Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: themetus - Lokakuu 21, 2009, 16:33:49 ip
-
Nyt se on sitten virallisesti ilmoitettu. Tulee pitkä talvi :-[
http://www.finnexpo.fi/mpmessut/ (http://www.finnexpo.fi/mpmessut/)
-
"Pakko olla huono vitsi!"
Tuli ensimmäisenä mieleen, kun lukasin otsikon! En olisi ikinä uskonut, että n. 80 000 henkeä vetänyt messu puruutetaan. :o
Pikkuhiljaa alkaa uskomaan, että Suomessa on lama :(
Vetää naaman vakavaksi. Talvesta tulee pitkä!
t. Kimmo
-
Jos messut olisivat pysyneet perinteisemmällä linjalla ja keskittyneet enempi vain pyöriin ja lieveilmiöt olisi karsittu pois niin huomattavasti pienempi eli halvempi tila olisi kai riittänyt. Ovat moittineet maahantuojat kalliiksi noita messuja. Suomen Messuilla on on kai nousukauden hurmoksessa koetettu kupata pyörämiestä viimeiseen asti mutta laskutikkumiehet iskivät takaisin... Pitäkää tunkkinne eli messunne kun eivät kai ilenneet enää messsukuluja rokottaa pyöränostajilta sillä asiakas maksaa aina ja kaiken.
Joka vuosi olen ´83 alkaen paikalla ollut ja oikeastaan hyvään saumaan tulee katkos kun näin nekin säästyvät päivät voi hyödyntää ajamiseen eli meiltä kun Talviralliin lähtee niin se on viiden päivän keikka ensi talvena.
-
Kaikella on aikansa ja taantumalla on vaikutuksensa maahantuojien ja järjestäjien ratkaisuihin.
MP-messut olivat toisaalta paisuneet kuin pullataikina ylenpalttiseksi massatapahtumaksi juottoloineen ja tuunattuine houkutuslintuineen, joten on ihan paikallaan, jos tapahtuu paluu juurille - muistelee aikaa 70-luvun alussa kun Olympiapaviljongissa ihmeteltiin Tuutti-Hondaa (...ja eka oma uusi moottoripyörä oli Honda CB 125 vm-72 ;)) ja pyörät olivat etusijalla.
Eikös Rikulla Lahdessa ole jotain ideoita viritteillä... ???
Henkilökohtaisesti ei tule suru puseroon - lähes joka vuosi messuilla käyneenä kun viimeaikoina eniten vietti aikaa Motoitalian ja Veteraanipyörien osastoilla.
Kyllä se talvi tässä pian kuluu ja pidetään TimoEv:n kaltaista optimismia yllä. Vespaan kerran kuussa pizzalle...ja voihan sitä aina välillä poiketa Piikkiön "mp-näyttelyssä"... ;D
- Reima -
-
Saati sitten miten taas säästyy rahaa pääasiaan, eli harrastukseen. Joka vuosi vain kohonnut maksut ja ylimääräinen turhuus lisääntynyt. Oikeastaan ei ole ikävä koko tapahtumaa.
-
Muistu mieleen 90-luvun alku kun pyörämyynti oli todella alamaissa. Ei silloin puhuttu mitään mistään peruutuksista. Silloin kai messujen kulut olivat vielä kohtuulliset/siedettävät. Noita muistellessa jysähti mieleen ettei vaan olisi ahneus iskenyt maahantuojiinkin kun pudotuksesta huolimatta pyörämyynti on kuitenkin ihan toista kun tuolloin noin 15 vuotta sitten kun pahimmillaan vuosimyynti oli vissiin alle 1000 pyörää. Mitä sitä tuhlaamaan messuille kun ostetaaan niitä kuitenkin. Niin kuin muuten ostetaankin. Kun ostin ensipyöräni niin en edes tiennyt mistään Mp-messuista. On muuten tosi.
-
Sen kerran, kun oli ihan oikeasti tarkoitus lähteä elämäni ensimmäisen kerran MP-Messuille, niin ne perutaan.
Joutuu taas kerran menemään venemessuille...
-
Sen kerran, kun oli ihan oikeasti tarkoitus lähteä elämäni ensimmäisen kerran MP-Messuille, niin ne perutaan.
Joutuu taas kerran menemään venemessuille...
Huhun mukaan olisi myös Venemessut uhan alla..
Lahdessa taitaa olla helmikuussa messut. Kuulemma maahantuojat saaneet jo kutsuja. Tiiä sitten mitä noista tulee.
http://www.ess.fi/?article=252463 (http://www.ess.fi/?article=252463)
-
Ongelma / ominaisuus ihan kaikkien yleisömessujen osalta on se, että yksinkertaisenkin osaston pyörittäminen maksaa helposti 10´000 euroa. Tähän on tietenkin laskettava kaikki kustannukset, tavaran kuskaamisesta alkaen. Olen joutunut järjestelemään muutaman kerran messuja työhön liittyen ja mitenkään se ei ole edullista saati halpaa.
MP-messuilla on kävijöitä liki 80´000 / vkl ja se on tavallaan paisuttanut messut sekä entistä näyttävämpiin osastoihin, että erilaisten lakritsi-lippalakki-vilkkuvalokauppiaiden läsnäoloon. Suureen kävijämäärään vedotenkin on osastokustannukset hallissa nousseet nyt sietämättömälle tasolle. Lisäksi ohjelmassa on kaikenlaista tanssiesitystä ja keikistelyä eri suunnissa - ja kaikki maksaa. Lopulta se siirtyy pyörän hintaan.
Suurin osa hallissa olevista tuotteista on vuodesta vuoteen samoja. Mitään todella uutta ei ole ollut - eikä kai tulekaan. Ihan vilpittömästi, ei Piikkiönkään osastolla mitään sellaista ole ollut, jota emme tietäisi etukäteen. Ja toisaalta, en juurikaan luonut silmäystä niihin jaappanilaisiin reimunkirjaviin kuttaperkkapyöriin, joita ajetaan pää edellä kahtasataa, saati kiinalaisiin mönkijöihin...
Odotankin sellaista näyttelyä, jossa on itse näyttelyesine pääosassa, eikä nurkassa ulvova grammari ja vilkkuvalot katossa.
Tietenkin on pitkän huokauksen aihe se, että Gruppon osastolla ei sitten niitä nättejä tyttöjä ensi vuonna ole. Siis heitä, jotka ovat minun vuoron aikana olleet mukana päivystämässä - MOT.
Nyt on sikäli talvi edullisessa hetkessä, että jouluun on pari kuukautta ja sitten muutama tilipäivä uuden ajokauden alkuun. Kyllä se siitä! ;D
-
Hei te, jotka olette itse messuosastoja järjestäneet.
Ymmärsin, että maahantuojien poisjäämiseen ei ole ainoa syy päämiehien (= valmistajien) linjapäätökset, vaan myöskin vuosi vuodelta kasvavat kulut. Se, mitä en ole vielä täysin ymmärtänyt on yleisömäärän ja kulujen välinen suhde.
Paikalle tulevan näytteilleasettajan omat kulut on looginen juttu: enempi yleisöä -> tarvitaan enempi henkilökuntaa, joka ei ole yleensä ilmaista. Yms.
Sen sijaan, itse kun en ole talousmiehiä niin selittäkää minua viisaammat, onko loogista, että messuhallin haltija vaatisi näytteilleasettajilta isommat maksut kun kuitenkin kävijöiden pääsylippu- yms. tuloista saadaan (kasvavien kävijämäärien ansiosta) joka vuosi enemmän rahaa sisään (vrt. Timon kommentti "Suureen kävijämäärään vedotenkin on osastokustannukset hallissa nousseet nyt sietämättömälle tasolle" alla). Luulisi, että olisi jopa varaa laskea. Ja saada tapahtuma ehkä järjestetyksi.
Siis mitä kautta pääjärjestäjän kulut nousevat kun yleisömäärä kasvaa? Vai kasvavatko? ??? ??? ???
-Anssi
edit: tekstin hienosäätöä
-
Viimeisessä (no 10) Bike-lehdessä on myös juttua noista lahden messuista.
-
Messukulut ovat periaatteessa ihan samanlaiset kävijämäärästä riippumatta. Eli vaikka ei kävisi kuin kymmenen...Iso osasto on kallis sekä rakentaa, että pyörittää. Paljon neliöitä = paljon rakennettavaa = paljon rahaa. Samalla paljon väkeä töissä osastolla.
Yleensä päämies on osallistunut kustannuksiin jollain tavalla erityisesti silloin, kun kyseessä on kansainvälinen tapahtuma. ( Pajupillimessut eivät ole tällainen... ) Messujen "tuottoa" lasketaan sekä tehtyinä kauppoina, että asiakaskontakteina. Valitettavasti - ainakin takavuosina - messuhallin neliömaksu oli verrannollinen kävijämäärään. Mutta samaan aikaan kaikki muutkin kustannukset ovat nousseet. Jos lisäksi yritys tulee toiselta paikkakunnalta on jossain kai asuttavakin.
Juuri nyt on tilanne ilmeisesti sellainen, että maahantuojilla ei ole varaa hankkia 200m2 osastoa kaikkine välineineen semminkin, kun valmistajat eivät ole mukana. Eikä sitten mennä ollenkaan.
Ymmärrän hyvin tämän. Lasketaanpas hyvin yksinkertainen osasto: 200m2 osasto, vuokra 16000€ + perusrakennelmat 8000€. 4 hlöä to-su paikalla 160h ( = 3000€ ) ja hotellissa 1600€. Kuljetuksia, esitteitä yms. 1000€. Nyt on saatu jo 29´600 €. Jos mainostoimisto designeeraa ja lavastaa rakennelmat, se voi maksaa esim. 40´000€. Jos sinne palkataan vielä pari-kolme tytsykkää, niin... ( Gruppon osastollahan eivät he maksaneet mitään...).
Kaikkiaan summa voi nousta tästä vielä, jos esim. pyörät on tuotava näytille ulkomailta saakka. Helposti KAIKKI kulut ovat 40´000 - 60´000 euroa. Jos tehdään sellainen megalomaaninen ständi, joita on noilla jaappanilaisilla nähty, niin >100´000 € palaa siihen helposti.
Vaihtoehtonahan voisi olla ns. Ikebana-messut. Siis "karu, mutta kamala" -tyylisesti: "Roudataan pyörät halliin keskelle, muut tavarat seinille ja päästetään ihmiset sisään." Olisikohan kävijöitä?
Mainos- ja markkina-arvon mittaaminen on vaikeaa. Miten lasketaan kannattavuus, kun Perä-Mettälän kylästä tulee bussikuorma humalaisia Riepu-Pettereitä, jotka napsivat kuvia guttaperkkapyörän päällä loikoilevasta maneskiinitytöstä? Kun kuvia sitten kuitenkin katselee ent. matkahuollon baarissa pitäjän muut repuusit, joilla ei ole Opelia ( vm. 1989 ) parempaan varaa...
Eihän messuilla tarvitsisi käydä kuin 100 henkilöä. Jos he kaikki ostaisivat Piikkiön osastolta uuden Moto Guzzin. Eihän tää kuitenkaan sen vaikeampaa ole. ;)
-
Pijänpä peukkuja Lahden messuille. Rikulla on taipumusta saada asiat rullaamaan.
Tässä tulee vastaan tuo jatkuvan kasvun strategian heikkous: ku aikansa turvottaa, niin tuleepi se alamäki vastaan. Itku pitkästä ilosta, pieru pitkään nauramasta!
-
Vaihtoehtonahan voisi olla ns. Ikebana-messut. Siis "karu, mutta kamala" -tyylisesti: "Roudataan pyörät halliin keskelle, muut tavarat seinille ja päästetään ihmiset sisään." Olisikohan kävijöitä?
Ei taida riittää käviät, kun silloinhan sinne tulisi vain ne jotka on OIKEASTI kiinnostuneita niistä moottoripyöristä...
Tosin niitä oikeasti potentiaalisia pyörän ostajia suhteessa yleisömäärään olisi varmaan enemmän kuin nykyään.
-
Messut Lahdessa. Hyvää vaihtelua!
http://www.motot.net/blog/Sami/lahden_moottoripy%C3%B6r%C3%A4messut_helmikuussa_b-898.html (http://www.motot.net/blog/Sami/lahden_moottoripy%C3%B6r%C3%A4messut_helmikuussa_b-898.html)
-
Tervetullut katkos moposelipaatissa elävälle. Jovvain!
-
Toivottavasti tuonne Lahteen tulee myös varustekauppiaita riittävästi. Ainakin minulle messujen tärkein anti on ollut, että siellä on päässyt näkemään, hypistelemään, kokeilemaan ja vertaiiemaan eri valmistajien ajovarusteita rinnakkain ja peräkkäin. Liikkeitä kiertämällä vastaavaan operaation menisi viikko, eikä niissä kuitenkaan olisi juuri niitä kamppeita, mitä hakee.
Pelkkien pyörien takia ei todellakaan viitsi Lahteen asti vaivautua. Tuskin edes Pasilaan. 95 % uusista pyöristä kun on täysin EVVK-osastoa: mekanoista kootuilta näyttäviä streetfightersuperhypermoto-nakuja, päänsärkyväreihin maalattuja kisareplikoita tai notkoselkäisiä krominkuljetustelineitä, jotka kaikki vielä näyttävät genren sisällä likimain samoilta. Ja jos joku pyörä nyt sattuisi kiinnostamaan, niin sen voi nähdä ja koeajaa sitten keväällä liikkeessä.
Hauska yksityiskohta muuten tuossa Motot.netin uutisessa:
"Helsingin messukeskuksessa perinteisesti vuodesta 1969 lähtien järjestetyt MP messut..."
Faktat kohdallaan, taitaa olla nuorempaa polvea tuo kirjoittaja. :D :D
-
Liekö tarttuva tauti, en löytänyt Tukholman messujakaan? 8)