Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: tuhnu - Toukokuu 08, 2009, 23:21:41 ip

Otsikko: Californian öljyt
Kirjoitti: tuhnu - Toukokuu 08, 2009, 23:21:41 ip
Ölljynvaihto olisi taas edessä. Ei vaan joka paikasta löydy 20W-50 ja soittelin viikolla
Moto-Italiaan ja siellä kertoivat uudeksi öljysuositukseksi 10W-60, synteettinen.
Tämän pitäisi kestää 10000 km vaihtovälin. Jos vaihtoväli on pienempi esim. 5000 km,
käy tavallinen mineraaliöljykin.
Onko huoltovihkon mukainen öljy 20W-50 mineraaliöljy?
Pyöräni Jackal -01
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: poku - Toukokuu 09, 2009, 00:59:58 ap
Ompas kallis suositus. Mun mielestä mikä tahansa öljy joka täyttää luokituksen kelpaa. Oma Guzzi on kulkenut vuodesta 80 milloin minkin öljyn alla eikä niissä mitään ihmeellisiä eroja ole, paitsi synteettinen lensi pihalle. Kyllä varmaan normaali 10-40 öljykin toimii. Väitän minä, mistään itään tiedä.  8)
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: lemppari - Toukokuu 10, 2009, 17:57:47 ip
Perus-10-40 mineraaliöljy on pitänyt LM 1:senkin sisukset liukkaana viimeiset 60 000 kilsaa. Vanhaan koneeseen ei synteettistä kannata laittaa. Tänään loppui tosin öljynvaihto kesken, sain Moto Italiasta näköjään valmiiksi poikkinaisen öljypohjan tiivisteen!
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: Antsu - Toukokuu 11, 2009, 15:41:49 ip
Delvakkia. Luulin et olis tiiseliölppi. :D


http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=222110966130922aa8aa487aff1dbd55;act=ST;f=14;t=19037;st=0
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: tuhnu - Toukokuu 11, 2009, 17:34:37 ip
Tänään soittelin erääseen valtuutettuun guzzi-huoltoon ja kyselin kannattaako laittaa koneeseen täysisynteettiset
15W-50 öljyt. Vastaus oli ehdottomasti EI, sillä edelleen parhaat ovat 20W-50 mineraaliöljyt, nämä voitelevat
paremmin ja pitää öljykalvon paremmin liikkuvissa osissa. Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät välillä paljon
kuumempana kuin nestekoneet. Täysisynteettiset on tarkoitettu korkeampiviritteisille nestekoneille.
Laitampa siis mineraalit 20W-50 californiaan....
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 12, 2009, 12:19:22 ip
Mulla on ohjekirjan suositus/määräys Agip 4T Racing SAE 5W/40  (Titaniun hydroventtiilikone). Viime käsän ajelin 10W/60 Gastrolilla , nyt koneessa on Gastrolin Magnatec 5W/40 .    8)
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: Summu - Toukokuu 12, 2009, 14:22:50 ip
Mistään en mitään tiedä, mutta ainakin oman Californian vm. 2006 ohjekirjassa on suosituksena 10w-60. Lieneekö tuosta syytä poiketa?

Jos asian taustaa yrittää päätellä, niin yksi syy voisi olla Euro3-päästömääräyksistä johtuva laihempi seos ja koneen käynti kuumempana. Tai jotain.

Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: JuhaV - Toukokuu 12, 2009, 15:47:00 ip
...Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät välillä paljon kuumempana kuin nestekoneet...

Tuosta hieman ilmenee epäilys että synteettiset öljyt eivät ikäänkuin toimisi korkeammissa lämpötiloissa ? Se ei ymmärtääkseni pidä paikkaansa.

http://www.synthetic-motor-oil-change-and-filters.com/amsoil_articles/mineral-petrolium-oil-compared-to-synthetic/
http://www.mobil.com/Australia-English/LCW/Audiences/Synthetic_V_Mineral.asp

Esimerkiksi tuolta lukien on aika selvää että synteettiset öljyt kestävät paremmin myös korkeita lämpötiloja.

Tuntuu vaikealta uskoa että laadukas 15W/50 tai vaikkapa 10W/60 öljy ei toimisi myös Guzzissa voitelun puolesta
Se että tarvitseeko matalaviritteinen kone tuollaista öljyä on sitten toinen asia. Jos tiivisteet eivät ole kunnossa niin se on sitten kolmas asia.
Delvac voisi olla aika optimaalinen ratkaisu   ;D

Ajelin itse 10W60 synteettisellä sekä LMV:ssa että Sport 1100i:ssä ja hyvin pelitti.

- JuhaV

PS. Itseasiassa asian voi ajatella niinkin että koska ilmajäähdytteinen kone joskus käy paljon vesijäähyä kuumempana, niin juuri sen takia se hyötyy synteettisestä öljystä joka ei pala kuumassa paistirasvaksi ?

Joku kemiaa ymmärtävä voisi tätä valaista. Entäs sitten jos menee aivan älyttömän kuumaksi, meneekö synteettinen kokonaan pilalle mutta paistirasva vielä voitelee jotenkuten ?


Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 12, 2009, 18:59:27 ip
-------------------------------------------------------------------------------------
Technical note No. 010-2006           28.7.2006

750 series (breva/nevada)
RACING 4T 10W-60 or as an alternative 15W-50

850-1100-1200 (breva/griso/norge)
RACING 4T 10W-60

1100 california -Mechanical tappets
RACING 4T 10W-60 or as an alternative 20W-50

1100 california- Hydraulic tappets
RACING 4T 5W-40
------------------------------------------------------------------------------------------

Tuommonen vähän lyhennetty versio. Paperin ylänurkassa lukee "servicemotoguzzi".



Ompas kallis suositus. Mun mielestä mikä tahansa öljy joka täyttää luokituksen kelpaa. Oma Guzzi on kulkenut vuodesta 80 milloin minkin öljyn alla eikä niissä mitään ihmeellisiä eroja ole, paitsi synteettinen lensi pihalle. Kyllä varmaan normaali 10-40 öljykin toimii. Väitän minä, mistään itään tiedä.  8)

10W-40 lukee mun -95 californian ohjekirjassa öljysuosituksena. Ja toimiihan tuo.




Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 02, 2012, 11:44:43 ap
´06 Classicin suomenkielisessä ohjekirjassa sanotaan moottoriöljyksi 5W-40 ja vieraskielisessä 10W-60. Kumpiko? Vastaan itse: Kone on tuplatulppainen Brevan osilla terästetty mylly, jonka alkuperäinen suositus oli Brevassakin 5w40 ja kuulemma Norgessakin. Norge ei toiminut tuolla öljyllä vaan uusi suositus 10W-60 oli kohdallaan, enää ei nakuttanut, savuttanut eikä huohottanut. Siis 10W-60?
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 02, 2012, 16:16:39 ip
Kone on tuplatulppainen Brevan osilla terästetty mylly, jo..

Mielenkiinto heräsi! Lisää tietoa kiitos.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 02, 2012, 16:48:46 ip
Öljystä mitään ymmärtämättömänä sähkömiehenä olen jo vuosia ostanut Motonetistä Valvoline 20W-50 -öljyä. Se on moottoripyöräöljyjen joukossa myymälöiden hyllyssä. Maksaa rapiat 6€/l.
Ko. öljyä mittatikun mukaan vaihtovälin ollessa 5000 - 7000 km, enkä ole mitään kummallista kokenut moottorin suhteen. Samaa kilkatusta ja kalinaa se on aina pitänyt...

Tutustuin ahkerasti öljyasioihin, kun tuohon Ranskan riemuun ( Citikka C8 ) piti vaihtaa lootaöljy. Veholla oli vain kullattuja purkkeja Citroen Gear... öljyä, 56 € /l. "Se vaatii merkkiöljyn, kun se automaattilaatikkon turbiinin kehäpyörän lauhduttimen huokaisijan kannattimen liukuputken laakerin...pläääpläääplää..." Noh, Motonetista Valvolinen ao. Gear Box Huile 12 €/l ja - voilá! Pelittää se auto - siltä osin...

Oliskohan kuitenkin niin, että a) ostaa riittävän laadukasta öljyä b) vaihtaa n. 6000 km:n välein c) muutenkin tarkkailee öljytikkua, niin ongelmia ei ole.
Hifistithän tietenkin käyttävät racin raasereissaan vain kullatun suodattimen läpi valutettua argentiinalaista puhvelinsorkkaöljyä, mutta Calistimeen sitä ei viitsi kuitenkaan. Kun sentäs 5 x kesässä vaihtuu kaikki öljyt...

Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: NorgeGTL - Syyskuu 02, 2012, 20:16:35 ip
Tietoni on peräisin Calini ex-omistajalta, joka kertoi ettei ´06-malli tärisekään kuin vanhemmat. Muistelen itsekin lukeneeni aikanaan aiheesta ja ulkoisesti havaittavaa ovat nuo mainitut tuplatulppakannet kuten Brevassa ja Norgessa.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 02, 2012, 20:59:00 ip
Niin joo. -06 ja jälkeen valmistetuissa tosiaan väittävät Ameriikan foorumeillakin jotain tuon suuntaista. Niistä vissiin irtoaa oikeastikin lähes sen luvatut 75 heppaa. Ajattelin vaan jotenkin, että olisi jälkeenpäin pakattu Brevan osia ja ehkä jopa kuutioita.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: I.H. - Syyskuu 02, 2012, 21:43:32 ip
Tollasen tuplatulppaisen Titaniumin pongasin Mandellossa 2006.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: JamppaT - Elokuu 17, 2017, 11:23:14 ap
No niin, nostetaanpa härskisti tätä. Eli ensimmäinen Guzzi,  California Ev -04, tuli hankittua tuossa kesäkuun puolivälissä ja nyt alkaisi olla 10tkm öljynvaihtojen aika. Kaipailisin nyt varmaa tietoa ja esim linkkejä, millaista öljyä pyörään pitäisi laittaa. Lähinnä hämmennystä aiheuttaa nuo vaihteiston ja perän öljyt. Huoltokirja suosittelee Agip Rotra Mp Sae 80w90 öljyä mutta esim motonetin 80w90 öljyt on näyttää olevan autoille tarkoitettuja.

Soveltuuko tämä tavara pyörään vai onko esim Stormilta saatava moottoripyörille tarkoitettu Motorex parempi vaihtoehto? Siinä ilmeisesti olisi lisäaineetkin valmiina mutta voiko sitä sitten myös vaihdeöljyksi laittaa? Saa myös heittää suosituksia mistä öljyt ja suodattimet saisi halvimmalla hankittua.

https://www.moottorioljy24.fi/Vaihteistooeljy/AGIP-ENI/ROTRA-MP-80W-90/p-OIL-1911

https://www.storm-motor.fi/voiteluaineet-ja-kemikaalit/muut-oljyt/motorex-gear-oil-hypoid-80w90-1l/

Moottoriöljyksi ilmeisesti tämä on toimivaa tavaraa? https://www.moottorioljy24.fi/Moottoripyoeraetuotteet/Castrol/POWER-1-Racing-4T-5W-40/p-OIL-303?&ID=psm_oel_fi_hintaseuranta&Country=OELFI

Kiitoksia jo etukäteen ????
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 17, 2017, 13:25:12 ip
Kannattanee muistaa, että Guzzin laatikko ja vetolaitteisto ovat samankaltaiset, kuin autossa. Eli laatikossa on oma öljynsä, kuten auton vaihdelaatikossa, myös toiminta siellä sisuksissa on ihan sama. Sama koskee perävaihdetta; samanlainen kuin takavetoisessa autossa (paitsi ei ole tasauspyörästöä tai sen lukkoa). Eli käy oikein ilman moottoripyörän kuvaa ne öljyt.
Castrolin öljystä itsessään ei ole kokemusta Guzzissa, mutta en usko olevan kovin huonoa. Jos osuu manuaalin öljykartan viskositeetteihin, niin uskaltaa koneeseen kaataa.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 17, 2017, 18:49:24 ip
Minä ajoin 100´000 km Calilla käyttäen Motonetin Valvoline-öljyjä. Koneeseen ihan tavallista mineraalia, laatikkoon 80W90 ja perään samaa + Molykote. Mitään muuta ongelmaa ei ollut kuin pari kertaa joutui paikkaamaan takakumia, kun ruuvi oli mennyt kulutuspinnasta läpi. Ei tainnut kuitenkaan olla öljystä kiinni...

Ymmärtääkseni öljyllä ei sinänsä ole väliä, kunhan viskositeetti on oikea ja riittävän laadukasta merkkiä. Nuo tehtaiden "määräykset" ovat ihan pelkkä kaupallinen sopimus tehtaan ja öljyfirman välillä. Kuten F1:ssäkin.
TM joskus testasi syntikat ja totesi, että kaikki ovat huippuöljyjä, joten on sama mitä niistä koneeseen kippaa.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: sy - Elokuu 18, 2017, 08:17:00 ap
-04 EV:ssä on hydrauliset venttiilinnostimet, niin silloin oikea viskositeetti on juuri tuo 5W-40.
Otsikko: Vs: Californian öljyt
Kirjoitti: kalina - Elokuu 27, 2017, 18:56:16 ip
Mulla on tuollainen breva koneinen cali. korjaamokäsikirjan lisäosassa mainitaa suositukseksi 10-60. edellisiin malleihin 20-50.