Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: CeeKoo - Tammikuu 26, 2009, 22:54:23 ip

Otsikko: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: CeeKoo - Tammikuu 26, 2009, 22:54:23 ip
Kohteena on Le Mans 5 ja tarkoituksena on poistaa alkuperäinen ilmansuodatinkotelo. Tilalle tulee kummallekkin kaasarille oma filtteri jonka johdosta alkuperäinen imuavusteinen huohotus ei enään toimi.

Paria vaihtoehto olen pohdiskellut:
1.Lohkosta runkoon menevästä paksusta letkusta kuulaventtiili pois, kansien letkut jää ennalleen. Alkuperäisen "imuletkun" tilalle huohotusfiltteri.

2.Lohkosta runkoon menevä paksu letku kuulaventtiileineen pois, tilalle huohotusfiltteri. Kansien letkut jää ennalleen, runkoputkeen huohotusfiltteri.(vaihtoehtoisesti kansien letkut erilliseen pönttöön jossa filtteri)

3. joku muu idea ???. kaippa joku muukin on tämän "ongelman" kanssa teutaroinut.
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 28, 2009, 19:03:27 ip
Moi. Ilmanputsareiden väliin jää tilaa pienelle (0,75l) muovipullolle. Minin lasinpesimen säiliö on sopiva  :D. Omassani siirsin ilmanputsarikoteloon menneen letkun siihen. Mahdoillisen "ylihuohotuksen"
varalta toinen letku pullosta jonnekin vaihteiston sivulle tai pyörän taakse. Muita muutoksia ei tässä ole ollut käytössä.
Muuten hyvä mutta jos kone tarvittaessa tykkää kiertää enemmän kuin vakiona, öljy ei oikein ehdi aina poistua venttiilikopista. Silloin öljyä kertyy huohotuspulloon. Siis kun ajaa pitempään punaisella. ::)
Kuvassa näkyy häivähdys pullosta ja hapertuneet letkut.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: JuhaV - Tammikuu 28, 2009, 21:40:31 ip
Hei,

Se lohkosta runkoon tulevan letkun kuulaventtiili kannattanee jättää paikalleen. Näin minä tein Sport 1100i:ssä. Idea lienee se että kampikammion sykäyksittäinen ylipaine riittää tuuppaamaan kuulaa mutta alipaineen hetkillä kuula menee kiinni ja estää roju virtaamasta takaisinpäin. Eli liikenne huohotinjärjestelmässä säilyy ikäänkuin yksisuuntaisena ja samalla keskimääräinen paine kampikammiossa mahdollisimman pienenä.

Ainoa käytännön muutos minkä tein oli runkosta aiemmin ilmanputsarikoteloon johtavan letkun suuntaaminen pyörän alle (ja eri linjaan takarenkaan kanssa). Sportissa rungon huohotin on ilmeisesti vähän tehokkaampi (tilavuudeltaan isompi) kuin lempparissa ja käytännössä letkusta ei juuri öljyä tullut.

Pekan pulloniksi on asiallinen ja luontoystävällisempi ratkaisu.

Erillisille huohottimen suodattimille ei liene oikeasti tarvetta. Harrikkamiesten hienostelua :)

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/sideview.JPG

- JuhaV

PS. Pekalla om makeet suojat K&N:ssä
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: Ekku - Tammikuu 29, 2009, 10:26:10 ap
Mulla on Lm-kolmosessa se kuulaventtiili paikallaan ja eka letku runkoputkeen.

Se rungosta pois tuleva on sitten johdatettu pieneen muovipulloon.

Sinne ei yllensä kerryt öljyä juuri nimeksikään, vaikka ajo-olosuhteet huohotusongelmien aikaan saamiseksi ovat olleet yleensä otolliset...

Lemans kolmosessa ei muuten taida olla laisinkaan niitä venttiilikopista lähteviä huohotusletkuja?

SP:stä löytyy kyllä, mutta miksiköhän ei lempparista?
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: CeeKoo - Tammikuu 29, 2009, 17:40:18 ip
Kiitos vinkeistä, taisin sortua ajattelemaan aihetta hieman liian vaikeasti  :-[

Täytyypi askarrella jonkunlainen huohotuspurkki, kun sellainen on kerran toimivaksi huomattu. Täytyy näinä aikoina yrittää tehdä egoloogisia ratkaisuja ;D
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 29, 2009, 18:57:54 ip
PS. Pekalla om makeet suojat K&N:ssä

K&N suojathan ne, sisällä on Pipercrossin vaahtomuovit.
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: poku - Helmikuu 02, 2009, 18:32:25 ip
Jos löydät jostain vanhan Saabin huohottimen niin tulee toimiva paketti.  8)
Otsikko: Vs: Isolohkon huohotuksen muuttaminen
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 02, 2009, 20:22:44 ip
Omaani, vaikkei isolohko olekaan, tein ruostumattomasta tällaisen:

(http://i53.photobucket.com/albums/g53/TunturiTT/Huohotin.jpg)

Musta letku tulee entisestä kierroslukumittarinpyörittimen reiästä, nuo harmaat kansista. Purkin pääty on kokonaan avoin, filtteri sen suojana. Kuvassa on tosin vielä väliaikainen asennus ja sen mukaiset letkut, kiinnitys ja sijoitus. Nykyään tötsä sijaitsee akun paikalla, kun sen sija vapautui.