Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jukka Laine - Huhtikuu 22, 2009, 12:48:26 ip
-
Mikä on seuraamus, jos takarenkaan profiili muuttuu orkeammaksi, eli 130/80 -> 130/90 (Sport Demon)? Onko ko. muutokselle olemassa totaalia estettä? Äkikseltään aateltuna ja asiasta mitään tietävänä tuntus moinen olevan mahollista.
-
Teoriassa perä nousee 13mm. Herkistää aavistuksen ohjausta ja pidentää välitystä pikkuriikkisen. Hyvin voit laittaa, jos vaan pyörimään mahtuu.
-
Mikä on seuraamus, jos takarenkaan profiili muuttuu orkeammaksi, eli 130/80 -> 130/90? Onko ko. muutokselle olemassa totaalia estettä? Äkikseltään aateltuna ja asiasta mitään tietävänä tuntus moinen olevan mahollista.
Olen törmännyt vastaavaan viritelmään parissa muussa mopossa, eikä se nyt mitenkään niin ihme homma ole. Saattaa jossain tilanteissa tuntua vähän hontelommalta ajaa, ja ohjaus saattaa tuntua aavistuksen levottomammalta, mutta tuskin siinä mitään kovin suurta muutosta tapahtuu. Voi olla että renkaan muut ominaisuudet voivat vaikuttaa aivan yhtä paljon, jos kyseessä ei ole saman renkaan erikokoinen versio.
Vastatkoon vaikka kalimeero tarkemmin noihin käytännön juttuihin, tilaahan siellä pitäis kait olla tommoisellekin renkaalle. Ihan uteliaisuudesta muuten kysyn, että minkälaisia gummeja suunnittelit?
Edit: jaahas, oli näköjään ehtinytkin jo vastata... :)
-
(ETA: meinasin siis että 120/90 saisi saman profiilinmuutoksen ilman potentiaalisia ongelmia kun ympärysmitan ero on pienempi)
Avonilla on Roadrider-mallinen rengas 120/90-17, on olevineen joku eli yleisrengas keskikokoisiin pyöriin. Linkki (http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/?page=tyres&method=showspecs&id=6)
Niin ja BT45:ttä saa muuten kanssa tuossa koossa. Reliatecilla kevätalessa 115 euroa (http://www.reliatec.fi/v2/)
Itselläni on erimoisessa pyörässä 130/80-18 vaihdettu 120/90:een, tuli kyllä ketterämpi mutta ei mitenkään levoton.
-
Eikös sport demon ole piikkisten rengas ? onkohan breva vähän painava sille ?
-
"Sport Demon on nykyaikainen rengas isompiin peruspyöriin ja kevareihin", mainostavat. Eikö tuossa ole ne tehdasasennuksena, muistelisin koeajolta?
-
Tehdassuositushan tuo on. Eikös pikkulohko olekkin isojen poikien luokituksessa kevari kun painoa on alle 200 kg. Vaan riisitautisten lohkoon kuuluu kuskikin.
-
Eikös sport demon ole piikkisten rengas ? onkohan breva vähän painava sille ?
No kyllä se ainakin Lemans-kolmosen alla pelasi hyvin. Pitoa paljon, mutta kesto jäänee jonnekin 6 tuhannen paikkeille, kun se on melko pehmeä.
On ne 15-hevosvoimaiset kevarit vaan kova sana, jos tuollaiset renkaat tarvitsee...
-
Melekein kuukausi on tullu ajettua Brevaa tolla 130/90 Sport Demonilla, eikä ahista yhtään. Tuntuu tuo nopeusmittari pitävän paremmin kutinsa kun kertaalleen ajelin nopeusnäyttöön. Meikäläisen kaarreajotuntumalla sanoisin jopa juohevaksi tuota kurviin menoa, vaan paha sanoa kun kuluneen renkaan jälkeen täysipintainen rengas varmaan tuntuu aina hyvältä. Tähän asti kokemus on positiivinen.
-
Olikos se nopeusnäyttö pieni kannettava ja maksullinen?
Kun nuo isot ilmaiset tienvarsinäytöt eivät ole koskaan reagoineet Calistimella ohi ajoon...
-
Ei reakoi Norgeenkaan kaikki, mutta muutaman on suostunut näyttämään nopeuden. Maksullinen p%#€"% toimii aina!
-
Monet niistä näyttämättömistä taitavat olla oikeasti rikki, eli eivät näytä autoillekaan mitään.
Toimivissa on näköjään kahta koulukuntaa. Toiset näyttävät tarkasti (n. 2kmh sisään),
toiset taas näyttävät saman n. 7% yli kuin useimmat automittarit.
-
Onko Breva 750:n mittarin anturi kartaanilla tai vaihteistossa? Vanhoissa pikkulohkoissahan se on etupyörällä, eikä silloin takakummin koon vaihto vaikuttanut nopeusmittarin näyttämään, vaan koneen kierroslukuun tietyssä nopeudessa.
-
Taitaapi Brevassa olla se anturi takarengasta vahtimassa jarrusetelman luona. Piirun verran tuntuu kierrokset / nopeus pudonneen vaan enpä ole laskenu paljonko kasvanu gummin ulkokehä vaikuttaa. Vaikutusta on kuitenki sen verran, että sen noviisikin huomaa. Huonompaan suuntaan ei missään suhteessa menty ja sehän on mukavaa.
Justiinsa eilis ehtoolla vein Kustin Guitsille 30 tkm-huoltoon jotta saan sitten loikottaa loppukesän hyvillä mielin. Elokuussa pitäs kävästä Guzzi-ralli - Veteraaniralli-rautaperseajo. Sattuvat molemmat häppeningit samalle viikonlopulle ja vielä länsirannikolle molemmat.
Aurinkoisia ajokelejä Kustisteille!
-
Lainataan vanhaa ketjua:
Katselin tässä lähes lumettoman talven iloksi (Turussa 1cm valkosta maassa) uutta takarengasta brevaan, ei oo vielä kiirus kun vanhassa on pintaa varmaan kesäkuulle, mutta: Mahtuukohan pikkubrevaan 140 koon takarengas. Ajatus heräsi, kun kattelin renkaita ja huomasin Pirellin tekevän Rosso II:ta koossa 140/70 17. Etusena on nyt yhden kesän ollut samanmoinen orkkiskoossa, ja kun tuollaisen kerran saisi edukkaasti taakse niin voisi periaatteessa kokeilla.
Mahdollinen heikennys ajettavuuteen ja swingin tiukka mitoitus vaan arvelluttavat, eli mahtuuko pyörimään ja tekeekö hallaa ajettavuudelle? eroahan ei periaatteessa ole kuin 5mm/puoli.
V7 racerissa tuo on ensiasennusrenkaan koko, mutta siinä swingikin on aikalailla eri näköinen.
-
Haarukka on ilmeisesti kaikissa pikkulohkoissa sama. Sen perusteella uskallan epäillä, ettei mahdu. Omassa olen käyttänyt (16" vanteella tosin) 130:sta ja se on tasan levein mitä mahtuu, kaikki merkit eivät edes noin leveänä mahdu suoraan. Parista kumista olen hionut hieman ja antanut lopun hioutua ajossa.
-
Pikku Breva tuntuu olevan herkähkö rengaskoon muutoksiin. Itse pitäytyisin suosituskokoihin ja -malleihin vaikka itse olenkin nuuka renkaiden suhteen ja laitan esimerkiksi 120-levyisen tilalle mielelläni korkeaprofiilisen 110-levyisen tai jopa kapeamman. Siten saan enemmän kulutuspintaa tietä vasten eli rengas kestää käyttöä pidempään. Haittana tulee lievä kallistusvarojen pieneneminen mutta customeissa sillä ei ole niin väliksi. Toinen seikka mikä on enemmän subjektiivinen on se että kapeahko kumi sitä leveämmällä vanteella antaa mielikuvan leveästä renkaasta.
Leveä rengaskoko kapealla vanteella taasen pyöristyy kulutuspinnaltaan jyrkemmälle säteelle eli kulutuspinnan tiehen kiinni ottava pinta-ala on pienempi ja voimat siirtyvät tiehen ja tiestä heikommin. Etuna tulee herkkä käsiteltävyys joka voi olla liiankin herkkää ja aiheuttaa levottomuutta ajossa.
-
Juup, eli mennään vakiokokoisella. Vasta loppukesästä huomasin, että tuossa omassa on ollut takasena 130/70 17 80-profiilin sijaan. Saa nähä huomaako ajossa sitten kun laittaa tuon oikean 130/80 renkaan. Sport demon on toiminut ihan hyvin takana, mutta kova se on kulumaan, joten seuraavaksi kokeillaan varmaan Bridgestonea tai Avonia..
Harmi kun pyörä talvehtii turhan kaukana, näillä talvikeleillä voisi käydä heittämässä pienen lenkin silloin tällöin ja todeta että on sielä kuitenkin aika kylmä...
-
Tuo Demoni on hyvä rengas pikkulohkoon. Kuluu toki, mutta antaa myös hyvin pitoa ja palautetta.
-
Sport Demoniin olin pikkuBrevassa hyvinki tyytyväinen. Ainoa muutos jonka tein yhdeksi ajokaudeksi oli tuo profiilin korotus (kun halavalla sain), eikä se huonontanu ajo-ominaisuutta lainkaan. Aika hyvin selvisin yhellä rengaskerralla / kesä. En tosin käyny radalla luukuttamassa.
-
Nevadaan olen laittamassa takakumiksi Korealaisen FullBore USA renkaan.
( http://www.fullboretires.com/cruiser.html )
Suhtauduin alkuun hyvin epäluuloisesti ko tuotteeseen, mutta se saikin kovasti kehuja USAn foorumeilla.
Yleinen toteamus oli, että allaolevaa FullBorea seuraava rengas tulee olemaan samanlainen.
M-66 tourin renkaan käyttöikä on n.10t mailia raskaissa HD pyörissäkin ja se pitää myös sateella.
FullBore renkaat tehdään Etelä Koreassa Shinko tehtaalla, jonne se osti Yokohaman rengas-teknologian ja -muotit 1998. Suunnittelu ja materiaalit ovat siis tuon aikaista kärkeä, mutta kelpaavat edelleen normaaliin katuajoon.
-
Erääseen asiakaspyörään tilasin Fullboret. Tuntuivat ihan toimivilta renkailta. En toki tiedä muuttuuko renkaan ominaisuudet iän myötä ja kuluneempana.