Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: herrapii - Huhtikuu 19, 2009, 16:37:45 ip

Otsikko: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: herrapii - Huhtikuu 19, 2009, 16:37:45 ip
 ;D
Olin eilen Yamahacenterin koeajopäivillä,jossa raikkaassa ilmassa kurvailin uusilla mopottimilla.Täytyy myöntää että paljon on tapahtunut muutosta 20-30 vuodenaikana ajo-ominaisuuksissa.Yksi ominaisuus kuitenkin on vanhassa parempi mielestäni. Tuo brembon integraalijarru.Vaikka alussa oudoksuinkin sitä kovin olen sen hyväksi havainnut.Toki moni valmistaja tekee tänäpäivänä lukkiutumattomia jarruja mutta silti tuo vanha systeemi pelaa hyvin. ::)
Silti hyvät veljet ajellaan varovasti.eikös
ps.koeajossa oli 1900cc. "midnightstar" kun kaverini oli kehunut että on parempi ajoltaan kuin roadking...
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Calimero - Huhtikuu 19, 2009, 17:12:06 ip
Tuo brembon integraalijarru.Vaikka alussa oudoksuinkin sitä kovin olen sen hyväksi havainnut.
Minä oudoksun sitä edelleen, ja olen tullut siihen tulokseen, että mokoma hengenvaarallinen kötöstys saa lähteä. Jarrupääsylkky pitää vaihtaa ja on tiedossakin jo, ja hieman letkuviritystä, niin eiköhän Caliinkin jarrut saada. Reilu tonni vasta ajokokemusta noilla köyhän miehen integraaleilla, joten kai se tottumiskysymyskin on. Sinänsä erinomaiset jarrut vaan on pilattu noin, yäääk.  >:(
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 19, 2009, 20:00:08 ip
 ;D kyllä integraalit pelittävät mulla ainakin erittäin hyvin eikä ole ollut mitään syytä niitä sen kummemmin ruveta "peukaloimaam" .
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 20, 2009, 11:26:49 ap
Täytyy myöntää että paljon on tapahtunut muutosta 20-30 vuodenaikana ajo-ominaisuuksissa.Yksi ominaisuus kuitenkin on vanhassa parempi mielestäni. Tuo brembon integraalijarru.
Sinänsä ihan ansiokas Guzzi-innovaatio, mutta onneksi sitä ei ole otettu laajemmin käyttöön. Pyörät kehittyvät parissa vuosikymmenessä, ja tuonkin systeemin jäämiselle vain parin painavan matkasohvan omituisuudeksi on syynsä. 99% mopedisteista ei halua moista systeemiä suurin surminkaan, ja varmaan reilusti suurin osa myös gutsiukoista on ihan onnellisia siitä, että tuota systeemiä ei ole kalivieterin lisäksi muihin uusiin gutsi-malleihin pultattu. Varmaan osa (kali)vieteriukoistakin soisi sen olevan helposti poiskytkettävissä.
Vähääkään etukenoisemmissa ja kevyemmissä mopoissa tuommoinen systeemi olisi jopa vaarallinen. Takakenoiset ja -painoiset kustomihärpäkkeet ja autonkokoiset ja -painoiset matkasohvat voivat sitten olla asia erikseen.

BTW, oisit nyt sitten samalla vähän valottanut sitäkin, mitäs merkkejä malleja tuli koeajettua. Ei kait nyt jotain nelipyttyisiä yö-mahoja sentään...  :o  :P
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Aapo - Huhtikuu 20, 2009, 13:47:46 ip
"että mokoma hengenvaarallinen kötöstys saa lähteä"
Mikähän siinä on hengenvaarallista?
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Calimero - Huhtikuu 20, 2009, 14:39:01 ip
Se, kun pelkkä etujarru on tehoton, koska ottaa vain toiseen levyyn. Astinlaudallisen Calin jarrupoljin tuntuu hankalalle saada saapasta nopeasti polkimelle. Jos vaan hissukseen ajelee, niin ehtiihän sitä, mutta...  ;)
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: guzzismo - Huhtikuu 20, 2009, 16:56:27 ip
Se, kun pelkkä etujarru on tehoton, koska ottaa vain toiseen levyyn. Astinlaudallisen Calin jarrupoljin tuntuu hankalalle saada saapasta nopeasti polkimelle. Jos vaan hissukseen ajelee, niin ehtiihän sitä, mutta...  ;)
Pojaat ei ole tainnu koskaan ajaa 850 GT:llä, kun puhuvat tehottomista etujarruista... ja onhan noita yksilevyisiäkin etujarruja olemassa. Kyllä tuo integraali on oikeasti turvallinen ja hyvä; märkä, bitumikäärmeillä paikattu ja kosteilla lehtipuunlehdillä kuorrutettu Etelä-Eurooppalainen mutkamäki täydessä matkavarustuksessa on kuin tehty yhdistelmäjarruille, ainakin tällaiselle tavalliselle autokuskille, ei mene lukkoon kumpikaan pää, mutta hidastaa riittävästi. Niin, ja tuon polkimen saa säädettyä niin, että ei tarvitse kuin kääntää varpaat polkimelle. Mutta tämähän on enemmän makukysymys ja hyvä niin.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 20, 2009, 18:13:36 ip
No kyllä olen saanut takapyörän lukkoon sekä Floridan että Cali kolmosen yhdistelmäjarruilla.
Mutta hyvin niillä pysähtyy, etujarrun tehossa ei valittamista, jarrupolkimen käyttö vaan aiheuttaa sen, että etupää ei painu kovin paljon.
Yhdistelmäjarrut on nykyisessä mopossanikin.
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 08:39:21 ap
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Niin, kyllähän niiden täytyy erinomaiset ja ylivertaiset olla, kun niitä lähestulkoon kaikissa eri mopomalleissa käytetään, esmes Guzzin kaikki muut mallit mukaanlukien, eikä juuri kukaan enää uskalla tuoda markkinoille mallia, jossa ei noita yhdistelmäjarruja olisi, eikös vaan. 

Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 21, 2009, 09:04:35 ap
<snip>
Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.

Tavallinen käyttö on mielestäni ajoa yleisillä teillä puolimitten laillisilla nopeuksilla.  ;D
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 14:16:58 ip

Tavallinen käyttö on mielestäni ajoa yleisillä teillä puolimitten laillisilla nopeuksilla.  ;D
Jepjep...

Oispa esmes aika halju fiilis ajaa tavallista ajoa mutkaisella soratiellä, hiekalla tai maastospoorissa enskalla, jossa olisi yhdistelmäjarrut. Semmoisella oltaisiin aika helposti pöpelikössä, maattaisiin keskellä soratien mutkaa tai spooria jalka mopon alla, tai jopa kolisteltaisiin honkia ihan kirjaimellisesti. Eikä tilanne olis paljoa sen kummempi pysty- eikä kyykkypyörilläkään. Oli soraa tai asfalttia, onneksi ei ole sellaiset hillitsimet haittona.

Noh, kukin tyylillään. Ei minullakaan ole mitään sitä vastaan, että jossain kustomihärpäkkeissä ja kaksipyöräisissä matkailuautoissa on nuo yhdistelmäjarrut, ja makuasioitahan nämä ovat ainakin osittain. Mutta minusta on ihan hyvä ja varsin ymmärrettävää, ettei tuota systeemiä ole otettu laajemmin käyttöön missään muissa pyörissä, edes gutseissa, enkä siis oikein allekirjoita tuota väitettä yhdistelmäjarrujen erinomaisuudesta noin yleisesti. Ajettiin niillä sitten "tavallista" ajoa tai ei.

Mutta saatiinpahan ainakin hetkeksi eloa tällekin voorumille.  ;D
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Ekku - Huhtikuu 21, 2009, 14:30:17 ip
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Niin, kyllähän niiden täytyy erinomaiset ja ylivertaiset olla, kun niitä lähestulkoon kaikissa eri mopomalleissa käytetään, esmes Guzzin kaikki muut mallit mukaanlukien, eikä juuri kukaan enää uskalla tuoda markkinoille mallia, jossa ei noita yhdistelmäjarruja olisi, eikös vaan. 

Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.

Ei ne mitkään ylivertaiset ole, mutta annat niistä turhan synkän kuvan.

Mulla on kolme Guzzia ja sp:ssä on nuo yhdistelmäjarrut. En ole koskaan kokenut niitä miksikään ongelmaksi.

Suurin probleema on varmaan siinä, että yhdistelmäjarrullisella kutsilla pitää omaksua kokonaan toisenlainen jarrutustekniikka, eli se pysähtyminen hoidetaan pääasiallisesti sitä pedaalia käyttämällä.

Kaikissa normaalijarruilla varustetuissahan tämä aiheuttaa vaan huonoa pysähtyvyyttä ja ongelmia.

Rata-ajossakin tuo systeemi toimiii kyllä vallan loistavasti niissä rajoissa, missä sp:llä sitä pystyy harrastamaan ja hiekkatietäkin on jonkin verran tullut ajettua. Aina on loogisesti lukittunut takarengan ensiksi ja ongelmia ei ole esiintynyt.

Minusta suurin syy tuon systeemin dumppaamiseen on se, että se on niin vittumainen ilmattava... :)

Ei se mikään ylivoimainen systeemi ole, mutta ei se pyörää myöskään huononna.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 15:01:00 ip

Ei ne mitkään ylivertaiset ole, mutta annat niistä turhan synkän kuvan.

Mulla on kolme Guzzia ja sp:ssä on nuo yhdistelmäjarrut. En ole koskaan kokenut niitä miksikään ongelmaksi.

Ei se mikään ylivoimainen systeemi ole, mutta ei se pyörää myöskään huononna.
No ehkä ei, mutta pointti onkin siinä, että esmes jossain astinlauta-kalivieterissä tai muussa vastaavassa asia voi olla hiukan toinen - siihen ne kenties sopivat kohtuullisen hyvin, mutta moniin muunlaisiin taas eivät.

Kuten sanottu, makuasioita ovat nämäkin jutut ainakin osittain, ja niistähän voi kiistellä vapaasti, kunhan ei lähdetä kanonisoimaan omia kantoja - puolin tai toisin. Hyvä vaan että tulee erilaisia kantoja esiin.

BTW, opinpahan taas uuden asian tällekin päivälle, eli enpäs ole aiemmin hoksannutkaan semmosta, että SP:ssäkin on ne  autojarrut...

Seuraava trendi onkin varmaan ABS-jarrujen yleistyminen jopa vakiovarusteiksi kaikenlaisiin pyöriin, mutta tuskinpa niistäkään kovin moni tulee olemaan yhdistelmäjarruja. Paitsi ehkä tuolla samaisella goldwing-pannari-kalivieteri -akselilla, jossa niitä on käytetty tähänkin asti. Kuten kaikki säädöt jousituksessa on kiva homma, niiden jarrusysteemienkin kohdalla olisi varmaan kiva, että olisi vastaavat säätömahdollisuudet, eli minimissään mahdollisuus kytkeä ABS:t ja mahdolliset yhdistelmäjarrut kokonaan pois päältä.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: heikkil - Huhtikuu 21, 2009, 15:23:55 ip
BTW, opinpahan taas uuden asian tällekin päivälle, eli enpäs ole aiemmin hoksannutkaan semmosta, että SP:ssäkin on ne  autojarrut...

Löytyvät integraalit alkuperäisinä myös esim LeMans Mk I - IV -sporteista. Vasta keskuspalkkirunkoisiin sportteihin (V10, V11) tuli "tavalliset" jarrut. Sinulla ilmeisesti on näitä myöhempiä Guzzeja normaalijarruin (normaaleita muihin merkkeihin verrattuna siis)?
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 15:42:25 ip
Kaikissa normaalijarruilla varustetuissahan tämä aiheuttaa vaan huonoa pysähtyvyyttä ja ongelmia.
Monissa tapauksissa, kuten enskoissa, supermotoissa ja tietyissä muissa pystypyörissä erillinen takajarru on tärkeä ja olennainen ominaisuus, ja sitä käytetään hidastamisen lisäksi myös ohjaamiseen. Jos takajarrun painallus vaikuttaisi niissä myös etujarruun, siitäpä niitä ongelmia vasta aiheutuisikin, kuten tuossa edellä tuli jo kuvattua. Toisaalta kyykkypyörissä on tärkeää saada maksimiteho etujarrulle, ja aina mukaantuleva takajarru saattaa aiheuttaa etenkin mutkissa ongelmia, joita erillisellä takajarrulla ei tule, kun takajarrun käyttöä ja ja puuttumisherkkyyttä voi itse säännöstellä. Sama juttu, taas oltais äkkiä pöpelikössä tai luisuttaisiin pyörän kanssa peräkkäin ojaan tai radan sivuun. Joskus pelkkä moottorijarrukin voi olla turhan tehokas takajarru etujarrun apuna.

Lainaus
Rata-ajossakin tuo systeemi toimiii kyllä vallan loistavasti niissä rajoissa, missä sp:llä sitä pystyy harrastamaan
Niiinpä, niissä rajoissa. Sitten kun nopeudet ja kallistuskulmat kasvavat, alkaa myös erillisten jarrujen tarve tulla selvemmäksi. Kisa-ja rata-ajossa muuten käytetään usein myös luistokytkimiä, jotta takarenkaan jarruttava vaikutus saataisiin mahdollisimman pieneksi. Monesti takajarruun ei kosketa radalla ollenkaan, koska siitä on toisinaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Jotkut käyttävät sitä lähinnä kiihtyvyyden säännöstelyyn mutkista ulos ampaistaessa, ei niinkään vauhdin hillitsemisessä mutkaan tultaessa.

Eli tullaan taas siihen, että jossain kalivieterissä ne yhdistelmäjarrut voivat kenties olla ok, mutta esmes MGS-01:ssä ne olisivat lähinnä haittona. Samoin kuin enskoissa, smotoissa yms, mutta hiukan eri syistä painottuen. Eikä tarvitse olla kyse edes rata-ajosta, vaan ihan se "tavallinen käyttökin" riittää. Onhan nää siis vähän itse kunkin sisäisistä järjestelmäasetuksistakin kiinni. Toinen tykkää tyttärestä, toinen kaurapuurosta.

Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Ekku - Huhtikuu 21, 2009, 17:48:36 ip
Ihan kattava luento erilaisista jarrunkäyttötavoista

Kiitos vaan siitä "Capriccioso".

Minun kokemukseni integraalijarruista Guzzin osalta rajoittuvat vain tähän Sp-malliin, joten muun tyyyppisten pyörien osalta olen jäävi kommentoimaan erilaisia jarrunkäyttö-tapoja.

Olen silti edelleen sitä mieltä, että SP:n tai nyt vaikka Norgen tyyppinen puörä integraalijarruilla on aivan yhtä hyvä kuin ilmankin niiden pääasiallisessa toimintaympäristössä.

Ratapäiviä tuli Sp:llä aikoinaan heitettyä kymmenkunta ja ei siinä suinkaan ne jarrut eikä edes renkaan pito ollut se etenemistä rajoittava tekijä. Keskiseisontatuki otti maahan sangen aikaisessa vaiheessa.

Centaurossa on tavalliset jarrut ja oikeastaan aika mitääntekemätön takajarru ja LM-kolmosesta otin sen integraalin pois heti siinä vaiheessa, kun rupesin vaihtamaan jarrusatuloita, kun olisi ehkä ollut liian vaikea toteuttaa konversaatio nolle 4-mäntäisille jarrusatuloille alkuperäisillä jarrujen työsylintereillä.

Radalla en käytä takajarrua ja tänä talvena Lemariin onkin rakennettu sellainen satula/levy-yhdistelmä, että ei sillä paljon mitään varsinaisessa jarrutuksessa tekisikään. Luistokytkintä en ole vielä Guzzissa nähnyt ja tuskin näenkään.

Abseista ei kyllä ole mitään haittaa katukäytössä niin kaun kuin siihen jarruun ei mennä sotkemaan mitään sähköisiä tehostimia tms.

Aika moni meistä on kuitenkin kaatunut jossain vaiheessa ajouraansa pienessä vauhdissa ja aika harmittoman oloisessa tilanteessa siihen, että etujarru on tullut jarrutettua lukkoon. Olisi se vaan tällaisessa tilanteessa ollut mukavampaa, että abseilla pyörä olisi pysynyt pystyssä, kuin että alkaa keräilemaan katteen, vilkun tai venttiilikopan palasia asvaltilta...

Sorapyörissä tämäkin varmaan on toisin ja siellä abs olisi oltava kytkettävissä pois päältä.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 21, 2009, 20:24:00 ip
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 20:26:37 ip
Ihan kattava luento erilaisista jarrunkäyttötavoista

Kiitos vaan siitä "Capriccioso".

No joo, ole hyvä vaan jos kerran peräti luit sen läpi asti.  ;D
Toisinaan sitä tulee luennoitua vähän turhankin paljon, etenkin joskus kun ei osaa oikein keskittyä tähdellisempiin hommiin. Toisinaan taas tulee leukailtua noiden ennestään tutumpien kanssa vaikka vaan lämpimikseen, kuten tuossa Heikin tapauksessa. Eiköhän tääkin tästä pikkuhiljaa taas vaimene, kun ajokausi pääsee kunnolla alkamaan...   :)

Lainaus
Olen silti edelleen sitä mieltä, että SP:n tai nyt vaikka Norgen tyyppinen puörä integraalijarruilla on aivan yhtä hyvä kuin ilmankin niiden pääasiallisessa toimintaympäristössä.

Saattaa olla, ja tässähän olikin tarkotus tuoda esiin erilaisiakin mielipiteitä. Makuasia, sano koira ku kellejään nuoli, vaimitensenytoli.

Minusta muuten jossain Norgessa moinen systeemi voisi ollakin suht ihanteellinen silleen, että siinä olisi integraalijarrut, jotka voisi helposti myös kytkeä pois, tai sen saisi vaikka erikseen tilattua dual-versiona, vähän ABS-versioiden tapaan. Olis siis jokaiselle mieleinen versio. Uskallan kyllä edelleen epäillä, että suurin osa Norge-kuskeistakin ottaisi Norgeensa mieluummin erilliset kuin integraalijarrut, esim. erilliset absit ilman mitään ristiinkytkentää.

Lainaus
Radalla en käytä takajarrua ja tänä talvena Lemariin onkin rakennettu sellainen satula/levy-yhdistelmä, että ei sillä paljon mitään varsinaisessa jarrutuksessa tekisikään. Luistokytkintä en ole vielä Guzzissa nähnyt ja tuskin näenkään.

Juuei, ei oo minunkaan tietääkseni tarjolla edes noilla limpputehtailla. Tosin ei se täysin mahdoton ajatus olisi, koska esim. joihinkin bemareihin sellaisia on jo tarjolla. Ei tietty niihin touring -malleihin. Ihan lähiaikoina tuskin kuitenkaan.

Lainaus
Abseista ei kyllä ole mitään haittaa katukäytössä niin kaun kuin siihen jarruun ei mennä sotkemaan mitään sähköisiä tehostimia tms.

Aika moni meistä on kuitenkin kaatunut jossain vaiheessa ajouraansa pienessä vauhdissa ja aika harmittoman oloisessa tilanteessa siihen, että etujarru on tullut jarrutettua lukkoon.

Juu on, tosin ei siinä välttämättä tarvita edes sitä lukkoon jarruttamista. Sarjassamme kevään ensimmäisiä reissuja osittain kohmeisella alustalla, ja vielä enskalla. Eturengas on alta ennen kuin ehdit kissaa sanomaan. TS. samaan tulokseen olisi päässyt mainiosti myös niillä integraalijarruilla, jos/kun olisi survaissut sitä poljinta sopivassa tilanteessa, ja etujarrukin olisi haukannut hiukan, mutta silti riittävästi. Ei välttämättä olis absitkaan auttaneet, tai sitten oltais edetty pitemmälle kuin oli tarkoitus.

Lainaus
Olisi se vaan tällaisessa tilanteessa ollut mukavampaa, että abseilla pyörä olisi pysynyt pystyssä, kuin että alkaa keräilemaan katteen, vilkun tai venttiilikopan palasia asvaltilta...

Sorapyörissä tämäkin varmaan on toisin ja siellä abs olisi oltava kytkettävissä pois päältä.

Juu kuten sanottu, varmaan ne absit alkaa yleistymään jatkossa kaikenlaisissa pyörissä jopa vakiovarusteina. Eri tasoisia ja tyylisiä ratkaisujahan on jo nyt, ja kyllähän ne absitkin kehittyy pikkuhiljaa, myös paremmin mopoihin sopiviksi. Kyllähän niitä alkaa olemaan kohtapuoliin jo kyykkypyörissäkin.
En minäkään niitä periaatteesta dissaa, vaikka en niihin sokeasti kaatumisen estossa luotakaan, mutta tosiaan ihanteellisin vaihtoehto olis semmoinen, jossa ne voisi halutessaan kytkeä myös pois päältä, vähän kuten jousituksessakin täysistä säädöistä ei ole haittaa niille, jotka niitä eivät halua käyttää.

TS. ainakin mulle mieluummin erilllis-absit kuin integraalit, ja mieluiten vielä on/off -nappulalla varustettuna, kiitos.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 21, 2009, 20:49:36 ip
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)
Joo-o, epäilemättä.   :D
En kyllä ymmärrä, miksi ehjä pyörä pitäisi ylipäätään tahallaan kaataa vauhdista...  :o
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: heikkil - Huhtikuu 22, 2009, 06:20:05 ap
Minusta esmes tällaista jarrukeskustelua voi käydä ihan vaan omaperskohtaisen kokemuksen ryydittämänä yleisenä mielipiteenvaihtona. Joku lähinnä netistä opiskeltu "kirjaviisaus" on taas vähän eri asia minusta.
Totta, tästä eteenpäin keskityn vain viisaampien / kokeneempien kirjoituksien tutkimiseen ja googlaan vain omaksi ilokseni. Korkeintaan kyselen tyhmiä Centauron ylläpidon tiimoilta.

Mitä taas tuli kysymykseen millä Guzzeilla olen ajanut, niin pisimmät kokeilut wanhalla 850T:llä ja Cali III:lla. Muuten alkaa 25. kesä moottoripyörällä.

Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 22, 2009, 09:23:02 ap
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)

Kuten edellä totesin, Guzzin integraalijarruilla saa takapyörän lukkoon ja tarvittaessa siis myös mopon nurin - mutta miksi sitä koskaan tarvitsisi tehdä? Onneksi en itse kaatunut.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2009, 14:28:17 ip
Ja mää teen teidän äitienkin ruuat ja mun isi pätkii junankin romuraudaksi.

Eiköhän tuo näpäyttely ja henkseleiden paukuttelu jo ole tullut päähänsä. Vai?
Otsikko: Jarrutusta
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 22, 2009, 14:32:04 ip
Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että tehdas on rakentanut tuon integraalijarrun Caliin?  ???  ???
Kun äkkiseltään saa käsityksen, että tuplaetujarru ja yksi takajarru olisi kuitenkin halvempi tehtaan tehdä. En usko kyllä siihenkään teoriaan, että "joku potkut saanut inssinööri tehnyt ja hihitellyt keppostaan ehtoolla"  ;)  ...

Ts. jokin rationaalinen syy kaiketi tuohon on.
Siis mikä? "Raskaan cruiserin" jarrutusteho / tuntuma? Helpompi hallita äkkijarrutuksissa? Mikä?  :o  :o
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Peki - Huhtikuu 22, 2009, 15:49:42 ip
Siis integraalijarruhan ei ole mikään uusiin Kalivietereihin suunniteltu spesialiteetti, vaan Guzzin vanha innovaatio jostakin 70-luvun puolivälistä. Siihen aikaan tuo konepyörien jarrumaailma taisi olla yleensäkin huomattavasti monimuotoisempi kuin nykyään. Oli rumpua yhdellä, kadella tai neljällä nokalla ja yhtä, kahta tai kolmea levyä. Guzzi sitten pisti oman lusikkansa soppaan kehittämällä oman järjestelmänsä: kolme levyä, joista toinen etulevy toimi yhdessä takalevyn kanssa ja toinen erikseen.

Jossain taustalla on saattanut olla Amerikan markkinat, siellä kun oli perinteisesti käytetty jalalla poljettavaa (taka)jarrua paljon enemmän kuin Euroopassa. Tai sitten (todennäköisemmin) kyse oli siitä, että Guzzilla vain haluttiin keksiä jotakin omaa. Eihän sitä ulkopuolisen toimittajan kamoja nyt sentään ihan suoraan voinut käyttää. Tottahan Mandellossa osattiin tämäkin asia paremmin...

Ja mandellolaisella itsepäisyydellä tämä järjestelmä sitten otettiin käyttöön läpi koko malliston, V35:stä Le Mansiin. Eli jos Tonti-mallissa tai pikkulohkossa on kolme levyä, siinä on, tai on ainakin alkujaan ollut, integraalijarrut (Nevada taitaa olla poikkeus). Ja taisipa jossakin vaiheessa olla saman konsernin Benelleissäkin integraalit.

Ja kyllähän tuo systeemi on aikoinaan ollut ihan puolusteltavissa, joku 80-luvun isolohko pesee varamsti jarrujen osalta aika monen aikalaisensa. Systeemi ei vaan päässyt yleistymään, koska systeemin kunnollinen hyödyntäminen vaatii vanhojen tapojen poisoppimista. Joten kokeneet koeajokuskit useimmiten kirosivat koko systeemin ja lukijat tietysti uskoivat. Mutta jos aloittelijan annetaan kokeilla peräkkäin vaikka tuplalevy-Jackalia ja jotakin integraalijarrullista Californiaa, niin suurin osa varmasti tykkää enemmän integraaleista.

Mikseivät sitten kaikki muut siirtyneet käyttämään integraalijärjestelmää, jos se kerran oli niin hyvä? Ikävä kyllä tekninen paremmuus ei ole koskaan taannut myyntimenestystä, eikä myyntimenestys ole mikään osoitus teknisestä paremmuudesta. Windowsista tuli tietokoneiden yleisin käyttöjärjestelmä, vaikka se oli pitkään (on ehkä vieläkin) selvästi Applea huonompi. Samoin VHS syrjäytti aikoinaan Betan videoissa. Ja tiämmä autoissakin käytetään vielä enimmäkseen rautajousia, vaikka Sitikka kehitti paremman vaihtoehdon jo yli puoli vuosisataa sitten.

EDIT: Korjasin kirotusvihreitä
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Aapo - Huhtikuu 22, 2009, 15:59:37 ip
Eiköhän syy löydy kuitenkin turvallisuudesta. Integraalilla on helpompi suorittaa hätäjarrutus, varsinkin vähänkin tottumattoman. Pelkällä polkimen painamisella saadaan jotain 80% maksimihidastuvuudesta. Loput voidaan sitten hienosäätää käsijarrulla. Jos on tottunut jarruttamaan molemmilla jarruilla ei jarrutustapahtuma eroa oikeastaan mitenkään "normaalijarruilla" jarruttamisesta, varsinkin noinkin pitkällä pyörällä, jolla takajarrun merkitys on huomattava. Luultavasti monen, varsinkin satunnaisen ja tottumattoman Guzzi-kuskin henki on säästynyt integraalien ansiosta, juuri hätäjarrutuksen helppouden takia.  
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 22, 2009, 17:01:28 ip
Kaksi kesää integraalikokemusta, ja täytyy sanoa vanhaa Kummeli-sanontaa vapaasti mukaellen: "Kyllä pysähtyy!" Aiemmin Stonen yksilevyiselläkin pärjäilin kohtuudella, ja lieneekö sieltä perua tuo refleksi, että jokin sormi siirtyy nytkin automaattisesti etukahvalle painetta lisäämään, kun jarrupaikka tulee. Näinhän se on, tai pitäisi ainakin jokaisella olla, huolimatta siitä mitkä jarrut on kyseessä. Etujarrullahan sitä oikeasti jarrutetaan, ja kyllä integraaleillakin jarruttavien pitäisi muistaa sitä toistakin levyä käyttää, jotta siitä tulee tapa tiukkaa tilannetta varten. Täytyy myöntää, että aluksi nuo integraalijarrut vaativat pientä totuttelua, syytä en osaa sanoa, ne vaan tuntuivat jotenkin oudoille aluksi. Mutta kun sinuiksi pääsin, niin mitään parannusta en osaa niihin kaivata. Jarruissa on tehoa ja tuntuma säilyy tasaisena. Erinomaiset jarrut.
Otsikko: Vs: lauantaina tapahtunutta
Kirjoitti: capriccioso - Huhtikuu 22, 2009, 20:09:14 ip
Ja mää teen teidän äitienkin ruuat ja mun isi pätkii junankin romuraudaksi.

Eiköhän tuo näpäyttely ja henkseleiden paukuttelu jo ole tullut päähänsä. Vai?

Nimenomaan. Sitä minäkin vähän ihmettelin, että miksi tuollaiselle linjalle piti ylipäätään edes lähteä, koska ajatustenvaihto toimi siihen asti ihan hyvin. Noh, olkoonkin että ei pitäisi itsekään provosoitua, kun provosoidaan.

Joka tapauksessa tuossa tulikin taas jo kaksi erinomaista kannanottoa aiheeseen mm. Pekiltä ja Aapolta, eli just semmoista mitä ainakin itse odottelinkin tähän ketjuun.

Noista kahdesta löytyis minustakin varmaan aika pitkälle ne syyt, miksi se integraalijarruhommeli patentoitiin ja miksi se on (edelleen) käytössä nimenomaan kalivieterissä, eikä esim. Norgessa. Silloin kun se patentoitiin, se oli varmaan oiva ratkaisu tiettyihin senaikaisiin peleihin, ja erityisesti ameriikan markkinoita silmälläpitäen.

Kieltämättä tosi hyvä pointti tuo teknisen edistyksellisyyden ja kaupallisen menestyksen ristiriitakin, vaikka sen täydestä korrelaatiosta mm. wintoosamaailmaan en ehkä olekaan täysin samaa mieltä, niin mäkkimiehiä kuin olenkin.
Mutta tosiaan, kuten jo aiemmin tuli todettua, asia voi hyvinkin pitää paikkansa juuri tuon kalivieterin kohdalla. Toistaiseksi kun ei ole päässyt testaamaan em. kalivieteriä ja tavallisilla jarruilla varustettua jaskalia tmv. peräkkäin. Niihin pyöriin joita itse ajelen, otan silti mieluummin ne tavalliset.

Absiversiotkin voisivat mennä, jos pyörässä sellaiset sattuisivat olemaan. Viimeksi tuli kokeiltua Triumphin ABS-jarrullista Tigeriä, ja ihan mukavastihan ne tuntuivat toimivan, tosin keli olikin kyllä kuiva ja tie hyväkuntoinen, eli tuntumaa  varsinaiseen ABS-toimintaan ei tainnut juuri saada.