Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Syyskuu 21, 2009, 10:31:24 ap
-
Tutkailin Wilbersin shopista Norgen iskaria ja hinta tulisi hydralisella jousensäädöllä ja pituudensäädöllä 750€. Perusiskari on 450, jousensäätö 200 ja pituussäätö 100€. Onko kukaan kysynyt muualta ja onko muita vaihtoehtoja tiedossa? TLM:llä on tarjolla tanakampi jousi alkuperäisen iskariin noin 100e.
-
Havaitsin Brevan takaiskarin jousen löysähköksi jo alkuunsa. Kiristys tapissa ajeltiin pari kesää. 120 kg + noin 100 kg elävää kuormaa ja matkavarusteet ja -tavarat kyydissä niin jousi toisinaan pyrki pohjailemaan ja kulki syvällä. Tilasin Moto-Italiasta jämäkämmän jousen josta varoittelivat sen olevan liiankin jämäkän. Siitä huolimatta sorvasin vielä 10 mm holkin esijännityksen säädön päälle "jatkoksi" Säätönuppi on tämän johdosta väljemmin akkutelineen alla ja miellyttävämpi säätää. Nyt on hyvä ja kallistusvarat riittää vaikkakin ykspäällä ilman sivulaukkuja vähän on tuhdin tuntuista. Ajettavuus parani kuitenkin merkittävästi. Kustannuksia noin 100e ja vähän näpertelyä myös.
mm
-
Tilasin Piikkiöstä tänään jousen. Tiesivät "motomatin" asentaneen samanlaisen mutta nyt eivät osanneet sanoa jäykkyydestä. Millainen oli iskarin purkaminen. Kuinka se purkautuu?
-
Pyörä laitetaan keskituelle ja takapyörän alle jämpti korokepala. Progressiomekanismista avataan, muistaakseni, takimmainen pultti niin iskunvaimentajan alapään pultti saadaan näkyviin ja irti. Yläpään pultti on hieman syvällä mutta hylsyllä ja jatkovarrella se sieltä irtoaa. Koko iskaripaketti pujotetaan alakautta pois. Muovinen säätönupikka voi olla tarpeen poistaa.
Kun iskari on työpöydällä siihen kiinnitetään jousipuristin ja alapään lukituslevy poistetaan jolloin jousi irtoaa. Uusi jousi paikoilleen. Puristus kasaan ja lukituslevy paikoilleen. Sitten asennus ja siinä se.
Jäykkyydestä sen verran että pyysin jäykintä mahdollista mallia. Merivuoren Heippa epäili sen olevan liiankin jäykkä. Silti lisäsin siihen vielä lisäholkin. Olen tyytyväinen. Löysä asento on nyt suunnilleen yhtä jäykkä kuin kirein uutena ja rungon asento parempi ja ohjattavuus parani myös. Tosin matkakunnossa pyörän suurin sallittu massa ylittyy reilusti mutta eihän kerrota sitä kenellekään.
mm
-
Elikä ei siis tavan iskaria kummempi. Pitänee vertailla vanhaa ja uutta jousta ennen asennusta eli laskea ainakin kierroksia ja mitata paksuutta ettei tulisi tehtyä mitään turhaa työtä.
-
Ulkoisia eroja en oikein löytänyt jousista. Piti olla tarkkana ettei vahingossa laita vanhaa takaisin...
Jousilangan vahvuusero, maalin päältä mitattuna, 0,2mm. Epäilen että ero on materiaalissa/karkaisussa.
Jos jousi on sama kuin minulla, varmistelin lauantaina asiaa Heipalta, ei tule tehdyksi turhaa työtä jos itse vaimennin on ehyt. Mulla on merkiltään Sachs. Vaimennus asennossa 3 riittää kaksi päällä. Vielä on siis yksi asento paluuvaimennusta varaa tiukentaa.
mm
-
Tänään kävin postista hakemassa ja lähetyslistan mukaan on malli KOVA. Suunta näyttäisi olevan oikea. Kevväämmällä eli ensi viikolla sitten Guzzin kimppuun mutta huomenna suunta Talviralliin.
-
Nyt se jousi on vaihdettu. Vaihdatin lähipajalla kun omat puristimet olivat liian karkeaa tekoa. Asentajan mukaan uusi oli selvästi tanakampi. Helppo homma tuo iskarin irroitus kunhan vaan otti ensin säätöruuvista irtoavat osat pois ja ruuvasi jousen jäykimmilleen, että säätöruuvi olisi mahdollisimman sisässä jottei haitannut pois ja paikalleen pujottamista. Koeajo kertoo sitten käytännön.
-
No, miltä tuntuu?
mm
-
Ei ole vielä tuntunut miltään kun ensi kuun puolella otan vasta liikenteeseen. Kelien koleus ei ole pannut kiirehtimään ja kun on tuo Cagivakin tuossa ollut ajossa niin ei hoppua. Mutta ensi viikolla ollaan viisaampia.
-
Nyt on kokeiltu. Ensin kevyellä kuormalla jousi löysimmillään ja paluuvaimennus samoin. Pienen maaantieajelun jälkeen lisäsin hieman jousen tiukkuutta ja vieman enemmän vaimennusta ja toimii ok. Kantavuus paljon parempi kuin alkuperäinen, jota sai jo yksinajossa ruuvata melkoisesti.