Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tommy - Heinäkuu 24, 2009, 16:37:23 ip

Otsikko: Kokemuksia Le Mans MkIII, putsarikotelo versus erilliset putsarit?
Kirjoitti: Tommy - Heinäkuu 24, 2009, 16:37:23 ip
Kysymys kuuluu: miksi minunkin Le Mansesta on heivattu alkuperäinen putsarikotelo pois ja laitettu tilalle pienet putsaritötteröt molempiin kaasareihin?
Alkuperäisen suodattimen vaihdon vaikeus?
Parempien imuäänien havittelu?
Joku muu syy?

Olisiko kellään jakaa tästä kokemusperäistä tietoa? Vaihdoitko itse kotelon pois ja jos vaihdoit niin miksi? Miten pyörä muuttui vai muuttuiko se mitenkään?

Perstuntumatieto kelpaa, myös perusteettomat fiiliksiin perustuvat mielipiteet ihan OK.

Tommy Wee
Otsikko: Vs: Kokemuksia Le Mans MkIII, putsarikotelo versus erilliset putsarit?
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 24, 2009, 17:59:21 ip
Kyseessä LM4 mutta samanlaiset varusteet siinäkin. Alkuperäinen paperisuodatin meni aina vesisateessa "tukkoon". Kuivuttuaan kyllä taas toimi. Onhan se aika työläs vaihtaakin. Ja muhkeammat imuäänet vaimentaa mukavasti moottorin kilinöitä ja kalinoita. On myös toive ja usko pienestä tehonlisäyksestä. Lisäksi alkuperäisen putsarikotelon paikalle sai huohotusöljynkeräysastian ja ylimääräisen moottorinkiinnikkeen rungon ja kytkinkopan välille.
Näiden öljyttävien suodattimien huoltaminen on aika siivotonta hommaa. Siinä syyllistyy ainakin jonkinlaiseen ympäristörikokseen, jos sen tekee keittiön tiskialtaassa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia Le Mans MkIII, putsarikotelo versus erilliset putsarit?
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 27, 2009, 10:43:54 ap
Myös LM IV. Kokeilin joskus myös kaikki mahdolliset vaihtoehdot Imupuolelle: irralliset suodattimet, avoimet imutorvet verkolla ja eri vaihtoehtoja vaiojärjestelmästä: snorkkeli pois, kotelon etuosa pois, koko kotelo pois, kumiset mutkapalat pois. Putsarina vakio, K&N tai kärpäsverkko. Hain aina kaasarin säädöt lambdalla paikalleen.
Lopputuloksena parhaat vaihtoehdot olivat joko täysin vakiojärjestelmä kärpäsverkolla tai K&N:llä. Tai parhaimpana pelkät imutorvet. Muilla vaihtoehdoilla kärsi aina jokin kierroslukualue, yleensä välillä 3-5 000rpm, irrallisilla suodattimilla koko alue. Nyt jo vuosia paikallaan pelkät imutorvet. Lempparillahan ajetaan pääasiassa asfaltilla, jolloin ilmanputsarin merkitys on lähes olematon.