Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Lokakuu 29, 2009, 20:39:20 ip

Otsikko: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 29, 2009, 20:39:20 ip
Mikähän se olisi paras kärjetön sytkäsysteemi cali kakkoseen? Silent-hektik? dyna?
Vai kannattaako noista jälkiasennusvehkeistä pysyä kokonaan erossa, ovatko luotettavia pitkässä juoksussa?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: MarkkuEVP - Lokakuu 30, 2009, 16:57:39 ip

hei

Osta se Silent-hektik..... niin on yhteinen ongelma..kierroksetkin nousee tuplaksi... ja ratkaise se ja kerrot minulle...  ;D
Pelaa kyllä ihan loistavasti

Markku..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 30, 2009, 19:36:15 ip

hei

Osta se Silent-hektik..... niin on yhteinen ongelma..kierroksetkin nousee tuplaksi... ja ratkaise se ja kerrot minulle...  ;D
Pelaa kyllä ihan loistavasti

Markku..

Rinkimittari pyörii tässä vaijerilla, ei PITÄISI tuplaantua....  Mutta piruko näistä tietää ;D
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ripa - Lokakuu 30, 2009, 20:23:15 ip
Olisikohan tällainen toimiva, ei ole ainakaan kovin pahan hintainen.

http://www.motoschmitz.de/shop/template/index.htm (http://www.motoschmitz.de/shop/template/index.htm)

Ainakin autopuolella koetelluista komponenteista tehty. Tällainen olisi varmaankin kätevän miehen tehtävissä omatoimisestikin. MotoSchmitzin sivuilla on aika hyvä periaatekaavio.

http://www.motoschmitz.de/aktuell/zuendung/Zuendungfarbig.jpg (http://www.motoschmitz.de/aktuell/zuendung/Zuendungfarbig.jpg)
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2009, 18:02:09 ip
Tässä on yksi edullinen firma joka sytkiä ja ruiskuja valmistaa. Sytkien osalta kokemusta jo pitkältä aikaa. Mm. JL Meccanican kisaguzzissa käytetään tämän valmistajan laitetta. Itselläni on Californiassa Ignitech myös.

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm (http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm)

Boschin laturin kenttäkäämin runkoon kiinnitettävät anturit teettävät hieman työtä mutta kokemusta tästä on jo. Alkuperäiset sytytyspuolat eivät sovellu. Mulla on useita erilaisia sytytyskäyriä ohjelmoitavaksi boxiin. Muihinkin kuin Californiaan. Alkuperäisen virranjakajan voi myös poistaa ja reiän tulpata. Tai käyttää kampikammion huohotuksen parantamiseen.

Ohjelmoitavuus on siis tämän laitteen valtti. Nuo muut tarvikesytkät ovat lähinnä kiinteällä asetuksella eivätkä siten mukaudu jos vaikka sylinterikansien hengitystä parantaa, vaihtaa nokka-akselin, kaasuttimet, pakoputket, ilmansuodattimen, tms pientä viritystä. Sytkäboxin käyttöjärjestelmän voi imuroida em sivuilta ilmaiseksi tai pyytää tilauksen mukana CD:llä. Toimii Windowsi-PC:issä.

mm
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: MarkkuEVP - Marraskuu 07, 2009, 13:52:13 ip

muuten.. aiheesta poiketen

"Alkuperäisen virranjakajan voi myös poistaa ja reiän tulpata. Tai käyttää kampikammion huohotuksen parantamiseen."

NIIN turhaahan kait se siellä pyoriin... Käyko tulpaksi vaikka Californian varaosa ?.. Dinsellä noin 12 € ja onko runkoon menevä huohotinputki ihan turha... ( maskiä ainkin oli sisällä ). Mitä etua huohotuksen tehostamisella ( huuhtelu ) saavutetaan ?

MR
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 07, 2009, 15:46:50 ip



NIIN turhaahan kait se siellä pyoriin... Käyko tulpaksi vaikka Californian varaosa ?.. Dinsellä noin 12 € ja onko runkoon menevä huohotinputki ihan turha... ( maskiä ainkin oli sisällä ). Mitä etua huohotuksen tehostamisella ( huuhtelu ) saavutetaan ?

MR


Voi käyttää koneessa myös kierroksia..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 07, 2009, 19:39:03 ip
Tää on tää huohotinsysteemi(kin) kyllä semmonen juttu että näkee ettei kehitys välttämättä aina mene oikeeseen suuntaan. Toimii nimittäin näin vakiokuosissa paljon paremmin tässä vanhemmassa versiossa kuin 1100 myllyssä.
 

Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: MarkkuEVP - Marraskuu 11, 2009, 21:57:52 ip

JEP.... vähän samaa mieltä.... eli taidan pysyä  90 - luvun malleissa toisen ja viimeiset viisikymmentä vuotta.... PS. viilaatko katkojan kärjet... vai mihin päädyit ??
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 12, 2009, 00:59:55 ap

JEP.... vähän samaa mieltä.... eli taidan pysyä  90 - luvun malleissa toisen ja viimeiset viisikymmentä vuotta.... PS. viilaatko katkojan kärjet... vai mihin päädyit ??

Ei noista jälkiasennusvehkeistä oikein hyvää kommenttia ole kuulunu. Voi olla viisaampi unohtaa koko juttu. Ei tuo iso homma ole tuota sytkää katsoa jos tuntuu ettei ole kohillaan. Varmahan tuo orkkissysteemi on kun tauti.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Jukka Laine - Marraskuu 12, 2009, 07:16:04 ap
Ja sen voit korjata reisun päällä ollessaki. Kyllä Kutsilla yhellä pytyllä ajaessakin jalakamiehen jätättää.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 12, 2009, 16:47:58 ip
Niin kyllä kaksi sylinteriä on hyvä olla. Jos toinen pimenee, toisella vielä päsee takaisin kotiin. Toisaalta jos ajopeli on erityisen epäluotettava, kolmekin sylinteriä voi olla tarpeen. Neljä ja enemmän on jo hätävarjelun liiottelua. ;D
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2009, 20:55:55 ip
Asennus- ja remonttitaitoiselle kärkisytkä on varma laite pienin varauksin. Pitää myös muistaa pitää, kärkien ohessa keskipakosäädin kuosissa. Valitettavan usein ne jätetään vaille huoltoa tai säätöä jos moottoriin tehdään muutoksia. Keskipakosäätimen säätäminen kun ei ole ilman mittareita kovin tarkkaa.

Jumiin ruostuneita keskipakosäätimiä tulee vanhemmissa Guzzeissa vastaa silloin tällöin. Toisaalta: Jos se onkin puhdistettu ja voideltu asianmukaisesti on se saattanut kulua tai jouset veltostuneet jolloin sytytyksen ajoitus on virheellinen. Jälkimmäinen vika on varsin yleinen sekin kun pyörän ikä kiipeää 20 vuoden tuntumaan joka Guzzille ei ole vielä ikä eikä mikään.

Suurimmalle osasta motoristeja on sytytyslaitteiden räplääminen täysin outo toimenpide.
Tuosta tarvikesytkien epäluotettavuudesta olen sitä mieltä että viat johtuvat lähinnä köppäsestä asennuksesta eikä niinkään itse laitteesta. Nykyiset digitaalivehkeet ovat suunnitellut siten että pahinkaan sohlari ei niitä, väärinkään kytkemällä, rikki saa, jos ei toimimaankaan.

mm
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: aloittelija - Marraskuu 27, 2009, 13:56:12 ip
moro

kyllä motomatin antama mallisysteemi toimii ainakin floridassa,laitoin semmosen
pari vuotta sitten vanhukseen,hyvin on pelittänyt. Ei ole piipittänyt pitkilläkään
safareilla. Viimekesänä tuli melkein 5000km uusia kilometrejä.
EI muutakun värkkäilemään syksyn RATOKSI  T. Aloittelija
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 28, 2014, 23:49:51 ip
Newtronic/Piranha? (Vissiin sama asia?)  Kannattaako sekaantua?

Mulle putkahti vähän puolivahingossa tuommosia systeemejä peräti kolme. Nyt kotona vasta avasin tämän yhden paketin jossa on piranhalogo, luulen ettei tuo ole koskaan ollu edes käytössä. Niin uudelta näyttää. Vaan kestääkö nämä, muistaakseni näitä on joskus haukuttu?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: pukn - Elokuu 29, 2014, 06:52:55 ap
Minulla e kestänyt piranha boxi. Liian kova tärinä oli kuulema rikkoontumisen syy.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: JuhaV - Elokuu 29, 2014, 07:10:40 ap
Newtronic/Piranha? (Vissiin sama asia?)  Kannattaako sekaantua?

Mulle putkahti vähän puolivahingossa tuommosia systeemejä peräti kolme. Nyt kotona vasta avasin tämän yhden paketin jossa on piranhalogo, luulen ettei tuo ole koskaan ollu edes käytössä. Niin uudelta näyttää. Vaan kestääkö nämä, muistaakseni näitä on joskus haukuttu?

Ei tosiaan ole paras mahdollinen. Lienee brittien suunnittelemaa elektroniikkaa; se kertokoon mitä on odotettavissa.

Periaatteellisesti ongelma on siinä että optiset anturit asennetaan virranjakajaan ja ne korvaavat kärjet. Tuossa jää siis keskipakosäädin ja kaikki muutkin virranjakajan kuluvat ja väljistyvät osat käyttöön. Hyvä puoli on siinä että jos Piranha pamahtaa voi kärjet vaikka reissussa asentaa takaisin paikoilleen.

Sähköisesti vika on siinä että elektroniikka on suunniteltu aika huonosti ja siksi ne pääteasteen kytkentäkomponentit ovat liian kovilla ja voivat kärähtää. Joskus korjailin omaani tilaamalla Kiinasta uudet komponentit tilalle. Ne sitten kestivätkin hyvin.

Mekaanisesti piirilevy on aika heppoista tekoa joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen että loota ei tärise tai ongelmia tulee jossain vaiheesa. Eikä laatikkoa parane asentaa liian lähelle puolia tai sytytysjohtoja tai siitäkin tulee häiriöitä.

Mutta muuten on hyvä peli ;) Sellainen Ignitech on kyllä huo_mat_ta_vas_ti fiksumpi peli, mutta vastaavasti haastavampi asentaa.

Ajelin tuollaisella Piranhalla useamman kymppitonnin joten ihan sekin pelaa ja varsinkin jos on sellainen toinen yksikkö varalle matkassa. Ne optoanturit kyllä kestää yleensä siellä jakajan sisällä ja sen boksin vaihto on muutaman minuutin homma. Jos virranjakaja on taas jo muutenkin pilalle kulunut niin tuosta ei suurta iloa silloin ole. Tosin optisilla "kärjillä" se akselin hemputus ei haittaa niin paljon joten siinä mielessä tuolla Piranhalla kohtuullisesti kulunut jakaja toimii jonkin verran paremmin kuin kärjillä.

Onhan tuo Piranha/Newtronic tavallaan -80 luvun tekniikkaa joten sinällään sopisi hyvin yhteen Guzzin kanssa. Joku pervohan voi saada tuollaisestakin ajanmukaisuudesta kiksejä. Vaikka museotarkastaja.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 29, 2014, 07:30:26 ap
Olikos siinä Ekun Sp:ssä tää Piranha? Oli nimittäin ikimuistoinen reissu ajella perässä, kun putket ampuivat kuin haulikot!  :D Heräsi takana ajeleva kivasti siihen ajoittaiseen pätkimiseen.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: kaide - Elokuu 29, 2014, 08:34:48 ap
LM IV:ssani Piranha toimi moitteettomasti useamman kymppitonnin. Sijoitin sen akun päälle kumirenksun alle. Oli säältä ja tärinältä suojassa mahdollisimman hyvin. Sähköisessä asennuksessa kannattaa olla huolellinen ja käyttää kunnon liittimiä ja maadoittaa asiaan kuuluvasti. Näin vältytään ylimääräiseltä paukkeelta ja hajoamiselta.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 29, 2014, 09:04:57 ap
Erityisesti pikkulohkoiseen Piranha/Newtronic sopii hyvin: alkuperäinen katkoja keskipakosäätimineen on hyvin suojassa ja helposti tavoitettavissa. Kunhan elektroniikkarasian vain kiinnittää joustavasti ja vedeltä suojaisaan paikkaan jossa sillä on mahdollisuus jäähtyä.
Markkinoilla on vastaavia yhdellä tai parilla vaihtoehtoisella käyrällä varustettuja sytkiä lukuisia. Osa nimenomaan Guzziin tarkoitettuja.
Jos haluaa sytytykseltä enemmän kuin kipinän per kierros niin digitaalisia, ohjelmoitavia sytkiä on myös tarjolla. Aiheesta kirjoitin joskus artikkelin mutta se on jo hieman vanhaa tietoa mutta perusteet eivät ole muuttuneet.
http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 29, 2014, 09:53:56 ap
Toki jos puhtaalta pöydältä lähtee, niin kannattaa panostaa säädettävään purkkiin. Mutta jos jostain käsiin tipahtaa valmis setti, niin pitää vaan huolen että on kunnossa ja asennuksessa käytetään järkeä ja malttia.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: seko - Elokuu 29, 2014, 20:50:59 ip
Piranhan/Newtronicin hyvä puoli on se, että boxin elektronikkaa on korjattavissa ts. se ei sisällä
mitään erikoiskomponentteja. Huono puoli on piirilevylle juotettujen liittimien kerrassaan kelvoton
laatu, mutta liittimet voi vaihtaa. Omat kokemukseni perustuvat pikkulohkon sytkään, jonka
katkojan tilalle asennettava optinen anturointi oli rikki muoviosiensa osalta, eikä siksi toiminut
koskaan kunnolla. No käytettynä ostetun kanssa voi käydä näinkin.
Boxin piirilevy on edelleen tallessa, jos joku sellaista tarvitsee. Itse piirretty piirikaaviokin löytyy
tarvittaessa.

- seppo
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: Ekku - Elokuu 30, 2014, 13:43:58 ip
Olikos siinä Ekun Sp:ssä tää Piranha? Oli nimittäin ikimuistoinen reissu ajella perässä, kun putket ampuivat kuin haulikot!  :D Heräsi takana ajeleva kivasti siihen ajoittaiseen pätkimiseen.

Oli joo, mutta vaihdoin sitten siihen tilalle ylimääräiseksi jääneen lm-kolmosen virranjakajan, kun se oli mekaanisesti paremmassa kunnossa.

Nyt jos pitäisi laittaa kärjetön systeemi, niin kyllä sen pitää olla sellainen, että myös ennakonsäätö hoituu elektronisesti kuten esim. tuossa Ignitechissä.

Niissä kärjissä otti lähinnä päähän se, että en minä ainakaan saanut koskaan ajoitusta ja kärkiväliä ihan kohdalleen samaan aikaan.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: millegt - Elokuu 30, 2014, 15:15:06 ip
mää aiankin jouduin millessä silloin kun sen ostin -99 ja vaihdoin varoiksi kärjet viilaamaan sen pohjalevyn pitkää reikää pidemmäksi, muuten ei saanu millään molempia kärkiä oikeaan välykseen ja molempia pyttyjä oikeaan ennakkoon, sen jälkeen helppo homma, olisko niin että millen 2 asteen ennakko on jakajalle rajoilla kun eikös joissain malleissa ole 5 astetta
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: GinTurismo - Elokuu 31, 2014, 11:12:10 ap
Ekaan Milleen laitoin ton Piranhan, kun olin silloin aika täynnä katkojan kärkien säätelyä pari 2-tahtista omistettuani. Ajelin sillä jotain 40 tkm ilman ongelmia, mutta reissuilla oli kyllä kärjetkin varalla mukana. Muistaakseni toi boxi lämpeni käytössä jonkin verran, mahtaako se lyhentää käyttöikää.
Nykyisessä on kärjet. Tulee aika harvoin niitä säädeltyä, hyvin nuo tuntuu pelaavan. Nyt vaihdoin uudet kärjet kun edellisillä oli n. 40 tkm takana, vaikkei niissä mitään vikaa ollutkaan. Ehjäähän ei pitäis korjata, mutta tuli nyt sorruttua...
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: egon - Elokuu 31, 2014, 11:58:23 ap
Kärkivehkeet on mainettaan parempia. Monen vuoden jälkeen kurkistin Millen jakajaan ja siellä oli edelleen jokseenkin tarkka 0.4 m välystä ja ajoitus suunnilleen kohdillaan. Vaikea sanoa tarkkaan miten pitkään samalla säädöillä on menty, mutta nyt 25 vuotiaassa pyörässä on toiset kärjet menossa ja ainakin 10 vuotta niillä on pärjätty.  Jakajan nokka kun on vaan kunnolla voideltu niin kuluminen on aika pientä.  

Toinen asia, jota jaksan ihmetellä edelleen, on, että tulpat kestää nykybensoilla lähes ikuisesti. 100 k menee ihan hyvin samoilla kynttilöillä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: millegt - Elokuu 31, 2014, 13:24:06 ip
mää kans vaihdoin ehjät kärjet 45 tkm kohdalla kun ostin millen ja sitten 90 tkm kohdalla taas, tietty kun on kaksi pyttyä ja kahdet kärjet ne saa iskua 4 kertaa vähemmän kun 4 pyttysessä autossa, niissä taisi olla kärkien vaihtoväli huolto ohjeissa joku 15 tonnia vai mitäköhän se oli ei jaksa muistaa
Otsikko: Vs: Kärjetön sytkä
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 31, 2014, 13:39:14 ip
Nuo nykyiset tarvikekärjet vaan on paskoja. Se nokkaan vastaava liukutyyny pitää ajaa sisään, ennenkuin kärkivälin säätö pysyy paikallaan.