Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Tammikuu 17, 2006, 13:20:11 ip
-
Kävin Piikkiössä utelemassa Moto Guzzin takaisinkutsujen määristä ja tälläistä siellä kerrottiin:
Tällä hetkellä Moto Guzzilla on kolme aktiivista takuukorjausta meneillään
1. Kaasun palautusvaijerin asennus (Jackal, Special ja alkupään EV-mallisto)
2. Moottorin ja vaihteiston osien päivityksiä (Alkusarjan V11 sportit eli hopeanväriset moottorit ja rosso mandellot.)
3. Hydraulisten vent.nostaja moottorien osien päivityksiä (Kaikki hyd. moottorit rekisteröity ennen 2005)
Eli eipä Guzzin tilanne kovin pahalta näytä verrattaessa vaikka Hondan Goldwing rungonvaihto savottoihin.
-
Saisivat olla julkisia tällaiset tiedot - ihan ajo- ja käyttöturvallisuuden kannalta sekä pyörän itse maahantuoville.
Tehtaan (v. 2003) huolto-ohjeessa (http://thisoldtractor.com/guzzi_training/eng/pdf/i.pdf) on ongelmakohtia malleissa Breva 750, Nevada, California ja V11 (39 sivun pdf).
Löysin myös tällaisen (http://guzzistas.mforos.com/visit/?http://www.guzzista.com/PressRelease/griso8vandstelviorecall.pdf) (v.2009) Stelvio/Griso 8V 1200 koskevan huoltotiedotteen.
Jos jollain on tietoa muista tarkistuskohteista, niin kerätään niitä vaikka tähän ketjuun.
-
6 vuotta sitten: Alkupään Breva 1100 perävaihteen vaihto huollon yhteydessä. Syytä ei kerrottu.
Aiemmin: Öljyletkujen muutossarja Centauroon. Olivat joillakin liitokset pettäneet. Vai mitä Hemmo ja Esa? Pyysin toimittamaan kotiin niin vaihdoin itse.
Vielä aiemmin: Perävaihteen öljytason korotin GT 850 -malliin. Sain korotusosan Piikkiöstä v -89. Asensin itse.
mm
Lisäys edelliseen: NTX 750:ssä korjattiin venttiiliseetit takuuseen sekä sytytysanturi vuonna -89.
mm
-
Tuollasta julkista tietoa löytyy: http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=1&merkki=Moto+Guzzi (http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=1&merkki=Moto+Guzzi) Ei vaan ole mikään yllä mainituista.
-
Kovin on valmistajakohtainen tuo halukkuus listojen esittämiseen. Tuntuu ainakin Bemarilla olevan surkeaa tuo listojen ilmianto. Ellet tajua jenkkifoorumeilta luettuasi kysellä Recallien perään, et varmaan saa mitään ylimääräistä..
-
Trafille menevät vain ne takaisinkutsut jotka aiheuttavat mahdollisesti vaaraa liikenteelle tai ympäristölle. Tämän päivän lehdestä luin että autopuolellakin näitä piilotellaan ja tulkitaan vain "tavattaessa" tarkistettaviksi. Eli määräaikaishuolloissa.
Näissä takaisinkutsuissa on sellainen erikoisuus että jos sitä ei ole tehty tai tieto ei ole mennyt Trafin tilastoihin joutuu polliisi ottamaan tienvarsitarkastuksessa takakilven pois moottoripyörästä ja määräämään katsastukseen jossa tarkistetaan onko takaisinkutsua noudatettu vai onko se laiminlyöty. Laiminlyönnistä nimittäin sakotetaan. Valitettavasti tässäkin asiassa vastuu on sysätty ajoneuvon omistajalle. Trafi katsoo että kansalaisella on selvilleottovelvollisuus. Voimassa olevat takaisinkutsut ovat näkyvissä Trafin nettisivuilla tai tekemällä tiedustelun muulla tavoin Trafiin.
Muut takaisinkutsut, jotka siis eivät vaaranna liikennettä tai luontoa, hoitavat valmistajat/maahantuojat niin kuin parhaaksi katsovat. Helposti esim tuollainen "luontoa vaarantava" vika luokitellaan valmistajan toimesta pieneksi riskiksi ja siitä ei välttämättä mene tieto Trafille. Niissä asioissa ei maantievalvonnassa puututa kovinkaan kärkkäästi. Esimerkiksi lievä öljyvuoto voisi olla tällainen.
http://www.ake.fi/ake/akerecall/Haku.aspx (http://www.ake.fi/ake/akerecall/Haku.aspx)
mm
-
Tämäpä se juuri on; ameriikkalaisille on kaikki viat hazardous ja livsfarligt, sitä kautta heitin pyörät käyvät kaikissa Recalleissa. Tuo on maakohtaista, mitkä mielletään liikenneturvaa vaarantaviksi jutuiksi.
-
Autopuolelta sen verran, että eräällä nimeltä mainitsemattomalla saksalaisella kansanvaunulla on useita "hiljaisia" kampanjoita käynnissä.
Yksi hyvä esimerkki "hiljaisesta" kampanjasta, eli tehdään, kun auto käy merkkiliikkessä, on erään mallin kuljettajan jalkatilaan ilmaa ohjaavaan suulakkeen varmistus nippusiteellä (nippuside maksaa alkup. varaosanumerolla 0,90€).
Tuo on varmaan yksi syy, että ihan jokainen kampanja ei löydy Trafin sivuilta.
Olisihan se ihan kiva tälleen interwebbiaikaan, että kun valmistajalta tulee joku kampanja, niin samalla enterin painalluksella se siirtyisi Trafin tiedostoihin. Sieltä voisi jokainen kulkuneuvon omistaja käydä katsomassa onko tarvetta käydä merkkiliikkeessä.
Kovasti vaan mainostetaan, että merkkihuoltoa ei tarvitse käyttää, mutta mistä selvittää oman auton avoimet kampanjat, kun se paikallinen "autoasi/AD-korjaamo" ei niitä tiedä?
Soittaa joka 6kk merkkiliikeen huoltoneuvojalle...
-
Tämäpä se juuri on; ameriikkalaisille on kaikki viat hazardous ja livsfarligt, sitä kautta heitin pyörät käyvät kaikissa Recalleissa. Tuo on maakohtaista, mitkä mielletään liikenneturvaa vaarantaviksi jutuiksi.
"Busines- ja juristivaltiossa" hazardous on rahaa. Toisaalta on vapaus valmistaa tuotteita vaikka itse vrt. Orange Chopper ym. , mutta valmistaja sekä myyjä ovat myös täydessä vastuussa tuotteista. Tekninen vika osana vahinkoa tietää mahdollista miljoonavahinkoa myyjäliikkeelle ja maahantuojalle korvausten muodossa. Suomessahan ei kuluttajansuojaa ole edes asuntokaupassa, kun "vastuu" on hajautettu teoriassa paperilla useille tahoille ja viimekädessä käytännössä ostajalle, omistajalle sekä käyttäjälle.
EU:ssa "ennakko-sensuuria" esim. mp- ja autorakentelussa sekä korjaamisessa on pyritty kiristämään esittämällä vaatimuksia vain alkuperäisosien käytöstä ja kaikkien muutosten katsastamista Saksalaiseen tapaan. Siellähän esim. mp-ohjaustangon, äänenvaimentimien, vilkkjen ym ym vaihto edellyttää TUV-todistusta sekä muutosten kirjaamista ajoneuvon rekisteripapereihin. Näillä tuotteiden valmistajat vapautuvat vahingon sattuessa kaikesta vastuusta. "Insinööri suunnitelman ja virkamieslogiikan" mukaan, kun kaikki on tehty ohjeiden mukaisesti, niin ei ole olemassa virheen mahdollisuutta.
No joo... tämmöisiä uuden- ja vanhan mantereen kulttuurieroja tuli vain mieleen.
Ehkä tuolta jenkkilästä voisi löytyä muutkin tiedot takaisinkutsuista...
-
Muuten joo, mutta esim. OCC:n pyörien mukana tulee allekirjoitettavaksi lappu, jossa valmistaja vapautetaan vastuusta. Pyörä on silloin kokonaan ostajan vastuulla, jos sillä ajetaan!!
Näin kerrottiin ameriikan foorumilla. Eli myyvät viritelmänsä näyttelyesineiksi..
-
Kerroin rouvalle, että Guzzin maahantuojan ohjeessa neuvotaan:
" Alakolmion valmistusajankohta tarkistetaan, mahdollisesti alakolmio vaihdetaan ".
Rouva haukkui heti ***** ... ... ne italialaiset.
-
:o
-
Jokos ne jäsenistön Californiat on ohjauskolmioiden osalta korjattu? Ainakaan Trafin tiedoissa ei vielä ole kampanja päättynyt.
http://www.ake.fi/ake/akerecall/haku.aspx (http://www.ake.fi/ake/akerecall/haku.aspx)
mm
-
...
Löysin myös tällaisen (http://guzzistas.mforos.com/visit/?http://www.guzzista.com/PressRelease/griso8vandstelviorecall.pdf) (v.2009) Stelvio/Griso 8V 1200 koskevan huoltotiedotteen.
Jos jollain on tietoa muista tarkistuskohteista, niin kerätään niitä vaikka tähän ketjuun.
Ainakin alkupään Grisossa bensapumpun letkukiinnikkeet tankin sisällä (http://forum.guzzitech.com/forum/download.html?id=1740)
Muistelen myös, että ensimmäisissä 8V koneissa oli joku "timing nut" (http://archive.guzzitech.com/Griso8V/Tech/8Vtimingnut-003-2008.pdf) recall. Mun mopo oli listalla.
.
-
Tähän voisi kerätä ne takaisinkutsut ja huoltotiedotteet joita ei ole tuolla fataalien Trafin pitämien takaisinkutsujen listalla. Turha tehdä samaa homma kahteen kertaan.
Tässä faktaa:
Ajoneuvolaki 86§
Ajoneuvon korjausvelvoite ja takaisinkutsu
Jos Suomessa liikenteessä käytettäväksi hyväksytyssä M-, N-, O- tai L-luokan ajoneuvotyypissä tai osassa tällaista tyyppiä olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle, ajoneuvon valmistajan, valmistajan edustajan ja maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle kaikki voimassa olevat takaisinkutsukampanjat, korjattavat kohteet ja suoritetun korjauksen tunnistusmerkinnät heti, kun ajoneuvon valmistaja on aloittanut tällaisen ajoneuvotyypin takaisinkutsukampanjan Suomessa tai muualla ETA-valtion alueella. Ajoneuvon valmistaja, valmistajan edustaja ja maahantuoja ovat velvollisia huolehtimaan siitä, että virhe tai poikkeama korjataan kaikista Suomessa käytössä olevista ajoneuvoista. Ajoneuvon valmistajan, valmistajan edustajan ja maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle, kun takaisinkutsukampanja on suoritettu ja kaikki ajoneuvot korjattu.
Jos ajoneuvotyypin valmistaja, valmistajan edustaja tai maahantuoja laiminlyö 1 momentissa tarkoitetun takaisinkutsukampanjaa koskevan ilmoitusvelvollisuuden, Liikenteen turvallisuusvirasto voi asettaa uhkasakkolaissa tarkoitetun uhkasakon ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneelle.
Jos kaikkia 1 momentissa tarkoitettuja ajoneuvoja ei ajoneuvon valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan toimin saada korjautettua, kyseisen tahon on ilmoitettava korjaamattomien ajoneuvojen valmistenumerot Liikenteen turvallisuusvirastolle. Liikenteen turvallisuusviraston tulee toimittaa korjaamattomien ajoneuvojen omistajille kehotus viedä ajoneuvonsa korjattaviksi. Katsastustoimipaikka voi antaa korjauskehotuksen ajoneuvon omistajalle tai haltijalle myös määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Liikenteen turvallisuusvirasto voi tekemällä liikennekäytöstä poistoa koskevan merkinnän rekisteriin, määräämällä ajokieltoon tai muilla keinoin estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei kehotuksesta huolimatta viedä korjattavaksi.
KÄYTÄNNÖSSÄ
- jos takaisinkutsu littyy turvallisuuteen tai päästöihin, siitä ilmotetataan Trafille
- jos kehoituksista huolimatta, pyörää ei korjata Trafi merkitsee tiedon rekisteriin ja pyörä on käyttökiellossa
- poliisilla vilkkuu näytössä punaista, kun näpyttelevät tällaisen pyörän tiedot koneelle
- autot eivät mene katsastuksesta läpi, jos Trafin kehotuksesta huolimatta niitä ei viedä korjaamolle
Kannattaa ottaa tosissaan noi takaisinkutsut
mm