Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Janne - Heinäkuu 09, 2009, 14:50:25 ip

Otsikko: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Janne - Heinäkuu 09, 2009, 14:50:25 ip
Tiettäkös kukhan onko suomessa mitään yhteistoimintaa muumiokyykkyjen ja kafferaasereiden tiimoilta? Joka kylässä on se pakollinen MC kovajätkäharrikka ja pystyperäinen pommittajapoika, mutta yli-ikäisten wannabekilpureiden harrastajia ei näy juuri missään...

Pitääkö perustaa itte tuollainen yhdenmiehen kannatusyhdistys?
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Janne - Heinäkuu 10, 2009, 06:49:38 ap
 ::)

Itse itselleni vastaten: Taitaa olla niukalti tämänsorttista toimintaa missään.

Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: JuhaV - Heinäkuu 10, 2009, 08:29:38 ap
Janne,

No tuu mukaan vaan tänne v2Tre-porukkaan :) Eli Suurpirkanmaan löyhä V2 yhdistys.

Tosin meillä ei ole mitään järjestettyä toimintaa eikä sääntöjä ja tavataan silloin kun huvittaa mutta kaikenlaisia pyöriä rassataan.

Ekku on nyt meistä ainoa joka rassaa noita classic-tyyppisiä ratavehkeitä ja me muut ollaan vaan henkisesti mukana ja seisotaan kauempana ettei bensankäry mee silmiin.

Radoilla käydään silloin tällöin yhdessä kun osuu sopivia päiviä & kelejä.

Kaikilla meistä taitaa olla Guzzi-taustaa enempi tai vähempi mutta muutamat ovat jo siitä parantuneet. Osa on parantunut jo V2:stakin.

Terv. JuhaV

(vattulainen at pp piste nic piste fi)

Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Heinäkuu 10, 2009, 17:51:39 ip
Tiettäkös kukhan onko suomessa mitään yhteistoimintaa muumiokyykkyjen ja kafferaasereiden tiimoilta?


Tässä olisi tälläinen kerho tarjolla:
www.svkmk.com
Vastanneeko kysymääsi?
T: Kimmo
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 10, 2009, 21:25:10 ip
Modernimpaakin kalustoa on päässyt tuulettamaan radalla. Ainakin juhannuksen ajoleirillä 8)

Kyllähän sitä ajamaan pääsee, mutta jotenkin vaan tuntuu, että tuossa kerhossa kaikki uudemman lainen kalusto tai ajattelutapa on vähän pahasta... :)
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Janne - Heinäkuu 11, 2009, 11:36:31 ap
V2Dompereeseen llityn mielelläni jo pelkästään ideologian vuoksi, vaikka sylinteriluvussa olenkin kohtuullisen joustava (vaikkakin mieluusti alle 4 kpl mopoissa, jos ei sitä legendaarista kasia lasketa).

Ilmeisesti on niin, notta caff-racer tyyppisitä rakkineista tykkääville ei ole suuremmalti mithän yhteistä. Kilvanajopiirit lienevät hiukan toisentyyppistä meininkiä. Meikä kun ei uskaltaisi Ahveniston kaiteiden välissä naru kireellä mennä. Autollakin pelottaa.

Pitäisköhän miettiä perustavansa jotain...
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 13, 2009, 14:45:33 ip
Kyllä vielä aina yksi kuppikunta joukkoon mahtuu!
Kuten jo JuhaV ilmoitteli on täällä Pohjoismaiden suurimmaassa sisävesistösatamakaupungissa ja sen vesistöalueella sekä välillisessä läheisyydessä tämä V2-porukka luopioineen.

Nyt kun poikkeuksellisesti olen viettänyt kesälomaa paikkakunnalla ja katsellut pyöräkantaa on silmiini sattunut muutamaan kertaan mielenkiintoien näköisiä Guzzi-pohjaisia eläkeraasereita. Punainen ja hailakan sinivihreä ovat pyörineet kaupungilla mutta eivät ole pysähtyneet että kysyisi että onko paikkakuntalaisia ja ketä. Sitten on tietenkin Nummelan Jarkon punaisen ja alumiinin värinen LM1-replika Jonka valmistumiseen olen itsekin syyllistynyt. Siitä kuva tuolla Jäsenten pyörien osastolla. Tosin huono kuva. Mutta kehitystyökin on vielä vaiheessa.

Itselläni ei varsinaista retroraaseria ole ajossa kun tuo kompressori-Centaurokin on vielä liian vähävuotinen vanhaksi.
Tallin perällä tosin on yksi tehtaan valmistama kahvilakiihdytin Benelli Tornado 650 S2 vm -76 ja Dunstal-Benelli 750 Sei täyskatteilla, myös -76 Ja sitten se jo kymmeniä vuosia matkassa roikkunut vakiokuntoinen Benelli 750 Sei -78.

Vuosikymmenten aikana on sormien välitse virrannut enempikin rahaa poispäin ja niiden ohessa useita erilaisia kustomeita ja mutkanajopyöriä kuten myös metsässä rypömiseen tarkoitettuja. Nekin pääasiassa Guzzeja. Siinä muuten oppii kiertämään pehmeiköt matkan päästä kun alla on 270 kg painava enduro. Tosin on niitä ollut  sata kiloa kevyempiäkin.

Kuten varmaan lukeneemmat tietävät ei Yhtymän Miesten tallissa pelätä tarttua rälläkkään tai muuhun perustyövälineesen kun pyörästä pitää saada oman näköinen. Onhan siellä Y.M.:n tallin perällä muitakin italianlaitteita. Kunhan kerettäisiin saamaan niitä asfaltille. Työssäkäynti kun haittaa harrastustoimintaa.

Voin vakuuttaa että Y.M.:n tallilla saa aina ymmärtäväisen vastaanoton kaikenlaiset italianpyörien rassaajat.
Mottomme on: Vaikeudet on sitä varten että vi***taa.

mm


Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: capriccioso - Heinäkuu 14, 2009, 10:48:03 ap
Kyllä vielä aina yksi kuppikunta joukkoon mahtuu!
Joo, ja jos kyseessä olis tosiaan kaffe raaserit ja sensemmoiset, niin nimenhän varmaan pitäiskin olla nimenomaan kuppikunta.  ;D
Tosin en tuota otsikkoa heti oikein jummartanut, enkä sitä, minkälainen tarkalleen on muumiokyykky.

En kyllä yleensä juuri harrasta erinäisiin laumoihin rekisteröitymistä, mutta kyllähän tuollaiselle uudellekin voisi löytyä paikka auringossa. Olettaen että homma tosiaan tehtäisiin tarpeeksi suurpiirteisesti, eli genreen ja kuppikuntaan mahtuu sekä kuskit että ajokit vailla tiukkaa ikärajaa. TS. että 'kaffille' voi karauttaa yhtä hyvin -76 tai -06 naku-Tornadolla, -09 Thruxtonilla tai vaikka 8V Grisolla, ja vaikka kuski ei vielä olisikaan yli 50-v. :)
Ajokin sylinterimäärän toki voisi rajoittaa yhdestä kolmeen, ainoina poikkeuksina tietty Benelli Sei, Guzzi V8 sekä Laverda V6. Ehkä jopa MV Agusta Brutalekin, vaikka siinä tuo epäpyhä aasialaistyyppinen rivinelonen onkin. Toinen poikkeus voisiat olla nk. scramblerit.

Sillähän se alkaisi pikkuhiljaa elpymään tuo kafferaaserikulttuurikin, ainakin teoriassa, ja tietyn harrastajapiirin parissa. Itsekin saattaisin olla teoriassa kiinnostunut moisesta kuppikunnasta, vaikkei tuota varsinaista kaffilaraaseria nyt vielä olekaan. Tavoitteena on kyllä hommata jonkinlainen kaffellakäyntivärkki tyyliin Bonnie/Thrux, V10/V11 tahi 1200S/Jota. Tai sitten joku 80-luvun SP/Le Mans -projekti. Tai jos lottovoitto tulisi, niin vaikka ihka uusi ko. hommaa silmälläpitäen nimetty ja rakennettu malli Benelliltä. Minusta nuo kaikki mahtuisivat ainakin löyhästi em. genren sisään näin 2000-luvulla. Jos taas kuppikunta rajattaisiin noihin 'aitoihin' 60-80-luvun rakenneltuihin cafe racereihin, niin aika pienen (helposti sisäänpäinlämpiävän) kuppikunnan touhuksi sellainen jäisi, ja valmis veteraanipyöräkerhokin on, tai oikeastaan useampikin. Tuollainen löyhähkö kuppikunta sopisi kenties myös tuon muualla mainitun MMAF:n toiminnan ja ideologian piiriin. Tiedä sitten millainen visio ketjun aloittajalla kenties oli mielessään, mutta tässäpä siis oma kaksisenttiseni, näin toistaiseksi vielä wannabe- kafferaaserin omistajan ominaisuudessa.

BTW, kylläpä ne 2000-luvun pystypyrstö-bomberipojat tavallaan niitä 60- ja 70-luvun cafe racer -kuskeja vastaavat. Mitä nyt sekä kuskien että kaluston sukulpolvi on pykälää nuorempi, camohousut ovat korvanneet farkut, ja Battery -tölkki oikean kahvin. Lieköhän joku noista peräti entisten kaffilakilpurikuskien jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.  ;D  ;)
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Janne - Heinäkuu 15, 2009, 13:28:11 ip
Poikkesin eilen Piikkiössä tilailemassa avokypärää ja haalimassa osia kusteihin ja huomasin seinällä kuvan kilpuriksi rakennetusta Nuovo Falconesta. Olihan älyttömän hieno härveli! Omistajan nimi ei tosin tarttunut mieleen. Ilmeisesti noita NF kilpureita on kotomaassa useampikin.

Jos tuollaista löyhää kafferaaseri-yhtymää alkaisi hahmottamaan, niin ei sitä missään nimessä kannattaisi rajata sylinteriluku-, valmistusmaa- ja ikäpreferenssien perusteella. Nettiä kun selailee, niin maailma tuntuu olevan täynnään erilaisia hienoja cafe-racereita Benelleistä Yamahoihin, mutta Suomessa niitä näykyy kovin harvakseltaan, vaikka niitä tiettävästi on olemassa.

Ajatus lienee tärkeintä, eikä se, onko kysymys tehdaskahvista, käsinjauhetusta tai muusta pikkuseikasta. Omatkin ässäkustitkin ovat kutakuinkin vakioita, vaikka niillä Suurta Kahvilafiilistä tuntien kurvailenkin. Vaikka kyllä tuohon tonttuässään pinnavanteet ja remmiahdin ;D sopisivatkin kuin nenä päähän. Ehkä kuitenkin ekaksi askartelen sinkkusatulan...

Edit: Muumiokyykky on siis aikaisemmin määrittelemätön termi, joka voisi tarkoittaa esimerkiksi 70-lukuista tai sitä vanhempaa tehdasraaseria tai muuta vanhahkoa asenteellista pyörää, jossa on kyykyhkö ajoasento. Muumioitumisen ikärajanahan pidetään noin neljääkymmentä vuotta, ainakin kuskin osalta.
Otsikko: Vs: Tottuylös ja Kahvirotu
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 15, 2009, 17:03:48 ip

Edit: Muumiokyykky on siis aikaisemmin määrittelemätön termi, joka voisi tarkoittaa esimerkiksi 70-lukuista tai sitä vanhempaa tehdasraaseria tai muuta vanhahkoa asenteellista pyörää, jossa on kyykyhkö ajoasento. Muumioitumisen ikärajanahan pidetään noin neljääkymmentä vuotta, ainakin kuskin osalta.

Näin nuorena motoristina (32v) tuosta "Muumiokyykystä" tulee sanana mieleen jotkin 80-lukulaiset muoviin käärityt kyykkypyörät.

Sellaisille parikymppisille joku 10 vuotta vanhakin lienee jo museokamaa... :)