Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MotoJussi - Tammikuu 27, 2006, 03:03:00 ap
-
Johonkin viestiin mainitsin jotain Italiassa ajamisesta ja siitä kuinka pitäisi olla kaksi kättä tangossa. En kuitenkaan muistanut mistä olin asiasta lukenut. No, nyt on viite: http://www.smoto.fi/uutiset/italia2006.htm
Voip olla etten ihan heti viitti Italiaan lähteä motoilemaan, ellei "pakko" ole.
MotoJussi & California Kompressor
-
Emmätiä Jussi, ton on ihan pakko olla joku läppä. Urbaani legenda tai jotain muuta ei niin vakavasti otettavaa skeidaa.
-
Urbaaniksi legendaksi tai pahansuovaksi huhuksi tuota lakia on epäilty. Voin kuitenkin kertoa että pitää kutinsa ja lailla on vielä perusteensa. Perusteet ok mutta lain toteutus arseesta.
Itse peruutin kesäkuuksi varaamamme mökin läheltä Gardaa perusteluna juuri tuo laki. Sen sijaan aiomme viihtyä Itävallassa. Italiassa käydään ehkä julkisilla.
mm
-
Mitäs sitä jonnekin Italiaan... onhan nuita teitä täällä kotimaassakin useampi kilometri ajamati. Siitä kun lähtee sitten pikkuhiljaa laajentamaan, niin varmaan ei meikäläisen ikä edes riitä Italiaan pääsyyn asti.:D
-
Ihan ekana laitoin palautetta italian suomen suurlähetystölle ja kerroin et en oo ainoa joka ei oo menossa turistelemaan italiaan kun tuo laki on voimassa.
Pitänee lähestyä muitakin tahoja.
Kirjoitinpa piruuttani suomeksi. Katotaan vastaavatko ...
MotoJussi & California Kompressor
-
:X:X:XKaikkea sitä keksitään, ei uskoisi. Taitaa jäädä syyskuinen guzziralli useammalta väliin jos tuo laki pysyy tuollaasena. Minä en ainakaan uskalla italiassa ajaa näillä säännöillä.
Täytyy nyt edes lähetellä sitä valmista kirjelmää sieltä sivun loppupuolelta jos ei omaa versiota jouda tekemään.
-
Älkää nyt pojat ottako liian vakavasti, Italiassa on laki ja käytäntö ihan eri asia. Muistan kun kerrankin siellä jäin poliisiauton perään kun se ajoi nopeusrajoituksen mukaan, kaikki muut ohittivat meidät ja lopulta hurautin itsekin siitä ohi. Ei koira perään haukkunut. Tai kun toisen kerran ajoin Venetsian kaupunkiin perille asti ja sinne ei olisi saanut pysäköidä. Löysin kuitenkin pyörälle hyvän paikan ja kohta siihen tuli myös Englantilainen pariskunta pyörällään. Garabieri tuli paikalle ja ilmoitti; te olette Englannista, teidän pitää lähteä mutta hän on Suomesta ja voi jäädä. Olen ihan varma että Italiassa voi matkailla edelleenkin.
terveisin Antti
-
*saivartelu päälle*
Mitenkähän jos lähtisi reissuun sillä yhdellä amerikkalais merkillä, jonka vanhoissa malleissa on käsivaihteet tankin ohessa? Tai jollain niistä saksalaismerkeistä joissa näin on. Pitäisikö kytkintä sauhuttaen lähteä liikkeelle sillä suurimmalla pykälällä, jottei high wayllakaan jäisi jalkoihin? Voisi siinä kaupunkiajo käydä raskaaksi..
Vai tulisiko opettaa sille apujalalle (olettaen, että kuski on mies) uusia tehtäviä? Saisikohan siitä sakon, jos ajelisi Italian maalla sepalus auki keskijalka pilkottaen? Saattaisi kirvellä p-tauoilla pitemmän päälle. Siinä ei vaan saisi vaihdekeppi olla kovin kaukana satulasta-> ei nimittäin normaalivarustuksella pian ylettäisi pykäliä hämmentämään. Saati sitten ajoviiman kurittama ja tuulessa pyörinyt etuveitikka, eihän sitä saisi houkuteltua vaihdetta vaihtamaan ilman temppuja..
Sehän olisi sitten Italian reissua suunnittelevalle pakollinen hankinta tuo sininen salmiakki, Vieteri siis. Kävisi varmaan tuollainen ikiheijarikin hankalaksi reissun päällä.
Entä vilkuttomat pyörät? Jalallako sellaisissa suuntaa näyttäisi? Vai ihan kommandona kääntyy, ilman että kenellekkään aikeista ilmoittaa?
Entä näiden yhdistelmä; Käännyt vasemmalle ja sinulla on jalkakytkin+käsivaihde+vilkuton pyörä. Saavut risteykseen. Hiljennät vauhtia, painat jalalla kytkintä, hämmennät heijariveijarilla pienempää, painat oikealla jalalla jarrua, oikealla etujarrua ja pidät vasemman TIUKASTI tangossa. Huudatko kovaan ääneen: KÄÄNNYN VASEMMALLE!! HUOM HUOM!!! JAAG TILTTAR TILL VÄNSTER!!! LEFT TURN!! Vai saatatko ruumiin kielellä muille tienkäyttäjille tiedon kääntymisestäsi? Esim peppua suuntaan jos toiseen heiluttamalla?
Siinä voi saapasmaan Luigi ihmetellä kun kalpeanaamainen skandi heiluu heppi paljaana, kaikki raajat tiukasti pyörässä, persausta pyöritellen ja komentoja huudellen, kadoten sitten risteyksestä vasemmalle...
Liikenneturvallisuus lisääntyy tuolla määräyksellä aivan varmasti. Jep.
*saivartelu pois*
Tosi asiassa; Onko tuo siis jo paljastunut ihan oikeaksi pykäläksi Italiasta? Tän on melkeen pakko olla joku fuulajuttu.
-
Huh huh,:O:O
Pitänee uskoa kun tuo on SMOTO:nkin sivuilla.
Pelkkä moikkaaminen aiheuttaa pyörän takavarikoinnin jos poliisi sattuu huomaamaan.
Jos moikkasit pyöräpoliisille niin lähti mopo takavarikkoon.:(
Eli nyt kannattaa olla varovainen, sinne on tuttuja Finitaankin menossa, täytyy muistaa varoittaa.
Lobbausta vaan käyntiin jotta saataisi Italian viranomaiset järkiinsä!
-
Näyttelyssä käyneenä ja työskennellessä oli mahdollisuus ottaa selvää tuosta legendasta joka italialaisesta liikennesäännöstä kertoo. Kyselin kahdelta italialaiselta kuulumisia tästä asiasta. Toinen oli Guzzin edustaja Italiasta. Hänelle asia tuli eteen ensimmäistä kertaa. Toinen taas oli Suomessa asuva italialainen jolla kiinteät suhteet kotimaahansa. Tämä tiesi asiasta varsin paljon ja kertoi juuri niistä ongelmista joista Smoton nettisivuillakin kerrottiin. Asia ei siis ole perätön. Siitä on käyty kädenvääntöä järjestötasolla ja vaikuttaa siltä että lakia tullaan soveltamaan lievemmässä muodossa kuin se on kirjoitettu. Asia on kuitenkin sen verran hankala että tilanteen kehittymistä kannattaa seurata. Italiassa on tulossa parlamenttivaalit joten asia tullee esille sitäkin kautta. Ainoana hankaluutena on se että Italiassa motoristiporukoilla ei ole juuri minkäänlaista päätäntävaltaa heitä koskeviin asioihin koska järjestökenttä on hajallaan ja edunvalvonnalla ei ole suurta voimaa toisin kuin esimerkiksi pohjoismaissa. Asia on kuitenkin saanut motoristeja liittymään etujärjestöihin.
mm
-
Terveisiä Anconasta, Italiasta
Kysyin paikalliselta Aprilia-motoristilta tätä asiaa. Se viittasi kintaalla koko jutulle ja väitti ettei laki ole vielä voimassa. Hän kehoitti ajelemaan ihan huoletta niinkuin ennenkin. Pikkasen meillä on vielä toi kielimuuri enkä ole ihan varma kaikesta mitä se tarkoitti mutta uskallan kyllä ulkoilutta Guzziani täällä kunhan kelit hiukan lämpenee.
Sen sijaan kaveri oli kauhistunut kun kerroin Suomalaisesta sakotuskäytännöstä ylinopeuksien suhteen. Että normaalista Italialaisesta liikennekäyttäytymisestä voi saada pyörän hintaisen sakon ja päälle tulee rikosrekisteri ja ajolupa menee hyllylle koko kaudeksi. "Ei ikinä Suomeen" oli kommentti. Kuinkahan moni muu turisti jättää väliin meidän maamme jättiläissakkojen pelossa.
terveisin työn takia täällä:
Harri
-
Siis minkälaisesta italialaisesta laillisesta liikennekäyttäytymisestä voi Suomessa saada kyseiset rangaistukset????
Ihmettelen näin vain 34 vuoden pyöräilykokemuksella ilman sakkoja.
-
Moi Rauno
En sanonutkaan että laillisesta vaan normaalista, jokapäiväisestä. Tarkotan sellasta kun täällä näkee lähes päivittäin. Esim kaveri veti Ducatillaan tutkaan autostradalla tietyönkohdalla. Oli merkitty 60km/h rajoitukseksi, kaverilla liki parisataa mittarissa. Se himmaili siihen polliisiauton kohdalle mutta poliisi vaan viittoi sitä jatkamaan matkaa. Kännissä ajaminen on täällä aika normaalia. Tai jos Italialainen maksa sitten polttaa pullollisen punaviiniä tunnissa niin sit ei. Vai olisko niin ettei viini ja kalja oikeesti alkoholia olekkaan ruuan kanssa nautittuna. Törkeät ( Suomalaisen mittarilla) ohitukset on täällä ihan normaaleja. Ohi vaan vaikka autoja tulee vastaan, ylämäessä, mutkassa jne. Myöskään stop-merkin vuoksi ei tarvitse pysähtyä. Se voi olla jopa vaarallistakin. Yksi työkaveri tuli peräänajetuksi kun pysähtyi ko merkin kohdalle. Ollaan kaikki alettu ajamaan "läpi" siitä lähtien ja sujuu mukavasti.
Ajoneuvojen pysäköintikin on sirkus sinänsä mutta se on toinen juttu.
Harri
-
No nyttemmin on - kaiketi - Italiassa otettu järki käyttöön:
http://www.mpmaailma.fi/uutiset/index.asp?nro=224
-
Touring Finlandian keskustelupalstalla "RR-runner" valotti Italian tilannetta seuraavasti;
Lähetin suurlähetystöön sähköpostin kyseisestä aiheesta ja tämä on heidän virallinen vastaus.
Liittenä oli selvitys Italian tielikkenlaista.
Hei,
pahoittelen että vastauksessamme on kestänyt näin pitkään, mutta olemme joutuneet selvittelemään asiaa.
Riminin kunniakonsulimme Giancarlo Pasinin mukaan (hän on itse italialainen lakimies ja motoristi) tällä hetkellä tilanne Italiassa on hyvin samankaltainen kuin muuallakin Euroopassa, eikä tilanne ole enää niin kriittinen kuin viime kesänä. Takavarikko ei kohdistu normaaliin matkapyöräilijään, vaan useimmiten vain alaikäisiin mopoilijoihin. Pasinin mukaan Italiassa rangaistukset suoritetuista rikkeistä moottoripyörällä liikkujille ovat aivan vastaavat kuin muualla EU-maissa, joten mikäli moottoripyörä, kypärä ja ajoneuvon asiapaperit pakollisine liikennevakuutuksineen samoin kuin kuljettajan ajokortti ovat kunnossa, ei ole syytä pelätä Italiaan tuloa. Suurin osa rangaistuksista kohdistuu todellakin alaikäisiin mopolla liikkujiin, jotka ovat suurin riskiryhmä ja joita viime vuosien määräykset eniten ovat koskettaneet.
Liitteenä kielenkääntäjämme tekemä selvitys Italian tieliikennelain kohdista jotka koskevat ajoneuvon takavarikointia (pykälät 213 ja 214).
Jos haluatte, voitte olla yhteydessä myös Riminin kunniakonsuliimme, Giancarlo Pasiniin (puhuu italiaa ja englantia):
Consolato Onorario di Finlandia, Via A. Serpieri 20, 47900 Rimini
Tel. +39-0541-28795
Ystävällisin terveisin,
Jonna Sainio
Suomen sl, Rooma
-
"tavanomaisten rikkaiden johdosta takavarikoidut ajopelit saa noutaa viranomaisten huostasta ilman jälkiseuraamuksia".
Rikkaille ja heidän johdolleen on taas luvassa tavanomaisia etuisuuksia.