Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Heinäkuu 13, 2009, 13:33:54 ip

Otsikko: Nykivä takajarru
Kirjoitti: Tuulenpoika - Heinäkuu 13, 2009, 13:33:54 ip
Kroatian reissulla alkoi calin ev vm.2000 takajarru oireileen. Täydessä lastissa ,2xaikusta ja laukut täynnä jarrut nykii kummasti.Varsinkin hiljaisessa vauhdissa pysähtyminen on nykivää.Missä vika ?
Otsikko: Vs: Nykivä takajarru
Kirjoitti: lemppari - Heinäkuu 13, 2009, 15:47:47 ip
Jarrulevy on tod.näk. kiero.
Otsikko: Vs: Nykivä takajarru
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2009, 16:13:50 ip
Muutama vika voi olla:
1) Levyn materiaalissa muutoksia. Johtuu esimerkiksi siitä kun tulikuuma levy saa vesiroiskeen. Tällöin levy menee vaihtoon.
2) Levy likaantunut osittain esim. rasvaan ja kitka muuttunut osalla kierrosta pienemmäksi. Levyn huolellinen puhdistus ja pinnan hionta voi auttaa. Jos ei auta levy vaihdettava koska materiaalissa on tapahtunut kitkaan vaikuttavia muutoksia pysyvästi.
3) Ulkopuolinen voima on vääntänyt levyn. Tyypillinen vika kun on ammattitaidoton tai huolimaton renkaanvaihtaja. Voi ilmetä hitaasti pahenevana.  Levyn oikaisuhionta voi auttaa.
4) Levyn kiinnitys löystynyt tai löystytetty jonkin remontin yhteydessä tai itsekseen.  Levyn kiristys suoritettu napaan epätasaisesti tai väliin on jäänyt törkyä tai hapettuminen (ruoste) on tehnyt tepposiaan levyn kiinnityskohdassa tai itse levyssä. (lienee levy ruostumatonta tässä pyörässä)
5) Levystä itsestään johtuva sisäisten jännitysten vapautuminen.

Noin muutoin voi kommentoida että levy itsessään voi olla kolmella tavalla pompottava: Kiero, siinä on paksuuseroja tai siinä on kitkamuutoksia.

Useimmiten jarrun vapinaa tai pompotusta aiheuttaa löystynyt pyörän laakerointi.

jarruastulan viat eivät yleensä aiheuta pompotusta mutta levyn kulumista kyllä.

Jarrusastulan kiinnitys voi myös löystyä ja aiheuttaa jarrun tehottomuutta jarrutuksen aikana.

Siinä tuli nyt aluksi muutama asia tarkasteltavaksi.  Vähän kysymyksen sivustakin. Lisäksi on paljon muita jarruhäiriöitä.

Aikanaan kerrottiin että Leningradin katukaivojen kannet ovat maailman parasta jarrulevymateriaalia. Siksi niitä oli siellä enää niin vähän.

mm