Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Elokuu 16, 2009, 09:04:34 ap

Otsikko: Perän välykset?
Kirjoitti: lemppari - Elokuu 16, 2009, 09:04:34 ap
Kuinka suuret välykset saa perässä olla?
Otsikko: Vs: Perän välykset?
Kirjoitti: Calimero - Elokuu 16, 2009, 10:45:57 ap
No sehän riippuu tietenkin akselin pituudesta ja halkaisijasta...  :P
Otsikko: Vs: Perän välykset?
Kirjoitti: millegt - Elokuu 16, 2009, 19:45:54 ip
Jos pyörittelet renkaasta niin voi siinä olla useampi sentti, mutta tuskin ne välykset perässä on.

Otappa takanakki pois ja perä samantien niin sieltä paljastuu kardaani ja muhvi joka kytkee kardaanin ja perän pikkupyörän akselin, noissa on helposti kulumaa joka tekee välystä. Kardaanin ja muhvin vaihtamalla välys vähenee, perän akseli on sama osaa pikkupyörän kanssa että sille ei voi mitään. Muhvi ja kardaani kannattaisi rasvata aina kun on takapyörä poissa kulumisen minimoimiseksi. Millessä ko osat oli vaihtokunnossa jotain 80 tkm kohilla.
Otsikko: Vs: Perän välykset?
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 16, 2009, 22:12:28 ip
Kysymys on hieman ylimalkainen jotta siitä voi päätellä että tarkoittaako kysyjä sitä tyhjää liikettä, johon onkin jo kantaa otettu, vai niitä välyksiä joita perän sisäisessä rakenteessa ilmenee. 
Edellä mainittu takapyörän kiertovälys on erilainen eri vaihteilla ja ilmenee koko voimansiirtojärjestelmän yhteisenä välyksenä. Oikeastaan ainoa välys jonka tällä menetelmällä voi tarkistaa on isolohkoisen viisivaihteisen vaihdelaatikon sysäyksenvaimentimen jousen kunto. Jos välys alkaa olla neljänneskierroksen luokkaa on jousi poikki.

Itse perän sisäiset välykset ovat kriittisimmät poikkeamille. Pienen vetopyörän sijainti pituussunnassa lautaspyörään nähden on oltava kohdallaan. Lisäksi pienen vetopyörän ja lautaspyörän välinen kiertovälys on tärkeä olla ohjeistuksen mukainen. Molempiin edeltämainittuihin välyksiin vaikuttaa pienen vetopyörän sijainnin shimmisäätö. Shimmit löytyvät pienemmän vetopyörän taemman kartiolaakerin ja vetopyörän välistä.  Sen lisäksi pienen vetopyörän laakeroinnin välys on erittäin tärkeä vetopyörän ja lautaspyörän keskinäisen asennon suhteen; liian iso välys kartiolaakereiden välillä aiheuttaa virheellisen hammaskosketuksen ja helposti tuhoaa vetopyöräparin nopeasti. Tämä laakerivälys säädetään kartiolaakereiden välissä sijatisevilla shimmeillä. Lautaspyörän säätö vetopyörän suhteen vaikuttaa vain niiden keskinäiseen kiertovälykseen. Tämä välys säädetään shimmeillä ja paperitiivisteillä peräkotelon ja sen kannen väliin.

Koko lystin suorittaminen, mikäli mitään osia ei vaihdeta, vaatii vain vähän työkaluja mutta niitä säätöshimmejä ja tiivisteitä pitäisi olla käytössä kahta eri tyyppiä sekä väripastaa, aikaa ja pitkämielinen luonne. (Perävaihteita on neljää päätyyppiä ja osa niiden osista poikkeaa toisistaan, myös tiivisteet ja shimmit)

Kiertovälyksen ja kosketuspinnan oikean sijainnin ja muodon tarkastaminen vetopyörinen välillä vaatii perän purkamisen ja pesun sekä kokoonpanon uudelleen.

Mikäli laakereita tai huulitiivisteitä vaihdetaan tarvitaankin jo erikoistyökaluja että lautaspyörän akselin neulalaakerin ulkokehän saa irti. Useimmat osat ovat lämpösovitteisia eivätkä välttämättä mene paikoilleen tai irtoa ilman asianmukaista lämpötilaa.

Perävaihteen huulitiivisteistä voidaan pääsääntöisesti vaihtaa perää purkamatta vain lautaspyörän akselin takanavan puoleinen tiiviste. Sopivalla koukulla se irtoaa. Valitettavasti ko. tiivisteen vuoto johtuu usein siitä että korroosio on iskenyt ruskeat kyntensä akseliin juuri tiivistyskohtaan jolloin hionta tulisi pelastuksena kyseeseen. Ja se taas ei onnistu ilman purkamista. Myös vetopyörän akseliin huulitiiviste on vaihdettavissa ulkokautta niissä malleissa joissa sellainen on.

Nämä ylimalkaiset ohjeet koskevat sekä iso- että pikkulohkoisen perän rakennetta 60-luvulta tähän päivään paitsi CARC-voimansiirron omaavissa on omat ohjeet. Kunkin pyörämallin korjaamokäsikirjasta löytyy malliin sopivat välystiedot ja toleranssit. Korjaamokäsikirjoja kaikkiin malleihin löytyy Gruppon nettisivujen linkkiosiosta sähköisessä muodossa.

Lisävinkkinä sanottakoon että perävaihteessa on jotain vialla jos reippaan ajon jälkeen ei pysty pitämään kättä perävaihteen kotelon pinnalla. Tai jos vesi siinä kiehuu on toimenpiteisiin ryhtymisellä kiire.

mm