Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Huhtikuu 06, 2009, 14:13:09 ip
-
Takuuajan mentyä umpeen pääsin huoltamaan Norgea ihan omin päin. Aiempaa Guzzi-kokemusta ei ole mutta soveltuvin osin sitten...
Ensimmäinen huomio oli, että ilmanputsari näyttää pysyvän hyvin puhtaana kun ei polähdellyt yhtään reilun 11 tkm ajon jälkeen ja oli sentään ajettu Saharan laitaakin hiekkamyrskyssä. BMW R 1150 R:ssä saattoi olla tuossa vaiheessa jo valmis vaihtoon. Ilmanottopaikoissa on melkoinen ero. Huohottimesta ei tullut lainkaan öljyä vaikka oli ajettu viikko Marokon lämmösssä.
Se oli positiivinen huomio kun päinvastainen koskee pikkutulppien vaihtoa ja erityisesti sitä oikeanpuoleista. Tuota se teettää kun valmiiseen koneeseen pitää lisätä tulppia. Teettää hieman päänvaivaa ujuttaa työkalu ja vaihtaa tulppa.
Kolmanneksi vain pelkkä huomio. Polttoainesuodatin on mallia KL 150, joka on samanlainen mitoiltaan kun KL 145, jota yleisesti käytetään eurooppalaisissa pyörissä. 150:ssä on puolet läpinäkyvää. Suodattimen vaihto on helpompi kuin Bemareissa eikä tunnu olevan tarvetta siirtää sitä tankin ulkopuolelle.
-
Pikkutulpat vaihdettu. PMR8B -tulppa on 16 mm -avainvälillä ja hylsy ei käynyt ollenkaan. Eikä peltiavainkaan ennenkuin sitä oli ohennettu ja kulmat hiottu pois. Eli tiukka paikka. Sen oikean puolen sai hoidettua kun letkujen ja kaapelien välistä sovitti avaimen. Vasen olikin jopa helppo. Vasemman kanssa piti olla todella tarkkana ettei tölvi kierteitä koska "tunto" avaimeen ja tulppaan oli todella huono. Pitää tehdä/hankkia sellainen lyhyt 16 mm -peltihylsyavain, johon kiinnike 3/8-vääntiölle niin saa tilaa enemmän kun nyt tavan hiotulla peltihylsyllä työkalu on ihan kiinni runkoputkessa.
Polttoainesuodattimesta ei ole huolto-ohjeissa mitään mainintaa mutta otin vaihtoväliksi saman kuin Bemareissa eli 40 tkm.
Guzzitechin sivuilta löytyi manuaalikin, jossa on jo kaipaamiani mittoja ym. mitä ei omasta ohjekirjasta löytynyt. Laturin hihna ja venttiilit seuraavaksi ynnä perä ja vaihteistoöljyt...
-
Perä- ja vaihtestoöljyt vaihdettu. Perässä ei mitään ihmeitä. Vaihteiston poistoproppu on hieman hankalassa paikassa putkiston ja keskiseisontatuen varjossa mutta tilaa on juuri sopivasti avata se 17-millisellä kiintoavaimella. Öljyastian kun laittaa siihen seisontatuen takapuolelle niin hyvin menee.
Tuossa jo mainitussa sevice manualissa on aika huonosti kerrottu proppujen ym. kiritystiukkuuksia joten järkevästi käytetty rannemomentti on paikallaaan.
-
Venttiilit tarkastettu,olivat kohdillaan. Laturin hihna vaihdettu. Hihnan vaihtoa helpottaa kun irrottaa oikean puolen sivukatteet ja puolan, joka on kahdella ruuvilla kiinni. Näin saa tilaa sekä näkyvyyttä kohteeseen ja homman voi hoitaa tavanomaisin työkaluin. Hihnan kiristykseen olisi erikoistyökalukin mutta kirin perinteisesti siten, että hihna kääntyy 90 astetta kohtuudella sormivoimin.
-
Sivukatteet on ollut irrallaan huollon helpottamiseksi ja paikkojen pesun vuoksi. Nuo katteiden erilaiset kiinnikkeet ovat paikka paikoin aika hentoja ja pitää olla aika varovainen ettei riko niitä ( = vahinkoa on tullut...). Turhan monesta osata on koottu. Näin ei ollut siinä saksalaismerkisä, joka kestää ruuvaamista.
Seoksen ja balansssien tarkastus ja jarrujen puhdistus vielä niin huollot on tehty. Tulossa on vielä poskiraudat ja uusi perälaukku eli se Givin Maxia 3 Luxe. Entinen laukku oli V 46, joka tippui ja sai sen verran naarmuja osakseen, etten enää kelpuuttanut. Sitä edellinen oli alkuperäinen, jonka pohja halkesi ja joka oli muutenkin hankalakäyttöinen. Sain tosin uudenkin tilalle mutta jätin sen tallin hyllyyn. Vanhakin jäi minulle.
-
Poskiraudat tuli ja asennus vei 2,5 tuntia. Sivukatteet piti purkaa taas irti mutta nyt jo rutiinilla. Raudat sinänsä ovat helpot asentaa ja irrottaa huollon vuoksi. Poskiraudat pyytävät aivan selvästi ruuvaamaan niihin lisävalot... katsotaan.
-
Kenen raudat, minkämoiset, kuvia?
-
http://www.stucchiluigi.it/eng/articolo.asp?ID=19
Tuosta osoitteesta pitäisi löytyä kuva. En osaa tehdä sitä linkiksi mutta siinä pitäisi olla.
Tulihan siitä linkki...
-
Vau! Onpas hienon näköiset raudat, kun ajattelee että ovat Norgessa. Paljonkos tulee moisille hintaa? Nuohan ihan tosissaan huutaa sumuvaloja.
-
Noita epäilinkin juu. Jotenkin minun estetiikkasilmääni koskevat aika pahasti mutta kyllähän tuon nykyisen japsinikin katteiden raoista kasvaa kummat tatit.
Saiko Kutseihin jotain sellaisia kannen väliin pantavia pieniä suojia jotka auttavat paikaltaan lepuuttaessa tjsp? Vai muistanko ihan omiani kuten yleensä?
-
Hinta oli tuolla 295€ ynnä törkeät toimituskulut noin 75€. Tilasin tosin samalla pari ilmanputsaria ja muutamat venttiilikopan tiivisteet mutta kuitenkin noin 24% tilauksen arvosta. Theo Lamersilla on samat raudat hintaan 299€ ja pienemmillä toimituskuluilla kai. Tilasin vuosi sitten Lamersilta öljynmittatikun ja ainakin silloin toimituskulut olivat kohtuulliset. Mutta ei valiteta kun kerran tavaraa saa.
Norgeen käy periaatteessa samat pikkuraudat kuin Brevaan, jotka tulevat kiinni venttiilikopan ruuvien alle mutta katteen vuoksi ne eivät sovi. Brevaan on myös pienempiä putkesta tehtyjä mutta kate on Norgessa niidenkin tiellä tai sitten menee pilkkomiseksi, joka ei sovi kun menee muodot pilalle.
Raudat käy Norgeen sillai hyvin, että varsinkin edestäpäin katsottuna pyörän optinen painopiste laskee, koska levein kohta tulee hieman alemmas. Pyörän leveys kasvaa noin 7 senttiä.