Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Calimero - Maaliskuu 07, 2009, 20:03:01 ip
-
..ellei muuta, niin foorumia. ;)
Tuoreena kutsistina tiedän syyllistyväni pyhäinhäväistykseen, mutta kerron kuitenkin epäpyhästä aikeestani.
Koska Piikkiön Pyhää Käärmeöljyä Molykote A:ta on huonosti tarjolla muualla, aion lykätä Calin perään 10% STP Oil Treatment for Gearboxes - tököttiä, jota ostin Honkkarista, halvalla. Mahdollisesti turautan tuota myös lootaan, jos jaksan.
Mitä mieltä on veljeskunta tästä, vai olenko erilainen nuori (kohta 45v. 8) ).
http://www.seab.fi/stp_oil.html
-
..ellei muuta, niin foorumia. ;)
Tuoreena kutsistina tiedän syyllistyväni pyhäinhäväistykseen, mutta kerron kuitenkin epäpyhästä aikeestani.
Mitä mieltä on veljeskunta tästä, vai olenko erilainen nuori
Juu, olet erilainen nuori. :P
Se öljykinastelujen tai varsinaisen trollikalastuksen piristävyys on myytti, joka toimii lähinnä sellaisiin erikoistuneilla yleisfoorumeilla kuten onnenpyörä.org ja parilla sen spinoff-minifoorumilla. Muualla asioista voi kysyä suoraankin, ja tyhmiinkin kysymyksiin saa yleensä hyvät ja asialliset vastaukset. Kokeile vaikka. ;)
Oikeastaan ihan sama onko kyseessä moottori- hypodi- tai joku muu öljy, toimivia mömmöjä on useimmiten enemmän kuin yksi. Kunhan aineen viskositeetti, lisäaineistus ja muut ominaisuudet vastaavat käyttökohteen vaatimuksia. Muu asiaan löyhästi liittyvä merkki- ja muu mielipiteenvaihto on lähinnä trollikalastajien ja periaatteen miesten keskinäistä sosiaalista kanssakäymistä. Eli se mitä muuta siellä purkin kyljessä sanotaan kuin mömmön nimi ratkaisee, ja mitä eroa siinä on esim. mollykotin vastaavaan infoon.
Jonkun vanhan kalivieterin perän kanssa nyt lienee muutenkin vähän yks lysti mitä sinne pistää, kunhan siellä sentäs jotain rasvaa on. ;D
Lieköhän tuo sohvan entinen omistaja Güntherkään sinne just sitä mollykottia laittanut...
Mitä tulee mollykotin saatavuuteen, niin kylläpä sitä kait yleensä on sekä diilereillä että huoltoliikkeillä, joita on sieltä Veikkolan näkövinkkelistä melkein joka ilmansuunnassa, eli Epsoossa, Vandaalikylässä, Hollolan Lahdessa, Kukko-olutkylässä, Mansessa ja tietty Turuus. Siitä vaan hakemaan ja näpit rasvaan, niin eipä siinä muuta piristystä tarvikaan, ja eri lahkojen uskonkappaleetkin unohtuu. :)
Jokos muuten kalivieteri on päässyt ottamaan tuntumaa alkavaan ajokauteen, vai vieläkö lumi ja jää hidastaa harrastusta?
-
Niinpä kait. Mitä lisäainetta käytät omassa Kutsissasi?
Kali odottelee veropäätöstä ja katsastusta, mutta on muuten oikein iskussa ja kaipaa kelejä.. :'(
-
Niin ei kai tässä nyt peräöljyistä ollutkaan kyse, vaan siitä, vastaako tuo STP:n käärmelitku lisäaineistussuosituksia. Eli onko samaa maata, kuin Agipin Rocol ASO/R tai Molykoten Type A, joita lirautetaan 0,2 dl peräöljyn sekaan.
Oikeastaan ihan sama onko kyseessä moottori- hypodi- tai joku muu öljy, toimivia mömmöjä on useimmiten enemmän kuin yksi. Kunhan aineen viskositeetti, lisäaineistus ja muut ominaisuudet vastaavat käyttökohteen vaatimuksia. Muu asiaan löyhästi liittyvä merkki- ja muu mielipiteenvaihto on lähinnä trollikalastajien ja periaatteen miesten keskinäistä sosiaalista kanssakäymistä. Eli se mitä muuta siellä purkin kyljessä sanotaan kuin mömmön nimi ratkaisee, ja mitä eroa siinä on esim. mollykotin vastaavaan infoon.
-
olisko noin jotta red linen öljyistä ei pääse ylite millään käärmeöljyllä.
itte olen aina ja kaikkiin missä ö-tilavuus ei vie leipää suusta, laittanut red linen ölppää.
tuo on josku herättäny auton lootasta kuolleet synkrotkin hereille.
-
en ole saatavuutta kokenut ongelmana koska silä pienellä purkilla tekee monta öljyn vaihtoa l. ei piikkiössä (jos ei muualta ole löytänyt) tarvi käydä kun n joka kolmas vuosi?
Enkä usko sitäkään että lisäaine on vain kiusaksi laitettu huolto ohjeisiin.
-
Joku saa yrittää edelleen myydä minulle molykoten tarpeellisuuden nyky-peräöljyillä.
Eilisen ratapäivän korkeimmat perälämpötilat olivat 62 astetta. Puolen tunnin setin päälle, 26-27 asteen lämpötilassa..
-
Joku saa yrittää edelleen myydä minulle molykoten tarpeellisuuden nyky-peräöljyillä.
Eilisen ratapäivän korkeimmat perälämpötilat olivat 62 astetta. Puolen tunnin setin päälle, 26-27 asteen lämpötilassa..
Mittasitko sillä laserilla perämurikan pinnasta?
-
Pintalämpötilaa juurikin tarkoitan. Rasvan pitäisi pitää toimintavalmiutensa vielä yli 150 asteisena.
Tuo murikka oli sillä mustalla tahnallla (ilmeisesti Molya ja paksua öljyä edellisten omistajien toimesta), lämpesi silloin joskus täysin käsinkoskettelemattomaan lämpötilaan..
-
Tuo lämpötilan tarkastelu heti ajon jälkeen on oiva tapa. Normiajossa kestää pitää kättä perälooran pinnalla hetken. Jos ei kestä kättä pitää mutta ei vielä sylki kiehu niin on joltiseenkin kunnossa mutta uusia öljyjä kannattaisi kokeilla. Jos öljynvaihdonkin jälkeen on liki 100 astetta tai yli, niin olisi syytä tarkistaa laakerit ja hammasvälykset.
Sen prosessin selvittäminen tässä yhteydessä vaatisi pitkän tarinan mutta onneksi korjaamokäsikirjassa asia on selitetty pääpiirteittäin.
mm
-
...onko siitä jotain haittaa? (moly)
-
Se, että on ihan h#lvetin hankala vaihtaa peräöljyt. Ainakin pikkulohkoon.
-
Se, että on ihan h#lvetin hankala vaihtaa peräöljyt. Ainakin pikkulohkoon.
Nyt en ymmärrä. Mikä siinä on vaikeaa?
mm
-
Jos siis täyttö pikkulohkoon suoritetaan perän ollessa paikallaan, paksun tahman liruttelu (siis se öljy, jota valmistaja suosittaa Mölyn kanssa käytettävän) on ääliömäisen tuskaisen hidasta. Pieni öljytilavuus ja täyttöaukon pieni koko pulputtavat öljyä, sitä lisättäessä. Myös lautaspyörän läheisyys täyttöaukon suulla hankaloittaa toimivien letkujärjestelmien käyttöä.
Näin on ollut ainakin niissä kolmessa pikkulohkon perässä, joita olen "öljynnyt".
Toki järjestelmällisen väärinkäytöksen mahdollisuuskin on olemassa. ;D
-
Ettei tule väärinkäsityksiä->
En täytä öljyjä TAKAPROPUSTA, koska työnalla olleissa perissä proppu on sojottanut alaviistoon. Öljypintahan pitäisi täydellä määrällä olla kierteen korkeudella. Ero lisättävän öljyn tilavuudessa, kaltevalla perällä ja vaakaperällä on yli puolet pyydetystä öljyn määrästä.
-
Tuota...en ole huomannutkaan, jotta se öljynvaihto perään olisi vaikeaa;
Pyörä keskituelle, ylä- ja alaproppu pois ja öljyt valuvat alla olevaan astiaan.
Kaffeenjuonnin jälkeen poistoproppu kiinni ( TIIVISTE!!!) ja sitten - kikka n:o 3 - apteekista ostettu suurin mahdollinen rokotuspruutta käyttöön. Sillä Molykotepurkista - rips-raps - mömmö perään ja sitten mittamukilla ( Ikea ~1€ ) öljy tratilla avustaen perään.
Aikaa menee kaffetauon kanssa n. 15 min. ja voipi tehdä vaikka kulmahousut jalassa ja kravatti kaulassa. Siisti homma - kuten herraspyörässä pitääkin.
Olen jo pitkään ihmetellyt tätä Molykote-keskustelua. Tehdas sitä suosittaa, eikä se ole mikään vaiva eikä kustannus. Noin 10€ saa 100´000 km:n Molykotet ja joka tapauksessa öljyt on vaihdettava.
Mikä siinä on niin kummallista?
Mikä sen tekee hankalaksi?
Onko jokin erityissyy, miksi mömmöä ei voisi lisätä?
Miksi pitää "kokeilla" tehtaan suositusten vastaisesti?
Ei aina ymmärrä - ei kai pidäkään ymmärtää... ???
Calistimeen pitäisi vaihtaa ne öljyt huomenna...
-
Justiinsa samaa mieltä oon TimoEV:n kanssa.
-
Onhan noissa Guzzeissamme tehtaan jäljeltä paremminkin toteutettavia ratkaisuja paljonkin - viimein havaittu: Uutukaisten öljynpaineen anturi/liitin ???
Tohon päähän: (http://www.stein-dinse.com/bilder/artikel/31768780.jpg) kun tökkää abikon, niin varmasti ei ole luotettava kontakti :-[
No siihenkin löytyy vaihtoehto...
Öljyt on laitettu kuitenkin tehtaan suosittamien luokitusten mukaisesti - vaikka molykoten suositus onkin jäänyt uutukaisista pois. Tulee moly kuitenkin peräöljyyn lisättyä!
...onko siitä jotain haittaa? (moly)
, toteaa kuski, jolle voisi lisätä pyörän matkamittariin numeron, joka ilmoittaa, monesko maapallon kierros on parhaillaan pyörällä menossa ;)
T,
Jukka
Ps. Uutukaisen laatikon toimivuuden sinetti taitaa olla lukkoperälisäaineistus - kuten tehtaan ohjeissa lukee...
-
Öljyt on laitettu kuitenkin tehtaan suosittamien luokitusten mukaisesti - vaikka molykoten suositus onkin jäänyt uutukaisista pois. Tulee moly kuitenkin peräöljyyn lisättyä!
[
Niin muuten laittoi mr Nurmikin molyt sekaan vaikkei sitä virallisesti uudessa perässä tarvisi. Ja lisäsimpä sitten jälistäpäin vielä laatikkoonkin lorauksen mustaa vanhasta tottumuksesta. Hyvää myrkkyä ;D
-
Ilmeisesti puhutte isolohkon perästä? Pikkulohkon perässä, yläreiästä irvistelee lautaspyörä (tai jokin muu levymäinen kappale), sen toisella puolella on millin, puolentoista rako. Siitä ei paksu aines kovin mielellään perään juokse. Lisäksi korvausilma pulputtaa jo perään valuvaa öljyä takaisin..
..olevaan astia..
Calistimeen pitäisi vaihtaa ne öljyt huomenna...
Justiinsa samaa mieltä oon TimoEV:n kanssa.
-
Laita pikkulohko peräöljyn vaihtoa varten suoraan ja perä niin ylös, että pystyt ruutalla puristaan takapropusta vaadittavan öljymäärän - tomii.
85W140 peräöljyn pitää tosi lämmintä(kuumaa), että kaikki vanha tulee jollain järjellisellä aikavälillä ulos.
T,
Jukka
Ps. Ei nämä ole mitään salaisuuksia - Mr. Nurmi/MotoItalia, Mr. Eeva/Rautapyörä, Mr. Wikström... jakavat ansioituneesti tietotaitoa - netti ;)
-
Se, että on ihan h#lvetin hankala vaihtaa peräöljyt. Ainakin pikkulohkoon.
Nyt en ymmärrä. Mikä siinä on vaikeaa?
mm
Ei se ole vaikeaa.
Pekka
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuo on niin totta :D
-
Helppoohan meillä, kunhan vaan nostetaan (perää) ylös.
Toisen merkkiset pitää kääntää peräöljyn vaihtoon selälleen ;D
(http://lh3.ggpht.com/_RrWiYv0uaW4/TDzBPHaauCI/AAAAAAAABWg/mCj9pcgBwuI/s640/peraoljynvaihto.jpg)
T,
Jukka
-
Kyllä minä vaan tyydyin Bemarissa irroittamaan sen perävaihteen öljyjä vaihtaessa.
Yleensä kun pyörä on kumipuoli ylöspäin jossain, niin öljynvaihto ei ole se ensimmäinen asia joka tulee mieleen...
-
Jos oletetaan, että haluan törsätä eli ostaa Red Line -tuotteita, niin mitä raati suosittelee vaihteistoon ja perään? Ja pyörähän on California vm. 2006.
-
En tiedä arvaanko suositella, mutta itse laitoin Shockproof Heavy-öljyä perään ja laatikkoon - tulee molybdeenit samalla.
Aika näyttää kestääkö ne surullisen kuuluisat vitosen rattaat yhtään pidempään?
Löytyy heiltä hypoidiöljykin erikseen, sitä ajattelin perään kokeilla seuraavaksi.
Shockproofilla ei perä mikään viileä todellakaan ole ajon jälkeen (näin helteellä koetettun), mutta onhan sillä varmaan aika paljon ajettukin jo.
-
Eikö ilmausmutterin irroittamalla ja siitä sisään oilit aja saman asian kuin muualta truutata?
Sehän on kai avoin tila missä öljyt liikkuu eikä tarvisi vaakaan vetää kardaania pikkulohkoissa?
-
Meikä lisäilee moottoriin tarvittaessa sitä öljyä mitä ohjekirja sanoo...Muista öljyistä huolehtii aina kulloistankin määräaikaishuoltoa tekevä huoltomies, toivottavasti pistää oikeita tököttejä. Hyvin on tähän asti pelannut, 100 000km...
-
Mikäs noissa Red Line tuotteissa on niin ihmeellistä, että hinnat on niin hurjia?
Onko tuotteet oikeasti parempia, vai silkka ahneusko taas hinnoittelee?
-
Ylihintasta jenkkihapatusta...
-
Mikäs noissa Red Line tuotteissa on niin ihmeellistä, että hinnat on niin hurjia?
Onko tuotteet oikeasti parempia, vai silkka ahneusko taas hinnoittelee?
Noita tuli käytettyä erityisesti silloin kun oli tuo ahdin. Oli valvoline racing öljyt moottorissa ja punaiset puurot askissa ja perässä.
Saattaa olla nytkin moiset, tai sitten ei. Ei muista.
Hassua. Ehkä noista kannattaisi pitää jotain kirjaa :)
Tiedä sitten, onko "ei ihan halvimpien" voiteluaineiden käytöstä ollut hyötyä. Jotain 115 000 mittarissa ja muutama osa (hihi) on jo jouduttu vaihtamaan.
Perän laakerit (juu, se iso), vaihteistosta eka laakeri, männänrenkaat (joskin ihan muista syistä), nokka-akseli (ja ihan muista syistä), nostinkupit ja .... en edes muista mitä kaikkea on tullut vaihdettua :)
Vaan nyt rokki raikaa ja jackal kiskoo kivasti ja puhkuu mustaa sauhua.