Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Peku - Toukokuu 18, 2009, 15:27:00 ip

Otsikko: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Peku - Toukokuu 18, 2009, 15:27:00 ip
Kertoisiko joku tietäjä millä konstilla, millaisilla melu killereillä pääsisi melumittauksista läpi 88 lemmarin kanssa esim. ahveniston 95db lukemiin. Pyörän äänet tuntuu aika kovilta vaikka on villat pöntöissä. T:Peku
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: lemppari - Toukokuu 18, 2009, 16:01:05 ip
Db-mittari ei erittele mölyn lähdettä, joten voi hyvin olla, että imuäänet vie yli rajan varsinkin jos sulla on vapaavirtaussuotimet. Niitä on vaikea kääriä vaippaan, mutta aina voi yrittää. Saksan sivustoilla on liikkunut erilaisia Db-killer-patentteja eli putken päähän laitettavia laippoja joissa on vaihtelevasti taivuteltuja putkenpätkiä, tiedä sitten. Aikanaan näin Ducatin, johon omistaja oli virittänyt jousilla kiinnitettävän ylimääräisen kammion putken päähän. Katso muuten myös Supertrapp tyylistä päätylaippaa, voisi olla näppärä viritys.

Helpointa on tietysti mennä ajamaan jollekin toiselle radalle, missä ei olla aivan niin nirppanokkaisia (en viitti edes yrittää Ahvenistolle LM I:sellä, jossa on imupuolella vain oravaharava ja pakopuolella se Lafranconin potkuri putken päässä ja taatusti riittävästi ääntä). ;D
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Janne K - Kesäkuu 02, 2009, 22:48:08 ip
Mites nuo rajat käytännössä menee? Tiistaina ois firman kerhon Ahveniston vuoro. Kannattaako käydä edes mittauttamassa LM IV:tä jossa Lafra Compit ja 'snorkkeli'  poistettu ilmansuodattimesta ( ja K&N alkuperäisen filsun paikalla ) ?
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Kesäkuu 02, 2009, 23:31:04 ip
Kierrätä kevyesti nostattaen pintakaasulla ja löysäät kaasua hitaasti ettei imuääni häiritse mittauksia, eikä nopean kaasunlöysäyksen muheva lärpätys.
Ehkä toimii, so not. 8)
Jos menet kerrothan kuinka kävi.

-b-
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 03, 2009, 19:52:21 ip
Pistä Janne K se snorkkeli vaan takaisin paikalleen. IV:n imupuoli toimii parhaiten joko vakiona (K&N ok) tai sitten pelkillä imutorvilla. Pari kolme vuotta sitten tein kokeiluja  kaikilla mahdollisilla variaatioilla ja päädyin yllä mainittuun tulokseen. Nimim: nyt imutorvet.
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Janne K - Kesäkuu 03, 2009, 21:09:41 ip
En minä voi ymmärtää, mitä hyötyä siitä snorkkelista olisi? Laskeskelin muistaakseni aikanaan, että sen päässä pinta-ala oli pienempi kuin kahden 40mm kaasarin yhteenlaskettu pinta-ala.

Lisäksi mulla oli sellainen elektroninen lämpömittari vähän aikaa kiinni ilmanputsarin edessä kun mittailin, lämmittääkö kone merkittävästi imuilmaa ilman snorkkelia. Lämmittäähän se, mutta yli 60km vauhdissa ei pysty huomaamaan kuin 1-2 asteen eron (mittari taisi välillä muutenkin näyttää tuota samaa eroa vaikka kone oli kylmä ja pyörä tallissa).

En usko, että snorkkelilla on mitään vaikutusta vääntöön - maalaisjärjellä siihen vaikuttaa ainoastaan tuon varsinaisen putsarilta kaasarille menevän pätkän pituus.

Tosin veikkaisin, että Lafra compit ovat mulla suurempi syy ääneen kuin imu. En tiedä, jaksaako ajella Helsingistä Ahvenistolle kuulemaan että ääniä oli liikaa...
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Kake - Kesäkuu 04, 2009, 09:16:43 ap
Tässä viime viikolla käytetty ratkaisu ääni ongelmaan Ahveistolla.
Kumiputket pudottivat äänenvoimakkuutta 8 db.

Stelviosta tuli ihan vakiona 94 db ja vaadittu kierrosluku on 4500.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Lemans 88 vaimentimet
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 04, 2009, 15:28:49 ip
LOL!  ;D

Tietysti jos tuo on se keino, jolla Ahvenistolle pääsee - tarkoitus pyhittää keinot..