Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Syyskuu 15, 2009, 19:04:16 ip
-
hei
Jollain on varmaan ainakin kokemuksia SP1000 mallista.... " tunturin tuulisuojalla". Saako osia...pleksiä etc. huolto-osien lisäksi??
Onko tyyppivikoja tai ominaisuuksia ( jossain huhuja "välivapaista" vaihteissa ?? )
MARKKU ::)
-
Moi
Mulla on -82 mallinen G5. Ei niissä mitään isoja vikoja ole. Jos kone käy ja kolisee niin antaa mennä vaan.
-
Itsellä SP III, -89. Parempaa matkapyörää tuskin on. (Vertailun vuoksi puimuri myös tallissa) Pitää vaan aina muistaa, että Guzzi on Guzzi. Välivapaita löytyy, niiden kanssa oppii elämään, ronskimmat otteet auttaa. Mitä pitemmälle ajat, sen paremmin kulkee.
Osia löytyy aina, vanhaa ja luotettavaa tekniikkaa. Yksinkertaista korjata ja huoltaa itse. Kolinoita ei pidä säikkyä, niin kauan kun kolisee on kaikki ok. :)
Guzzi ei ole mikään tykki, mutta jos 120-130 riittää matkavauhdiksi on asia kohdallaan. Itse omistanut Guzzeja vuodesta -86 ja en pois vaihtais. Niihin kasvaa kiinni. :)
Osia voit kurkistella Stein-Dinseltä saksasta, mutta maahantuoja suomessa on euroopan parhaita, jos ei paras. Sieltä löytyy apua aina.
-
Sattui myyntiin SP1000 III - 93..täytyy käydä ajamassa... ei hassumman näköinenkään. Onkohan mallia paljon Suomessa ??
MR
-
Sattui myyntiin SP1000 III - 93..täytyy käydä ajamassa... ei hassumman näköinenkään. Onkohan mallia paljon Suomessa ??
MR
Missä se on myynnissä....? ;)
-
SP kolmosista ei tietoa kuinka monta suomessa. Täällä swedulassa 7 liikenteessä. Ja eihän noita kovin montaa valmistettukaan, joten harvinaisenahan tuota voi pitää. 790 kpl noita valmistettiin välillä -88 ja -94. Tosin ranskanmaalla myytiin ylivuotisia vielä -96. Katselet alustanumerosta, kuinka mones pyöräsi oli VN 11146 on oma, joten aika alkupään tuotantoa itselläni, siis 46:s. Oli aikoinaan Guzzin kallein malli täyskatetun Californian jälkeen. Monien artikkeleiden ja testien mukaan viimeinkin se malli jota voi sanoa kaikinpuolin täydelliseksi isoksi matkapyöräksi Guzzilta aikoinaan. Ainoa mitä moittivat oli että sivulaukut eivät oikein esteettistä silmää miellyttäneet. Hällä väliä, tavaraa ainakin mahtuu mukaan tuohon omaan kuin pieneen autoon,(kolme laukkua ja tankkilaukku) ja kaksi päällä lomareissua heittäessä jaksaa vallan mainiosti. Renkaat kannattaa valita sellaiset että kantavuutta riittää, on aika painava enkä oikein usko että tuo 229 kiloa pitää paikkansa. Todellisuus lähempänä 270.
Harvinainen mallina, mutta periaatteessa sama kuin California III.
-
JESSS
OLI muuten Pekka P:llä myynnissä..... ja nyt minulla. TODELLA mielyttävä yllätys... tosin rek. 1992 , penkki madallettu ja sopii hyvin lyhyenlännälle ukkelille. Helppo hallita ja tosi mukava ajaa. Paljon helpompi kuin minun California..
Pekka nosti kyytiin..Kun toi akilles ei oikein vielä pelitä. Pakarit on kyllä avarammat ja ääni aika jytinää !!! Kaasua kun kiertää , niin aina kottikärryllinen lehtiä tippuu.....
Mittarissa 67 tkm ja siisti kuin sika pienenä.... tosin KIERROSLUKUMITTARI näyttää ainakin TUPLAN.
ONKO jollain ollut vastaavia vikoja... ???????
JA kuva... otin epäselvän.... heh..heh ;D
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Onnea! Mainio valinta, värikin sama kuin omassa, valkoisenakin aikoinaan löytyi. Kierroslukumittari on omassa (vieläkin) kytkemättä, asennettu Lucas Rita sytytysyksikkö, ja tarvisi kuulemma jonkun vastuksen johonkin väliin jotta toimisi oikein. Kurkistapa istuuko omassasi sama sytytysboksi? Löytyy vasemman sivukopan alta, jos on Lucas Rita, niin pelkkää suurta plussaa. Originaaleja on mulla kaksi komeron hyllyllä. :o/
Lafranconin vaimentimet on itsellä myös, joten semmoista matalaa kuminaa tuo pitää.
Jos ei ole mennyt matkamittari sulla ympäri vielä, niin eihän se ole edes sisäänajettu. :o) Oma kulkenut nyt 108 000 km, ei kuluta tai vuoda öljyä, kolisee ja kilkattaa terveesti. Vaihdelaatikon remppasin viime talvena, pari laakeria täysin loppu, mutta ei näköjään pienistä valittanut, itseäni ihmetyttää vieläkin, että ylipäätään toimi.
http://www.bikepics.com/members/teijo/891000sp/
Tuolta löytyy nuo omat mopot.
-
Vaikea uskoa että Guzzi on tehnyt noin mukavan matkapyörän jo 90-luvulla. Oiken syyhyttää ajella pitkästä aikaa.
Täytyy putsata ja puunata talvella. Kyselen sitten lisää jos tulee osien / tekniikan osalta etc. tarvetta...
Pyörä tosin kiiltää ettei hyvää saa ja linssit huurtuu.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
OLI muuten Pekka P:llä myynnissä..... ja nyt minulla.
Olisitpa kertonu ennemmin että pekalla niin olis sielä joku muukin saattanu olla apajilla ;) No, eipä mitään, uudet suunnitelmat lauantaille mielessä..... ;D
Onnea uudelle SP:lle! Hieno pyörä.
-
Heh..Heh... minä vähän aattelin , että olisin saattanyt olla kiinnostunut ;D
Mutta Kokkolassa olisi yksityisellä vielä hieno SP1000 II vm. -86 kts. Nettimoto... ja yksi kehä 3 sisällä vm. -84
MR
-
Soon vaan jotta jos on 16 tuumasella etupyörällä, niin saattaa olla opettelukysymys ennenkuin pääsee sinuiksi moisen kanssa. Siitä tuli aikoinaan risuja Guzzille, ja vaihtoivat takaisin 18:sta. Meinaan noita SP kakkosia. Hyvä niin, ei ole niin h*****in hermostunut ajossa. :)
http://www.blocket.se/halland/Moto_Guzzi_SP3_23680602.htm?ca=11&w=3
Tuossa yksi mikä on näköjään ilmaantunut täällä myyntiin. :)
-
On Ruotsissa halpaa.... paljoko tohon tulisi veroa ??
Suuntaappa Ikkala Ruottiin kaupoille ;D
-
On Ruotsissa halpaa.... paljoko tohon tulisi veroa ??
Suuntaappa Ikkala Ruottiin kaupoille ;D
Pitäis tuo pemari saaha hävitettyä ensin...
-
Soon vaan jotta jos on 16 tuumasella etupyörällä, niin saattaa olla opettelukysymys ennenkuin pääsee sinuiksi moisen kanssa. Siitä tuli aikoinaan risuja Guzzille, ja vaihtoivat takaisin 18:sta. Meinaan noita SP kakkosia. Hyvä niin, ei ole niin h*****in hermostunut ajossa. :)
http://www.blocket.se/halland/Moto_Guzzi_SP3_23680602.htm?ca=11&w=3
Tuossa yksi mikä on näköjään ilmaantunut täällä myyntiin. :)
Se 16 tuuman etupyörä on tuossa pyörässä "hermostunut" vain siksi, että nuo kaikki matkapyörät on niin hel***in takapainoisia, varsinkin lastattuina. Se että siihen asennetaan 18" etunen ei paranna sairautta, vaan peittää oireet. Takapainoiset pyörät eivät kuulu meikäläisen harrastukseen.
-
Soon vaan jotta jos on 16 tuumasella etupyörällä, niin saattaa olla opettelukysymys ennenkuin pääsee sinuiksi moisen kanssa. Siitä tuli aikoinaan risuja Guzzille, ja vaihtoivat takaisin 18:sta. Meinaan noita SP kakkosia. Hyvä niin, ei ole niin h*****in hermostunut ajossa. :)
http://www.blocket.se/halland/Moto_Guzzi_SP3_23680602.htm?ca=11&w=3
Tuossa yksi mikä on näköjään ilmaantunut täällä myyntiin. :)
Se 16 tuuman etupyörä on tuossa pyörässä "hermostunut" vain siksi, että nuo kaikki matkapyörät on niin hel***in takapainoisia, varsinkin lastattuina. Se että siihen asennetaan 18" etunen ei paranna sairautta, vaan peittää oireet. Takapainoiset pyörät eivät kuulu meikäläisen harrastukseen.
No pääasia että ainakin jotain tekee moiselle ongelmalle. Vaikka sitten "peittää" sen taka-alalle, ettei tunnu ajossa. Ja toisaalta hyvä, että tajusivat tuon jo tehtaalla aikoinaan. Mitä taas tulee noiden takapainoisuuteen, niin kyllä se taitaa olla se paino noissa iso-lohkoissa enemmin kuitenkin sen etupyörän päällä. Tai mä mistään mitään tiä, jotenkin vaan tullu vuosien saatossa siihen tulokseen. ;) Pikkulohkoista ei jääny kokemusta kuin vuosi Larion puikoissa, ja kiva nurkkapyörä olikin, mutta noilla "takapainosilla" siitä huolimatta jaksaa ajella piiikkasen pitemmälle. Alkaa kotinurkat olemaan tähän ikään jo niin tuttuja että kiskan kiertäminen ei jaksa enää kiinnostaa. Pitemmälle on päästävä. (Vaikka sitten sairaana, kunhan oireet pysyvät poissa). ;)
-
Niin, se takapainoisuus tarkoittaa siis sitä, että matkapyörät ovat painopisteeltään lähempänä takarieskaa, kuin etusta. Suuremmissa vauhdeissa tunne korostuu, kun takana ja korkealla sijaitsevat pakaasit veivaavat omaan tahtiin.
Oma pikkulohkoni, joka myös painaa n.80-90 kiloa vähemmän kuin pakattu SP, ei ole juuri missään tilanteessa epävarma 16 tuuman etupyörästään. Sitten vasta, kun siirrytään nopeuksiin ja mutkahurvitteluihin, joihin SP:llä ei ole edes asiaa, saattaa huomata pienehköä kevytkenkäisyyttä. Olenpa piessyt pyörääni radallakin reilun kasan kilometrejä ja ränkännyt lujaa pitkin hiekkateitä ilman suurempia vaikeuksia. Olisin toki mielenkiinnosta valmis kokeilemaan isompaa etuvannetta..
-
Luullakseni tässä keskustelussa kyse olikin juuri SP-mallista? ??? Ja mitä tulee tuohon etupyörän kokoon, asiahan on juuri kuten kirjoitin, 16 tuumanen ei ollut onnistunut. Joten takaisin normaaliin kokoon paluu aika pian. Ja mitä tulee radalla piiskaamiseen, kuka sinne ylipäätään lähtee matkapyörällä leikkimään? Ei oikein ittellä pokka kestäis. Ja kuka lähtee työntämään täyteen pakatulla Spadalla, tai millään muullakaan isolla touringilla moottoritiellä huippunopeuksia, akka kiljuen selän takana? Ei riittäis pokkaa siihenkään. Sen enempää kuin alkaa ottaa kisaa jonkun piikin kanssa mutkapätkällä telttapaketti takalaukun päällä hyppien ja kalsarit sivulaukkujen saumoista liehuen. Menköön jos on mennäkseen. Mutta, toiset viihtyvät radalla, sinne nopea ohjaus paremmin kuuluukin, ja siksi ns. puhtaasti urheilupyörissä aikoinaan käytössä usein olikin juuri tuo pieni etupyörä. Pitkää matkaa ajava, (minäkin) arvostaa, että pyörä kulkee kuin kiskoilla, ei venkoile tuulenpuuskissa, tai ajo-urissa ja tuntuu leppoisalle ajaa. Ja sitä tuo SP III.nen juuri on. Lastin kanssa tai ilman. :) Ja sekoitetaan nyt vielä tuo K100rs tähän, ajoasento hyvin lähellä Lariota, nyrkit yhdessä ajetaan molempia, reiluissa moottoritie nopeuksissa kiitän luojaa, että Lario ei yltänyt samoihin huippunopeuksiin kuin puimuri, rehellisyyden nimissä sanon, että kyllä se epävakaa oli. Sanottakoon pikkuvanteen puolustukseksi mitä hyvänsä.
-
Niin, kun et kerran lukenut mitä kirjoitin, niin referoin oman tekstini helpommaksi luettavaksi; Pelkkä vanteen koko 16" ei tee ajosta huonoa, sen tekee paino, painopiste ja lastaus. En ymmärrä miksi joku ylipäänsä haluaa luopua edes kohtuullisista ajo-ominaisuuksista, siksi että saa viikon matkatavarat ja eväät yhdellä kertaa mukaan.
Vertaus omaan pyörääni oli mukana siitä syystä, että edelleenkään pelkkä vannekoko ei tee autuaaksi. Omassa "Lariossani" on sattumusten summana crossitanko ja kokeilun vuoksi ohjausiskari. Ehkä nämä auttavat ajo-omituisuuksia puolelleni, vaikkakin ohjausiskari onkin arkiajossa liki nollilla.
Tottakai kahta tuumaa isompi etupyörä omaa pyöriessään suuremmat hyrrävoimat ja siten vakauttaa menoa. Tällöin myös ajotuntuma ja ohjaus jäykistyy. Omasta mielestäni heikkenee, tämä siis HUOM! oma mielipiteeni.
Itse haluaisinkin rakentaa joskus isolohkosta erittäin kykenevän ja ajettavan myös mutkapätkille. Suoraa tietä osaa ajaa kuka tahansa, millä tahansa. Resepti on yksin kertainen; esim joku Kalifornia tai SP, josta riisutaan kaikki turha ja painava pois. Alusta kuntoon, ohjaustanko järkeväksi, istuin ja jalkatapit tukevaksi ja sitten moottori näitä vastaavaksi. Jokainen pyörä, mitä on vastaan tullut on ollut aihio, yhtään valmista pyörää en ole nähnyt.
Kannattaisi varmaan äkkiä jonkun soittaa MotoGP-ympyöihin, sillä he ovat tekemässä suurinta virhettään; ajavat 16 tuuman pyörillä!! Jo useampaa kautta muuten.
Ei hampaita.
Aiheeseen palatakseni; SP on perushyvä pyörä, ei varmaan ole hukka ostos.
-
No, 36 vuotta pyörien kanssa touhunneena, antaa asian olla. :D
-
Luullakseni tässä keskustelussa kyse olikin juuri SP-mallista? ??? Ja mitä tulee tuohon etupyörän kokoon, asiahan on juuri kuten kirjoitin, 16 tuumanen ei ollut onnistunut. Joten takaisin normaaliin kokoon paluu aika pian. Ja mitä tulee radalla piiskaamiseen, kuka sinne ylipäätään lähtee matkapyörällä leikkimään? Ei oikein ittellä pokka kestäis. Ja kuka lähtee työntämään täyteen pakatulla Spadalla, tai millään muullakaan isolla touringilla moottoritiellä huippunopeuksia, akka kiljuen selän takana? Ei riittäis pokkaa siihenkään. Sen enempää kuin alkaa ottaa kisaa jonkun piikin kanssa mutkapätkällä telttapaketti takalaukun päällä hyppien ja kalsarit sivulaukkujen saumoista liehuen. Menköön jos on mennäkseen. Mutta, toiset viihtyvät radalla, sinne nopea ohjaus paremmin kuuluukin, ja siksi ns. puhtaasti urheilupyörissä aikoinaan käytössä usein olikin juuri tuo pieni etupyörä. Pitkää matkaa ajava, (minäkin) arvostaa, että pyörä kulkee kuin kiskoilla, ei venkoile tuulenpuuskissa, tai ajo-urissa ja tuntuu leppoisalle ajaa. Ja sitä tuo SP III.nen juuri on. Lastin kanssa tai ilman. :) Ja sekoitetaan nyt vielä tuo K100rs tähän, ajoasento hyvin lähellä Lariota, nyrkit yhdessä ajetaan molempia, reiluissa moottoritie nopeuksissa kiitän luojaa, että Lario ei yltänyt samoihin huippunopeuksiin kuin puimuri, rehellisyyden nimissä sanon, että kyllä se epävakaa oli. Sanottakoon pikkuvanteen puolustukseksi mitä hyvänsä.
Kyllä ainakin vanhemmalla sp:llä ole harrastanut noita kaikkia ja ihan kohtuullisella menestyksellä.
Sp:n ohjaus muuten muuttuu aika nopeaksi, kun ottaa sen yläkatteen irti. Se on sen leveän ohjaustangon kanssa kevyempi heitellä mutkiin kuin vaikkapa Lemans-kolmonen vakiokuosissa. Maavara toki loppuu kesken melko nopeasti.
Moottoritiellä ainakin oma SP tuntuu olevan parhaimmillaan siinä 150 mittarinopeudessa eli 130-135 todellista nopeutta. Kone käy isoimmalla vaihteella sopivilla kierroksilla ja tärinät on minimissään.
Huippunopeutta voisi muutoin pitää matkavauhtina oiken hyvin, mutta nuo "Tunturi TT:n" huomiot takapainoisuudesta varmaan pitävät osittain paikkansa.
Silloin kun kyydissä on kolmen laukun satsi ja niissä painoa paljon, muuttuu eturenkaan ote tiehen melko kevyeksi. Pyörä huojuu kevyesti ja rekkoja ohittaessa saa olla tarkkana. Täytyy palata aiheeseen sitten joskus myöhemmin, kun saan jostain hankittua 1100-kaasari Sportin osien luovuttajaksi, niin sitten kokeillaan, minkälaisen parannetun version Sp:stä saa kovempiin matkavauhteihin.
Minulla oli 2 kesää myös K100rs-Bemari. Ei se nyt ihan junamaisesti mennyt sekään ja tärinät oli minusta paljon häiritsevämmät kuin Guzzissa. Jousitus olisi kaivannut ehdottomasti päivittämistä johonkin tukevampaan ja voimaahan siinä ei oikein ollut riittävästi.
En ole perus-Lariolla ajanut, mutta kyllä se "Tunturi tt:n" "evo"-varsiokin tuntui minun mielestäni kelulapäästään hermostuneelta. Uskoisin, että sillä saa kyllä järjestettyä itsensä vaikeuksiin siinä vaiheessa, kun alkaa mutkatietä vetämään oikein tosissaan ja tienpinnassa on joku patti keskellä ajolinjaa. Uskoisin kyllä, että ne siinä tällä hetkellä alla olevat tosi pehmoiset ja pitävät renkaat pelastavat pahemmista vaaratilanteista.
-
Lariolle
Alkupään viestiin....
Valmistenumero VN 11853 ja varsemma takakopan alta löytyi lähinnä likaa ( jess ) ja Tekniikkapalstan palikka.. tunnistatko ?
Ja kuva mukaan
[ylläpito on poistanut liitteen]