Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: heikkil - Heinäkuu 07, 2009, 08:41:28 ap
-
(http://www.stein-dinse.com/bilder/artikel/29103050-z.jpg)
Kili-Kalin ('92 Cali III) bensavalo palaa koko ajan, olipa tankki täynnä tai vähän vajaampana, vika lie siis anturissa. Minkähänmallinen systeemi tuo lienee eli onko korjattavissa / putsattavissa?
Laiskana Pötkylänätm ennakkoperehtyminen asiaan tärkeää, ennenkuin ruuvaa mötikkää irti tankin pohjasta, ettei vaan tarvitsisi tehdä turhaa työtä...
-
Eipä ole ennen tarvinnut bensa-anturia rassata eli siten ei rakenneratkaisu ole tullut mitenkään tutuksi. Siksi on kiinnostusta.
Liekö tuon anturin toiminta induktiivista vai onko musta pötkylä jonkinlainen koho varren päässä? Kuvasta ei varman päälle selviä. Jos on kyse perinteisestä kellukeanturista niin pötkylää liikuttelemalla pitäisi johdon päästä mittaamalla vastus muuttua jollain vaihteluvälillä.
Lieneekö jumiutunut tankin sisällä leijuvien roskien ansiosta vai onko kysessä sähköinen vika?
Kiinnitystavastaan päätellen lienee helppo irroittaa tarkempaa tutkimusta varten.
Tutkimustuloksia odotellessa...
mm
-
Ensin kannattaa kokeilla palaako valo anturinjohdon ollessa irti. Vika voi myös olla anturin johdossa, joka on jotenkin oikosulussa.
Calin sähkökaavio kertoo anturin olevan kytkin, joka antaa "runkoa" lampulle. Olen jo oppinut nuo italiaanojen dokumenttien paikkaansapitävyyden...
Kun tuo bensavalo ei ole ON-OFF vaan kirkastuu vähitellen. Eli - kuten MotoMatti kertoi - pitää anturin vastuksen muuttua kohoa liikuttamalla.
Siispä anturi irti ja tutkimaan. Huom! Varaa kierreteippiä ja uusi tiiviste...Tankin saa parhaiten tyhjäksi irroittamalla hanasta letku ja liittämällä uusi letku, jonka toinen pää kanisteriin. Ja sitten hana auki. Sähköhanassa virta päälle.
Tupakoida ei sitten kannata noiden bensa-asioiden kanssa puuhatessa...
Ja roiskunut bensa on hyvä tarvittaessa huuhdella pois kuumalla vedellä kastelukannusta. Olen tuonkin harjoitellut...
-
Niin ja järjestelmän volttimäärä vaikutaa koska sytyyy, sehän syttyy ensin tyhjäkäynnillä mutta sammuu sitten kun kierrokset ja jännite nousee, voisiko olla mahdollista että on raju ylijännite, säätäjä rikki tai akku moro ???
Akku uusi, eikä mitään ylilatauksen oireita (ja nyt koputetaan urakalla puuta...). Edellisomistajakin oli muistivihkoonsa jo lisännyt tuon bensavalon omituisuuden, joten ei mikään tuore vika siis.
Eihän tuo muuten haittaisi, mutta kun Calissa ei ole varatankkia ja olisi hyvä olla valo muistuttamassa, jotta "pentsiiniasemalle siitä hyväkäs!".
-
jeah sama juttu ei varatankkia, mulla on trippi käytössä siksi aina ja lisänä polkupyörämittari jos sattuu reissussa napsuu mitarin vaijeri poikki
Mulla on siellä johdon välissä 22 ohmin vastus ja valo syttyy jossain 250 km kohdalla eli aika ajoissa kun olen päässyt 400 km tankillisella niin että ei loppunut.
-
Kun tuo bensavalo ei ole ON-OFF vaan kirkastuu vähitellen. Eli - kuten MotoMatti kertoi - pitää anturin vastuksen muuttua kohoa liikuttamalla.
Muistaakseni valo syttyy hitaasti, jos käynnistää pyörän tankin ollessa vajaa. Arvelen siis, että anturi on On/Off mallia, mutta sitä on sähköisesti hidastettu.
-
Ainakin Nevadan anturi on käsittääkseni on tehty NTC-vastuksella. Merkkivalon ja anturin läpi kulkee koko ajan virta,
joka lämmittää anturia, mutta bensiini jäähdyttää anturia ja valo ei pala. Kun anturi jää kuiville, niin sen resistanssi
pienenee lämmön ansiosta ja valo syttyy. Tämä selittää valon hitaan syttymisen, kun polttoaineen määrä on
ns. "rajoilla". Anturia voi testata mittaamalla sen resistanssia, kun anturi on kuivilla ja esim. läpimään veteen
upotettuna. Resistanssi pitäisi olla lämpimässä pienempi, mutta vastusarvoista en osaa sanoa mitään.
Muissa Guzzi-malleissa anturi voi olla tietenkin aivan muulla tekniikalla tehty.
Sinänsä mielenkiitoinen ja arveluttavakin ajatus, että niinkin herkästi syttyvään nesteeseen kuin bensiiniin
on upotettu sähköisiä laitteita, jotka sopivasti vikaantuessaan voivat vaikkapa kipinöidä.
- seppo
-
Sinänsä mielenkiitoinen ja arveluttavakin ajatus, että niinkin herkästi syttyvään nesteeseen kuin bensiiniin
on upotettu sähköisiä laitteita, jotka sopivasti vikaantuessaan voivat vaikkapa kipinöidä.
Bensiinin ja ilman seos syttyy vain, jos bensiinihöyryn ja ilmassa olevan hapen seos on oikea. Tankissa tuo ei taida toteutua kovinkaan hyvin eli jotain komponenttia on liikaa tai liian vähän koko ajan. Luulen että asiaa on mietitty tarkkaan viisaitten insinöörien toimesta ja riski on todettu niin pieneksi, että sähkölaitteita voi laittaa turvallisesti tankkeihin.
-
Bensiini on kaikkiaan suht. turvallinen aine. Syttymisrajat: Alempi 1,4 til.%, ylempi 7.6 til.%. Jos bensiini-ilma-seos sisältää bensiiniä em. rajojen ulkopuolisen määrän, vaikkapa 20 til%, ei se kaasu pamahda. Esim. asetyleenin vast.raja-arvot ovat: 2,4 til.% ja 83 til.%.
Siten ei bensiini syty, että tankkianturi kipinöi tankissa tai nesteen sisässä. Tankissa on yleensä kyllästynyt, rikas seos, että se ei reagoi.
edit: Älkää kokeilko - ainakaan kotona!! ;) :P
-
Moi,
Pensa-anturin vaihtelin V35 malliin ja alkuperäisen mittaria ohjaavan anturin korvasin juurikin tuolla kuvan anturilla. Käsittääkseni anturi toimii niin jotta anturin varren ympärillä oleva musta mötikkä kelluu pensan pinnalla. Mötikän materiaaliin on sotkettu magneettista ainetta joka vaikuttaa messinkipuikon sisällä olevaan read releeseen kun kelluke on riittävän alhaalla. Hidas markkivalon syttyminen johtunee read releen "kärkien" heikosta kosketuksesta kun kohon korkeus on siinä nakkilan kirkon vaiheilla. Read rele lienee sellainen veitikka, ettei sitä kannata ruveta korjailemaan koska messinkiputki pitäisi avata ja on vähän epävarmaa saako sen taas tiiviisti suljettua ettei pensa pääse kärjille. Kohon pitää siis päästä vapaasti liikkumaan ja johdot eivät saa olla oikosulussa. Muita korjauskonsteja anturille ei taida olla.
Viisaammat korjatkoot jos päätelmäni ovat ihan hulluja.
-MakikEr-
-
Juuri tällä viikolla purin omansta Californiasta -91 samanlaisen anturin ja laitoin kuntoon. Muovisen "kohon" sisällä on magneetti. Messinkiputkessa on sisällä magneettikytkin joka toimii (yhdistää), kun magneetti tulee kohdalle. Koko härveli on siis päälle/pois kytkin, joka maadoittaa bentsiinivalon. Kuumailmapuhaltimella lämmittämällä saa hartsit pois kytkimen pohjasta ja loppu onkin tinaamalla kasassa, messinkiputken pää tinataan umpeen. Omassani olivat johtimet vaurioituneet anturin tyvestä ja olivat yhdessä. Valo paloi koko ajan. Purku ja uudelleen kasaus, tinaukset ja uudet hartsit (araldit). Ja taas toimii. Mika
-
Valo sammui, saa nähdä syttyykö enää... ;)
(ja ennenkuin kukaan ennättää udella, mikä oli ehjäystapa, niin sammui pahalainen ihan itsestään)
EDIT: Ja syttyihän se, kun kävin tankkaamassa pyörän. Nyt syttyy, sammuu, kajastaa pikkaisen... Kai se on nöyrryttävä ja hommattava uusi anturi (Stein-Dinseltä parikymppiä).