Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Huhtikuu 16, 2009, 14:31:32 ip
-
Pyörässä on takuu edelleen ja siksi sitä on huollettava valan tehneellä huollolla. Nyt olisi tehtävä 10´000 km huolto. Olen antanut itselleni kertoa huollon ohjeajaksi 3,5 h ja huollossa vaihdetaan tulpat, kone-, aski- ja peräöljyt sekä öljy- ja ilmafiltterit.
Työt ovat em. lisäksi ymmärtääkseni tarkastuksia tyyliin: Toimiiko kaikki valot, töötti, akku- ja latausjännite jne. Nuo työt ovat kevyitä ja nopeita. Kaiketi suurin työ on ilmanputsarin vaihto, koska tankki on irroitettava. Sekään ei ole ns. raketin rasvausta...Venojen säätö vie kuulemma 10 min / puoli. Ymmärtääkseni hintaa tulee sitten lisää, jos vaikka jarrupaloja on vaihdettava tms. "ylimääräistä".
Aikataulusyistä en ehdi Piikkiöön. Kyselin sitten muualtakin ja yhdessä kohdassa olin lentää per...Eräs espoolainen huoltoliike antoi puhelimessa hinnaksi 570 €. Mielestäni hinta on kohtuullista arvokkaampi. Jospa tuntihinta on vaikkapa 80€/h, niin noille osille tulee hintaa 290€. Taitaapi olla kullattuja tulppia...
Pyörä menee alkavalla viikolla W Guitsille.
Onkos muita / vastakkaisia mielipiteitä pideltävänä? Tietääkös kukaan mitäs ko. km-huolto maksaa muilla merkeillä? Jaappanilaiset? Eimericcalaiset?
-
Onkos muita / vastakkaisia mielipiteitä pideltävänä? Tietääkös kukaan mitäs ko. km-huolto maksaa muilla merkeillä? Jaappanilaiset? Eimericcalaiset?
Se menee minun huomioden mukaan vähän silleen että halpa piikki on halpa huoltaa ja isokallisameriikkamadeinchina on sitten kallis huoltaa. Ja muut siitä väliltä. muuten huomasin tuossa päivemmällä että genuione america oil oli litrahinnaltaan juuri saman kuin genuine japan oil, tai siis eihän pullon koko ollut litraa vaan pintti/tuoppi/naula tai osborne tai oliko se oz.
pka
ps. guzzi lasketaan kai kalliiksi pyöräksi.
-
Ei ole kokemusta Guzzin huollattamisesta liikkeessä.
Bemarin huollot on maksaneet sen vajaa 200 euroa kerta, mutta toistaiseksi eivät kyllä ole varmaan tehneet muita huoltoja, kun vaihtaneet öljyn ja suodattimen sekä jarrunesteet kerran vuoteen.
Venttiilinsäätöhuolto on kuulemma sitten kalliimpi, kun tästä uudemmasta rivikoneisesta pitää purkaa jonkin verran tavaraa (mm.syyläri) pois tieltä ennen kuin pääsee venttiileihin käsiksi.
-
Mikäs se tämmönen, Eräs espoolainen huoltoliike on.
-
Tein itse Califieteriin 20K huollon ja Mototripistä osia hakiessani piruuttani kysyin huoltamisen hintaa siellä, mielestäni kahdenkympin huolto olisi maksanut juuri tuon 570€. Isommassa huollossa vielä vaihdetaan sekä jarru että etuhaarukan liemet ja pa-suodatin, toisaalta tiedustelin asiaa keskitalvella ja sesonkikin voi vaikuttaa hintoihin.
-
Guy:lla olen vantaalla käynnyt ja muistaakseni 10k huollon hinta oli jotain alle 200 (norge). Hyvää ja edullista....
-
8)
viime huoltö Cali classiciin G.Wikströmmillä Virkatiellä 180€ ,kun pyysin tekeen vaan mitä tarvii eikä muuta pällistelyjä.
::)
-
Norgen huoltohinnat viime vuodelta:
20 tkm Kokkolassa 455€
30 tkm Oulussa 210€
40 tkm Kuopiossa 361€ (PMR8B -tulpat a´ 37€ eivät sisälly hintaan kun eivät niitä löytäneet, siis pýörästä...)
-
Ohoh, onpas Eräällä Espoolaisella Huoltoliikkeellä hinnat. 60 kilon, siis "iso" huolto Shakaaliin kustansi Piikkiössä selvästi vähemmän, vaunun irrotuksineen ja kiinnityksineen kaikkineen. Oli tosin talvihinta, mutta olisi se ollut muistaakseni tuon alle vielä ovh:llakin, ei ne mulle nyt niiiin isoa rabattia antaneet. :)
Miten nuo hinnat sitten yleensä kartalle sijoittuvat, ei mitään tietoa. Kun en ole moisia palveluja ennen käyttänyt. Ainakaan kuitilla ;D
-
Taitaa olla halvinta itse huoltaa.Piikkiöstä hakee osat ja kiitettävästi olenmyös saanut sieltä neuvoja.Cali 3 vm.88 vaihtui ja maanantaina haen ev:een vm.2000 Moto Italiasta.Vaikeutuikohan omatoiminen huoltaminen ?
-
PMR8B £4,30! www.powersparks.co.uk/ngkcarpages/MASERATI.htm - ja posti kulkee.
Lisäksi laajempaa valikoimaa: www.spark-plugs.co.uk
Työn hintaa en kommentoi.
Pääsääntöisesti osissa Piikkiö pärjää tosi hyvin.
Jukka
-
Lisäksi laajempaa valikoimaa: www.spark-plugs.co.uk
Tuolta olen tilannutkin itselleni kun Norge jäi takuuajan päätyttyä omaan huoltooni. Vajaa 9£/kpl ja tilasin samalla paljon muitakin arvokkaampia tulppia.
-
Jatketaan tulppavinkeillä: UK Bulb Co (http://stores.shop.ebay.co.uk/e-bay-auto-shop), Centauroon 2 x NGK:n Iridiumit (DR9EIX) hintaan 14.45 GBP + postit 2.80 GBP. Nykykurssilla koko setti kotiintuotuna siis 19.55 EUR.
Verrokkina Allrightilla listahintana 2 x Denson Iridiumit (IX27) 46 EUR (23 EUR / kpl)...
-
Laita nyt ihmeessä julki hinnat kaikista mistä kyselit. Ei semmonen ole mitään salaista tietoa, mutta hyödyllistä kyllä. Eikä mitään eräs espoolainen, vaan F.N., B.W, R.M., M.T. jne? Jokainen voi sitten tarkistaa itse päivän hinnan ja yrittää tinkiä. Tyyliin paljonko pelkkä leima maksaa ;)
Tilasin talvella briteistä NGK:n Iridium-tulpat hintaan 30£/4kpl kotiin toimitettuna Parts For Aircraftista. Tarkistin, ei ole enää valikoimassa. En ole vielä ruuvannut kiinni. Ajelen entisillä ensin, että pääsee vertailemaan. Suoraan ei kande vaihtaa, kun perstuntumalta talven jälkeen on joka kerta tullut parikymmentä kaakkia lisää jostain kumman syystä (huolellisen talvihuollon ansiota?), jotka sitten katoavat aika äkkiä. Kummallinen ilmiö.
-
Suoraan ei kande vaihtaa, kun perstuntumalta talven jälkeen on joka kerta tullut parikymmentä kaakkia lisää jostain kumman syystä (huolellisen talvihuollon ansiota?), jotka sitten katoavat aika äkkiä. Kummallinen ilmiö.
On ihmeellinen ilmiö, on tuttu täälläkin... ;D ;D ;D :-X
-b-
-
Hain tänään Timantin huollosta. Guy Wikström teki homman sopimuksen mukaisesti. "Lysti" maksoi 170€, eli Erääseen Espoolaiseen jäi vielä 400€ eroa.
Ymmärrän kyllä mistä tuo ero tulee, sillä liiketoiminnan luonne on ihan erilainen, eikä näitä kahta voi sillä tavalla verrata.
Onhan toisella liiketila vuokralla jne. Mutta kun Guy ei kuitenkaan osia tappiokseen myy...
-
Onko kelläään tietoa että tekeekö Wikström vielä huoltoja? Olis Brevan 40tkm huolto edessä, ja jos viel jolla olis puhelin numero hälle nii olisin kiitollinen.
-
Wikström 0400 412903.
-
Moi,
Viimeisimmän tiedon mukaan Guy lopettelee Guzzien huoltohommat omassa pajassaan "tähän ajokauteen".
Toki hän tekee niitä leipätyökseen Espoon R.M. Heinolla jatkossakin.
Kannattaa varmistaa soittamalla...
t. Kimmo
-
Thnx. Piretään miäles.
-
Tuota... Sellaisen työn tekeminen "firapelinä", joka kilpailee päätoimen kanssa on selkeästi kielletty. Tuollaisesta hommasta on jopa oikeudessa määrätty ruoskintaa ja jalkapuuta.
Nyt voin tähän paljastaa sen alkuperäisen - josta tämä lähti liikkeelle - "Erään espoolaisen huollon" nimen; Se on Mototrip Espoon Lommilassa.
Takuuajan takuuajan mentyä, olen tietenkin tehnyt huollot ihan itse. Kun ei juurikaan käy ns. järjen päälle.
Ajokausi näyttää jäävän tänä vuonna väliin, kun tuo oikeanpuolimmainen käsi ei sitä oikein tunnu haluavan. :'(
Mutta lääkitys saa pöntön sekaisin - entisestäänkin... :D
-
Tuota... Sellaisen työn tekeminen "firapelinä", joka kilpailee päätoimen kanssa on selkeästi kielletty. Tuollaisesta hommasta on jopa oikeudessa määrätty ruoskintaa ja jalkapuuta.
<snip>
Paitsi jos työnantaja antaa luvan (sitäkin tapahtuu). ;)
-
Tuota... Sellaisen työn tekeminen "firapelinä", joka kilpailee päätoimen kanssa on selkeästi kielletty. Tuollaisesta hommasta on jopa oikeudessa määrätty ruoskintaa ja jalkapuuta.
<snip>
Paitsi jos työnantaja antaa luvan (sitäkin tapahtuu). ;)
Tuo on aivan sopimuksenvarainen asia. Mitään yleistä kieltoa ei edes voida säätää, koska elinkeinovapaus. Ainoastaan valtion virkamiehiltä vaaditaan sivutoimilupa tai -ilmoitus.
-
Sivutoimesta ei rankaista mutta varsinainen työnantaja voi ja saa sopia työntekijänsä kanssa että työntekijä ei tee eikä hankkiudu saman alan töihin silloin kun on työnantajan palveluksessa. Sopimuksessa voidaan sopia myös kieltoajasta sen jälkeen kun työsopimus on loppunut tai purettu. Näin ainakin omalla kohdallani. Nyt voisin jo tehdä räjähdesuojia, tutkasuojauksia tai luotiliivejä, tms. komposiittialan töitä mikäli en rikkoisi patentteja. Niitäkään jotka ovat "omiani" mutta tehty toisen palveluksessa.
-
Tuo tuotesuojan suojaus on ihan normaali toimenpide. Ja oikein onkin. Siinä syötäisiin toisen leipää, jos sopimuksesta lipsuttaisiin. Itse en ainakaan antaisi työnantajana löysiä asiassa.
-
Tuota... Sellaisen työn tekeminen "firapelinä", joka kilpailee päätoimen kanssa on selkeästi kielletty. Tuollaisesta hommasta on jopa oikeudessa määrätty ruoskintaa ja jalkapuuta.
<snip>
Paitsi jos työnantaja antaa luvan (sitäkin tapahtuu). ;)
Tuo on aivan sopimuksenvarainen asia. Mitään yleistä kieltoa ei edes voida säätää, koska elinkeinovapaus. Ainoastaan valtion virkamiehiltä vaaditaan sivutoimilupa tai -ilmoitus.
Yleinen kielto on, työsopimuslaki, 3§ 1. mom: "Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona."
Voi olla perusteena työsopimuksen purkamiselle!
-
Ko. henkilön firikset on ymmärtääkseni käsitelty molemminpuolisessa hyvässä hengessä ja mitäpä me niitä asioita turhaan pohdimme.
-
Järkyttäviä hintoja ottavat huolloista.
Omien pyörien huoltohistoriikkiä lukenut ja en voi kun ihmetellä miten hitossa perushollossa voiteluaineet+filtterit+tulpat+työt on kustantaneet esim Calissa pahimmillaan 440e.
Parempi tehdä itse kun Guzzeissa helppoakin, tulee pyörä tutummaksi ja säästyneille euroille varmaan keksii jotain mielekkäämpää käyttöä kun tukea silkkaa ahneutta.
-
kustantaneet esim Calissa pahimmillaan 440e
Tuohan on tosi halpaa. Ducati ja Aprilia -"Superbike" mallien huolloissa saattaa mennä helposti > 1.000€, varsinkin jos vaihdetaan lisäksi kaikki nesteet, ketjut ja rattaat, tulpat, venttiilien säädöistä puhumattakaan...
-
Tämä nyt ei liity varsinaisesti huoltoon, vaan menee paremminkin korjauspuolelle. Calin perä on Saksan autobaanoilla tupannut tihkuttelemaan öljyä vanteelle jo monena kesänä helteisillä keleillä ja aina olen laittanut sen lievän ylitäytön(oma moka) piikkiin, vaikkakin joka syksy olen vaihtanut peräöljyt injektioruiskulla mitaten. Aina se tihkuttelu on sitten matkan edetessä lakannut. Suomessa ei mitään ongelmia koskaan. Ei tänä keväänäkään Italorallin reissulla. No, muutama viikko sitten, jälleen siellä Saksanmaalla, vanne muuttui molykoten mustaksi. Dolomiiteilla sivutuella vanteella jo lillui öljyä.
Paluumatkalla Tsekissä sitten Kälviän Guzzikerhon presidentin, Markun, lähettämien lievien painostustekstiviestien jälkeen päätimme vaimoni kanssa muuttaa hieman ajoreittiä, ja mentiin tapaamaan viime kesän rallituttuja Bohemian Guzziklubin(Prahan toinen kerho) ralliin. No, saapuessamme perjantai-iltana ralliin, edellä mainittu Kälviän Guzzimies oli jo valmistellut asiaa minulle tuntemattoman sosiaalisen median kautta niin, että ilmoittautumispöydän ääressä tervetuliaisdrinkkien lomassa jo keskusteltiin mahdollisesta peräongelman korjaustarpeesta ja samalla Prahan guzzidealerin kanssa siitä, olisiko toiveita, missä päin Tsekkiä tämä mahdollinen korjaustoimenpide haluttaisiin tehtäväksi...Paikaksi sovittiin pieni kaupunki Puolan rajan läheisyydessä, Opava. Guzzin merkkikorjaamo. No, ennen Opavaa rallissa tietysti tapahtui monenmoista, mutta siitä joskus toiste. Ehkä. Sunnuntaina ajeltiin maaseututeitä 33 asteen helteessä 360km Opavaan.
Maanantai-aamuna klo. 8.00 Opavassa, Repre Moton korjaamopäällikkö ilmoitti, että perjantai-iltana tilatut osat(tiivisteet) tulevat klo. 12.00, ja pyörä on valmis joko loppupäivästä, tai heti aamulla. Kyselin, että voitaisiinkohan me jotenkin saada taksi hotellille, ja siihen tuli vastauksena naurahdus, että taksit ovat kalliita ja ns. epäluotettavia Tsekissä, ja että hän vie meidät hotellille firman piikkiin. Skodalla mentiin hotellille. Iltapäivällä tuli viesti, että Cali on haettavissa tiistaina klo.8.00. Siellä se odotti takavanne puhtaana. Korjaamopäällikkö oli käynyt 40km:n koeajolla, ja kaikki oli ok. Takajarrupalat hän kehotti vaihtamaan viimeistään Suomessa.
No, se huollon hinta. Korjauksen hinta. Tietysti hieman nieleskelin tiskillä, kun korttia kaivoin ja kun näin laskun..3.700...huh,korunoita. Noin 133 euroa.. Töitä 4-5 tuntia koeajoineen ja ne perän kaksi lutteroa ja kaksi pahvia. Palvelua voi jokseenkin verrata vaikka vanhaan kunnon Moto Italiaan.
Apu oli suora kansainvälisen veljeskunnan juttu, mutta jotenkin tuntui, vaikka Tsekki on halpa maa, että alennusprosentitkin oli ehkä sovittu jo kansallisesti etukäteen jonkun toimesta, guzziveljeskunnan toimesta ehkä..mene, tiedä. On se vaan mahtavaa ajella Guzzilla!
Jouko
-
>> Ducati ja Aprilia -"Superbike" ...<<
Niin...jos ei ole ymmärtänyt ostaa sellaista pyörää, jossa ei ole ketingejä, ja jossa ei tarvitse purkaa puolta pyörää tulppien vaihtamiseen tai venojen säätöön.
Ostamalla pyörän, jossa on V-kone oikein päin...ja... ;D