Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: californi-are - Toukokuu 12, 2009, 21:23:18 ip
-
Olisiko vinkkejä tähän (Cali-94):
Vaihtaessa ylöspäin (ainakin ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle) kuuluu vaihtamisen jälkeen kaasuttaessa selkeä kolahdus, ikään kuin vaihde muljahtaisi paikoilleen. Kannattaisiko vikaa etsiä kytkimestä, vaihteistosta vai kardaanista vai mistä?
-
Paljonko ajettu?
Näkemättä ja kokeilematta veikkaan omien kokemusten perusteella ensin kepin ja perän välissä olevan holkin huonoa rasvausta/jumittumista/kulumista. Seuraavaksi laatikon ja kepin välissä olevan nivelen tuloa tiensä päähän.
Katso nyt nuo ensin ennenkuin kytkintä tai laatikkoa avaat.
Irrota takapyörä ja perä. Keppi pois tunnelista ja kunnolla rasvaa spooreihin. (Myös vanteen ja perän välisiin.) Kasaus ja koeajo, jos ei ääniä kuulu niin hyvä, jos ei parane niin takahaarukka irti. Nivelen kunto selviää melkeimpä jo siitä, samalla vaivalla kyllä lyö koko paketin irti ja vaihtaa tukilaakerinkin. Eivät nimittäin ole ikuisia nekään :-\. Jos kaikki on sillä suuntaa kunnossa niin ompahan siitä jo hyvä jatkaa laatikon ja kytkimen tutkiskelua....
-
Kiitos tiedoista. 80 tkm häämöttää... Ja huomasin saman kolahduksen / muljahduksen, kun ajaa hiljaa ykkösellä ja avaa kaasua - maallikkologiikkani sanoo että ei siis mahdollisesti liity ainakaan kytkimeen eikä ehkä vaihteistoonkaan?
-
Kardaanin fiban löydät, kun liatat vaikka ykkösen tai kakkosen tupaan paikallaan (kone sammutettuna) ja heijaat pyörää edes takaisin. Jos kardaanin seudulta kuuluu ylimääräisiä ääniä, tai rengas pyörii pitkänkin matkan, ennen kuin kone "ottaa vastaan", voisi olettaa kepissä olevan jotain vikaa.
-
jep mulla hajosi kardaanin murrosnivel pari kesää sitten.liian matalilla kierroksilla rupesi kuulumaan ylimääriästä ääntä (eli nivel väljä ja rupesi hakemaan ääriasentoja kun vedätti. ja kyllä hajos suorilta lauluilta 3:meen osaan vaikka normaalikierroksilla pelas kuin enkeli!
-
Joo, pyörää edestakaisin heijatessa kuuluu tosiaankin kardaanin seudulta ylimääräisiä ääniä. Tulee korjaamon sedälle töitä, mun eväät loppuivat tähän. Lienee parasta olla ajamatta ennen korjaamokäyntiä?
Kiitos taas avusta ja hyviä ajokelejä!
-
Ai niin, unohtui laittaa tänne vielä tuo loppuraportti.
Kuten täällä jo arveltiinkin / tiedettiinkin, oli vika kardaanin nivelissä, myös joku laakeri meni vaihtoon. Ei siis loppujen lopuksi vaihteistovika ollenkaan. On se hyvä että on tämä foorumi tällaisten urveloiden avuksi, kiitos siitä & aurinkoista ajokesää!
-
>>...oli vika kardaanin nivelissä, myös joku laakeri meni vaihtoon...<<
Oliskos liikaa pyydetty, jos listaisit tänne tuosta hommasta vähän enemmän?
Siis mitä oli vaihdettava, mitä oli purettava, mitä maksoi, kuka teki ( tehty, tehty hyvin, tehty hienosti, tehty upeasti...)jne. Kun tähän moni muukin vielä törmää. Ja saattaa olla, että sitä omassa liiterissä voisi yrittää...
-
samanmoisia oireita, purin laatikolle asti ei näkyviä vikoja muuta kuin ristikko päässyt pyörähtämään tukilaakerilla nähtävästi ristikon kääntö edessä
-
Kardaanin fiban löydät, kun liatat vaikka ykkösen tai kakkosen tupaan paikallaan (kone sammutettuna) ja heijaat pyörää edes takaisin. Jos kardaanin seudulta kuuluu ylimääräisiä ääniä, tai rengas pyörii pitkänkin matkan, ennen kuin kone "ottaa vastaan", voisi olettaa kepissä olevan jotain vikaa.
Muuten... tähän välykseen liittyen kokeilin Cali-97:n "klapin" renkaan pinnalta mitattuna. Oli noin 30 - 31 mm.
Onkohan muilla välys samanlainen... ja vertailtavissa suhteessa kuluneisuuteen.
Eli ykkönen silmään keskiseisontatuella ( lankku noin 30 cm pystöön renkaan pintaan ) ja vaikka naulalla viivat klapin molemmissa päissä ja elikun mittaamaan.....
Ainoa ääni mielestäni tulee kytimen jousista ( toivottavasti on levyssä )
MR
-
Tere,
Meikän Calin välys on jopa isompi (50-60mm). Sitä Vernerin (Moto Italia) kanssa ihmeteltiin ja hän sanoi sen olevan ihan normaali. Kovaa ajoa vaan...
Btw, ootteeko koskaan käyttäneet pyörää keskituella, ykkönen silmässä ja kaasu tyhjäkäynnillä? Veto päällä siis. Mitenkä kuvailisitte silloin perän/kardaanin ääniä?
T: Kimmo
-
Kardaanin fiban löydät, kun liatat vaikka ykkösen tai kakkosen tupaan paikallaan (kone sammutettuna) ja heijaat pyörää edes takaisin. Jos kardaanin seudulta kuuluu ylimääräisiä ääniä, tai rengas pyörii pitkänkin matkan, ennen kuin kone "ottaa vastaan", voisi olettaa kepissä olevan jotain vikaa.
Muuten... tähän välykseen liittyen kokeilin Cali-97:n "klapin" renkaan pinnalta mitattuna. Oli noin 30 - 31 mm.
Onkohan muilla välys samanlainen... ja vertailtavissa suhteessa kuluneisuuteen.
Eli ykkönen silmään keskiseisontatuella ( lankku noin 30 cm pystöön renkaan pintaan ) ja vaikka naulalla viivat klapin molemmissa päissä ja elikun mittaamaan.....
Ainoa ääni mielestäni tulee kytimen jousista ( toivottavasti on levyssä )
MR
Vastasit itse itsellesi; ääni lähtee vain kytkinjousista. Jos ääntä lähtee kardaanin rististä, kyllä sen huomaa ja erottaa.