Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Marraskuu 24, 2008, 12:47:43 ip
-
Tervehdys!
Linkissä esiteltävän aineen käyttöönottoa on jäätävä mielenkiinnolla seuraamaan.
Voipi mullistaa moottorien kehityksen tai sitten on vaan ihmeaine joka ei koskaan tule tavallisen käyttäjän ulottuville?!
http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article172069.ece
T: Kimmo
-
Siinä olisikin mielenkiintoinen moottori, kun akselit tuolla materiaalilla pinnoitettaisiin. Koneesta puuttuisi öljyroppu kokonaan, tarkoituksella, eikä vahingossa. Tosin, eikös UAZ:in koneesta alkujaan puuttunut öljytulppa öljypohjasta? Odotettu elinikä oli niin lyhyt, ettei huollolla ollut merkitystä.. taitaa olla urbaania, vai sanoisiko ruraalia legendaa ;D
Tuollainen kitkakerroin mullistaisi kyllä nimenomaan polttomoorrotin. Ei lämpenemistä kitkan vaikutuksesta, pienemmät sisäiset tehohäviöt, herkempi reagointi kaasuun, ylivoimainen kestokyky kulumista vastaan, kulutuksen pieneneminen jne jne. Kieli pitkällä odotan tuota.
jälkipohdintaa; tuo keksintö tietenkin hukutetaan johonkin korollaluokan autoon, mitättömään paikkaan, josta sitten hyötyy ainoastaan myyntimiehet, keksiessään iskevän teknisiä myyntipuheitaan. Tuollaisen keksinnön käyttötarkoitus pitäisi olla nimen omaan ylivoimaisen suorituskyvyn lisäämisessä.
-
Tuollaisen keksinnön käyttötarkoitus pitäisi olla nimen omaan ylivoimaisen suorituskyvyn lisäämisessä.
Eikös sitä kautta aikojen ole uusia tärkeimpiä moottorikeksintöjä käytetty juuri tuohon tarkoitukseen?
Eli ensin on tehty huima kisakone, missä käytetyt tekniset ratkaisut on sitten vasta myöhemmin siirretty niihin "kansan" - laitteisiin.
-
Ei kannata vielä innostua, vaikka kitka olisikin lähes olematon, kyllä lämpöä syntyy silti kun mutkarauta pyörii riittävän lujaa. Öljyllä sitä jäähdytetään todennäköisesti vastakin. Lisäksi liukulaaksrilta vaaditaan tiettyä kykyä "upottaa" itseensä epäpuhtauksia. Eikä teflonia tms liukasteita ole moottorin laakereissa oiken näkynyt. UAZissa ei ollut öljyroppua, koska se oli sotakone. Sen laskennallinen elinikä taisteluolosuhteissa on max. 500km.
Ja täällä jotkut yrittää ajaa sillä jopa yli 5000km!
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Eipä raudan pyörimisestä lämpöä synny, kitkaa pitää olla - ja jonkin verran sitä on tuolla ihmeaineellakin.
Polttoaineen palamisesta syntyy hukkalämpöä, joten jäädytysjärjestelmä tarvitaan - tosin jo kauan sitten on esitetty ajatus adiabaattisesta moottorista, joka pystyisi hyödyntämään kaiken lämpöenergian, mutta eipä sitä ole näkynyt...
-
Juupa juu, mutta lukaiskaapaajatuksella se artikkeli; Aineen kitkakerroin, kuivana, itseään vasten on SEITSÄMÄSOSA ÖLJYTTYYN TERÄKSEEN verrattuna!! :o
Se on vähän se. Ei siis merkittävää kitkaa-> ei kauheasti lämpöä. Ja tämän johdosta suurempi osa polttoaineen palamisesta menee männän työntämiseen, eikä kitkakertoimien voittamiseen, joten enempi tahua kampuran päästä. MOT.