Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Elokuu 10, 2009, 11:11:07 ap
-
Sunnuntaina Oripään tankkauksessa kertoi yksi joutuneensa saman bensaletkujutun kohtaamaan kuin minäkin, ja matkan päällä. Ymmärtääkseni näitä on tullut eteen nyt jo useampi.
Onko kaikilla ollut sama tilanne: Bensapumpun lähdössä olevan klemmari on liian vähän kiristetty? Jos se klemmari on ihan pohjaan asti kiristetty, niin se ei mitenkään pääse putken olakkeen yli. Tehdas ilmoittaa, että mistään muualta kuin Suomesta ei näitä ole ilmoitettu. Epäilevät johtuvan suomalaisesta bensasta. On muuten erikoista bensaa, kun löystyttää rosteriklemmarin...
Ovatkos kaikki ilmoittaneet asiasta Piikkiöön? Tämä asiahan ei muuten parane, kuin riittävä määrä reklamaatioita / ilmoituksia menee eteenpäin. Minä sain luvan itse korjata tuon takuuaikana...Itse korjaushan oli Kalervon pala ( Peace of Gace ).
Muutenhan Guzzi käy kulkee ja kukkuu!
-
Pemareissakin viime aikoina ollut samansuuntaisia vikoja; wanhemmissa K-malleissa ja tuoreemmissa R-malleissa kun on "guzzimaisittain" pumppu ja filsu bensatankin sisällä, niin letkurikkoja ja kaikennäköisen tavaran irtoamista (tankin suoja-aineista letkujen hapertumiseen) tankin sisältä raportoitu. Alkaa jäljet ilmeisesti johtamaan sylttytehtaalle eli nykybensa tosiaankin lienee myrkympää, kuin vanha.
Pitää tästä eteenpäin keväthuoltona uusata aina tankin sisällä lilluvat letkut ja filsu rutiininomaisesti. Mukavampi kuitenkin tallissa / parkkiruudussa noitua, kuin tien päällä.
Ressu-meetingissä tapasin erään Guzzikuskin, jolla ralliintulo oli muutamalla tunnilla viivästynyt, kun matkalla oli tankinsisäletku irronnut. Eli taitaa jo kohta olla ominaisuus, eikä mikään vika... :P
-
Selasin noita menneitä juttuja;
Näyttää siltä, että tuo bensaletkuongelma on vaivannut jo vuosia ( tai ainakin vm. 2004 alk. ). Kuten totesin, niin ongelma on liian vähän kiristetty klemmari. Oletan, että MG tehdas hankkii tämän kapineen pakettina toimittajalta ( Sama kuin BMW:llä ? ), jolla tarkastus / laatu on vähän jäljessä muita.
Sikäli tuo juttu on äärimmäisen potuttava, kun siinä matka katkeaa. Ja jos ei pysty tien varrella korjaamaan, niin hinurilla sitten johonkin. Kuten minä tein...
Talvella, kun on aikaa, taitaa olla paras irroittaa koko tsydeemi ja vaihtaa molemmat letkut & klemmarit ja pa.filtteri. Ei tarvitse ainakaan miettiä Pihtiputaan ja Porvoon välillä, jotta ei kai...
-
Ettei vain olisi kyseessä Mauri Pekkarisen ajaman biopolttoainepakon sivutuote. >:(
Bensiiniin on lisätty parina viime vuonna epämääräinen suhde etanolia. Voi olla että letkut eivät tuota pehmenemättä kestä.
Olen kyllä sitä mieltä että bensa bensana ja viina erikseen.
-
Bensahan se klemmareita irroittelee...
Parasta siirtyä vaan dieselillä ajelemaan. ;D
-
Multa tai siis vm-04 Stonesta irtosi letku ensimmäisen kerran siten, että en sitä talliin päästyäni edes heti huomannut. Ilmeisesti letku oli irronnut aivan ajon lopulla ja pääsin talliin höyryillä. Letkun irtoaminen selvisi vasta, kun yritin seuraavan kerran lähteä ajoon. No, vaihdoin uuden klemmarin ja eikun taipaleelle, joka tosin tarkoitti vain muutaman sadan kilometrin matkaa ja tällä kertaa jäätiin tien päälle. Onneksi olen AL:n turvajäsen ja sain hinauksen "ilmaiseksi" huoltoon. Huollossa vaihdettiin pikaisesti uusi letku ja nyt sitten pienellä jännityksellä odotan, hoituuko loppukauden ajot ko. tempulla. Syksymmällä sitten kyllä uusitaan kaikki tarpeellinen tankin sisältä. Ja lieneeköhän jatkossa tarpeen uusia letkut etc. aina isomassa huollossa ???
-
Onkohan -03 Cali tarpeeksi vanha jotta ei ole tuota huolta? ???
-
Taitaa olla juuri tuo 2003 se ensimmäinen vuosimalli, jolloin jo ruiskun ilmansuodatinkotelon myötä pienentynyttä tankkitilavuutta (25 litrasta 19 litraan) pienennettiin edelleen tunkemalla pumppu tankin sisälle. Omassa 2002 EV:ssä pumppu ja bensansuodatin ovat vielä tankin ulkopuolella, melko ahtaasti runkoputkien syleilyssä tosin nekin, mutta kuivalla puolella kuitenkin. Katsopa tuota keskustelua: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1851.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1851.0)
-
Onkohan -03 Cali tarpeeksi vanha jotta ei ole tuota huolta? ???
Mulla tuo huoli vaivasi koko viime kesän >:( Nimittäin 58 t mittarissa ) Nyt sitten ajattelin kun aikaa on kurkistaa tankin sisälle miten ne letkut,suodatin ja pumppu siellä jaksava,tulisi tuo bensasuodatin samalla vaihdetuksi. Mutta törmäsin heti ongelmaan : Miten saada pumpulta lähtevän letkun liitin (kuvassa) auki ??? Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten se oikein aukeaa kun oikein kovakouraisesti viitsi käsitellä ettei vaan mene rikki .
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Onkohan sama liitin kuin 750 Brevassa?
http://motoguzzimaintenance.wetpaint.com/page/Moto+Guzzi+Breva+750+Air+Filter+Replacement (http://motoguzzimaintenance.wetpaint.com/page/Moto+Guzzi+Breva+750+Air+Filter+Replacement)
T,
Jukka
-
Minä kyllästyin vatvomaan tuon "pikaliittimen" kanssa, kun se ei kyllä sitä "pikaa" ole nähnytkään. Korvasin tuossa kuvassasi näkyvän bensaletkun puristusliittimen kiristettävällä klemmarilla. Muoviliitin jäi siis paikoilleen, mikä on taas harmi sinänsä. Mikäli olisin jotenkin asiallisesti saanut korvattua koko liitossysteemin, olisi minulla nyt käsissäni kertakaikkisen loistava apuväline hermojen hallinnan harjoitteluun...
Jouko
-
Kyllä nyt näyttää siltä että tuo ns. "pikaliitin" on ihan perheestä ja täytyy turvautua Jouko S:n metodeihin >:(
-
Tuo liitinkö ei toimi samantapaisesti, kuin paineilmapikaliitin? Näyttää kovin saman tyyliseltä.
-
Kyllä nyt näyttää siltä että tuo ns. "pikaliitin" on ihan perheestä ja täytyy turvautua Jouko S:n metodeihin >:(
ns. asiantuntijana sanon että kyllä se liitin lähtee helposti irti. Harmaata rengasta puristetaan ja vedetään samalla alaspäin letkun suuntaan.
-
Ei se kyllä vaan tunnu liikkuvan eteen eikä taakse vaikka kuinka puristelee ja kääntelee ja vääntelee ja WD-40 : llä on myös liotettu.
-
Ei se kyllä vaan tunnu liikkuvan eteen eikä taakse vaikka kuinka puristelee ja kääntelee ja vääntelee ja WD-40 : llä on myös liotettu.
"Kyllä irtoo, eka kerta on aina vaikein" :)
Lievää suurempaa vcäkivaltaa ja uskoa asian oikeellisuuteen.
Varokaa kuitenkin bensan valumista liittimestä, sille ei ole mitään pidäkettä!
T. Kimmo
-
Läks ku lämpes,kuuluu vanha sanonta mutta puoli väkisin, lieneekö enää tiiviskään tämän runtelun jälkeen ???
-
Lienee minunkin syytä laittaa aiheesta kokemuksia. Nimittäin elokuussa 2009 starttasimme Californian kohti amerikan mannerta. Lentomme lähti Frankfurtista, josta siis pyörä lennätettiin Torontoon Canadaan. Frankfurtiin ei ihan päästy, sillä noin 30 km ennen määränpäätä Cali hyytyi autobahnille. Soitto Moto Italiaan ja ongelmaksi ilmentyi juuri tämä letkun irtoaminen bensapumpusta. Erinnäisten vaiheiden jälkeen saatiin pyörä Harrikkahuoltoon, jossa korjasivat tilanteen. Mutta eivät perhana korjanneet kunnolla! Olivat liittäneet vaan uudestaan saman letkun ja olivat kyllä kiristäneet klemmarin kunnolla. No, päästiin Frankfurtiin ja ameriikan puolelle. Toisen kerran Cali hyytyi Usa:ssa Missourissa juuri lähdettyämme Route66 pitkin legendaarisesta Munger Moss Motellista. Taas samat oireet ja tiesin heti, että bensaletkuhan se taas on irti. Pyörä hyytiyi onneksi rampille, jonka alapäässä oli bensa-asema. Tällä kertaa emme käyttäneet hinauspalvelua vaan soitto Wikströmille, jonka ohjeilla liitimme letkun itse uudestaan ja taas moottori hyrskäs. Päätimme kuitenkin ajaa lähimpään Guzzihuoltoon, joka oli Tulsassa Oklahomassa. Tulsassa mekaanikko kertoi, että muoviletkunpätkä mikä bensapumpussa on, ei ole alunalkaenkaan bensanjohdatukseen tarkoitettua letkua. Vaihtoivat tilalle kunnon kumiletkun. Loppumatkan Califronia pelasi moitteettomasti vaikka ajettiin Nevadan ja Death Valleynkin kuumudessa, jossa celciuksia 42 varjossa.
johtopäätös: en siis jaksa uskoa, että vika olisi missään huonossa klemmarin kiinnityksessä vaan pikemminkin letkun materiaalissa, joka siis ainakin mulla oli muovia. Varsinkin kuumemmissa olosuhteissa letku voi tulla liukkaaksi jolloin irtoaa bensapumpusta. Ihmettelen kovasti, miksi tehtaalla on alunalkaen laitettu muoviletku kun pitäisi ehdottomasti olla kumia, mikäli Tulsan mekaanikkoa on uskomista! Selitykset suomalaisen bensan laadustakaan eivät oikein uppoa, kun letku pääs irtoamaan myös Yhdysvalloissa, onko sielläkin huonoa bensaa?? Mikäli nyt olisin Californiaa ostamassa ja asiasta tietäisin, vaihdatuttaisin letkun maahantuojalla oikeanlaiseen jo heti alkuvaiheessa.
-
joopa joo, kävin tänään Moto Italiasta ostamassa "oikeaa" letkua >:( mutta huh huh 14 cm:n pätkä 19 € , kohtuullisen kova metrihinta , ainakin hinta on oikea myyjän kannalta.
-
>> ...en siis jaksa uskoa, että vika olisi missään huonossa klemmarin kiinnityksessä vaan pikemminkin letkun materiaalissa, ... <<
Minulla oli klemmari huonosti kiristetty. Klemmari oli niin löysä, että se meni helposti pumpun tuloputken olakkeen yli takaisin paikalleen. Kun kiristin klemmarin pohjaan, se oli niin tiukka ( pieni ) ettei pystynyt enää tulemaan olakkeen yli. Enkä usko, että bensa löysyttää rosteriklemmarin... ;)
Kokonaan toinen juttu on se, että se muoviletku saattaa olla sopimatonta materiaalia, mutta sittenhän sen pitäisi haljeta / liueta / katketa eri kohdista, eikä aina irrota pumpusta. Vai onko jollain jäänyt pätkä letkua pumppuun tai ihan pelkkä klemmari? ???
Kummiletkua Etolasta saa muutamalla eurolla metrin...
Helsingin Pasila on ruåtsiksi Böle. Onkos Gumböle Kumi-Pasila ja Bemböle BMW-Pasila? ;D
-
"Kokonaan toinen juttu on se, että se muoviletku saattaa olla sopimatonta materiaalia, mutta sittenhän sen pitäisi haljeta / liueta / katketa eri kohdista, eikä aina irrota pumpusta. Vai onko jollain jäänyt pätkä letkua pumppuun tai ihan pelkkä klemmari?"
Niin, siis muoviletkun "vääränlaisuudella" tarkoitin lähinna sitä, että muovi materiaalina on liukkaampaa kuin kumi, jolloin se pääsee liukumaan irti ja erityisesti kuumissa olosuhteissa, kitkaa siis vähemmän. Minun tapauksessani olivat Harrikkahuollossa kyllä kiristäneet klemmarin niin tiukalle kuin suinkin, nimittäin sitä ei millään saanut työnnettyä ulokkeen yli paikalleen ja silti se oli irronnut. Letku sinänsä oli ehjä. Klemmaria piti löysyttää, jotta sai sen paikalleen ja hohtimilla kiristin sen sitten uudestaan. Onneksi kesti Tulsaan asti :)
tämä siis vaan arvailua, olipa vika missä hyvänsä, niin erittäin harmillinen se on. Vika ei sinänsä ole iso tai vakava mutta sattuessaan erittäin harmillinen. Ja niinhän sitä sanotaan, että ketju on yhtä luotettava kuin sen heikoin lenkki :) Kyllä tehtaan pitäisi tehdä joitain tuolle ongelmalle kun niin monella se on ilmennyt, kun kyse ei kuitenkaan ole sen kummemmasta asiasta kuin pätkä letkua.
-
Nyt purettuani tuon koko pumppu-suodatin systeemin totesin että uusi letkun pätkä (vanha muuten oli h*******ti kiinni) on täsmälleen samaa materiaalia kuin vanhakin on, mutta vaihdetaan kuitenkin ja tuleehan myös suodatin vaihdetuksi .
-
Enpä minä sitten taida ruveta ehjää korjaamaan, lauetkoon ensin jonnekin korpitaipaleelle lauantai-iltana.. :D
-
Tuossa tuo besapumppu,suodatin viritelmä uudelleen kasattuna mutta eipä mahtunutkaan tankkiin takaisin tuon koossa pitävän letkunkiristäjän "klunssin" takia. Onko kellään tietoa minkälainen nippuside tuolla bensan seassa kestää , kestääkö tavallinen sähkötöissä käytettävä nippuside ??
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kun jouduin kesällä tekemään Italiassa tien päällä tuon remontin, niin en meinannut saada millään pumppua ulos tankista. Syy: bensasuodatin oli irronnut tuosta nippusiteestä, ja retkotti siis kiinni pumpussa vain toisen letkun varassa. Kun sitten lopulta sain sen ulos, huomasin, että nippuside oli joko venynyt aivan löysälle,tai sitten sen kiristysmekanismi oli antanut periksi niin, että nippuside oli löystynyt. Kun sitten pääsin kotimaisemiin "väliaikaispatentin" avulla, tein korjauksen seuraavalla tavalla: vaihdoin tavan klemmarit kaikkien puristusliittimien tilalle ja ostin varaosaliikkeestä rst-nippusiteitä ja super-epoksiliimaa. Noita nippusiteitä käytetään kuulemma esim. auton vetonivelien suojakumien kiinnityksessä. Ne maksoivat muistaakseni 3e/kpl. Vedin suodattimen kiinni niin tiukasti, kuin sain siihen mustaan tukeen siis kahdella siteellä, koska yhdellä se pääsee "keinumaan" tärinässä. Ylimääräiset katkaisin peltisaksilla pois. Laitoin sitten epoksiliimatäpät suodattimeen nippusiteiden molemmin puolin ja päällekkin estämään niiden mahdollista liukumista tärinässä. Tuen puolelle laitoin korkeammat mällit liimaa samoin, mutta en nippusiteisiin, jotta seuraavassa suodattimen vaihdossa siteet irtoavat helposti. Liiman annoin kuivua pakkauksen ohjeen mukaan, ennen kuin asensin pumpun takaisin. Tämän liimahomman tein sen takia, että metalliset siteet varmasti laajenevat lämmetessään jonkin verran ja saattavat löystyä, mutta liima pitää ne paikoillaan. Tietysti puhdistin liimauskohdat huolella ennen siteiden asennusta. Tuo superepoxin käyttö bensan seassa perustuu pelkkään mainostekstiin. Siitä ei ole kokemusta, mutta jossain vaiheessa keväällä otan pumpun ulos, ja katselen mitä sille kuuluu. Parempaakaan patenttia en keksinyt, mutta ei se ainakaan huonompi alkuperäistä ole...
Jouko
-
Tervehdys Jouko S , löysin metalliset nippusiteet , jos nyt katsot tuota kuvaani niin kummalle puolelle laitoit kiristysmekanismin ? Niin ja sattuiko bensaletkuongelma tässä uudessa vintagessasi Morteronen matkalla ?
-
Terve vaan,
En kyllä millään varmaksi muista, kummalle puolelle ne lukot laitoin, mutta sen muistan, että asensin ne siihen suodattimen ja pumpun puoliväliin. Todennäköisesti juuri tuolle puolelle, missä tuo sinun kuvassa olevan klemmarin kiristysosa on, mutta "keskemmälle". Siteen lukkolaitehan on matala, mutta se saattaa silti ottaa hieman kiinni tankin luukun reunaan. "Auta" sitä hieman jollain työkalulla pujottaessasi pumppua, kyllä se menee sinne. Muista myös varoa niitä ohkasia pumpun piuhoja nippusiteitä asentaessasi ja pumppua takaisin laittaessasi.
Sielläpä siellä Morteronen reissulla se sattui. Moottori sammui autostradalla, mutta onneksi pääsin rullaamalla sivuliittymälle ja vielä siitä puutarhamyymälän palmujen alle suojaan auringolta. Ei tarvinnut työntää eikä hinata metriäkään. Mutta tuli siinä silti ensin tuskanhiki, ja sitten oikein hikinen iltapäivä, kun lämpöä oli yli +30.. "Onneksi" sama häikkä sattui kerran entisessä elämässä Stonelle(-03), joten tiesin tankkia kuuntelemalla heti, missä oli vika, ja muutenkin homma oli tutumpi. Siellä Morteronessa jututin porukkaa tästä ongelmasta, mutta uutena asiana ne käsittääkseni sitä pitivät. Tai sitten ne ikävät asiat unohtuivat kaikilta, kun siellä oli niin hauskaa..
Jouko
-
Hmmm... Kukahan Italian Insinööri on keksinyt että pumppu pitää olla säiliössä.... onneksi ainakin Calissa viime vuosituhannen ( 1996 ) malleissa on ulkona... ja epoksi voi olla " kithalla" kestävyydeltään. Muuten" Plastic Padding" kestää bensaa... on korjattu jopa tankkeja hyvällä menestyksellä. ps. Kaasuletkujen klemmarit voisi olla kans kova sana......
Ps.kyllä harmittaa ne Morteronet vieläkin.....ainut Suomalainen ja pokkaa vielä pitemmän ajonmatkan pokaalin... ei kai auta kun kietää Tornion kautta Kaspianmeren ympäri ensi vuonna.. heh. heh
-
Se pumppu on bensan seassa lähinnä äänie takia. Niin se on monissa autoissakin. Ulkopuolinen pumppu on äänekkäämpi. Lisäksi pumppu toimii viileämpänä, lisäten elinikää.
-
Bensapumpun äänen kyllä voi peittää suhteellisen helposti..esimerkiksi asentamalla Lafranconit..Markkukinhan on käsittääkseni ne tilannut juuri siksi. Se jäähdytyspuoli on taas vaikeampi hoitaa..Jospa uudet 2011-2012 Guzzit tulevat jo ulkopuolisilla bensapumpuilla, mitkä on varustettu paksuin äänieristyksin ja joiden jäähdytys on toteutettu hiilihappojääkonein.. Näin voi olla, koska Guzzien suunnittelupuolen työpaikat on siirretty Mandellosta niinsanotusti vähän terävämpiin piireihin..
Plastig Padding kestää myös ruohonleikkurin kampiakselin räjähdyksen aiheuttaman moottorilokin reiän paikkauksessa erinomaisesti.. yli kahdeksan vuotta ainakin.. mutta bensan kestävyydestä siinä pakkauksessa ei varsinaisesti puhuta mitään. Sen sijaan Super Epoxyn selosteessa mainitaan, että kestää bensaa. Mutta aika näyttää, sulaako epoksi, ja liimaako se kenties männät kiinni ikuisesti..Sitten ei kyllä pääse edes Tornioon asti ensi kesänä..
Jouko
-
Pumppu on tankissa kaiketi siksi, että sellainen konstruktio on kaikkein halvin sekä rakentaa, että asentaa.
Aikaisemmin oli erillinen paineregulaattori paluuletkussa, erilliset pumppu ja filtteri sekä pitkiä letkuvetoja yms. Kaikki piti erikseen asentaa ja kiinnittää = kallista.
Nyt on yksi selkeä komponentti - kootaan penkissä ja ilmeisesti menee "heittämällä" tankkiin asentajan kokemuksesta ja taidosta johtuen. Näin tankki on asennusvalmis kokonaisuus, joka linjalla menee niks-naks paikailleen.
Nuo kokemamme letkuongelmat ovat kuitenkin sitten ihan muuta. Käsittääkseni kyseessä on laatupoikkema sekä klemmarin puristamisessa, että letkun laadussa.
Kävin eilen tallilla istumassa...rintapielet märkinä kevättä odotellen....
-
Bensapumppu-suodatinpaketti jälleen tankissa mutta ei mennyt "heittämällä" . Kaikenkaikkiaan varsin v-mäinen homma , no mitäs menit syyhymättä saunaan kuuluu vanha sanonta. Koko proseduurin ainoa hyöty oli suodattimen vaihto , letkut olivat lujasti paikoillaan 8)