Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Calimero - Toukokuu 01, 2009, 19:02:05 ip
-
Kääkätikääk! >:( Saksancalini piti olla ihq mutta onko se sittenkin pasca? Reippaahkonkin vappuajelun päätteeksi huomasin perämurikan tiputtelevan öljyä mm. vanteelle. Aiheeseen voi liittyä tai olla liittymättä se, että vaihdoin peräöljyn aivan hiljattain. Rasvana käytin ihan tavallista GL-5 Castrol Differential Oil mineraalia 80W/90 jota terästin hiukan Mölyköten putteessa STP:n vaihdelaatikko- ja perälisäaineella. Vaihdon suoritin antamalla perän tiputella vanhat rasvat ulos yön aikana ja täyttämällä murikan kunnes tarkastusruuvista tirahti, pyörän keskituella ollen. Eli stefahan siellä varmaan vuotaa, mutta kuinka tämä käytännössä ehjätään ja mieluiten mitä halvimmin kustannuksin? :'( Lehmäni mittarissa on rapiat 25tkm, mikä saattaa pitää jopa paikkansa.
Vinkit äärimmäisen tervetulleita. :o
-
Avaa tarkastustuppa uudelleen ja anna valua kaikki ylimääräinen pois.
Mikä syynä, että et laittanut "Mölykötea"?
-
Se murikan sisäpuolen stefa on erittäin helppo rasti, pyörä pois ja siitä sen saa vaihdettua ja maksaa jotain alle kympin
-
Se murikan sisäpuolen stefa on erittäin helppo rasti, pyörä pois ja siitä sen saa vaihdettua ja maksaa jotain alle kympin
Kiitti asiallisesta neuvosta! Tämän ja parin kaljan jälkeen näyttääkin jo valoisammalta. :)
-
Syynä saattoi olla se, että laitoit liikaa öljyä. Takaswingin pitäisi olla vaakasuorassa silloin kun öljymäärää tutkitaan tarkistusaukosta. Itse asiassa mm. Guzziology suosittelee unohtamaan koko tarkastusreiän ja laittamaan öljyä mitattuna oikean määrän perään. Ellei sitä sitten näy missään perän ulkopuolella, voi olettaa määrän pysyneen samana ajosta huolimatta.
Saattaa olla, ettei öljymäärän vähentäminen auta enää asiaa... :(
-
Itse lisäsin perään kerran suuressa viisaudessani jotain superainetta jonka kuulemma piti auttaa vielä entisestään liukastamaan kitkapintoja
Kaik lensi ulos vanteelle muutaman sadan kilometrin matkalla.
Eli oljy "oheni" / liukastui liikaa.
Tästä aasinsillasta asiaani siis;
MÖLYKOTEN puute saattaa tuon vuodon aiheuttaa... ehkä :D
-b-
-
Itse lisäsin perään kerran suuressa viisaudessani jotain superainetta jonka kuulemma piti auttaa vielä entisestään liukastamaan kitkapintoja
Kaik lensi ulos vanteelle muutaman sadan kilometrin matkalla.
Eli oljy "oheni" / liukastui liikaa.
Tästä aasinsillasta asiaani siis;
MÖLYKOTEN puute saattaa tuon vuodon aiheuttaa... ehkä :D
-b-
Hehhheeh, no, pitikö stefahommiin ryhtyä vai riittikö öljyn vaihto ja mölytökötti? ;)
-
Itse lisäsin perään kerran suuressa viisaudessani jotain superainetta jonka kuulemma piti auttaa vielä entisestään liukastamaan kitkapintoja
Kaik lensi ulos vanteelle muutaman sadan kilometrin matkalla.
Eli oljy "oheni" / liukastui liikaa.
Tästä aasinsillasta asiaani siis;
MÖLYKOTEN puute saattaa tuon vuodon aiheuttaa... ehkä :D
-b-
Hehhheeh, no, pitikö stefahommiin ryhtyä vai riittikö öljyn vaihto ja mölytökötti? ;)
Uudet öljyt ja mölytökötti auttoi. Ei tarvinnut stefaa vaihtaa.
En ole tuon kokeilun jälkeen lisäainesiin sekaantunut... 8)
-b-
-
Jos Molyn lisääminen lopetti vuodon, on stefa joka tapauksessa entinen. Sehän vaan kertoo sen, että paksumpi (=molykotella paksunnettu) rasva pysyy murikassa.
Se Moly ei ole siellä perässä vuotoja varten, vaan lisäämässä antiikkiseen öljysuositukseen tarvittavan lisän, sen voiteluominaisuuksiin. Itse kätän kunnon öljyä ilman Molya. Uskontoja on vain kaksi tässä aiheessa..
-
Mille GT oli aikanaan semmoinen, että se sylki ylimääräiset öljyt pois, jos ylitäyttöi. Muuten perä toimi
normaalisti eikä vuotanut. Ei siihen koskaan mitään stefaa vaihdettu, kun ei ollut tarvis.
-
Minä laitan aina kaikki öljyt sen määrän mitä ohjekirjassa lukee (esim. perä 0,250 ja molykotea 20 ml) sen kummemmin tarkistustroppuja tai mittatikkua pälyilemättä. 8)
-
Minä laitan aina kaikki öljyt sen määrän mitä ohjekirjassa lukee (esim. perä 0,250 ja molykotea 20 ml) sen kummemmin tarkistustroppuja tai mittatikkua pälyilemättä. 8)
Eikös sen öljyn/molykoten suhde pitäisi olla 230ml+20ml=250ml ? Sen määrän kun tarkasti mittaamalla laittaa, niin ei pitäisi kyllä ulos tulla, jos kaikki on perässä kunnossa. Ja vanhat öljyt pitää olla varmasti kaikki laskettu ulos. Kantapään kautta tämä tullut opittua. Kun vanhat öljyt laskee pois, niin kannattaa vielä kallistella pyörää molempiin suuntiin öljyjen vielä lämpiminä ollessa.
Jouko
-
Kyllä,kyllä mutta 20 ml:n yliannostus ei vaikuta mitään.
-
Unohtakaa jo piikuhiljaa ne lisäainejutut, se homma juontaa juurensa ennen 73 tehtyjä periä joissa oli liian pieni öljytila. Nyky litkut on kaikki tosihyviä. Ja stefanvaihdon yhteydessä kannattaa aina tarkistaa se ison laakerin kunto. 8)
-
Heippa!
Niin kauan kuin manuaalissa lukee, että molykotea tarvitaan, niin sinne myös se laitetaan ;)
Tällä tavoin kun toimii, ei tartte ihmetellä oliskohan sittenkin... :)
Vapun jälkeiset terveiset Hyvinkäältä!
-
Mä kyllä laitan ains 23 + 2 cl mobilin mineraali GL5 öljyä milleen ja jossain 95 tkm kohdalla rupes tiputtelemaan ja loppu heti kun stefan vaihto.
-
Päivitystä:
Nyt on vaihdettu stefa ja molykote-kiisselit perään ja tuntuisi pysyvän. Onko sitä nyt sitten tarpeeksi, on mysteeri, sillä 250ml ei sinne mahtunut kummallakaan kerralla ennen kuin tarkistusruuvista tirahti. Ei sitten vissiin tyhjene kokonaan ainakaan keskituella? Tunkkasin keulaa snadisti ylös jottei nyt sitten ole ainakaan liikaa... tarkistusruuvista valui mitä valui.
Sinänsä perävuoto olikin onni onnettomuudessa, sillä samalla huomasin toisen pyöränlaakerin olevan finaalissa joten vaihdoin nekin. Ravistaessani sitten pyörää, totesin takahaarukassa huiman välyksen, jonka sai onneksi säätämällä pois. Vielä tuli tällättyä alle uusi takarengas. Rengastus on nyt Metzeler Roadtec Z6 110/80ZR18 ja 150/70ZR17 eli kunnon sport-touringrenkaat, ja voi pojat kun menee kanttura komeasti kurviin! ;D ;D ;D Vauhtia on siis taas liikaa... :(
-
Guzziology sanoo ettei sitä tarkistusruuvia kannata aukoo ollenkaan vaan tyhjentää ja laittaa suositusten mukanen määrä öljyä. Näin oon toiminu ja hyvin on toiminu.