Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Syyskuu 23, 2009, 11:03:33 ap
-
Ostin 2008 keväällä Dainese-merkkiset ajokengät. Ja - kuten valokuvakin todisti - niiden vedenpitävyys oli hyvä. Pitivät veden sisällä - kaikki ohi menevät vesi meni kenkään...Kengät ovat muutenkin laadultaan Vinku-Intian mallia. Olen käyttänyt suutarilla ompelukoneessa useasti.
Sattumalta törmäsin kotimaiseen Sievin Jalkineen valmistamaan kenkään.
Tuote 45-12884-143. Kertoivat sen olevan Suomessa valmistettu. On tai ei, niin kotimainen valmistaja sentäs on lähempänä ja puhuu suomea verrattuna johonkin Etelä-Eurooppalaiseen...Ja reklamaatio on helpompi tehdä.
Sievin listahinta on 150,90€ / alv 0% ( => ~184 € alv:lla )
PK-seudulla noita myy:
Kumitukku Oy
Hankasuontie 5
00390 Helsinki
Puhelin: (09) 550 151
Fax: (09) 551 977
Email: info@kumitukku.fi
Sanoivat niitä toimittavansa, hyllyssä on vain sovituskappaleet. Toim.aika on parisen päivää...
-
Joo! Onhan noita kenkiä! Itellä on jotkut Format jo kolmatta kesää ja toimii hyvin sateellakin kun vesi pysyy ulkopuolella! Ei hintaakaan ollut kuin 100 ekee! Kävin kesällä Megasentterissä Kaukajärvellä Tampereella (ent. TKA) siellä katselin myös Sievin kenkiä! Näyttivät hyviltä! Ja huomaahan sen jo osatessaan kun vähän katsoo mitä ostaa "heh"
-
Jep
Hyvältä näyttää, mut noi sievin käyttämät vetoketjut ei kestä. Olen noin 30v kävellyt sievin kengillä ja kaikista missä on vetoketju on se klenksu jäänyt jossain vaiheessa käteen jonka jälkeen pitää pihdeillä käyttää ketjua. Laitoin jopa kerran postia Sieville mut viesti hukkui varmaan bittiavaruuteen kun mitään ei kuulunut. Itse käytän Sievin talvimallia jossa ei ole ketjua, kohtuu lämmin ja pitää vettä.
Ps: Työnantaja maksaa
-
Alpinestarsin bootsit ovat pitäneet vedet vuorotellen sisä tai ulkopuolella riippuen siitä onko housujen lahje ollut veden pitävä vai ei. Olleet käytössä jo melkein viisi kesää.
-
Sievin Solidilla olen ajanut niin kauan kun oli kengät luontaisetuna. Rasvaa pitää kyllä ketjuun ja nahkaankin silloin tällöin. Suomalainen lesti sopii.. tosin nykyään kun kenkäkin pitää olla luontoonhäviävä => pohjat hajoaa viimeistään 10 v jälkeen ( haurastuvat "pepuksi " ).
MR
-
Subjektiivista tietoa:
Bootfactoryn käsintehdyt bikerit.
Edelliset rasvanahkaiset bikerit, eri valmistajan tosin, kestivät 15 vuotta. Eivätkä olisi vieläkään hajonneet mutta jäivät pariksi vuodeksi käyttämättä goresaappaiden tieltä ja nahka kuivui ja uudelleen käyttöönotettuina lopulta murtui.
Perusteluna perusbikereille; että nämä kun rasvaa minkkiöljyllä ja spreyaa Collonil Nano prolla ei tule vesi sisään ja silti hengittävät villasukan kanssa tosi mukavasti.
Ja kun sitten kunnon sadekelissa ajetaan tosi pitkään jossa kaikista goreista tms tulee läpi, nämä kuivuvat jalassa seuraavalla aurinkoisella etapilla toisin kuin goresaappaat.
Eihän märkä loppujenlopuksi haittaa.
Se on se vilu joka märkänä tulee nopeammin.
-
Sievin Solidilla olen ajanut niin kauan kun oli kengät luontaisetuna. Rasvaa pitää kyllä ketjuun ja nahkaankin silloin tällöin. Suomalainen lesti sopii.. tosin nykyään kun kenkäkin pitää olla luontoonhäviävä => pohjat hajoaa viimeistään 10 v jälkeen ( haurastuvat "pepuksi " ).
MR
Hirveä menetys.... kanta puhki koirankusetuslenkillä. Vain 14 vuotta kesti.. ja tein Reklamaation Sievin Jalkineelle...
ja tein polttohautauksen..
Nyt 4 tuntia uudet Falcot jalassa ja kaipuu Sievin Solidiin jäi... ei taivu vanha mies nuorisokenkiin.
Ja RESPEKTI meni kun vaimo nauroi.... ei varmaan nuo löysät raappahousut tietysti sovi Falcojen kanssa ??
nimim. Sievi nousuun
-
Subjektiivista tietoa:
Bootfactoryn käsintehdyt bikerit.
Edelliset rasvanahkaiset bikerit, eri valmistajan tosin, kestivät 15 vuotta. Eivätkä olisi vieläkään hajonneet mutta jäivät pariksi vuodeksi käyttämättä goresaappaiden tieltä ja nahka kuivui ja uudelleen käyttöönotettuina lopulta murtui.
Perusteluna perusbikereille; että nämä kun rasvaa minkkiöljyllä ja spreyaa Collonil Nano prolla ei tule vesi sisään ja silti hengittävät villasukan kanssa tosi mukavasti.
Ja kun sitten kunnon sadekelissa ajetaan tosi pitkään jossa kaikista goreista tms tulee läpi, nämä kuivuvat jalassa seuraavalla aurinkoisella etapilla toisin kuin goresaappaat.
Eihän märkä loppujenlopuksi haittaa.
Se on se vilu joka märkänä tulee nopeammin.
Bikerit kestävät hyvin mekaanista kulutusta (jo vuodesta 2004), mutta kuuma moottoriöljy (pärkkeleen huono tiiviste venttiilikopassa) oli liikaa. Vaikka saabas kuivui, niin sitä ei enää saa lankattua kiiltäväksi millään ilveellä. Toinen purnauksen aihe on torapohja, joka on jotain uutta materiaalia ja kovin ohut.
-
Moi.
Kenkiä tulee ostettua silloin kun löytyy jotkut mitkä sopii jalkohin kohtuu hinnalla.
Kun on liki koko ikänsä kävellyt Sievin tms. enemmän tai vähemmän raudoitetuilla
jalkineilla ei enää oikein tahdo löytyä mitään muuta mitkä jalkaan mahtuu. ???
Noilla työkengillä ei kuitenkaan ole kiva ajaa mopolla.
Ostin syksyllä, "halvalla kun sai", IXS:n Walk and ride- kengät.
Muuta kokemusta ei vielä ole kuin syysajelureissu Turkuun.
Ovat aika kankeat, ei niillä oikein ainakaan vielä viitsi kävellä(Walk)
Samasta syystä vaihteiden käyttö täytyy harjoitella uudelleen.(Ride)
Käytössä herkistynevät?
Pitäis pitää vettä. Tuskin kuitenkaan.
Aiemmat ja vielä ehjät ovat Prexportit. Todennäköisesti kuitenkin jonkinasteinen hajoaminen on likellä,
niillä on kuitenkin ikää liki 10v.
Minulle ei ole vielä osunut vedenpitäviä ajokenkiä, nokialaisia lukuunottamatta.
Tai noi Sievin normi pitkävartiset, hyvässä rasvassa olevat nahkasaappaat, ovat olleet tuossa suhteessa parhaat.
Sievin ajokengät kiinnostivat kunnes selvisi että, niissä on vetoketju "sisäpuolella". En huoli sellaisia.
Huomenna taas kaasuläpän akselia viilaamaan.
Pekka
-
Minä taas olen käyttänyt monta vuotta Sievin jalkineen Arktis XL ja hyvin on vesi pysynyt ulkona turvallisuudesta en nyt mene takuuseen mutta lämpimät.
-
Viime kesänä hajosi Berliinissä 8 vuotta vanhan kotimaisen veden ja hien sisällä pitävän edullisen ajokengän vetoketju niin, että piti aukasta kenkä puukolla..onneksi siinä oli tarraläppä ja Italian reissu meni ilman vetoketjuakin. Tulomatkalla Lyypekissä sama juttu toisen kengän kanssa. Oli bonuskertymää Louisilla, aikaa lautan lähtöön ja tarjouksessa Daytonan ajokengät. Niinpä ajeltiin takaisinpäin 150km Muncheniin ja kaupat tuli. Kengät maksoi tarjouksessa 280 ekee. Nyt on ajokengät, mitkä todella pitää vettä ja sukat on kuivat poutasäälläkin. Ja mukavan kevyet kävellä. Ei harmita yhtään, vaikka jälkikäteen selvisi, että Lyypekissäkin olis ollut Louisin kauppa..
Jouko
-
Guzzimiehet ovat kekseliäitä ja "visuja"
Tässä tyypillinen erään Guzzistin jokamiehen ajojalkine ....
nimim. 477
-
Kuvanoton aikana fiilikset eivät olleet ihan katossa.Vanhat Ecco maastokengät hieman päästi vettä läpi.Vuosi oli 2009 ,vuorotteluvapaalla ja Kroatiaan ajamassa.Vettä tuli kaatamalla ,Grosslokneri oltiin ylitetty sumussa ja kaaduimme liukkaalla asvaltilla .Jarrutusvirhe.60 km vauhtia mutta selvittiin pienillä kolhuilla.Mitä opin.Haluan Absit,ei ikinä Maratoneja alle ja aina kokokypärä.Naama olisi mennyt tohjoksi avokypärällä.
-
Ei ne ABS:t kaikkeen pysty. Jos on liian liposaa niin kelkkana mennään. Sama pätee renkaisiin mallista ja merkistä riippumatta. Erot on niin pieniä.
-
Ei varmaan Absit kaikkeen pysty mutta hyvä lisä.Etelä-Euroopassa tiet ovat petollisen liukkaita sateella.Ennakoiva ajotapa paras henkivakuutus.
-
Jee. Kandee varooooo.
-
"Haluan Absit,ei ikinä Maratoneja alle ja aina kokokypärä."
HEH,,heh... Miten me nuoren nykyään sanotaan " Komppaan Marathoneja.. ABS... kyseenalainen... ja puolikypärä ihan JEES.
Kengän pitää olla jalassa kun ajaa MP:llä... on muuten kumma ettei ole vielä EU-direktiiviä ??
MR
-
Heheh..harmittaa kun en lahjoittanut sulle liukasta Marathonia.Eturenkaalla ajoin 17 tonnia ja vielä oli pintaa jäljellä.Alkaakohan jo ikä itseäni painaa kun haluan minimoida riskit ? Onko niin että Absit on epävarmoja kuskeja varten ?
-
Ei ne ABS:t kaikkeen pysty. Jos on liian liposaa niin kelkkana mennään. Sama pätee renkaisiin mallista ja merkistä riippumatta. Erot on niin pieniä.
Mikään tekninen laite ei muuta fysiikan lakeja. Jos on liian liukasta nopeuteen nähden niin se on menoa.
-Anssi
-
Kengän pitää olla jalassa kun ajaa MP:llä... on muuten kumma ettei ole vielä EU-direktiiviä??
Muistelen, että kerran yks kaveri kertoi ajelleensa Kreetalla vuokrapyörällä ilman ajokenkiä ja kuinka ollakkaan joutui tilanteeseen, missä piti käyttää voimakkaasti etujarrua. Etujarrua ei kuitenkaan löytynyt nimeksikään, ja tämä kaverihan laittoi vaistomaisesti jalat asfalttiin. Onnekseen jarrutus onnistui näinkin, ja mikä tilanteessa vielä parasta, kyseinen kuljettaja ei kuitenkaan ollut ihan paljain jaloin. Kertoi vielä aikovansa kysyä, saisiko matkavakuutuksesta uudet sandaalit, kun entiset kuluivat miltei puhki...Tämmösistä tilanteista ne saattavat direktiivit saada alkunsa.
Muistaako Markku, kuka se kaveri oikein oli??
Jouko
-
Se on ihan oikeasti pelottavaa, kun kesäisin näkee kuskeja crocsit yms. jalassa liikenteessä. Itse olen muuten tarkka jaloistani, kun olen niiden kanssa saanut kärsiä, ettei tulisi mieleenkään ajella huonoilla kengillä. Mitä enemmän kengät ovat kuin rata-ammattilaisten työkalut, sitä paremmaksi voi odottaa suojaavuuen tositilanteessa.
-
Lopetin vuoden 2011 ajokauden reippaasti Töölön teho-osaston kautta, kuten silloin kirjoittelin. Epikriisissä on maininta "asiallinen ajoasu".
Tämä tarkoitti käytännössä - kuten kaikki tietävät - kypärän ja varsinaisen puvun lisäksi kunnon hanskoja ja kunnon kenkiä.
Yhtään naarmua, mustelmaa, asfaltti-ihottumaa yms. "pikkujuttua" ei ollut.
Asia vahvisti edelleen omaa mielipidettä ja käytäntöä; Kunnon ajoasu ja hyvin puettuna ilmasta ja lämpötilasta riippumatta. AINA!
Muut sitten ajakoot ihan miten haluavat tai järki sanoo...
-
Sammaa mieltä TimoEVn kanssa. Yhden sukelluksen kokemuksella: kunnon ajoasu ja mielummin umpipotta.
-
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675272/PICT0034.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/675272/PICT0033.jpg
Suojat on hyvät olemassa !
Ensi ajokaudeksi täytyy tutustua mm. tälläisiin :
http://www.knoxarmorusa.com/Knox-Fastback-Gilet.html
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/pro-shirt/2407
Tuon Knoxin selkäsuoja vaikuttaa erittäin käyttökelpoiselta ja -mukavalta, mutta enpäs ole nähnyt sellaisia missään kotomaan kaupassa.
- JuhaV
-
Mulla on Dainese Wave selkäsuojana ja ensi kesäksi tulee vielä Sweepin rintapanssari.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS4h-UiRN-LNvbjvTSri6ozdWFw3MC9is_CmAC-WWUTc_d9n9UjSQ)
(http://www.eurobiker.se/modulefiles/eurobiker-se/webshop/thumbs/prod_4f22958e1407b.jpg.jpg)
(http://www.eurobiker.se/modulefiles/eurobiker-se/webshop/thumbs/prod_4f2295a097e02.jpg.jpg)
ko. rintapanssarimalli pelasti todennäköisesti kaverini hengen viime kesänä..
-
Kengän pitää olla jalassa kun ajaa MP:llä... on muuten kumma ettei ole vielä EU-direktiiviä??
Muistelen, että kerran yks kaveri kertoi ajelleensa Kreetalla vuokrapyörällä ilman ajokenkiä ja kuinka ollakkaan joutui tilanteeseen, missä piti käyttää voimakkaasti etujarrua. Etujarrua ei kuitenkaan löytynyt nimeksikään, ja tämä kaverihan laittoi vaistomaisesti jalat asfalttiin. Onnekseen jarrutus onnistui näinkin, ja mikä tilanteessa vielä parasta, kyseinen kuljettaja ei kuitenkaan ollut ihan paljain jaloin. Kertoi vielä aikovansa kysyä, saisiko matkavakuutuksesta uudet sandaalit, kun entiset kuluivat miltei puhki...Tämmösistä tilanteista ne saattavat direktiivit saada alkunsa.
Muistaako Markku, kuka se kaveri oikein oli??
Jouko
HÄMÄRÄSTI... Mutta oliiviöljyä olen ruvennut käyttämään runsaasti... muuten jäävät puihin ja tippuvat ajoradalle.. Sen verran oli maaratameinikiä, että munaskihin meinas palata tunto.... tai nivukset ainaikin sain kipeeksi. Ei ole sandaali niin liukkasti liukunut asvaltilla koskaan... TUURILLA
Ja Tuulenpojan vaitareilla ajaisin aikakin 5000 km lisää... ja Kreetalaiset 10 000 km
Nimin. 475 tai vähemmän
-
Ei edes "jäätelökiskalle" ilman vermeitä. Jos ei ihan turvallisuuden maksimointia, niin kuiteskin keskivertomotoristia paremmin varustettu. Ajosaappaat ainakin aina jalassa. Kaverini kaatoi pyörän pihassa paikaltaan ja jäi nilkka pyörän alle ja siinä sen kesän ajot.
-
Ajosaappaat ja ajopuku pitää olla vedenpitävät ja suojaavuudeltaan parasta mahdollista. Yleensä laadukkailla saappailla on myös hyvä kävellä tarvittavat lyhyet matkat.
Rukan Merlin nahkapuvun lähetin Rukalle pestäväksi, koska olen ajanut myös kurakeleillä ja hienojakeinen kurasumu on päässyt pinttymään selkämykseen ja lahkeisiin.
Takuuna vaihtavat sisemmän vetoketjun (kolme vuotta vanha puku) ja vajaan 500€n veloituksella päivittävät kaikki suojat nykyaikaan 8)
Omien vammojen ja ajamattomiksi jäävien kilometrien hinnoittelu on etukäteen kinkkinen homma - jos tykkäät ajella mutkateillä mahdollisimman pitkään ja olet hankkinut 15-25t€n mopon, niin on typeryyttä hankkia ajovarusteet niin halvalla kuin mahdollista :'( Et kai unohtanut kenen terveyttä ja ajokuntoa pitkällä tähtäimellä ajovarusteilla suojellaan?
Umpikypärä ja silmälasit ei ole enää mikään pulma. Oikea umpikypärä ja oikeat sangat laseihin toimivat ihan ok. Umpikypärä on ainoa turvallinen kypärä. Saat olla eri mieltä - omapa on nuppisi :o
Rinta- ja selkäsuojat vielä hakusessa samalla materiaalilla kuin seuraavassa linkissä:
http://www.rukka.com/mxl-fashion/rukkawww.nsf/MateriaalitWeb/DD8A3227BDA34305C2257937003DC2B2?OpenDocument
-
>>...on typeryyttä hankkia ajovarusteet niin halvalla...<<
Tämä on aivan totta. Huomioiden vielä sen, että huonon ja hyvä välinen hintaero on kuitenkin häviävän pieni /km tai /vuosi.
-
Ne halvatkin on paremmat, kuin ei mitään. Valitettavasti näkee porukkaa tien päällä farkkutakissa, lenkkareissa, ilman hanskoja yms. Vaikka olisi esim. halvat suojat, niin nekin suojaa paremmin kuin olemattomat.
-
>>...on typeryyttä hankkia ajovarusteet niin halvalla...<<
Tämä on aivan totta. Huomioiden vielä sen, että huonon ja hyvä välinen hintaero on kuitenkin häviävän pieni /km tai /vuosi.
Tämähän ei toki tarkoita sitä, että aina kannattaa ostaa se "hyvä" tuote ohjehinnalla...
-
>>...on typeryyttä hankkia ajovarusteet niin halvalla...<<
Tämä on aivan totta. Huomioiden vielä sen, että huonon ja hyvä välinen hintaero on kuitenkin häviävän pieni /km tai /vuosi.
No kyllä hintaero Louis'in ja esim. Rukan välillä on aika paljon ja suojauksessa ei taida olla mitään eroa.
nimimerkki "Peurakolarin Louisin asussa ajanut"
-
Kommentoin itse itseäni.
>>...hintaero on kuitenkin häviävän pieni /km tai /vuosi. ...<<<
Jospa hintaero on vaikkapa 400€ => 4v käyttö = 100€/v. 15´000km /v => 0,0066€/km. Siis 0,6snt eli mummoissa n. 3 penniä/km.
Enkä väitä yhdenkään valmistaja asua huonoksi, mutta on kai niin, että laatu näkyy myös hinnassa.
Minun päältä leikattu asu oli Hanx´in ja maksoi 2009 alennusmyynnissä n.300e. "Oikea hinta" oli lähes 500€, jos noissa nyt sitä oikeaa hintaa edes on.
Toinen keskustelun aihe voisi tietenkin olla se, että onko Rukan 1000€ puku oleellisesti parempi kuin halvempi Hanx ( tms. ). Ostin Rukan puvun 2004
ja vaihdoin sen uuteen kesällä 2009. Syynä oli puvun "kuluminen", mm. neppareita irtoili, tarrat eivät toimineet, vähän repsotti sieltä/täältä.
Pääasia kuitenkin on se, että asiallinen ajoasu on oltava päällä aina.
-
Ajomukavuus on yksi seikka, joka nostaa hintaa. Työn laatu myös. Saapas joutuu aikamoiselle rasitukselle mp-käytössä. Rapaa lentää. Välillä tulee öljysumua vuotavasta stefasta. Louis on yksi suurista mp-tarvikeliikkeistä, ei varsinainen tarvikevalmistaja. Kilpailuttavat eri alan tehtailla omien merkkituotteittensa valmistuksen. Pitävät siinä rinnalla Rukkaa ym valikoimissaan. Muita vastaavanlaisia ovat esim Polo ja Hein Gericke. Rukalla on hallussaan omia patentteja, joka erottaa sen useimmista muista tuotemerkeistä.
-
Ostin Rukan puvun 2004
ja vaihdoin sen uuteen kesällä 2009. Syynä oli puvun "kuluminen", mm. neppareita irtoili, tarrat eivät toimineet, vähän repsotti sieltä/täältä.
Kai olit Rukkaan yhteydessä 5v. takuun puitteissa?
Mitä olen netistä ja lehdistä lukenut, Rukka pitää asiakkaistaan huolta ja takuu pelaa.
Minullakin on yksi Rukan asu kaapissa, aika harvoin sitä tulee nykyään enää pidettyä..
-
Olisi mukava kuulla kokemuksia Rukan ajoasuista.Melkein ostettiin viime keväänä Rukan Armasasut molemmille.Tarjous kahdesta asusta oli 2700 euroa.
-
Mulla ja vyöruusulla on ollut aina (nahkapuvun jälkeen) MP-asut, saappaat ja hanskat. Edellinen pukuni, ja hanskani oli n.10v käytössä ja pelitti hyvin, viimekesänä meni vaihtoon kun rupesi kalvo laskemaan sisään.
Saappaat olen vaihtanut 3-5v välein.
Nuo hanskat kyllä vuosi jo pari viimeistä vuotta.
Yhden ainoan kerran n. 20v aikana olen joutunut tuotteen vaihtamaan, ajosaappaat heti uutena kun toinen piti veden sisällä ja toinen ulkona.
Asut olen aina ostanut "tarjouksesta" joko loppusyksystä taikka talvella, ja uusi MP-takki maksoi viimesyksynä 90e ja housut 70e. Lähtöhinnat oli muistaakseni takki 225e ja housut 185e.
En tiedä pitääkö paikkansa mutta olen kuullut jostain että nuo MP-asut olisi jopa kotimaassa tehtyjä, onkohan näin ???
-
MP-asut on kotimaista suunnittelua. Valmistus on milloin missäkin tarjousten perusteella. Suomen lippu saumassa hämää.
-
Reilu vuosi sitten ostin Vantaan AllRightilta MP-Asun perustekstiiliajoasun, hinta/laatusuhde sunnuntaimotoristille ihan riittävä. Kun kysyin myyjältä valmistusmaata, oli vastaus ympäripyöreä - ei enää Suomessa pitkään aikaan.
Nostalgiaa, mutta toista se oli ennen...
-
Ei sitä suomenlippuukaan enää oo saumoissa
-
Ei sitä suomenlippuukaan enää oo saumoissa
Ei oo ei, huomasin saman ;D
-
Kun ei vaan olis lapsityövoimalla ommeltuja ??
-
Ei sitä suomenlippuukaan enää oo saumoissa
Sveduilla ei moista häveliäisyyttä ole. Halvarssoneissa se niiden ristilippu vilkuttaa somasti saumoissa, vaikka kamat ovat Made in Kaukoitä. Mutta jos oikeasti haluatte nimenomaan turvalliset tekstiiliajokamat, unohtakaa Rukka ja ostakaa Halvarssonin Safety Suit. Se on esimerkiksi läpäissyt CE-sertifiointitestit, joista Rukan yksikään malli ei ole selvinnnyt. Tosin käyttömukavuudessa mikä hyvänsä Rukka varmaan pesee sen kirkkaasti.
-
Riippuu miten siellä radalla kurvailee. Jos vetää aina limiitillä, niin silloin kannattaa yksosainen nahka olla. Jos taasen käy kerran pari kesässä kallistelemassa hieman tavallista enemmän, mukavuusseikat ajoasussa menevät etusijalle. Ajovehkeet kuuluu passiivisen turvallisuuden alueelle, jota tarvitaan kun aktiivinen pettää. Aktiivista turvallisuutta ovat liikennesilmä, ajokokemus ja käsittelytaito.
-
Joskus heittäydyin vauhdissa pyörän päältä asfalttiin pidon hetkellisen menetyksen vuoksi.
Päällä oli Rukan lörölöysät ajokamppeet. Asfaltilla liukuessa kävi melkoinen pölinä kun olka- ja polvitoppausta pyöri lämpöeristeiden myötä ilmassa. Ajopuku siis repeytyi irtopaloiksi kitkan voimasta. Meni kerrasta täysin käyttökelvottomaksi. Hintaa sillä oli silloin markka-aikana joitakin tuhansia markkoja. Siis kohtuullisen kallis puku.
Itseen ei tullut tuossa mukussa naarmun naarmua vaikka nuo toppaukset irtoilivatkin mutta sitä ennen ne olivat tehneet tehtävänsä oikein.
Enää en ole ostellut Rukan tai muun ns. merkkivalmistajan pukua. Taannoin tein erääseen mp-lehteen ajovarustetestejä. Sain siis noutaa kaupasta firman piikkiin ajopukuja joita sitten testailin. En tietenkään onnettomuusominaisuuksia vaan käyttöominaisuuksia. Valitettavasti en saanut pitää ko pukuja itselläni vaan ne piti palauttaa firmalle testin jälkeen.
Oli nahkaa ja tekstiiliä ja molempia sekaisin. Hintahaitari melkoisen laaja. Reilusta 200 eurosta usean tuhannen euron tekstiiliasuun. Yksiosaisia, ns kilpapukuja, ei testissä ollut lainkaan johtuen ehkä vallitsevista olosuhteista jotka olisi ollut mahdutettava puvun sisään.
Testituloksien perusteella piti käydä ostamassa itselle Bilteman puku joka ominaisuuksissa peittosi monta kertaa kalliimmat puvut. Silti ei niiden pukujen kauppa käy juuri lainkaan tekemäni tiedustelun perusteella. Takkeja on satunnaisesti mennyt kaupaksi. Lieko housujen ja takin 209€ yhteishinta esteenä? Ylivoimainen hinta-laatu-suhde.
Kolme kautta kyseistä pukua käyttäneenä en ole kastunut sen sisässä, on ollut lämmin ja myös sopivan viileä kuumalla säällä (irrotettava lämpövuori ja säädettävät ilma-aukot). Paras ominaisuus on sen irrotettava kaulus joka tilkkii kypärän ja kaulan välin vedottomaksi eikä päästä vettä sisään. Testattu matka-ajo-olosuhteissa välillä Nord Kapp - Rimini.
Aika moni on puvulle naureskellut mutta silti olen ollut tyytyväinen.
-
Palataanpa aiheeseen, tuommoisilla olen ajellut. Vas: BikerPoint-nimisestä kaupasta (ei taida toimia nykyisin) ostettu, pitävät vettä "aikansa" käsittely mehiläisvahalla auttaa. Oik: Sievin työkengät, kova kärki, vesi tunkeutuu sisälle vetoketjusta n. 100 km:n sateessa ajon jälkeen, molemmilla on pärjäilty .
-
Suojat tekivät MM:lla tehtävänsä, kun ei oma nahka kulunut hankauksessa. Bilteman puvun suojaavuus on varmaan samaa luokkaa. Lehmän nahka kestää paremmin asvalttia vasten. Mulla on tollaset Boots Factoryn vastaavanlaiset veturikuskin bootsit, kuin I.H:n vasemmanpuoleiset . En ole ne jalassa paljoo ajellut. On niin suojattoman ja löysän tuntuset verrattuna Alpinestarseihin. Ja vaihdepolkimen kohdalta kuluisivat päältä puhki.
-
Noin 10 vuotta vanhat Kochmannit ovat suhteellisen hyväkuntoiset (kuvassa taustalla),
mutta ryhti on selvästi lerpsahtanut verrattuna uusiin.
-
Jatkan aiheen sivusta...
Tuollaisen Motomatille sattuneen kaltaisen lipan olen kerran nähnyt vierestä Alastarolla.
Kawakuski pyöri pitkin asfalttia villatupojen pölinän saattelemana. Lopputulos näytti
lähinnä revityltä makuupussilta
Puku kuitenkin hoiti hommansa ja kuski jäi ehjäksi.
Omista "konttailuista" olen tehnyt sen huomion että, kyllä vanhankin puvun nahka ja vetoketjut kestää
asfaltilla pyörimistä. Ompelulangat vain menettävät käyttövuosien myötä vähitellen lujuutensa.
Hiekkapöly kuluttaa lankoja ja sitten asfaltilla liukuessa puku repeää saumoista.
Ehjiksi jääneitä saumoja tarkastellessa näkyi monessa kohtaa ompelulanka ohentuneen ratkaisevasti.
Siinäkin on yksi syy tarkkailla ja vaihtaa vielä ehjän näköistäkin pukua uuteen.
Pekka
-
Ei sen puvun homma toki ole repeytyä ja tuhoutua kaatuessa. Kun näin käy, voi puku tarttua johonkin ja aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jos puvusta ekan osuman jälkeen puuttuu palasia, saa seuraavassa pompussa jo kipeää. Tuollaiset tuulipukumaiset tix tex puvut ovat vastenmielisiä kahisijoita. Suoja monista löytyy, mutta eivät ne voi hoitaa hommaansa, jos polvisuoja huitelee perseen puolella. Itse olen nähnyt niitä tapauksia, kun löysät puvut ovat pyörineet ympärillä ja asfaltti-ihottumaa ja ruhjeita on ympäri kroppaa. Seuraavat puvut eivät ole olleet letkeät ja löysät tekstiilit. Niitäkin löytyy hyvin istuvia.
Löysä texmexpuku on varmaan mukava päällä tauolla, ajaessa en mitenkään usko. Mukavat ne on verkkaritkin, mutten niitäkään käytä ajaessa.
Täytyy varmaan ottaa kuva omista kilometrejä nähneistä ajokengistä, niin pysytään aiheessa. ;D
-
Täytyypä todeta, että edellä mainitsemassani peurakolarissa ei kymmenen metrin ilmalennon ja sen jälkeisen asfaltilla pyörimisen jälkeen Louisin Cycle Spirit halpisasu mitenkään hajonnut eikä levitellyt toppauksia tai muutakaan. Käsivarren luukin napsahti poikki juuri siitä kohtaa, missä olkasuoja päättyi (kun laskeutuminen tapahtui sen olkapään varaan).
Frank Thomasin ajosaapaasta hajosi kärki, mutta sisällä oleva suoja piti varpaat ehjinä.
Nevada meni lunastukseen.
-
1000 euron ajoasu tai
2700 eur kahdelle ajoasulle. = Onko liikaa rahaa tai muutenkin aivan hulluja motoristeja ? Vi , voi... :(
Käytän ite vanhat MP-Asut, Rukka vanhakin ja suht uusi Swift nahkapuku ja vanhat nahkarotsitkin + n-housut. (Ja vanhat housut vuodesta 1972 sopii 97 %sesti nytkin.-vaikka harvoin käytän.)
Uuudet saappaat TCX tai mitä oli - ja saan vaihtaa jos vettä tulee läpi.
Hanskat 5-6 paria - huonompia ja parempia käytössä.
Ja uusikin Arai - kypärä ostin samanaikaisesti kun saappaat syyskuussa.
Olen valmis huhtikuu-ajoille.
l
-
Hmm..
Snip>>Ei sen puvun homma toki ole repeytyä ja tuhoutua kaatuessa. Kun näin käy, voi puku tarttua johonkin ja aiheuttaa ongelmia.<<Snip
Onhan se mukavampi ja halvempi jos kuskin lisäksi pukukin jää ehjäksi. Kuitenin kun heittäytyminen tapahtuu isommasta vauhdista
on todennäköistä että, ajokamppeisiin tulee senverran käytön jälkiä, ja uusiksi menee kumminkin.
Mielestäni se mihin kuntoon ne ajovarusteet tuossa tilanteessa menee on toissijainen juttu. Ajovarusteiden tarkoitus on kuitenkin
suojata kuljettajaa ajon aikaisilta ympäristön vaikutuksilta sekä pelastaa mahdollisimman paljon onnettomuuden sattuessa.
Ja olla vielä mukavia käyttää. Joidenkin mielestä pitäisi vielä näyttää hyvältäkin ;D.
Ainakin itse joudun tekemään rankkoja kompromisseja, missä lompsa tulee yleensä ensin.
Pekka
-
Hmm..
Snip>>Ei sen puvun homma toki ole repeytyä ja tuhoutua kaatuessa. Kun näin käy, voi puku tarttua johonkin ja aiheuttaa ongelmia.<<Snip
Onhan se mukavampi ja halvempi jos kuskin lisäksi pukukin jää ehjäksi. Kuitenin kun heittäytyminen tapahtuu isommasta vauhdista
on todennäköistä että, ajokamppeisiin tulee senverran käytön jälkiä, ja uusiksi menee kumminkin.
Mielestäni se mihin kuntoon ne ajovarusteet tuossa tilanteessa menee on toissijainen juttu. Ajovarusteiden tarkoitus on kuitenkin
suojata kuljettajaa ajon aikaisilta ympäristön vaikutuksilta sekä pelastaa mahdollisimman paljon onnettomuuden sattuessa.
Ja olla vielä mukavia käyttää. Joidenkin mielestä pitäisi vielä näyttää hyvältäkin ;D.
Ainakin itse joudun tekemään rankkoja kompromisseja, missä lompsa tulee yleensä ensin.
Pekka
Niin tarkoitin että voi tarttua johonkin siinä asfalttia maistellessa. Tai repeytyneessä puvussa saada vammoja, kun puvun suojaavuus on menetetty puvun jo repeydyttyä.