?
Millepercenton Moto Guzzi Diamante 1400 :o
Kaunis!
Todella komea. Ehkä omaan makuun ihan pikkasin liian karsittu, mutta kokonaisuutena upea!
Makeen näköinen peli. Kerrankin pyörä, missä ei ole ylimääräisiä härpäkkeitä.
Onkohan tuo keula sitä tulevaisuutta...
-
Ciao!
Tämä yksipuoleinen etuhaarukka on uusi tuttavuus!
Näyttää oudolta, mahtaakohan tuntua myös siltä?
Toisaalta, jos se toimii takana, miksei edessäkin?!
Vähintäänkin toispuoleine painojakauma!
t. Kimmo
-
Eipä tuo yksipuoleinen keula ole kovinkaan uusi keksintö: -90-luvulla kaupasta sai ostaa sarjatuotanto Cagiva CX:n tuon näköisellä keulalla. Ei mennyt kovin erityisesti kaupaksi kun ihmiset vierastivat. Painonjakautuma haittaa jos ei tiedä mitä tekee. Tampereella TukkaJukalla on ahdettu V-Max tuollaisella keulalla. Ajettu on silläkin.
Tosin ei tuosta mitään erityistä etuakaan ole jos ei ulkonäköasioissa...
Tässä mahdollisesti kuva Jukan härpäkkeestä vaikka ei Guzzi olekaan.
http://www.urheilukuvat.net/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=32782&g2_navId=xebf93092 (http://www.urheilukuvat.net/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=32782&g2_navId=xebf93092)
mm
-
Pakko sekaantua tähän Guzzin suunta- ja nuorisopyöräkeskusteluun. ;D
Itse kuulun kai lähes nuorisoon kun en ole oikein vielä keski-ikäinenkään, saati henkisesti. ;)
"Nuorisopyöräkeskustelu" tuntuu aina takertuvan tähän muotoiluun. Ainakin minulle esim. Griso ja Sport kelpaisivat ulkomuodon puolesta oikein hyvin.
Ongelma on toinen, nimittäin se ylipaino-ongelma.
Mikä niissä Kutseissa oikein painaa? Ei se kardaani voi painaa 50 kiloa! Onko ne pakko tehdä pataraudasta ja valaa täyteen lyijyä? ???
Jos 2000-luvulla tarjotaan "nuorisolle" sporttista 100 hv nakupyörää joka painaa jo kuiviltaan pitkälti kolmatta sataa kiloa niin tottakai "nuoriso" nauraa itsensä tärviölle ja hakee kaupasta Ducati Monsterin.
Itsellänikin on tällä hetkellä itävaltalainen pyörä jossa on nestejäähdytteinen litran V2 ja joka vastaa tehoiltaan Grisoa mutta painaa ajokunnossa tankki täynnä jotain 200-210kg väliltä.
Ducati Monster 1100:n kuivapaino on 169 kg. Griso 8V:n 222kg. Ei siinä auta selittely että "ei se ajossa tunnu niin painavalta".
Jos Guzzi tekee sporttinakun jossa on luokkaa 1000cc/100hv/100Nm ja todellinen (ei markkinointiosaston päiväunelmien) paino ajokunnossa on selvästi lähempänä 200 kuin 250 kiloa niin juoksen maksukortti ojossa kauppaan.
Paitsi jos se näyttää noilta konseptipyöriltä :o
Nimim. Moottoripyöräily ja voimailu erikseen :P
-
Parin vuoden seurannalla en ole havainnut varsinaista nuorisopyörävastaisuutta - ainakaan, jos sillä tarkoitetaan Norgea. Norge on moneen ajoon sopiva ja yksin ilman matkatavaroita ajettaessa riittävän vääntävä herrasmiehen matkapyörä. Ulkonäkö on makuasia, mutta minusta se on parhaimman näköinen Guzzi!
Lehdistötiedotteen mukaan kolmen konseptin tarkoitus on näyttää, että jatkossa valikoimista löytyy myös malleja, jotka on alunperin suunniteltu harrastajille, jotka arvostavat perinteiden lisäksi ajo-ominaisuuksia - modernimpaa ulkoasua - uusien runko innovaatioiden tuomaa kokonaispainon pudotusta ja siten nautittavampaa "ratsastusta"
;D
Nämä tuppervare-jutut ovat aina olleet lähtöisin samalta "ikäistään vanhemmalta" motoristilta, joka ei ole saanut lupaa ostaa Norgea, vaikka mieli tekisi! Humoristina Timo ymmärrät, että tämä on nyt sitä "humoria"
Mutta lopeta ihan aikuisten oikeesti tuo tyhmä tuppervaaraaminen!!
Joku tyyppi, sinulle sopiva pyörähän on olemassa:
BB1 / 1420 / 130 hv / 146 vääntö / paino alle 220 kg, kun vaihdat alkuperäisen änkkärin tilalle kevyemmän Euro 3 vaimentimen, etkä täytä koko tankkia ;D
Ja ole huoleti - kyllä keulii, kunhan kierroksia on 5.000, jolloin huomaa väännön olevan makeimmillaan..
Mielestäni tämä yksilö alkaa olla rumankaunis, kunhan löydän rumemman lampun, jonka valolla kuitenkin pystyy ajamaan pimeässäkin..
http://picasaweb.google.fi/arskas2/BB1LahesValmiina231009?authkey=Gv1sRgCLbrr--vy8Lq0gE#5395882520782621426 (http://picasaweb.google.fi/arskas2/BB1LahesValmiina231009?authkey=Gv1sRgCLbrr--vy8Lq0gE#5395882520782621426)
-
Lainaus Norgearskalta: Nämä tuppervare-jutut ovat aina olleet lähtöisin samalta "ikäistään vanhemmalta" motoristilta, joka ei ole saanut lupaa ostaa Norgea, vaikka mieli tekisi! Humoristina Timo ymmärrät, että tämä on nyt sitä "humoria"
Mutta lopeta ihan aikuisten oikeesti tuo tyhmä tuppervaaraaminen!!
Lyödäänkö vetoa, että ensi keväänä nuo tuppervaarebullshithumor on loppunut kun Timo ajelee Stelviolla tai Norgella - ja kyllä Californiassakin oli katu-uskottavasti kromattuja osia, jotka itseasiassa olivat muovia... ;D
- Reima -
-
Pakk....
..pasta Ducati Monsterin.
Itsellänikin on tällä hetkellä itävaltalainen ....
Nimim. Moottoripyöräily ja voimailu erikseen :P
Suosittelen kokeilemaan eri merkkisiäkin pyöriä. Olen kokeillut Monsterin, Yammun FZ1:n, Itävaltalaisen nestejäähy R:n ja Grison molemmat isolohkot ja pakko sanoa, ettei Griso ollut pahimmasta päästä. Yammu on kuin polkupyörä kääntymään, KTM heti siitä seuraava ja sitten vuoroon "taipuisuudessaan" Guzzi. Ei ollut mitenkään voimailua ajoltaan. Olen sitä 8v:tä kerennyt tykittämään pari sata kilsaa. Kruisailuominaisuuksiltaan Guzzin ruisku taasen on aivan kärkeä, Jammu nyhti ennen Commanderia, KTM oli kulmikas ja vaikea ajettava arkiajossa vielä putkiston ja ruiskun päivityksen jälkeenkin. Ducati jää jälkeen kuivalla kytkimellään urbaaniajelussa.. Grisolla olen ajanut ennen ja jälkeen Commanderin, eroa käytöksessä oli lähinnä keskialueella; moottorijarrulle siirtyminen ei aiheuttanut draamaa vakiollakaan.
Meitä on toki moneen junaan. Jokainen olkoon mitä mieltä tahtoo.
-
En nyt sitten tiedä mistä "tiedät" etten ole kokeillut eri pyöriä tai mitä olen ja mitä en mutta jätän oletuksesi omaan arvoonsa.
Mielestäni erikseen mainitsin että kirjoitukseni pointti ei ollut se tuntuuko pyörä raskaalta ajaa vai ei, vaan vertailin vain "kuollutta painoa". Toki se tavallaan on jossakin mielessä epäolennaista, mutta kun moni varmasti etsii kiinnostavia vaihtoehtoja netistä ja lehtien luetteloista, niin uskon että moni sivuuttaa Kutsit järkytyttyään niiden painosta joka on "omaa luokkaansa" muuten jotenkin vastaaviin pyöriin nähden.
Kauden loppupuolen (17 tkm) Kotarilla ajettuani minä taas en oikein ymmärrä sitä ainaista kitinää sen "kulmikkuudesta" ja "vaikeudesta arkiajossa" muuten kuin mukulakivikaduilla. Mutta kuten totesit, meitä on moneen junaan jne.
No, ehkäpä vielä hurahdan kruisereihin ja ostan Californian, sehän on sangen kevyt ja näppärä taas niiden mittapuilla :P
Mitä tuosta BB1:stä tuolla aiemmin mainittiin, niin onhan se komia. Tosin valmistaja ei sivuillaan uskalla mainita painosta mitään, ainakaan etsintöjeni perusteella. Liekö vesijäähdytys jne. lisännyt todellista painoa niin paljon ettei edes markkinointiosasto uskalla valehdella sitä painokelpoiseksi... Mene tiedä mutta epäselvissä tapauksissa yleensä oletan pahinta. Ja "muskelipyöränähän" sitä siellä markkinoidaan eikä minään sporttina. Ja 35 tonnia, köh. Normaalit Guzzitkin ovat jo vähintään riittävissä hinnoissa...
-
BB1:n huoltomanuaalin mukainen kuivapaino on 224 kg! Poistin hel##tin painavan originaalivaimentimen, jonka korvasin kevyillä Euro-änkkäreillä. Muutakin roipetta on korvattu kevyemmillä. Kiihtyvyyksiä ja huippunopeutta en selvittele nyt talviaikana..
Ajanko sportilla vai muskelilla selvinnee viimeistään keväällä kun kelit kuivaa.
Jos nyt ketään kiinnostaa, niin 1956 - 58 ajoin Jawa-CZ, länsi BMW ja jollain isolla englantilaisella moottoripyörällä suikka päässä. Noista ajoista voisi kirjoittaa uskaliaan kuvauksen "pärinäpojista".
2006 kesästä alkaen on kokemusta Griso 850, Norgesta ja viimeksi 5t km BB1:sellä.
Siinä ne tuli lueteltua samalla paremmuusjärjestyksessä. Lukija päätelköön itse kummassa päässä on paras..
Grisolla päivittelin lähes 50 vuoden paussia - se oli ihan OK-kokemus.
Norgessa oli parasta jarrut ja kaikinpuolinen käsiteltävyys ja sopivuus kaikenlaiseen ajoon.
BB1:sestä en hakenut sporttia tai muskelia, vaan moottoripyörää, jonka ulkonäössä ja ajo-ominaisuuksissa on munaa.. 8)
Jossain kesämeetingissä joku rata-ajokokemusta omaava Guzzi-veli saa koeajaa mopon ja kehua sitten, jos on kehumista. (kuten olette huomanneet, niin itse olen vähän ujo kehumaan omiani) ::) :o ;D
-
Ok.
Mutta yritän ohjata keskustelua takaisin varsinaiseen kysymykseeni, joka ei siis ollut retorinen.
Mikä niissä Kutseissa painaa? Moottori, vaihteisto ja kardaani? Runko? Kaikki muu?
Miksi se painaa mikä painaa? Ovatko suunnittelijat henkisesti laiskoja ("perinteet velvoittavat käyttämään patarautaa") tai eivätkö he tunne nykyaikaisia materiaaleja?
Korostetaan nyt vielä että en väitä mitään vaan kysyn. Onko näkemyksiä?
Voidaanko nykyisillä moottorikonstruktioilla tehdä esim. Ducatiin painoltaan vertautuvia pyöriä vai olisiko siirryttävä väistämättä uuteen yhtenäismoottoriin ja ketjuvetoon?
Näin ketjun otsikon hengessä siis, onko uutta suuntaa odotettavissa, onko siihen nykyisellään edes teknisiä edellytyksiä?
-
En itsekään osaa sanoa, missa se massa lepää. Omassa pikkulohkossa kone painoi rahtikirjan mukaan 65 kiloa lootan kanssa, täten loppu pyörän pitäisi painaa jotankin ihmeessä 115 kiloa (punnitsin tämän joskus)..
-
Tuosta Kustin painosta.
Kyllä se on se tekniikka joka siinä painaa. JL-Meccanica kilpurinkin kuivapaino on muistaakseni jotakin 175 kg. Jos halutaan urheilupeli kadulle joka painaa alle 200kg täytyy tuo tekniikka muuttaa UCE tyyppiseksi ketjuvetoiseksi peliksi...
Tietty voidaan miettiä olisiko tällaisella tekniikalla varustettu pyörä enää Guzzi ?
-
Tuo paino on kyllä erittäin hyvä kysymys. Tekniikka painaa? Ymmärrän kyllä, että tuo vanha möykky painaa tonnin, on se sen verran pomminkestävä. Mutta mikä kumman pakko siitä uudesta padasta on/oli tehdä sellainen? Jos 750-kuutioinen pikkulohko painaa kuivana 185 kiloa ja 950-kuutioinen Bellagio 225 kiloa, niin jo on isolohkon kuutioilla painoa.
Eiväthän ne kilot tien päällä tunnu, mutta Shakaali olisi soolona paljon hauskempi, jos se painaisi vaikka 30 kiloa vähemmän. Jos ei olisi tuota pulkkaa raahattavana, ajaisin varmaan pikkulohkolla.
-
Uusi isäntä hakee uutta suuntaa - onnistuneesti?
Kova oli EICMA:ssa mielenkiinto uusia protoja kohtaan- "pukuherran" tarkasti seuratessa yleisön reaktioita.
Mitä muutoksia tuotantoon siirtyminen tuo tullessaan? Mielestäni paljon enemmän kuin aiemmissa malleissa.
"Pukuherra" auliisti esitteli uutuuksia - tuotantoon ehkä 2010/11.
Guzzi painaa, kuten myös uudet protot, joiden kuivapaino on 195kg - kuuluu ominaisuuksiin. Kevyitä pyöriä etsiville löytyy varmaankin muita vaihtoehtoja.
Kyllä Guzzeilla on päässyt kovaa ja pääsee edelleenkin - vääntää vain kuasua ;)
T,
Jukka
-
Jos hakee "reilua" vertailukohdetta niin olisiko se sitten tuo Puimurin gute alte bokserikone?
HP2 Sport painaa ajokunnossa täydellä tankilla 199 kg HP2 Megamoto 198 kg. Kyllä, kardaanivedolla. ???
-
Ei guzzi osaa painavaa tehäkkään.... mamman FLH:n painaa jotain 330kg. Mutta eipä tuosta näy haittaakaan olevan.
-
Ei guzzi osaa painavaa tehäkkään.... mamman FLH:n painaa jotain 330kg. Mutta eipä tuosta näy haittaakaan olevan.
No kustomiasteikolla Californiakin on ihan tyttöpyörä: kevyt ja moottoriltaan korkeintaan keskisarjaa. :D
Mistä tulikin mieleen... 1200 Sportster painaa vissiin jotakin 250 kiloa(?) kuivana. Samaan myllyyn perustuva Buell reippaasti alle 200 kiloa. Tuskin se HD:n myllykään höyhenenkeveä on, mutta niin vaan siitäkin saa aikaiseksi liki pikkulohko-Guzzin painoisen paketin. Kohtuuhintaisena sarjatuotantopyöränä.
-
HD:ssä painaa sellaiset pienet jäänteet historiasta, kuten valuteräksiset osat rungossa ja kohtuullisen paksuseinäinen rautaputki rungossa. Kone ja loota ei juuri Guzzin vastaavia painavampia ole, ehkä samoissa.
Jos vertaa mun omaa pikkupläskiä ja Ekun kevennettyä rataherkkua ( :P ), ollaan suunnilleen samoissa kilolukemissa, mutta Ekun Lemppari on painopisteeltään erilainen, yläpainoisempi. Tähän vaikuttanee varmaan pikkulohkon kevyempi tekniikka, omassani akun sijainti ja pienempi rengaskoko.
Tarkoitan vain tällä esimerkillä, ettei kilolukema kerro yksistään yhtään mitään. Lähinnä siitä voi päätellä, miten ajopeli kiihtyy suoralla osuudella, vartilla tms.
Olen kokeillut varmaan toistakymmentä erimalllista Guzzia, ja kaikkia yhdistää kyllä vähintään riittävä runkosuunnittelu ja sen kapasiteetti valitulle moottorille. Eniten kokeilemistani malleista painosta kärsii Californian eri mallit. Moottorin suorituskyky on siinä ja siinä (minulle) riittävään etenemistahtiin. Painopiste on miellyttävän matalalla. Riittävällä roikkumisella ja määrätietoisella käskemisellä eteneminen on suhteellisen vikkelää myös mutkaisella tiellä.
Nämä uudenpolven Guzzit ovat oma ryhmänsä, ne piilottavat kyllä painonsa ajossa komeasti. Pääasiallinen ajatus tässä lienee kohtuullisen modernilla alustamitoituksella. Keulakulma, jättö jne, ovat aika näppärällä alueella. Tuo tonnikakssatainen Sportti kyllä kertoo massansa hitaassa ja keskihitaassa vauhdissa. Ehkäpä parikymmentä konia koneeseen auttaisi tai sitten parikymmentä kiloa pois vaa'alla..
-
Suuntana painot:
MGS- 01 kuivapaino 192kg.
ALBA:sta ei vielä saanut teknisiä tietoja.
LM keveni 40kg ilman peruuttamattomia muutoksia. Sama pyörä palautui tieliikenteeseen vakiopainoissa ja on edelleen iskussa (n.300tkm)
1200 Sportista lähtee helposti 10kg pois - nyt poistunut 6kg. Tieliikennekelpoisena ja ulkoisesti suunnilleen samannäköisenä ilman peruuttamattomia muutoksia, mutta oikeasti yksipaikkaisena vähintään 20kg jne.
Tällä hetkellä helpoin ja halvin keventäminen lähtee omasta ropastani vaikka 15kg - mikäli siitä kohdasta ottaa ;D
Voimaakin saa tarvittaessa lisää - Maken käsittelyn jälkeenkin luotettavuutta oleellisesti heikentämättä - no 20 voi olla jo tiukassa, mutta 10:n kuitenkin.
Taitaa painokertymän syynä olla, koska Guzzillla kokenut insinööri pyöristää lujuudet joka kohdassa varmuudeksi ylöspäin ;)
T,
Jukka