Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Bhill - Huhtikuu 23, 2009, 15:08:51 ip
-
Onko jollainn hyvää patenttia V11:n kardaanin rasvaukseen? Siinä kun on varsinkin etupään nipat niin v-mäisessä paikassa ja asennossa, että menee yksinkertainen homma työn puolelle :-[. Mulla on rasvaprässiin sellainen terävä kärki, jolla sen saa jollain tapaa hoidettua, mutta tulis useammin tehtyä, jos se olis helpompaa.
-
-jonkin verran helpottaa kun laskee perän niin alas että akseli ottaa lähes kiinni haarukkaan.
-KG-
-
Nostetaanpas tämä hommeli taas esille... Osaisikos kukaan vinkata mistä ja millainen rasvaprässi kannattais ostaa
jotta homman sais mahdollisimman helpoksi?
Kiittäen!
-
Enää muista mistä prässi on mutta se ei ole oleellista. Prässeihin on tarvikkeena saatavissa erilaisia letkuja ja suukappaleita. Taisin hankkia puolen tusinaa erilaista ennen kuin löytyi sopiva ja joka ei vuoda helposti ohi jos nippa ei ole aivan oikeassa kulmassa suukappaleeseen nähden.
Tosin en ole varma mistä suukappale on mutta veikkaisin Biltemaa.
Homma on kieltämättä hieman hankala mutta onnistuessa tulee säästöä.
mm
-
olisko kuvasta apua -kiinteällä varrella parempi , oleellista on suuttimen kavennus päästä ja ettei ole liian korkea. Omassa on 90 asteen (instrumentti)paineilma kulma. Kierre ei ihan sama mutta teflonteipin kanssa pitää. Myös varressa pitää olla sopiva kulma.
-KG-
-
Onnistuin liittymään tänään V11 -kardaanin rasvaajien jalosukuiseen joukkoon.
Takapyörä ilmaan, nostamalla koko moottoripyörää keskeltä (vaatinee asianmukaisen tähän suunnitellun välineen) => takapyörä on ilmassa mutta niin alhaalla kuin mahdollista ja kardaani niin vinossa alaspäin kuin mahdollista.
M_t_netin 80-3205 (12,50€) perusmallin rasvapuristin (400g), jossa taipuisa letku - saa napsautettua myös etupään nippaan. Ensin rasvanippa kello kahteentoista (näkee "kardaania pitkin" takaa katsoen). Sitten rasvaprässin letku takaharukan suuntaisesti takaa "kardaanin päällä" rasvanippaa kohti siten, että letku tekee vähän ennen rasvanippaa mutkan ylös ja palaa sopivassa kulmassa alas rasvanippaa vasten (suutin asetettava sormin menemään rasvanipan päälle). Kun painattaa letkua napakasti ylös etumurroksen lähellä olevaa kardaanin läpivientiaukkoa vasten, niin letkun pää napsahtaa sopivassa kulmassa alas nippaan (samalla suutinta sormin myös nippaa kohti). Irrottamiseen tarvitsee ruuvimeisseliä, tonkeja tms, että saa vivuttua rasvaprässin päätä letkun suuntaisesti oikeaan suuntaan takaisin ylöspäin pois nipasta. Takapään nipat ovat helpompia.
-
Tämä on näitä italialaisen insinööritaidon huippuja: ovat keksineet yhdistää ketjun ja kardaanin huonot puolet. Tuloksena rasvattava kardaani joka tahrii koko peräpään.
mm
-
Aika hienon ohjeen Camn antoi. Pitää kokeilla. Onhan tuo V11 kardaanin rasvaus joka tapauksessa helpompi case kuin V65:n ilmanputsarin vaihto. Edellisellä kerralla laitoin niveliin sinistä rasvaa. Pitäisköhän vaihtaa nyt punaiseen tai ruskeaan. Tulis uusia raitoja takavanteeseen. Ruskea kyllä irtoaisi vanteesta helpommin kuin sininen, mutta irtoaako siten laakeristakin helpommin?
Guzzi on hieno pyörä, kun siinä riittää näitä pohdittavia seikkoja runsaasti. Eikä yhteenkään asiaan tunnu löytyvän yhtä oikeaa vastausta.
Ja onhan toi V11 Sport älyttömän kaunis pyörä.
-
Aika hienon ohjeen Camn antoi
Kiitos mieltä lämmittävistä sanoista. Toivottavasti toimii myös muilla (rasvanipan asento tarkalleen sama...). Olen ollut jokseenkin kaiken kesää "pöytälaatikkoguzzisti". Nyt on ollut menossa V11 opiskelu/huolto -proggis jo toista viikkoa... että uskaltaisi oikeasti lähteä sinne Mandelloon syyskuussa. Tuntuu että joka vaiheessa on ollut ongelmia (niistä ehkä toiste, talven pimeinä iltoina). Johtuvat luonnollisesti siitä että kukapa meistä olisi Motomatti vaikka monet hänen taidoistaan varmasti uneksivat... minulla liika innokkuus/ymmärtämätömyys suurin ongelma, tietty.
Ja onhan toi V11 Sport älyttömän kaunis pyörä
Kas, kuinka ollakkaan olen samaa mieltä. Mutta moottoripyöräilevä yleisö on myös kummeksunut omani "outoa" ulkonäköä. Tästä pitänee aloittaa oma keskustelu, vaikka sitten talvella. V11 mallin eri versioita ei liene montaa kymmentä Suomessa rekisterissä, maahantuojan mutu alle 50.
-
Camn tossa sun kuvassa sattuu olemaan se ainoa oikea väri.
Mandelloon lähtöä minäkin valmistelen. Tosin eihän sillä matkalla kerry 3000 kilometriä ja ihan sivistyksen parissa. Toisaalta tuollaiselle matkalle valmistautuessa tulee laiteltua sellaisia juttuja kuntoon, mitkä ovat odotelleet jo jonkin aikaa. Jospa sen vapaan merkkivalonkin jo vaihtais, kun se on ollut jo pari vuotta laatikossa.
-
No nyt ei ole rasvaus enää ohjeista kiinni. Vielä kun hämäläinen saisi aikaiseksi... Kiitoksia !!