Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Breeze - Lokakuu 02, 2009, 20:14:58 ip
-
MarkkuEVP kyseli tekniikkapuolella tulevan talven projekteista
Avataan peli ja tunnustetaan omat synnit.
Ihan varmasti toinen ei ole ajokuntoinen keväällä 2010, mutta toisella on pienen pieni mahdollisuus.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Hieno vespa! Mikä malli ja vuosiluku?
-
Hieno vespa! Mikä malli ja vuosiluku?
125 Primavera 1976
-
Terves, puuttuuko Primasta vielä jotain? Tuossa olisi n. 500 laatikollista pikkuosia vespoihin, isot osat eri varastossa.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.... mistä Guzzista lohko lienee.. ??
Mulla on senverran hatara muisti, että jos et kasaa heti purettua vempelettä niin tahtoo kulua Old Dignityä aikaa lailla..
Pitäs varmaan hieman lajitella mikä kuuluu mihinkin vehkeeseen..
Ps. ei ole lohkoa tarvinnut purkaa edes tohon asti.... kun ei ole tarvinnut... onneksi
-
Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.... mistä Guzzista lohko lienee.. ??
Mulla on senverran hatara muisti, että jos et kasaa heti purettua vempelettä niin tahtoo kulua Old Dignityä aikaa lailla..
Pitäs varmaan hieman lajitella mikä kuuluu mihinkin vehkeeseen..
Ps. ei ole lohkoa tarvinnut purkaa edes tohon asti.... kun ei ole tarvinnut... onneksi
V65 larion pata menossa atomeiksi.
Koska koneita on kaksi, niin toinen oli loogista purkaa. Se on tarkoitus kasata jossain vaiheess auusilla osilla.
Avattaressa näkyy molemmat vielä yhdessä osassa
-
Terves, puuttuuko Primasta vielä jotain? Tuossa olisi n. 500 laatikollista pikkuosia vespoihin, isot osat eri varastossa.
Paljon puuttuu. Pitäisi saada lista tehtyä, jotta voisin taas tilata sinulta tavaraa.
Tuossa minun Primassa on muuten sinun tekemä kone...
-
Niinkö, onhan noita tullut tehtyä... palataan asiaan projektin edistyessä. Syksyvä!
-
Hienoa että Grupposta löytyy Vespamiehiäkin. Itselläni on projektina (ikuisuus-) 180SS
vuodelta -65. Purettu on ja sitten on jäänyt odottelemaan parempia aikoja,jotka toivottavasti
tulevana talvena koittavat. Maalarille pitää viedä ja koneen ajattelin lähettää Skootteri Aittaan
remontoitavaksi. Puuttuvia osia on jonkinverran ja niitäkin pitäisi metsästellä jostakin, ja
taas maksaa euroja.
-
Pitäisköhän tähän viritellä kuvia omasta projektista? 8)
-
Ilman muuta...
Aloin jo epaillä että Guzzimiehet nukkuvat talviunta ja luovuus on kadonnut....
Miten olisi tällainen tuplaputkimalli äänten eliminoimiseksi... heh.heh.. ;D
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tossahan olisi ideaa jos rakentaisi jonkunmoisen läppäsysteemin kumman kautta pakokaasut purkautuisivat ::)
-
Ilman muuta...
Aloin jo epaillä että Guzzimiehet nukkuvat talviunta ja luovuus on kadonnut....
Miten olisi tällainen tuplaputkimalli äänten eliminoimiseksi... heh.heh.. ;D
Mitähän uudet pykälät sanoo, jos on esim. alkuperäinen E-hyväksytty putki ja sen rinnalla "laiton" putki? ? ? ?
-
Hyvää uutta vuotta 2010 tallin perältä.
Jarrusatulan pulttia ei saa kiristää liikaa (terveisiä edelliselle kiristäjälle) ja jos pyörää ei aika ajoin roplaa, niin hapettuu.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Niin.... yleensä se momentti on "pieni napsahdus" ja sitten vähän takaisin ja uusi pultti. Alumiini tekee kaikki hankalemmaksi... Pistätkö kierteen takaisin pikaliimallla ?? ;D
Markku
-
Talliin haettu englannin pyörä lainaan. Ei siis brittipyörää, vaan englannin pyörä.
-
Hyvä kuntolaite jos ei ole sähkökäyttöinen.
Taitaa pukata lokaria ja muuta muotopeltiä summattomasti...
mm
-
Eiköhän kymmenestä neliöstä alumiinilevyä saa jotain rullailtua ::) Voi olla, että sorvailen pari erilaista alarullaa nykyisen lisäksi.
Jos ei muuta, niin tallin lattia täyttyy sekalaisesta, kaarevahkosta alumiinisilpusta.
Sähkökäyttöinen englanninpyörä?
-
Kosmeettista muutosta:
(http://lh6.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/S1r53vGRCcI/AAAAAAAAAtc/_1nY_K8uDko/s640/IMG_3350.JPG)
Valkoista valoa:
(http://lh3.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/S1m7whmPZ_I/AAAAAAAAAuU/8NY7S8cJXbs/s640/IMG_3354.JPG)
Tarvittaessa heijastinkin :D:
(http://lh4.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/S1nEwOMybSI/AAAAAAAAAvo/aqSwhLq-Bmc/s512/IMG_3359.JPG)
T,
Jukka
Ps. Kustannukset 0e ;D - Tail Tidy Saksasta tilattuna 260e ???
-
Seuraavat kuusi viikkoa...
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Jaahas! Sitä oltu suksimassa alamäkeä -vai? ??? :-\
Tai ratsastamassa ja pudottu...
Olis vaan pitäny nekin rahat säästää kesään. Minä esim. en ole koskaan pudonnut mp:n päältä, saati, että olisin sillä kaatunut laskettelurinteessä. ;D
Noooh...myötätuntoa täältä ja pikaista paranemista sekä hyvää vointia!
Minä sain joskus sairaalaan korusähkeen "kavereilta", jossa toivotettiin pikaista paranemista - äänin 3-1... ;D
-
Jaahas! Sitä oltu suksimassa alamäkeä -vai? ??? :-\
Tai ratsastamassa ja pudottu...
Ihan perinteisessä sulkapallossa. Akillesjänne katki/poikki.
Niin paljolta säästyisi, kun makaisi sohvalla, söisi suklaata ja katsoisi töllöä.
-
OHHOH! :o
Yllätys - ei se akillesjännejuttu sitten olekaan mikään pikkuasia. Olen aina kuvitellut muuta...
-
Seuraavat kuusi viikkoa...
Osanottoja Hyvinkäältä!
Kuuden viikon päästä alkaa vasta kevätaurinko kunnolla pilkistelemään.
Parhaimmassa tapauksessa et menetä ajokaudesta yhtään päivää!
Jos se nyt lohduttaa...
T. Kimmo
-
Syvä Osanottoni...... Kesäkuun 18 pv 2009 paukahti minulla..
Kipsinoton jälkeen ihan väärä jalka on jäykkänä
Eli 7 1/2 kk kulunut.... ja jo mummunjuoksua mennään.... ja on varsinainen TURSKA
ELI teettää TÖITÄ....tsemppiä
Käske laittaa avattava lasikuitumalli seuraavaksi ja jalka melkein 90 asteen vinkkeliin.. muuten joudut laittamaan korkkarit...
-
Itselläni tuli vihdoin temppuilevaan polveen uutta tietoa vaivasta, joka on kummitellut jo viisitoista vuotta; rustoissa karhentumaa= revennyt joskus ja kierukassa vaurio. Tämän toteamiseen menikin sitten kuusi kertaa röntgenissä, parikymmentä käyntiä lääkärillä, pari kertaa ortopedilla ja kerran magneetissa. Nyt sitten jonotan tähystysleikkaukseen, minun tuurilla polvi operoidaan joko keskellä ajokautta tai sen alussa.. >:(
Johan tuon joutais kuntoon saada..
-
Nytpä tiedänkin mitkä ovat tulevien kokoontumisien puheenaiheet, tois siaisiksi jäävät pyörien vikavertailut ja tilalle otetaan äijäkaartin henk.kohtaisten vaivojen vertailut, malliin palvelutalot yms. paikat, puhuu pumppurempan läpikäynyt.
Tsemppiä vaan kaikille toipilaille.
-
Eturauhasvaivoista sais varmaan mielenkiintosia keskusteluja aikaan.
-
Nytpä tiedänkin mitkä ovat tulevien kokoontumisien puheenaiheet, tois siaisiksi jäävät pyörien vikavertailut ja tilalle otetaan äijäkaartin henk.kohtaisten vaivojen vertailut, malliin palvelutalot yms. paikat, puhuu pumppurempan läpikäynyt.
Tsemppiä vaan kaikille toipilaille.
Kerhon ikärakenteen huomioon ottaen tältä tuskin vältytään...
-
Kerhon ikärakenteen huomioon ottaen tältä tuskin vältytään...
;D Missä luuraa kaikki Guzzi nuoret?
-
Itse olin Guzzi-nuori alkujaan, mutta kyseistä statusta on niin kovin vaikea ylläpitää :o
-
Kerhon ikärakenteen huomioon ottaen tältä tuskin vältytään...
;D Missä luuraa kaikki Guzzi nuoret?
Täällä on yksi alle nelikymppinen. Lasketaanko se nuoreksi?
-
Paljon olisi mullakin juttua tähänkin alakohtaan: "...puhuu pumppurempan läpikäynyt...." eli "ruiskuboxi" ja sen ohjausongelmat...
-
Guzzien kanssa pelaaminen vanhentaa kenet tahansa ennen aikojaan ?
-
Ikääntyminen on väistämätöntä, aikuistuminen vapaaehtoista ;)
- Reima -
-
Monenlaista pilleriä sitä aamulla otetaan, mutta työpäivän jälkeen sitä löytää itsensä aina tallilta. Viiden pyörän kanssa ei aika tule pitkäksi ja rakennusprojektia riittää vuosiksi eteenpäin. Jaksamista kaikille melkein kuuskymppisille ja hyviä käynnistyksiä tälle alkukeväälle. Menossa mukana...
Putki-Pekka
-
Kerhon ikärakenteen huomioon ottaen tältä tuskin vältytään...
;D Missä luuraa kaikki Guzzi nuoret?
Täällä on yksi alle nelikymppinen. Lasketaanko se nuoreksi?
Alle 40v On guzzi piireissä viellä poikanen.
Ainakin itsellä oli tuossa iässä viellä kaikki karvat päässä tai onhan niitä vieläkin. Korvissakin lisääntyy niin vauhdilla et kohta ei kuule mitä eukko sanoo.
Ehkä hyvä niin.
Kevättä odotellessa
-
Kerhon ikärakenteen huomioon ottaen tältä tuskin vältytään...
;D Missä luuraa kaikki Guzzi nuoret?
Täällä on yksi alle nelikymppinen. Lasketaanko se nuoreksi?
Alle 40v On guzzi piireissä viellä poikanen.
Ainakin itsellä oli tuossa iässä viellä kaikki karvat päässä tai onhan niitä vieläkin. Korvissakin lisääntyy niin vauhdilla et kohta ei kuule mitä eukko sanoo.
Ehkä hyvä niin.
Kevättä odotellessa
Kyllä täältä yks 20v ikänenkin löytyy.
-
..väljiä ohjureita vaihdellen..83 tkm V11
-KG-
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Johtuukohan se tuosta guzzista että vaikka sen vasta ostin noin 25 vuotiaana niin nyt yhtäkkiä ollaankin jo liki 60v. Samalla Calilla olen sekoillut itseni niin välimeren rannalle kuin myös Jäämeren tyrskyihin. Nyt vasta olen ihmetellyt sellaista pikkuasiaa että milloin se Guzzi olisi siinä vaihtoiässä, vai otanko sen niin tosissaan että kunnes kuolema meidät erottaa?? Se kuulon heikentyminen on helposti korjattavissa antamalla koneen hengittää vapaasti kuin taivaan lintu, niin sisään kuin ulostulopuolella. Kaikki sittisontiasta pienemmäthän keviästi hulahtaa putkista pihalle. Ja ennenkaikkea, ei jää nämä mahtavat Guzzi saundit kuulemata
-
..väljiä ohjureita vaihdellen..83 tkm V11
-KG-
Lienee noilla välyksillä melkoinen sinisen savun tuprutusta .
-
-eipä vaan tuprutellut, imupuoli oli ok. 10mm nousulla lautasen reunasta heittokellolla katsottuna välys 0.20 mm, pako(mistä kuva) 1.0 mm!
-
Guzzin kotkan lentosuunnasta on joskus olut keskustelua. Entäs tämä NTX:n yläkolmiossa taitolentoa esittävä? Kertoneeko ylivoimaisista ominaisuuksista vai varoitteleeko kuljettajaa vain tulevista tapahtumista?
Sehän on selväti jo selällään, että kaipa se on volttia heittämässä... :)
-
Vaihtoehto eipäs juupas menetelmälle:
Kaverini mielestä alkuperäinen "polkupyörän" heijastin oli ...
Selkeä parannusehdoitus ja puolivalmiste kouraan - ei muuta kun talliin.
Täytyy myöntää, että sopiihan tuo paremmin:
(http://lh6.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/S5XsKNL0DSI/AAAAAAAABBc/IG1bR8WEXYE/s512/IMG_3674.JPG)
Tuntosarvien tilalle (vielä pahvista):
(http://lh6.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/S5XsImcuvrI/AAAAAAAABBY/le8eGHJooAw/s512/IMG_3668.JPG)
Pieniähän silakat ovat joulukaloiksi - mutta kyllä se pienikin näpertely virkistää tätä parin kuukauden odottelua ennen... ;)
Kyseenalaistavat maailmalla 1200 Sportin mallinimen - samalla moittien liian etukenoa ajoasentoa polvet koukussa. ???
Asentelevat korkeampia sarvia, matalampia jalkatappeja :D
T,
Jukka
Ps.
Yöllä -17 :o
-
Meinasin, että Brevassa olisi valmiina ryhdikkäämpi ajoasento :)
Toki saahan jokainen tehdä pyörälleen mitä haluaa - laittelevat kilokyykkyihinkin ohjaustankoja ???
En edes halua ns. valmista pyörää - saattaa vaikka samanlainen tulla vastaan :D
Olen aina muokannut/tulen muokkaamaan lähinnä olevasta mallista itselleni sopivan.
Tämä on vasta alussa, mutta tässä ollaan menossa:
Nopeusanturin etäisyyden muutos.
Etujarruputkien reititys.
Etukatteen kiinnityksen säätö.
Keulakulman muutos.
Etupään öljymäärän muutos.
Jarrukahvan säätöosa ja sen jousivastuksen lisäys.
Kytkinkahvan säätöosa.
Oteleveyden kaventaminen - tankopainojen ja kahvan kumin väliin uudet osat.
Peilien vaihto.
Kiinteä GPS + sähkö virtalukon takaa.
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.
Ilmansuodatuksen muutos.
Moottorinohjausyksikkö.
Pakoputkiston kiinnityksen säätö.
Vaimennin + kannatinosa.
Erillisellä säiliöllä varustettu huohotinjärjestelmä.
Sivujalan modifiointi ja liikeradan muutos.
Tail tidy sis. rek. kilven valon ja heijastimen paikan muutos.
Takalaukku 750 Brevan tankkilaukusta modifioimalla.
Etc.
Tämän projektin päämäärä on avoin... 8)
Korostan, että 1200 Sport ei välttämättä tarvitse mitään edellämainituista toimenpiteistä toimiakseen kunnolla.
T,
Jukka
Ps. Moottoripyöräily on mukavaa - varsinkin moottoripyöräilyn harrastaminen ;)
-
Latasin akun! ;D
-
Latasin akun! ;D
Näinkin se menee ;D ;D ;D
Pyynnöstä pelien linkit:
http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/motorcycle-mirrors.html (http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/motorcycle-mirrors.html)
http://www.dragrace.fi/catalog/product_info.php?cPath=111_293&products_id=13158&osCsid=50562413012661553040f2d3f2effd93 (http://www.dragrace.fi/catalog/product_info.php?cPath=111_293&products_id=13158&osCsid=50562413012661553040f2d3f2effd93)
T,
Jukka
Ps. Yöllä ei ollut pakkasta ???
-
Näin täällä:
(http://i53.photobucket.com/albums/g53/TunturiTT/Tapit.jpg?t=1268302648)
Alkuperäiset vaihde- ja jarrutaakit alkoivat olla aika ronskissa kunnossa, niin päätin sorvata tilalle tuollaiset näppärät saappaansyöjät. Vanhat päät piti hioa irti, olivat hitsaten varressa kiinni. Jarrupoljin oli sen tuhannen mutkalla joka suuntaan. Oikoessa sitä, irtoili kromi lastuina pinnasta. Täytynee suihkia mustaa pintaan.
-
Tommoset sopis munkin mopoon kun nenä päähän, vielä kun sais jossain eloksoitua punaiseksi!
Teekkö mullekin TT jos hinnoista sovitaan?
Ykä
-
Kyllähän noita on tuossa varmaan alumiinitangossa odottelemassa. Sorvi on mukava harrastus. :D
-
Anturi liimautui putkeen.
(http://lh6.ggpht.com/__048Eoe0sFE/S5klagkGYDI/AAAAAAAAArw/6KAqrBXYtNY/s640/11032010.jpg)
-
Poskisuojat :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/060120101940.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/060120101940.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/070320102068.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/070320102068.jpg)
Jalkatapit :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/806673/300120102025.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/806673/300120102025.jpg)
Peilin "varret" :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/140320102097.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/140320102097.jpg)
Aivopesua ECU:n ohjelmoinnilla
http://files.myopera.com/v2tre/albums/819253/121020091739.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/819253/121020091739.jpg)
Pitänee tehdä ainakin tuo vaihdepoljin uusiksi vähän viimestellympään tyyliin.
Sitten voisi kokeilla tehdä vaikka uudet käteen sopivat jarru- ja kytkinkahvat.
- JuhaV
PS. Marko, joko kokeilit mitä lukemia lambda näyttää tyhjäkäynnillä ?
-
PS. Marko, joko kokeilit mitä lukemia lambda näyttää tyhjäkäynnillä ?
En vielä, vaimentimet on irti ja öljyt oli vaihtamatta (nyt vaihdettu). Varmaan tällä viikolla päästään kokeilemaan mittauksia.
-
Tallissa ei tarvii kuluttaa aikaa kun mopo on Piikkiössä..enkä osais sille mitään tehdäkkään ???
Kun ei enää muista mitä se työnteko on, niin käyn hiihtämässä, salilla, lueskelen ja saatanpa käydä pitkäkseen ruuan jälkeen kun odottelen ajokelejä 8)
Valokuvia otan mennen tullen, jos en muuta keksi ;D
Voiko seitenkymppinen vielä asettaa tavotteita? Mieti sitä..
http://personal.inet.fi/koti/sarandas.persians/hobbies.htm (http://personal.inet.fi/koti/sarandas.persians/hobbies.htm)
-
Pikemminkin, miksei seitenkymppinen vois asettaa tavoitteita?
Sitten vasta on maali saavutettu kun sydänkäyrä on suora ;)
-
JuhaV:lle:
Stormin peilit muuttuneet edukseen. Lasien kiinnitys kannattaa varmistaa - toisaalta eihän sun pyörä tärise ;)
V2tre:lle ideana/toivomuksena: Kurssi "moottorin säätämisen perusteet"?...
T,
Jukka
Ps. Huohotusputki pidemmäksi samalla vaihteiston huohotusen siirto säiliöön ja sitten - taas karkas...
Tallissa vietetty aika on vapaaehtoista 8) - toistaiseksi ;D
-
Kommentoinpa edellisiin.
Vinkkejä: Lambda-anturin saa Californioissa nätisti piiloon sivuseisontatuen kiinnityksen sisään. Pakoputkihan kulkee siitä alta ja juntturin hitsauksen voi suorittaa vaikka kotosalla ja hiukan "silakkamaalia" pintaan sauma-alueelle niin ei happane. Eikä näy. Varsinkin jos on koristepelli/muovitt astinlautojen ja rungon ympärillä. Oikealle puolelle ei tarvitakaan anturia kunhan läppärunkojen/(kaasuttimien) balanssi on kunnossa. Ja se on tarpeetonkin siinä tapauksessa jos on väliputki pakokäyrien alkupäässä. (LM. ym)
Yhtymän Miesten tallilta löytyy karstottuneiden lambda-anturien pesulaite. Toiminta nopeutuu ja näyttökin näyttää oikein kun anturi on puhdas. Kolmi- tai nelijohtoinen lämmitettävä anturi toimii paremmin ja antaa oikean seostiedon myös kylmästä moottorista ja tyhjäkäynnillä. Jos anturi on kylmä ei signaali ole oikein. Tyhjäkäynti ei lämmitä riittävästi anturia. Nokeaa vain.
Bilteman pyöreät peilit toimineet moitteetta jo yhden kesän ajan. Muoilu kokolailla sama kuin vanhemmissa Californioissa. (Ei Cali II)
Sorvi löytyy myös. Omat materiaalit mukaan niin homma onnistuu useasti odottaessa jos ei ole hirveä kiire. Silloin voi kestää kauemmin.
Tekeekö kukaan pieniä ja sieviä lambdanäyttöjä? Vakitoimittajani lopetti tuotannon. Saatavilla olevat Harisen ledirasiat ja Motonetin pyöreät näytöt ovat isoja ja rumia.
mm
-
V2tre:lle ideana/toivomuksena: Kurssi "moottorin säätämisen perusteet"?...
Voi olla, että joudun kääntymään JuhaV:n apuun.. ;) Täytyy kyllä dokumentoida kaikki muutokset yms. Katsotaan nyt, kunhan kelit vähän lämpenee.
-
Tuossa jotain vanhaa juttua : http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1997.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1997.0)
Ei v2Tre osaa mitään moottoreita säätää, mutta kaikenlaista täällä silti vaan häärätään ;)
Pari irtokommenttia asiaan :
Säätääksesi polttoaineensyöttöä karttoja ropeloimalla (joko ECU:ssa itsessään tai sen "päälle" säätävässä PowerCommanderissa tai muussa irtokikkulassa) moottori pitäisi siis pystyä asettamaan jotenkin tiettyyn ja tunnettuun käyntitilaan asteikolla rpm - kaasunasento. Kuormasta riiippuen samalla kaasunasennolla päästään eri rpm-arvoihin. Tämänhän se jarrudyno juuri tekee, eli kaasua pidetään yhdessä asennossa ja jarrutehoa säätämällä käydään läpi eri kierrosluvut. Kun joka pisteessä mitataan pakokaasuista seos, niin kuhunkin pisteeseen saadaan sopiva korjaus. Inertiadyno ei tähän kykene, koska siinä ei ole varsinaista jarrua vaan rullaa kiihdytetään eri kaasunasennoilla hitaasta nopeaan.
Maantiellä voi pienitehoisemmissa pyörissä tehdä vakiokaasulla (eri asennoilla) vetoja vaikka johonkin sopivaan pitkään ylämäkeen. Jos samalla rekisteröi kierrosluvun ja lambda-arvon sekä käytetyn kaasunasennon saa periaatteessa kartan säätämiseen tarvittavan tiedon. Itse tein tämän siten, että iskin kameran kiinni tankin päälle ja askartelin TPS-kaasunasentonäytön. Asettelin lamda-näytön, kierroslukumittarin ja TPS-näytön samaan kuvaan, kamera käyntiin ja tasakaasukiihdytyksiä eri kaasunasennoilla. Tällä köyhän miehen dynolla sai kohtuullisen kuvan siitä miten seokset eri alueilla käyttäytyivät.
Sitten pitää huomioida että :
- kaikkien pyttyjen balanssit ovat kohdillaan (jos mittaa vain yhdellä lambdalla)
- laajakaistalambdan käyttö on suositeltavaa
- pakoputkistossa ei saa olla vuotoja koska jäännöshappi eli lambda-mittaus menee muuten ketuille
- moottorin kaikki muutkin säädöt pitää olla ok
- tarkistettava että moottorin mahdollinen oma lambda-takaisinkytkentä ei pyri nollaamaan muutoksia
- muistettava että moottorin/ilman lämpötila ja ilman paine vaikuttavat mittaustuloksiin (koska ECU käyttää näitä tietoja säätöihin)
Lambda-mittausta parempi mittaus olisi itseasiassa pakokaasujen CO-mittaus koska CO on aina peräisin itse palamisesta. Jäännöshappi voi sen sijaan tulla vaikka vuodosta tms. Eli O2 mittaus on epäsuora mittaus palamisesta kun taas CO mittaus olisi suora palamista kuvaava mittaus. Lisäksi voisi olla HC-mittaus. Mutta käytännössä ainoa riittävän edullinen ja nopea anturi on lambda anturi ja niillä siis mennään.
Kannattaa vähän miettiä sitäkin että millä kohtaa sitä pa-karttaa normiajossa sitä aikaa oikein vietetään. Eli eipä ole käytännössä kovin suurta merkitystä sillä että täyskaasua vastaavat kartan kohdat on vimosen päälle oikein jos normiajossa pyöritään siellä kartan keskialueella 98 % ajasta. Eli ajettavuutta voi usein tosi paljon parantaa vaikka huipputehot ei juurikaan nouse.
Sitten jos on muutettu moottorin hengitystä pako- ja/tai pakopuolella, niin homma on aivan Esson baaritasoa jos muutoksia ei huomioida myös pa-säädöissä.
Kehittyneemmissä ECU:issa lisähaastetta tuovat sellaiset ominaisuudet, että ECU oppii tiettyjä säätöarvoja joita se tallentaa muistiinsa. Siihen päälle sitten kun ropeloi karttaa jollain lisäpalikalla niin homma menee aika lailla sekaisin. Lisäksi ECU voi toimia eri moodeissa eri ajotilanteissa, eli pa-syöttö voi olla pääsääntöisesti alipainearvojen ohjaamaa matalilla kierroksilla ja muuttua TPS-ohjatuksi ylemmillä kierroksilla ja isommilla kaasunavauksilla. Edelleen lambda-korjaus on käytössä vain tietyillä alueilla tai on eri suuruinen eri alueilla. Kun ECU sitten "liukuu" näistä eri tiloista toiseen eri ajotilanteissa, niin väärät muutokset vain yhteen kohtaan saa aikaan isoja "epäjatkuvuushyppäyksiä" säädöissä kun mennään tilasta toiseen.
Jos "lempi" dyno-operaattorisi nappaa lambdasta piuhat pois ja vetää kaksi vetoa inertiadynossa ja tämän jälkeen kartat on "ok", niin kannattaa asennoitua asiaan siten että saattoi optimoinnista jäädä ehkä ihan viimeinen kierros tekemättä.
Mutta sekin kannattaa muistaa että jos pyörään tehdään muutoksia (vaikka vaimentimet), joita on laitettu 100 samanlaiseen pyörään, niin jos jollekulle noista pyöristä on kartta huolella optimoitu, niin se voi olla aika hyvä 99 muuhunkin. Onhan pyörien ECU:ssa kaikissa sama kartta niiden lähtiessä tehtaalta ...
No niin, nyt on pizza valmista, meen syömään.
- JuhaV
-
Tulevasta "kurssista":
Markon vastaus lupauksena ja JuhaV:n sisällön laadun takeena ;)
Kaikki on hyvin, ellei tiedä paremmasta - Guzzeista kyse kumminkin.
Katsellaan kuunnellaan mitä kevät tuo tullessaan.
T,
Jukka
Ps. Lämpeneeköhän tämä ilmasto??? Vai uhkaako sittenkin uusi jääkausi???
Kaikesta huolimatta - tänäänkin lumitöihin >:(
-
Onneksi mun kalusto on nuin vanhaa ettei tarvi ruutilla päätä ressata. Dellortohan ruokkii tunnetusti aina sopevasti ;)
-
Larion etupäätä pikkuhiljaa muokkailen...yläkolmiosta löytyy mukavasti paikka uudelle tangolle.
Kaksi reikää piti porata ja kierteyttää, eikä mennyt kuin toinen vähän pieleen merkitystä paikasta puutteellisista työkaluista johtuen :(
Sai tangon kuitenkin paikoilleen ja pysyy näköjään kevyesti ilman etummaisia pulttejakin 8)
...ja nyt saunaan!
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Itsellä oli muutama vuosi sitten sama huomio! Tein sitten sen verran isommat reiät, että laitoin läpipulteilla alapuolelta. Pultinkannat mahtuu ihan kohtuudella sinne piiloon. Taisin tehdä Yamahan tangonkiinnikkeistä nuo kiinnikehilpakkeet. Ei se kauheasti voi olla pielessä, kun on ollut jo muutaman vuoden rajussa käytössä, irtoamatta omia aikojaan.
-
Pitänee tehdä ainakin tuo vaihdepoljin uusiksi vähän viimestellympään tyyliin.
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/piir.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/piir.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/eka.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/eka.jpg)
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/toka.jpg (http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/toka.jpg)
Asfaltti kuivuu ...
-
Köh..köh..köh
Tulipas savusteltua molemmat pyörät tallissa.. . . ja ulkona 1.5 m lumipenkat.. Lafranconit laulaa muhkeaa sävelmää ja häkämyrkytys lähellä, kun ei malta sammuttaa.
Ja heti tuli mieleen ""Bekmannin" vikaiset... BREEZE.... miltä se riukusääri näyttää..??
Mulla oli kyllä jalka sellainen kukkakeppi, että etusormi ja peukalo riitti "melken" pohkeen ympäri...
Keuhkot pihalla..pyörät sisällä
-
Ja heti tuli mieleen ""Bekmannin" vikaiset... BREEZE.... miltä se riukusääri näyttää..??
Mulla oli kyllä jalka sellainen kukkakeppi, että etusormi ja peukalo riitti "melken" pohkeen ympäri...
Kun on tämmöinen hoikka ja "urheilullinen" 179/66, niin ei se käpälä hirveästi pienentynyt. Olisiko reilu sentti hävinnyt pohkeen ympärysmitasta.
Pitävällä tasamaalla mennään jo kahdella jalalla hitaasti mutta varmasti, mutta yhtään ei saa olla maasto epätasaista.
Kävin eilen koirien kanssa aamukävelyllä ekaa kertaa, niin eihän siitä tullut mitään, kun oli liukasta ja epätasaista. Käpälä oli kipeä jo 500 metrin jälkeen.
Viikonloppuna olisi tarkoitus kokeilla käpälän tallikestävyyttä, lähinna, kun joutuu olemaan mitä moninaisimmissa asennoissa.
Toisaalta pehmeä lasku voisi myös tulla kysymykseen: istua jakkaralla, katsella osia ja työkaluja, juoda olutta, kuunnella vanhan koulukunnan heviä ja tehdä sitä kaikkein tärkeintä eli tulevan visiointia.
-
Voi veljet, minkä mielikuvan asensit: "istua jakkaralla, katsella osia ja työkaluja, juoda olutta, kuunnella vanhan koulukunnan heviä ja..."
Tuota juuri olen harrastanut talvenmittaa. Perushanke on vaihtaa ohjauslaakerit. Tiedätte ilmiön: hitaalla ajolla tiukassa mutkassa tai kadunkulmassa pyörä ei käännykkään ja sitten taas yhtäkkiä kääntyykin. Jalkaa maahan tai verratonta akropatiaa. Nyt kuitenkin laakerit ovat jo putkessa. Olisi kiva lukea parhaat vinkit miten oikea laakerikireys säädetään vai onko vallan oikeaa momenttia määritelty?
-
Nythän tuo onnistuu jo täälläkin. Tallissakin on kohtuu lämmintä, liki yhtä lämmintä kuin ulkonakin. Tuossa kuukausi pari sitten kysyi hieman kanttia, istua haalarit päällä pakkssessa jakkaralla, olutta lipitellen ja heviä kuunnellen. Mp3 soitin jäätyi ja jätti muutamia biisejä soittamatta. Viisi minuuttia työskentelyä, kymmenen lämmittelyä jne.
Nyt nämä nollan ja parin asteen lämmöt tuntuvat kesältä, voi tehä pari tuntia putkeen hommia tallilla ilman hanskoja.
-
Välillä pitää käyttöpyörääkin (Cagiva) roplata.
Oli tarkoitus keulan öljyt vaihtaa, mutta homma levisi.
Etulokasuojaan itsetehty jatko, ettei moottori likaantuisi ihan niin paljoa.
Etupyörän laakerit. Alkuperäiset oli ruosteessa. Italian poika oli laittanut kuulalaakerit, missä on suojaus vain ulkopuolella. Eihän se tiivis ole, varsinkaan, kun käytetään painepesuria. Nyt siellä on molemmin puolin suojatut laakerit.
Ohjauslaakerit. Alempi kuulalaakeri oli ruosteessa. Kun oltiin kerran turaamassa, niin sinnekkin molemmat uudet. Kaikki laakerit (4kpl) maksoi 30,00€, joten halava piästiin.
Etuiskarit oli aika löysät ja keula sukelti helposti jarrua painaessa. Putket pöydälle (USD-keula) ja vanhat öljyt pois. Öljyä tuli 3,2dl ja 3,4dl (täyttömäärä 5dl/putki). Olisiko Italian pojilla ollut kahvitunnille kiire, kun ei ehtinyt kaikkea öljyä kaataa. Putkissa on alkuperäiset stefat ja ne ei ole vuotaneet, eikä niitä sen takia vaihdettu. Siitä päättelin, että liian vähän laitettu öljyä. Toinen vaihtoehto on, että aikaisempi omistaja on jotain turannut ja kaadellut öljyjä maahan. Oikealla öljymäärällä keulasta tuli oikein hyvä ja topakka.
Huomenna pitäisi kurkata takapyörän laakerit, korjata takajarruvalon katkaisija ja tehdä viimeiset sipistelyt, että pääsee pääsiäisenä kokeilemaan.
Ps. Niin se loppuu pitkäkin loma. Tänään loppuu sairausloma, mutta onneksi töihin tarvitsee mennä vasta 19.04. Pitäähän lomatkin jossain välissä pitää.
-
V2tre:lle ideana/toivomuksena: Kurssi "moottorin säätämisen perusteet"?...
Voi olla, että joudun kääntymään JuhaV:n apuun.. ;) Täytyy kyllä dokumentoida kaikki muutokset yms. Katsotaan nyt, kunhan kelit vähän lämpenee.
Asvaltti paistaa jo hyvinkin runsaasti. Tänään oli parhaimmillaan 6 astetta lämmintä, ennenkuin sade alkoi.
Tulikomentokeskus valmistuu:
(http://lh4.ggpht.com/__048Eoe0sFE/S7NiHmuqlrI/AAAAAAAAAt4/JfUMTlSE5T0/s640/31032010.jpg)
joo, nämä ovat tilapäisiä asennuksia..
johtohommia ja kalibrointeja vielä ja sitten alkaa tapahtua. (tai tulee runsaasti savua ja romurautaa halvalla myyntiin.)
-
Melkein valmis jo. ;D
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Raskaaksi moitittu 1200 Sportti keveni jälleen! Yhdysputkea 30mm:n lyhentämällä sai vaimentimen etukulman sisemmälle ;)
Sivujalka on myös modifioitu - nousee vakiota ylemmäs.
T,
Jukka
Ps. Kuvassa perusteet em. toimenpiteille.
(http://motoaus.com/images/stories/motoguzzi/moto-guzzi-1200-sport-hinze.jpg)
-
Pakko vähän hehkuttaa, kun tänään tuli laitettua vanhaan palvelijaan (sp1000) uudet takaiskunvaimentimet. Vanhoista oli vaimennus loppunut jo aikaa sitten ja jousetkin alkoivat käydä väsähtäneiksi.
Tilalle laitettiin jyväskylän rompepäiviltä edullisesti ostetut uudet Konit, jotka eivät kyllä olleet Guzziin ihan suoraan sopivat, mutta kun "Tunturi tt" lupaitui ystävällisesti ja pienen lahjuksen voimin sorvaamaan iskarin silmiin uudet puslat, niin asennus kävi melko kivuttomasti.
Jousien jäykkyydestä ei ollut etukäteen tietoa, onkohan ne näinkin painavaan pyörään sopivat ja pituuttakin oli sentti enemmän, mitä en kuitenkaan aikaisempien iskunvaimennin kokemusten kanssa viisastuneena kokenut puutteeksi vaan melkeinpä päinvastoin.
Lopputulos vaikuttaa koeajon perusteella onnistuneelta. Jousen esijännitys on keskimmäisessä asennossa ja pyörä tuntuu aika sopivalta ilman täysiä matkatavaroita. Jos tarkkoja ollaan, niin ei se näin hyvältä ajettavalta ole minulla ollessaan tuntunut vielä kertaakaan, joten sijoitus vaikuttaa onnistuneelta.
Taidankin tulla Guzziralliin taas tällä vanhalla ratsulla ja jätää sen Centauron kotia. Taas tuli pitkästä aikaa tunne, että tällähän voi ajaa ihan kuinka pitkälle tahansa ilman pelkoa perseen puutumisesta.
Täytyy vielä viritellä ryypyt toimintaan, kun noissa uusissa 30mm pikkulohkon-Dellortoissa ei ole kiihdytyspumppuja, niin tunruu kylmänä vaativan turhan paljon sahaamista ennen käynnistymistä.
-
Oli lievähkösti sanottuna varmaan molemmilla rahan arvoinen ilme, kun laskettiin pyörä ekaa kertaa omille pyörilleen. Ne kantaa sittenkin!! Ei olisi heti arvannut, että crossipyörään mitoitetut iskarit toimivat plus sata kiloa painavammassa mopossa. Ja kun ne näyttääkin niin hyvältä :D
Kerrohan lisää käyttökokemuksia, kun kilsoja kertyy.