Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Rauno - Maaliskuu 06, 2006, 04:08:17 ap
-
Hei
Onko kukkaan nikkaroinut esim. Caliin jäläkikätteen nestetoimista kytkintä ja mitä romppeita siihen hommaan tarttis ja käviskö minkä muiden Guzzien osat? Mitä hyötyä mahollisesti operaatiosta ois?
T Rauno
-
En tunne ko. kytkimen rakennetta ja "nestekytkimen" toteutusmahdollisuutta mutta hyötynä ilmeisimmin tulee kevytkäyttöinen kytkin.
YJ
-
Moi.
Varmaan joltain löytyy tuohon valmis asennussarjakin mutta, katso myös http://www.tokimoto.fi (http://www.tokimoto.fi) . Nuo Magura-tuotteet taitavat olla "metsäkoneisiin" tarkoitettuja vaikka, voihan ne sopia Guzziinkin.
-
GuzziTech.com sivuilta löytyy asiasta juttua ja kuvia. Mä vaan oon niin tonttu etten osaa laittaa linkkiä sinne.
-
No minä vähän jo ihmettelinkin koko ajatusta, vaan en tarpeeksi, sorry!!!
-
Tässä taitaa nyt olla kaikilla puurot ja vellit sekaisin. On se sääli, kun Motomatti ja erityisesti Kuusisen Topi ovat passivoituneet ja JuhaV hankki jonkun halvan kopion alleen, eikä ole niin aktiivinen tällä palstalla.
Mitäs alkuperäinen kirjoittaja tarkoittikaan? Kytkimethän voidaan erotella joko käyttövoiman välityksen tai itse levyjen toimintaympäristön mukaan.
Käyttövoiman välitys voi tapahtua joko vaijerilla tai hydraulisesti kuten levyjarruissa. Käsittääkseni suurimmassa osassa Guzzeista käyttövoima välitetään vaijerilla. Olen tosin nähnyt jossain internetissä myynnissä sarjan, jonka avulla käyttövoiman välitys muutetaan hydrauliseksi. Mielestäni joku saattaa aivan perustellusti kutsua hydraulisesti välitettyä kytkintä 'nestekytkimeksi'.
Toinen vaihtoehtoinen 'nestekytkin' on tosiaan märkä, usein monilevyinen kytkin, jota käytetään tyypillisesti moottoripyörissä, joiden moottori on sijoitettu runkoon Guzzista poikkeavaan suuntaan. Tyypillisesti tällaista kytkintä kutsutaan kai märäksi kytkimeksi toimintaympäristön mukaan, koska kytkin pyörii öljyssä. Tuskimpa tuollaista kukaan on itse sentään Guzziin virittänyt???
-
Saahan sitä saivarrella, mutta ei öljyssä uivat kytkinlevyt tee kytkimestä nestetoimista. Nestetoimisessa kytkimessä käytetään yleensä hydrauliöljyä (jarrunestettä) voiman välittimenä levyjen liikutteluun. Oishan esim. V11 sportissa neste-(hydraulinen)kytkin ks. kuva, että kävisköhän sen osat?
(http://i24.ebayimg.com/02/i/06/75/f4/48_1_b.JPG)
-
Lisää saivartelua:
Eiköhän nestekytkin tarkoita itsessään momentinmuunninta, eli turbiinikytkintä. Siinä voiman välittää neste/öljy.
Asiaan:
Tuon hydraulisen kytkimen käytön voisi varmaan toteuttaa jonkun auton työsylinteriä käyttämällä. Tuon kytkinvivun (laatikon päässä siis) rakenne ainakin tuossa Lariossa /pikkulohkossa on kovin saman kaltainen kuten useimmissa autoissa. Kahvan puolen sylinteriksi varmaan olisi järkevintä sovitella juurikin tuollainen yleismallinen Magura, tms.
Ellei sitten tuo isolohkon painelaakerin käyttö, kytkinvivusto ja sen toiminta kovin eroa tuosta omasta pikkuyksilöstäni?
-
Itse itselleni vastaten, kun tuo talli on niin kaukana (50m ovelta), kurkistin hieman korjauskässäriä; kytkimen ja laatikon rakenne on aikalailla samanlainen kuin volkkarin etuvetoisissa. Kytkimen irroitus hoidetaan kytkinakselin läp,i tikulla työntämällä. Tuohonhan voisi kuvitella jotain suoraan akselin/tikun päätä painavaa sylinteriä tai sitten sommitella tuohon käyttövipuun pieni pytty.
Itse varmaan sovittelisin siihen esim jonkun sopivan, halkaistun jarrusatulan käyttösylinteriksi ja koneistaisin laatikkoon kiinnityspinnat. Ihan pulttaa kiinni- operaatio se ei tälleen toteutettuna tietenkään olisi, enhän tiedä millaiset mahdollisuudet sinulla on värkätä? Mun mottona on; Itse kun tekee, niin saa mitä sattuu tulemaan. Monissa kohdissa valmiista rakenteista ja osista vaan puuttuu se jokin. Persaukisena on oppinut soveltamaan..
-
No juu kovasti tarkkana toiset on terminologiasta - nestekytkin on sellainen eräänlainen hydraulimoottori jollaisia joissain työkoneissa voimansiirtona käytetään. Mutta kun Guzziin joku laittaa nestekytkimen niin eiköhän kaikki(?) hoksaa, että tarkoitetaan hydraulisesti välittyvää kytkinvivun toimintaa...:)
Toinen ikuisuusväittely tulee öljynjäähdyttimestä kun joku sanoo sitä lauhduttimeksi, liekö sitten pontikankeitosta kielen päälle jäänyt termi? :D
Saunominen on myös inttäjien lempilapsi - minä olen muuten sitä mieltä, että ensin saunotaan ja siten syödään vasta. Löylyssä vihdotaan!!
Itselläni Lariossa vaijerivetoisena kytkin toimii mielestäni ihan mainiosti mutta itse näpertelyhän monesti on pääasia eikä lopputulos.
-
Juu, kyllä se mullakin oivasti toimii ja irroittaa Lariossa, ihan vaijerillakin. Noin löysällä asetelmalla ei ole kyllä mitään ongelmia, sen verran on nakeissa ruista. Taitaisi kytkimen jäykistäminen rikkoa muita paikkoja pyörästä. Kellään kokemusta?
Saunomisesta; itse asun VIHTAsillassa, joten olisi melkolailla pulikointia vastavirtaan jos puhuisin saunassa jostain ihmeen vastoamisesta, vastailusta, vast.. jne..
Toisaalta, Valtran tehtaan lähellä (alle 2km) Suolahdessa, on eräällä isännällä joku aivan muun merkkinen traktori.. Kuulemma ihan tietoinen kannanotto.
Olipa myös kerran eräällä komennuskeikallani, kun suunnittelin No*ian kokoonpanolinjastoa, sanoi työnjohtaja että:" Laitathan tuon amerikkalaisen puhelimesi VISUSTI taskuun, kun työn tilaaja tulee vierailulle?.." :vau:
Sorry, vastarintaliikekäsite-eroofftopicavautuma
-
Saattaa ehkä tulla kytkimen jäykistämisestä kokemuksia jos viitsin sorvauttaa vauhtipyörää - meinasin otattaa ulkokehältä tavaraa pois pikkusen siten että kitkapinta jäisi ikäänkuin koholleen lisäten esijännitystä. Lähinnä tulis mieleen, että paineasetelman vastinkupista ajan myötä painuisi paininpuikko läpi jos kovin jäykäksi asetelman saisi. Liikaa jos sorvailee vauhtipyörää niin sitten ei tietysti enää irrota kytkin ollenkaan mutta ainakin pitää hyvin...:D
Viime kesänä mulla kytkin luisti täyskaasulla ajoittain aika kovasti mutta tosin vaikuttaa siltä, että öljyä on päässyt pikkuisen tihkumaan levylle.
Oli kyllä jännä fiilis kun kierrokset pysyi about 7000 paikkeilla ja pyörä vähitellen kiihtyi kun kytkin sai pitoa, kerran kans motarilla ihmettelin miten kierrokset voi olla noin kovat vaikka vauhtia oli vain n. 150km/h!
Pieni kapinamieli piristää aina - tosin näin iän myötä se vähitellen karisee tai saa hillitympiä muotoja.
-
Noo, ei se nyt niin kovin halpa ollut mutta jonkinlainen kopiohan se kylläkin on. Tosin aika ripee sellainen :D
Minulla on sellainen mielikuva että jossain päin Eurooppaa on myynnissä (tai on ollut) muutossarjoja Guzziin, joilla kytkinvaijeri korvataan hydraulisella systeemillä. Sinne alapäähän vaihdeaskin kupeeseen tulee pieni työsylinteri joka liikuttaa sitä vaihdeaskin takaa tulevaa kytkinvipua. Työsylinteri tulee kiinni vaijerin alapään kiinnikkeisiin. Yläpäähän tulee sitten kahva nestesäiliöllä ja pääsylinterillä samaan tapaan kuin tuossa ylempänä olevassa viestissä.
Hyödyt : Eipä mee vaijeri poikki ja voipi olla vähän kevyempi käyttää jos on huonot näppivoimat. Eikä kaikilla kavereilla oo sellaista.
Haitat : Pitää vaihtaa silloin tällöin nesteet niinkuin jarruihinkin. Lisäksi käyttötuntuma saattaa olla huonompi koska irrotus/pitopiste on vaijerikytkintä epämääräisempi. Nimittäin oikeissa kilpavehkeissä käytetään vaijerikytkintä sen vuoksi että lähdöt onnistuu tarkemmin. Tää ei nyt saata perus-Californioissa olla mikään kriteeri. Kuten ei pieni painonlisäyskään.
- JuhaV
Janne K wrote: JuhaV hankki jonkun halvan kopion alleen, eikä ole niin aktiivinen tällä palstalla."
-
"Toinen ikuisuusväittely tulee öljynjäähdyttimestä kun joku sanoo sitä lauhduttimeksi, liekö sitten pontikankeitosta kielen päälle jäänyt termi? :D"
Lauhdutin kyllä löytyy koneestakin, nimittäin höyrykoneesta. Se on vehje, joka muuttaa höyryn takaisin vedeksi. Öljy tuskin höyrystyy moottorissa.
-
Tuo "nestekytkimen" (mitenkähän kuorma-/linja-autoissa kun puhutaan ilmajarruista, voisko joku saivarrella aiheesta) laitto on tullut siitä mieleen kun nykyään semmosia näkyy olevan käytössä. Tuossa meikäläisen Calissa (liekö kaikissa) on semmonen lapsus tullu valamistuksessa, että vaijerin kuoren alapään kiinnitys ei ole linjassa kytkinvivun kanssa ja vaijeri tekee kulman säätöholkin ulostulon kohdalla hangaten holkin laatikonpuoleiseen seinään. Ei yksin voiman vähyydestä, mutta v......a kun kitka ja kuluminen.
-
Rauno kirjoitti:
Tuo "nestekytkimen" (mitenkähän kuorma-/linja-autoissa kun puhutaan ilmajarruista, voisko joku saivarrella aiheesta)
Niin no kun tilattiin :vau: aikanaan kun minulla oli sellainen V35lll niin siinä oli ilmajarru ensisijainen hidastuvuuden hallintalaite. Eli ruhoa ( = vartaloa ) hiukan kyykkyyn ja tuppi nurin niin mentiin hyvin liikenteen rytmissä n. 120~130, sitten tuli hidastamisen tarve niin kuski pystyyn ja hartiat levälleen putosi vauhti sinne satasen pintaan. Tosin käyttöjarruissa, valurautalevyt ja taka etu indekrointi, ei ollut mitään valittamista päivastoin parasta A-ryhmää mutta käyttö jäi vähälle kokovartalohallinnan takia.
Pekka
ps. ajamaan tahtoisi, alkaa näemmä jutut sen verta heikentyä.