Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: FOT - Syyskuu 12, 2009, 11:48:44 ap
-
http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/moottoripyorien-vuosikatsastusta-ei-tule
T,
Jukka
-
Koko katsastusasia on sillä tavalla mielenkiintoinen, että maataloustraktoreista ei puhuta mitään. Nythän on niin, että maatalousajossa saa maatiellä olla ihan minkälaisella vekottimella tahansa ja vetää perässään ihan mitä tahansa. Ei ehkä laillisesti, mutta valvonnan puuttumisen takia käytännössä kyllä.
Ja - vaikka ei politiikka tänne kuulukaan - on kepulainen ministeri tästä asiasta tietoinen. Monikohan piikkilangankiristäjä tai pieni punainen Fergu joutuu hylätyksi liiterin taaksen jos...
Ja monikohan joutuu korjaamaan ajovalot ja muut valot asetusten mukaisesti. Menneenä vkl oli taas paljon teillä noita kummallisia traktorikapistuksia mitä merkillisimmillä kuormilla ja kärryillä menossa. Puintiaika sekä heinäpaalien kuljetus...
-
Koko katsastusasia on sillä tavalla mielenkiintoinen, että maataloustraktoreista ei puhuta mitään. Nythän on niin, että maatalousajossa saa maatiellä olla ihan minkälaisella vekottimella tahansa ja vetää perässään ihan mitä tahansa. Ei ehkä laillisesti, mutta valvonnan puuttumisen takia käytännössä kyllä.
Ja - vaikka ei politiikka tänne kuulukaan - on kepulainen ministeri tästä asiasta tietoinen. Monikohan piikkilangankiristäjä tai pieni punainen Fergu joutuu hylätyksi liiterin taaksen jos...
Ja monikohan joutuu korjaamaan ajovalot ja muut valot asetusten mukaisesti. Menneenä vkl oli taas paljon teillä noita kummallisia traktorikapistuksia mitä merkillisimmillä kuormilla ja kärryillä menossa. Puintiaika sekä heinäpaalien kuljetus...
Hassu juttu, mutta kiinnitin muuten huomiota samaan asiaan palatessani tuossa viikolla Botniaringiltä.
Iltapimeällä siinä Multian ja Uuraisten välillä kohtasin 2 traktoria noin 5 kilometrin välein kärryt perässä. Toisessa kärryssä paloi yksi tuikku ja toisessa ei yhtään...
-
Heh!
Jos Ake on touhunnut katsastusta moottoripyörille niin turhaa työtä ovat tehneet, kuten ministerikin lausuntoa asiasta antaessaan. Katsastuedirektiivi ei edes kuulu kansallisen päätöksenteon piiriin. Ainoastaan myöhemmin tulevan direktiivin soveltaminen on suomalaisten virkamiesten kapoisilla harteilla.
Ilmeiseti pesevät kasvojaan tässä jollain lailla ja luulevat ettei tyhmä kansa tajua missä mennään!
Sikäli direktiivin laadinta on kivasti vaiheessa että siellä on motoristiedustus vahvasti mukana sitä laadittaessa. Toisaalta moottoripyörävalmistajat tekevät samalla hallaa itsellensä vaatimalla mallisuojan tapaisia asioita katsastusdirektiiviin. Homma taitaa kestää vielä jonkin aikaa...
mm
-
Aiheesta lisää: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=5pb2moa6k2l9hs25unvi3apo12&topic=1067.0
Sikäli tähänkin on pitänyt voimavaroja thlata kun virkamiehet tekevät turhaa työtä niin turhan työn mahdollisten turhien tulosten torjuntaan on käytetty työtä joka jatkossa ilmenee myös turhaksi työksi. Viittaan valmistelun alla olevaan EU:n katsastudirektiiviin.
Mutta ihan kiva että motoristijärjestöt saavat asiassa näkyvyyttä.
Lisää edunvalvontajuttuja: www.mmaf.fi ja www.smoto.fi
-
Pääsikö käymään niin, että virkamiesten turha työ meni ihan hukkaan?
-
Ettei peräti ketuille.
mm
-
Niin paljon on juristeja valtionhallinnossa, että jos ne laitettaisiin kilometrin välein päiväntasaajalle - niin se olisi hyvä. ;D
-
Pääsikö käymään niin, että virkamiesten turha työ meni ihan hukkaan?
En tiedä oletko valtion tai kuntasektorin leivissä, mutta sitä joskus sivusta seuranneena voisi todeta, että tuo oli kyllä vuoden vähättely.
Aika vähän siellä tunnutaan tekevän muuta kuin hukkatyötä, mutta hämmästyttävän isoja rahamääriä se silti nielee. Joskus miljoona poikineenkin tuottaa lopulta vain n. puoli metriä mapitettua paperia jonnekin sinne valtion- tai kuntahallinnon hyllyköihin. Saati että jotain konkreettisen järkevää olisi saatu aikaan.
Olishan se ihan kiva, jos byrokraateista ja turhista poliitikoista huolimatta sitä katsastushärdelliä saataisiin siirrettyä jonnekin 15+ vuoden päähän, tai vaikka kokonaan kumottua. Taitaa vaan olla vähän turhan ilmiselvä ja helppo nakki direktiivien tehtailijoille, jos siellä kerran on joskus vakavissaan ehditty pohtia jotain kurkkudirektiivejäkin.
-
Tota noi mitä sillä jarrudymometrillä mitattaisiin ? Eihän autostakaan mitata etu ja takapään väliä kun ei niillä sedillä ole kengässä poljinvoimamittaria ?
-
Ison kiitoksen paikka: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_20_2009_p.shtml
T,
Jukka
-
Joo.
Ja EUn komissio on muuttanut esitystään, koska "eräät jäsenmaat" ovat asettaneet komission toimivallan kyseenalaiseksi, niin että ei sieltä niitä direktiivejä ihan liukuhihnalta tule.
Katsastusten laajentamista uusiin ajoneuvoluokkiin ei esitetä - ennen kuin seuraavan kerran. ;D
-
Myös toisaalla mainitun lehden (Motorrad Nr. 21) sivun 6 tekstiä ”Äänekäs tulee kalliiksi”:
”Liikenneministeri Tiefensee: Meluaville pakokaasujärjestelmille tulee korkeat sakot. Sekä kuljettaja että haltija joutuvat kaivamaan kuvettaan.”
- - Ennen kaikkea ministeriö edellyttää, että luvattomat muutokset melutasossa, pakokaasukäyttäytymisessä ja tehossa johtavat käyttöluvan menettämiseen. - - Moottoripyörien valmistajien teollisuusliiton (IVM) Christoph Gatzweilerin mukaan sakkojen korotus ei tule ennen 2010 puoliväliä voimaan. Ei ainoastaan Saksassa, vaan Euroopanlaajuisesti ovat poliitkot aloittaneet taistelun äänekkäitä moottoripyöriä vastaan. Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomissio Genf:issä työstää tällä hetkellä uutta mittausmenetelmää, jonka tehtävänä on dokumentoida moottoripyörien ajomelua jatkuvassa liikennevirrassa kohdentaen ja tarkasti. Tähän asti menetelmä oli erittäin työläs ja ainoastaan tarkasti määriteltyjen ehtojen puitteissa mahdollista. Seuraavien vuosien kuluessa tällä suljetaan liian äänekkäiden pakokaasujärjestelmien viimeiset juridiset porsaanreiät. Myös jälkiasennettujen pakoputkien testausmenetelmät tulevat pian työläämmiksi ja pakoputket näin pakosti kalliimmiksi.
että sellaisia suunnitelmia...
-
::)on se hienoa kun EU:ssa on resursseja kehittää menetelmiä miten moottoripyörien pörinä erottuu liikenteessä :D
Onneksi talouskriisi ei ole sumentanut päättäjien mieltä vaan yhä pystyvät keskittymään tärkeisiinkin ja pikaista ratkaisua vaativiin ongelmiin talousalueellamme...
-
Myös toisaalla mainitun lehden (Motorrad Nr. 21) sivun 6 tekstiä ”Äänekäs tulee kalliiksi”:
”Liikenneministeri Tiefensee: Meluaville pakokaasujärjestelmille tulee korkeat sakot. Sekä kuljettaja että haltija joutuvat kaivamaan kuvettaan.”
<snip>
Seuraavien vuosien kuluessa tällä suljetaan liian äänekkäiden pakokaasujärjestelmien viimeiset juridiset porsaanreiät. Myös jälkiasennettujen pakoputkien testausmenetelmät tulevat pian työläämmiksi ja pakoputket näin pakosti kalliimmiksi.
että sellaisia suunnitelmia...
No, jos muutama Harrikka-kuski saa sakot, sitä ei voi pitää pelkästään huonona asiana.
Kun siitä melusta päästään eroon, yleinen mielipide muuttuu moottoripyörille suosiollisemmaksi. ;D
-
Minkä tahansa teknisen laitteen tyyppihyväksynnässä testataan tarvittavat asiat ylikansallisen testausmenettelyn mukaisesti. Menettelyssä säädetään sekä testaus( mittaus )menetelmät, että testauslaitteet. Esim. sähkötekniikassa on ns. sormi, jolla testataan vieraan esineen tunkeutuminen laitteen sisään. Sormi on mitoiltaan ja niveliltään tarkasti määritetty ja sovittu.
Jospa vaikka testataan mp:n pakoäänen tasoa, niin siinähän on huomattavana seikkana testauspaikan heijastus-, absorbtio- ja kaikuolosuhteet. Jos katsastuksessa - tai tien päällä - mitataan ääntä, on tuloksen oltava vertailukelpoinen tyypihyväksynnässä saatuu tulokseen. Muutenhan ei voida esim. antaa sakkoa tai korjausmääräystä. Eihän rattijuoppoakaan tuomita sen perusteella, että henki haisee...
Ymmärtääkseni Suomessa ei ( vielä ? ) ole tällaista äänenmittauspaikkaa. Jotenka tien varrella mittauksesta saatua tulosta ei tarvitse pitää virallisena. Vaan mitenkäs viranomaiset tämän ratkaisevat? Pahoin pelkään, että tulee määräys, jossa vaaditaan määräaikana esittämään ao. virallinen todistus mittauksesta. Tällaisen todistuksen tietenkin saa Saksan TUV´iltä. Koko proceduuri maksanee luokkaa > 5000 euroa.
Sama juttu vaikkapa jarrujen kanssa. Ne on testattava kalibroidussa dynamometrissa, jotta taas saadaan hyväksyttävä tulos. Odotan erittäin mielenkiinnolla tätä asiaa! Väitän, että suomalaisessa päätöksenteossa ( Eduskunta ) ei ole riittävää tietoa siitä, minkälaisia jarruja pyörissä on. Erilaiset integraalijutut ja jarrukombinaatiot aiheuttavat vielä harmaita hiuksia. Ei tosin minulle...
Ja kun vielä on niitä kuormituksen mukaisesti etu/takapainetta jakavia juttuja...
Pahin skenaarion on se, että asiasta säädetään yksioikoinen laki tai asetus, josta paljastuu sekä kohtuuttomuuksia, että porsaanreikiä. Tämä on todennäköistä kylläkin... Huoh!
-
Terve,
Ehdottaisinkin tähän ratkaisuksi ohiajomelumittaustolppia teidemme varsille ;D
Eli sangen kätevästi, jo meidän kaikkien entuudestaan tuntemiin kameratolppiin, voitaisiin lisätä mittavälineet ohiajomelun mittaamiseen. Suurin sallittu melutaso voisi olla määritetty erikseen eri ajonopeuksille ja kun tolppa jo valmiiksi mittaa ajoneuvon nopeuden, niin siitäpä näppärästi ko. ajoneuvon ohittaessa tolpan voitaisiin riittävän suuntaavalla mikrofonilla saada ääninäyte samaisesta ajoneuvosta tuolla nopeudella. Ja jos asteikot ylittyy, niin ripi rapi kutsu konttorille tarkistusmittaukseen.
dB-rajojen kanssa ei tarvitsisi olla niin kovin nuuka, vaan laitetaan aparaatti poimimaan tieltä vain ne yksilöt joissa melua on selkeästi liikaa. Pienellä spektrianalyysillä olisi helppo löytää sellaiset taajuudet, joita tuossa kannattaa kyylätä. Laittamalla tolppa ylämäkeen, pienennetään mahdollisuutta että porukka kruisailee kaasu kiinni tolpan ohitse.
Älkää nyt masentuko, kyllä näitä keinoja voidaan keksiä kun vaan vähän yritetään :P Tämähän on yleisön palvelua parhaimmillaan : Tarkistamme ajoneuvosi ohiajon aikana, Teidän ei tarvitse vaivautua konttorille !
Terv. Nimimerkki "Auta virkamiestä ahdingossa"
- JuhaV
-
>> dB-rajojen kanssa ei tarvitsisi olla niin kovin nuuka, <<
Niin...dB -asteikkohan ei ole lineaarinen, kuten tiedät. Siis metelin kasvu vaikkapa 80 dB => 83 dB tarkoittaa metelin kaksinkertaistamista. Joten nuukuus tässä on merkityksellinen.
Lisäksi ihmiskorviin tarkoitettua ääntä mitätessa käytetään painottavaa A-suodinta.
Sikälikin tuo katsastusasia on kummallinen, että auton katsastuksessa kukaan ei ole kiinnostunut paljonko olen vaihtanut osia. Tarkistetaan renkaat, alusta, päästöt, valot ja jarrut + jotain pientä.
Tosin, pakometeli on ollut ihan normaalia...
Eikä ketään tunnu kiinnostavan maatalousajossa käytettävästä kalustosta. Traktorin perään saa ripustaa ihan mitä vaan kenenkään valvomatta...
-
Juu, kyllä tuo dB-asteikko ja käytännön mittaaminenkin on ihan tuttua koska minulla on peräti oma dB-mittari sen varmistamiseksi että Suomen niille moottoriradoille, joissa on melumittaus käytössä, pääsee käytännössä myös ajelemaan.
Tarkoitin tuossa asteikon "nuukuudella" sitä, että jos rajaksi asetetaan vaikka 90 dB ohiajomelussa, niin poimitaan liikenteestä pois ne joille meteliä on vaikka > 96 dB. Eli pieni mittausvirhe ei koidu "asiakkaan" ongelmaksi vaan tuolloin meteliä on varmasti liikaa, vaikkapa peräti 4 x sallittu.
Nuo erilaiset asteikot, A- ja C-asteikot, jotka painottavat eri taajuualueita eri tavoin ovat mielenkiintoisia. Eli kun noise killereitä kokeili ja testaili niin nopeasti kävi ilmi että meteli joka omaan korvaan kuulosti pahemmalta saattoikin mittarin mukaan olla desibeleissä pari dB:tä pienempi kuin toisella killerillä, jolla ääni kuulosti miellyttävämmältä mutta josta mittari ei tykännyt ollenkaan. Tuossa tulee mukaan se henkilöstä riippuva efekti että mikä kenestäkin kuulostaa ärsyttävämmältä.
Tässäkin porukassa melkein veikkaan että 95 dB:tä isosta twinistä kuulostaa kaikista paremmalta kuin sama dB-määrä 2-tahti satapiikistä.
Kauempaa tehty ohiajomelumittaus on periaatteessa paljon parempi tapa mitata sitä todellista meluhaittaa kun 50 cm päähän pakoputkesta työnnetty dB-mittari jolla melua mitataan pyörää paikallaan kaasutellen.
- JuhaV
-
Näistä melumittausasioista voi olla vielä paljon vääntöä. Tuo A-asteikkokokin (dBA) on jo valmiiksi painotettu ihmisen kuuloalueelle. Jokin toinen eläin saattaa kuulla ihan eri tavalla. Koskakohan tämän hoksaavat ja alkavat säätää melurajoja vaikka tienvarren pupujussikoiden kuulon mukaan...
Ainakin minua ärsyttää huomatavasti enemmän, kuin pärinä, epäkuntoisista tai vanhoista ajoneuvoista syntyvä sähkömagneettinen säteily. Useimmiten tähän ovat syynä mopopojat jolla on vääränohmiset tulpanhatut kulkineissaan mutta myös tuning-autojen EMC-taso ylittää usein määräykset. Samoin vanhojen amerikanrautojen teknologia tuo oman harminsa. Myös veteraanipyörät ja bomber-vehkeet ovat häiriöpesiä.
EMC- mittaus tulee yhtenä osana katsastusvaatimuksiin. Sitten aikanaan. Omavalmisteilta ja muutetuilta moottoripyöriltä tätä vaaditaan jo tällä hetkellä katsastuksessa. Katsastuskonttorit eivät sitä tee vaan asiakkaan pitää asia todistaa. Useinkaan tarvikesytytyslaitteissa tällaista todistusta ei mukana ole. Kuten tiedätte että jos nykypyörään laittaa Power Commanderin tai digitaalisen tarvikesytkän olisi lain mukaan katsastus edessä. Näin toimii kuitenkin hyvin harva. Asiaahan ei toistaiseksi valvota kunnolla ja sitten kun katsastus joskus tulee niin tulee myös näytön paikka.
Tästä EMC:stä sen verran että kyseessä on hallitsematon sähkömagneettinen säteily. Sille on asetettu rajat ja niiden ylittyessä ilmenee lähinnä ongelmia sähköisessä tiedonvälityksessä. Puhelut katkeilevat selittämättömästi, digipoksi pätkii tai kuva pikselöityy, radio rätisee ja langattomat internetyhteydet häiriytyvät tai katkeilevat. Sairaalalaitteet ovat myös hyvin herkkiä tälle.
Että näitä vahdittavia asioita yhteiskunnalla on varsin runsaasti.
mm