Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: heikkil - Lokakuu 29, 2008, 06:28:01 ap

Otsikko: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Lokakuu 29, 2008, 06:28:01 ap
Onkos kenelläkään lisäinfoa / kokemusta Kotkan Motoboxissa myynnissä olevasta V10 Centaurosta? Vasen venakoppa ainakin hiottu asfalttia vasten huolella, mutta onko muuta huomioitavaa?
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Reima - Lokakuu 29, 2008, 10:54:51 ap
Moi,
Poikkesin työreissun yhteydessä liikkeessä (...toteamassa ettei Trumppat kuitenkaan oo mun juttu... ;D)
Juttelin myyjän kanssa Centaurosta. On kuulemma ollut pitkään vanhemmalla kotkalaisella kaverilla ja tullut vaihdossa uudempaan. On melko kuluneen näköinen, joten tuunausta vaatii...ilmeisesti myös lievästi kaaduttu.
Toisenpuolen tankin kotka-merkki on pudonnut ja korvaavan ex-omistaja vuollut puusta... ???

- Reima -

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 29, 2008, 11:34:24 ap
Asennetta rakentelussa  8)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 29, 2008, 16:28:17 ip
(...toteamassa ettei Trumppat kuitenkaan oo mun juttu... ;D)

On Sulla, Reima, sitkeässä tuo toisten merkkien katselu...Kesällähän mietit Baader-Meinhof-Werken tuotosta ja nyt...

Pysy vaan Guzzissa - ei tarvitse katua! Tai siis katuahan tarvii, mutta tarkoitin harmittelua... ::)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: JuhaV - Lokakuu 29, 2008, 19:06:41 ip
Mototopalstalla tuosta on oiva kuvaus : 

"Moto Guzzi V10 Centauro - ENSIMMÄISEN MAAILMANSODAN TYKINVETOVAUNUN JÄÄNNÖS OSISTA KASATTU MOTOKUUTSI HALVALLA."

Tosta kone ja jotain pikkuosaa ja upottaen ne sopivaan V11-runkoon 6-vaihteisen laatikon kera. Alkaisi Guzzin omat "sportit" kalpenemaan vertailussa.

- JuhaV


Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Reima - Lokakuu 29, 2008, 19:37:27 ip
Ei syytä huoleen parahin TimoEv - joskus vaan pitää hakea vahvistusta asiaan. ;D
Veljeskuntaa en hevin jätä eikä perheenjäsentä voi myydä!

Vapaasti käännettynä voi myös ymmärtää, että tässä maailman ja henkilökohtaisen talouden tilassa ei pyörän vaihtokaan tule kysymykseen - ja "kyllä Stonellakin pääsee mainiosti pempöleen"... tämä taas vapaasti lainattuna "kreivittären" sanomana... ;)

- Reima -






Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Lokakuu 29, 2008, 20:06:06 ip
Tosta kone ja jotain pikkuosaa ja upottaen ne sopivaan V11-runkoon 6-vaihteisen laatikon kera. Alkaisi Guzzin omat "sportit" kalpenemaan vertailussa.
Mikäs ero on V10 Kentaurin ja V11:n rungossa?
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Lokakuu 30, 2008, 16:00:41 ip
Centauron lisätiedoille ei enää tarvista...










 ::)  :D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Calimero - Lokakuu 30, 2008, 16:08:19 ip
Onnittelut, osanotot, ja kestämistä ja voimia omaisille.  ;D Kyllä siitä hyvä tulee kun hinkkaat rutosti..
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Marko - Lokakuu 30, 2008, 17:04:48 ip
vähän kun näprää, niin nätti siitä tulee..

(http://www.daes-mototec.de/images/bilder650/prova-rs_1.jpg)

/edit: niin, niistä runko-eroista; joskus lueskelin jonkun hemmon web-sivua, (taisi olla tämä: http://www.fastguzzi.nl/ ) jossa oli juttua 6-v lootan laitosta daytonaan. kardaanin ulostulo laatikossa on muistaakseni vähän eri linjassa ja takahaarukkakin on tästä syystä erilainen, varmaan muitakin eroja löytyy.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 30, 2008, 19:36:02 ip
Minä luin varmaan saman jutun kun Markokin.

Se taidettiin toteuttaa siten, että vaihdelaatikon lisäksi takahaarukka ja muutkin takapään hilut oli V11-osia.

Kannattaa muuten tarkistaa venttiilinnostajat. Omasta lle 20 tuahtta ajetusta avasin ja jo oli pinta ruvella. On se hyvä että tuli katottua, ettei kerinnyt nokka-akselit mennä piloille.

Tuossa muuten hyvä linnki tuoreelle Centauron omistajalle :

http://www.centauro-owners.com/

Jos olis vähän vähemmän pyöriä ja enemmän aikaa, niin kyllä omastakin pitäisi jonkinlainen raaseri rakentaa.

Eihän tuo periaatteessa tarvitsisi kuin cliparit, 1100 sportin tai Daytonan takarungon, jalkatapit ja polkimet sekä erilaiset katteet ja tankin, niin siitä tulisi käyttökelpoisempi laite.

Se alkuperäinen tuntuu niin hassulta, kun ajoasento ja maavara on kuin customissa, mutta kone on sporttinen ja ohjaus nopea.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 30, 2008, 19:42:51 ip


Eihän tuo periaatteessa tarvitsisi kuin cliparit, 1100 sportin tai Daytonan takarungon, jalkatapit ja polkimet sekä erilaiset katteet ja tankin, niin siitä tulisi käyttökelpoisempi laite.

Se alkuperäinen tuntuu niin hassulta, kun ajoasento ja maavara on kuin customissa, mutta kone on sporttinen ja ohjaus nopea.

Höpö höpö!! Ajettavuus oli mitä mainioin jo tuollaankin! Vähän jalkatappeja ylemmäs ja vähemmän taakse vedetty tanko (-> verrattuna sun Centauroon), niin siinä olisi ajettavuuden muutokset.
Ulkonäköön sen sijaan..  ;)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Marraskuu 01, 2008, 12:34:05 ip
Heikkil,

Taisit kysellä venttiilikoppia ja sivuseisontatukea COG:n foorumilla?

Ei ole sellaisia myydä, mutta omaani sain venttiilikopan ihan Piikkiöstä tilaamalla, mutta toimitusaika oli toista vuotta.

 Kannattaa laittaa kaatumaraudat.

Niin minäkin tein sen ekan sinänsä ihan vaatimattoman kippauksen jälkeen...

Sivuseisontatuki lienee sama kuin 1100 sportissa?
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: kaide - Marraskuu 01, 2008, 14:29:52 ip
Hommasin teo lamersilta  venttiilikopan suht edulliseen hintaan. Saatavuus vaihtelee sitä mukaa mitä tehdas niitä valmistaa.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 01, 2008, 15:17:17 ip
Kiitokset Ekulle ja Kaidelle vinkeistä - asevarustelu nostaa päätään, vaikka pyöräkin vielä kauppiaan hallussa...  ;D   Kentaurista siis kaupat alustavasti tehty näkemättä (pari foorumilaista lähetteli infoa - kiitos myös heille!).

Lamersilla koppa näyttää saldona "Ordered" eli ilmeisestu heilläkin hyllystä loppu. Toisaalta onpa tuota ensi kevääseen aikaakin.
 
Hepcon sivulaukkuraudat jo Piikkiön kautta tilaukseen. Perätelinettä en ottanut, koska se asentuu sen verran taakse, että toimisi varmaan wheelie barsinakin.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Marraskuu 01, 2008, 19:29:22 ip
Hepcon sivulaukkuraudat jo Piikkiön kautta tilaukseen. Perätelinettä en ottanut, koska se asentuu sen verran taakse, että toimisi varmaan wheelie barsinakin.

Ihan näin etukäteen varoitan, että matkapyöränä ko. laite on kyllä aika keskinkertainen kompromissi.

Toimivan plexin rakentelu on aika hankalaa ja se satula kannattaa ensitilassa vaihtaa tai sitten pehmustella uudelleen.

Ohjaustanko voi myös kaivata päivitystä. Tosin se nyt riippuu vähän käsien mitasta ja mieltymyksistä.

Mulla on takalaukkutelineenä sellainen rakennelma, joka tulee osittain takapenkin päälle, jottei kerry painoa ihan niin taakse kuin normaalilla takalaukkutelineellä.

En ole Centaurolla tehnyt oikeastaan mitään kovin pitkää matkaa. Pisin oli yksi Tanskan/Saksan reissu. Lähinnä satula muodostui esteeksi kolmea tankillista pidemmille päivämatkoille.

Vaihdevälityskin on vähän outo. alle 120 nopeuksissa kannattaa ajaa nelosella. Katteettomuus taas puolestaan rajoittaa kovien vauhtien ajamista, vaikka koneessa kyllä kulkuhaluja olisi ihan kivasti.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 01, 2008, 19:46:57 ip
Matkaominaisuuksien alaspäinpäivitys rankalla tavalla oli jo etukäteen tiedossa. Penkkiin saa kyllä fylliä ja pleksiä nokille, mutta ei siitä silti RS:ää tule. Joskus vaan motovalinnassa ei tarvitse käyttää järkeä ja harraste- / ajomopona Kentauri on kuitenkin sieltä mielenkiintoisimmasta päästä.

Nimim. "Pemarinrakentelu on tylsää"
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Marraskuu 01, 2008, 21:22:46 ip
Silloinhan se vasta perseelleen menis, jos Guzzi muuttuisi Bemuksi:)

Luonnetta Centaurossa kyllä on.

Meikäläisen ideaalinen matka-Guzzi olisi tonninen sp varustettuna 1100-sportin koneella.

Täytyy varmaan vielä rakennella sellainen.

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 06, 2008, 09:30:05 ap
Nonnih - Kentauri nyt omistuksessa (vaan ei vielä tallissa...), niin mitä olisi mekaaniselta puolelta välttämättä tutkittava talven aikana?

Kuukletuksella ainakin seuraavat jo listassa:
- kannet ja varsinkin "nostintapit" + nokkien tarkastus
- öljypumpun veto (onko vaihdeltu aluratasta vai V11:n öljypumppua ketjuvetoineen?)
- nokkaremmit menevät vaihtoon heti ajokauden alkaessa
- PowerCommander / lastu / My16M? Mielellään myös heivaisin sen ison kokoojapöntön hiiteen ja korvaisin X-putkella.

IiPeistä jo huudettu toinen satula, josta askarrellaan-paskarrellaan kyytiläiselle sopivampi versio.
Paljonko on pakoröörin halkaisija, jos alkaisi pikkuhiljaa etsiskelemään sopivia äänenvaimentimia?
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 06, 2008, 10:21:49 ap
Nonnih - Kentauri nyt omistuksessa (vaan ei vielä tallissa...), niin mitä olisi mekaaniselta puolelta välttämättä tutkittava talven aikana?

Kuukletuksella ainakin seuraavat jo listassa:
- kannet ja varsinkin "nostintapit" + nokkien tarkastus
- öljypumpun veto (onko vaihdeltu aluratasta vai V11:n öljypumppua ketjuvetoineen?)
- nokkaremmit menevät vaihtoon heti ajokauden alkaessa
- PowerCommander / lastu / My16M? Mielellään myös heivaisin sen ison kokoojapöntön hiiteen ja korvaisin X-putkella.

IiPeistä jo huudettu toinen satula, josta askarrellaan-paskarrellaan kyytiläiselle sopivampi versio.
Paljonko on pakoröörin halkaisija, jos alkaisi pikkuhiljaa etsiskelemään sopivia äänenvaimentimia?

Jos kerran meinaat jakopään avata, niin mahdollisesti kannattaisi avata öljypumppukin. Eikös se Centaurossa pyöri suoraan alumiinissa? Noilla kilsoilla ei ainakaan olisi pahasta tarkastaa toimintavälyksiä.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 06, 2008, 18:03:00 ip
Noissa muissa mainitsemissasi kohteissa, paitsi öljypumpussa, ei ole ilmennyt ehkä vikaa. Ehkä siksi että en ole katsonut. Yli 100000 km kuitenkin takana.
Öljypumpun akselin "laakerointi" oli väljääntynyt. JL Mekaniikka korjasi asian ja holkitti laakeripesän tiukaksi. Kyseessä on siis vain poraus öljypumpun seinämän läpi. Ei varsinaista laakeria.
Jakopään iso alumiinipyörä oli myös kuluttanut osan hammastuksestaan niin että mekaanista ääntä syntyi kuultavia määriä. Käänsin alumiinipyörän toisin päin jolloin nokka-akselikoneiston aiheuttama kuormitus osuu eri kohdalle hammaskehässä. Moottoria ei ole muutoin auottu. Ehkä venat pitäisi tarkastaa...

Nämä toimenpiteet tein noin 80000 km kohdalla jolloin Centauroon asennettiin mekaaninen ahdin.

Alkuperäinen ulkonäkö on tosin kokenut kolauksen takarungon ja -katteen vaihdon yhteydessä jolloin alkuperäinen ohjaustanko ryhtyi istumaan käsissä oikein hyvin. Jalkatapit ovat alkuperäistä taaempana vivustoineen.

Muutoksen myötä painopiste siirtyi hieman taaemmaksi jolloin eturenkaan pito heikkeni. Tämän kompensoimiseksi tein takaiskarin yläkorvakkeeseen lisäosan jolla rungon kulmaa saa muutettua portaattomasti ja siten eturenkaan pitoa perannetuksi ja ohjausta ketterämmäksi. Tuntuu nyt ajolleen aika kivalta.

Perävaihteen laakerointia taka-akseliin nähden piti muuttaa. Liian hento neulalaakeri se alkuperäinen. Nyt on leveämpi pesä ja pidempineulainen laakeri. Huolensa niistäkin. Aion muuttaa ko laakeroinnin liukulaakeriksi ja varustaa rasvanipalla.

Kardaanin niveliä kannattaa rasvata säännöllisesti. Mulla edelleen alkuperäinen akseli. Sen kiinnitykset saattavat löystyä.  Kiristyskohdista olen poistanut yhdet spooritparit perän ja vaihdelaatikon akseleista. Värinät hävis.
Pyöränlaakerit ovat herkkiä saamaan kosteutta sisäänsä. Pari settiä oon kuluttanut.

WP:n jousitus on toiminut moitteettomasti. Eteen öljynvaihdot suoritettu kilometrien mukaan huoltokirjan ohjeita noudattaen. Ohjausiskari on korjattu kerran.

Sulakerasia hapettuu herkästi. Moottorinohjauksen asentoanturi on vaihdettu kerran.

Ahtopainetta huipputeholla on vain 0,25 bar, mutta alakierroksilla kiihdytettäessä hetkellisesti 1 - 1,7 bar riippuen kaasukahvan kiertonopeudesta. Hevosvoimia näillä lukemilla kampiakselin päästä irtoaa  noin 120 / 9000 rpm ja vääntöä 115 Nm / 3600 - 9000 rpm alueella. Väittäisin että moottorin ajokäytös on paremi näin kuin vakiona ja kiihtyvyys kohtuullisen hyvä pikkukierroksilla.

Ahtojärjestelmä on suunniteltu siten että ahtopaine ja lisäruiskutus ei ole käytössä jos ajo tapahtuu rauhallisesti kaasukapulaa kääntelemällä mutta reagoi nopeisiin liikkeisiin välittömästi. Samoin ylämäkiin vaikka kaasua ei kiertäisikään lisää.

Mulla on ylimääräinen Mistralin X-kappale.

mm



Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 06, 2008, 22:06:35 ip
Kiitokset Matille infosta!

Mistralin X-yhde kiinnostaa kovasti - pistin yksityisviestiä tulemaan...
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 13, 2008, 22:04:09 ip
Kiitokset Matille infosta!

Mistralin X-yhde kiinnostaa kovasti - pistin yksityisviestiä tulemaan...
Eipä tarvita enää erillisiä X-putkiloita: iipeistä haaviin tarttui hetpaikalla DÄS-Mototecin rosterikäyrät sekä tärkeimmät puuttuneet pisteosat eli venakoppa ja sivutuki. Aiemmin viikolla tilaukseen meni "Creedonin lastu" eli uusi ja etevämpi EPROM-chippi mustan laatikon uumeniin.

Asevarustelu on taas alkanut!   ;D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Joulukuu 05, 2008, 08:41:03 ap
Nonniin, nyt on pyörä turvallisesti tallilla. Näkemättä tuli Kentauri ostettua, joten Worst Case Scenariot pyörivät mielessä, kun kurvailin sitä tutkailemaan. Muutama edellisomistajan tekemä oma patentti, jotka olivatkin tiedossa (jalkatappien ja ohjaustangon siirrot sekä puusta vuoltu tankinkylkilogo [hieno!  :D ] ja omatekoinen sivutuki [paremmassa paikassa kuin orggis, mutta syönee kallistusvaroja] + kötöstyskorjattu venankoppa), mutta muutenhan tuo vaikutti oikeinkin ryhdikkäältä - pientä ptsausta ja hinkkausta, niin siitähän voi tulla melkein hiäno. Mittarissa oleva 50.000 km voi jopa pitää paikkansa. Moottorikin kuulosti hyvälle ja ainakin tunsi että se on käynnissä ilman kierroslukumittariin vilkaisua. Talvipuuhastelua toki tulee olemaan sopivasti (ja jos kuitenkin osaisi olla purkamatta koko pyörää nippeleiksi...).

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 05, 2008, 14:14:10 ip
Terve!
Parin viikon kuluttua alkaakin päivät taas pitenemään. Ens´kuun jälkeen on jo helmikuu ja sitten enää pari tilipäivää ja taas se hunajainen alkaapi... ;D

Tuota, tuota...kun >> ...tilaukseen meni "Creedonin lastu" eli uusi ja etevämpi EPROM-chippi mustan laatikon uumeniin <<
niin tämän pohjalta kyselen mottipäisiä ( taas kerran ): ???
Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.
Motomatti tämänkin tiätystenkin tiätää! ::)

Tiedä sitten onko vastauksella ja asialla mitään käytännön merkitystä, mutta nais kun tiätäis  ( "nice to know" ).


Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: I.H. - Joulukuu 05, 2008, 15:12:57 ip
Terve!
Parin viikon kuluttua alkaakin päivät taas pitenemään. Ens´kuun jälkeen on jo helmikuu ja sitten enää pari tilipäivää ja taas se hunajainen alkaapi... ;D

Joo ja sitten vielä noi MP-messut sopivasti odottavan aikaa lyhentämään  ;D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 05, 2008, 19:55:11 ip
Laitahan Heikki lähikuvaa siitä puumerkistä! Pian! Heti! Kansa janoaa kuvia.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Joulukuu 05, 2008, 20:20:00 ip
Laitahan Heikki lähikuvaa siitä puumerkistä! Pian! Heti! Kansa janoaa kuvia.
Heti kun seuraavan kerran pääsen tallille (lue: ensi viikolla)...  :D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 06, 2008, 16:27:39 ip

Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.
Motomatti tämänkin tiätystenkin tiätää! ::)

Tiedä sitten onko vastauksella ja asialla mitään käytännön merkitystä, mutta nais kun tiätäis  ( "nice to know" ).




Kaipa niihinkin voi vaihtaa ruiskuboxin kokonaan uuteen kuten noihin Centauroihin ja 1100 sporttiin, mutta hyöty jäänee pienemmäksi kuin noissa edellämainituissa, kun se Calin ruisku kuitenkin lienee jo vakiona aika paljon parempi kuin noissa vanhoissa ruisku-Guzzeissa.

Tehohyötyä tuskin saat mitään, mutta kaasuun vastaavuus pienillä kierroksilla parantunee, jos vaan jaksat säätää sitä kyllin kauan sopivan kartan löytämiseksi.

Ps. Luin vähän väärin tuon alkuperäisen viestisi. Kaipa Caliinkin saa pelkää lastua, mutta hyöty lienee vieläkin pienempi tuohon koko boxin vaihtoon verrattuna. Amerikan maalla ovat kyllä saaneet positiivisiä vaikutuksia laittamalla Power Commander.

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: MikaA - Joulukuu 07, 2008, 13:50:59 ip
Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.

Vai ei se Timon Cali sittenkään kulje tarpeeksi. Syksyllä vielä liikkui ihan tarpeeksi. ;D
Ei muuta kun Piikkiön hemmoille tilausta Power Commanderista. Ei kai uusiin ruiskuihin mitään vaihtolastua olekaan. PC:llä saat kartat kohdalleen ja kulkua alkaa löytymään.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Joulukuu 08, 2008, 00:37:47 ap
Ohessa mun Calivieterin penkitys, kun Rapid Bike oli asennettu ja putket h-kappaleineen vaihdettu.
Piikkiössä laittoivat Rapid Biken, joka nykyään korvaa Power Commanderin.
Vääntöä tulee kivasti lisää. Ja ääntä...?  ::) ;D 8)

-b-

BTW.  Tässähän pitäisi saada korvauksia mainostamisesta  :P


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 08, 2008, 09:23:55 ap
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 08, 2008, 12:47:25 ip
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???

Samaa ihmettelin. Ja väännön lisäyskin näyttäisi melkein olevan 0.5Nm.. ?? Hä?
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 08, 2008, 14:07:13 ip

Jos ääni on jämäköitynyt ja teho ei ole tippunut niin tilannehan on hallinnassa?


Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: GinTurismo - Joulukuu 08, 2008, 16:49:32 ip
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?

Otsikko: Cali & lastu
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 09, 2008, 08:09:50 ap
>> Vai ei se Timon Cali sittenkään kulje tarpeeksi. Syksyllä vielä liikkui ihan tarpeeksi.<<

No joo...kyllähän tuo kapine menee mittarin mukaan ainakin 180 km /h.  ;D Ja päällä oli iso pleksi ja 3 laukkua. Eihän siitä nyt kuitenkaan ole kyse.  ;)
Tehtaan jäljiltä kone on ihan hyvässä iskussa, mutta tarkoitinkin voiko hyvästä saada erittäin hyvä pienellä fiilaamisella.
Kuten kaikki tiedämme, niin saastenormien takia on käyrässä monttu mittausalueella. Mitään varsinaista säätöä - ruuvaa tästä - ei tähän ole, sillä ymmärtääkseni ( = minulle kerrottiin ) mitään "säätöruuvia" ei tyyppihyväksynnässä saa olla.

Siispä jos lastun eli päreen vaihdolla tämä mittausmonttu pienenisi tai häviäisi kokonaan, niin sehän olisi oiva parannus. Saisi ainakin tuo kaasun lievästi kulmikkaan toiminnan vähän juohevammaksi?
En viitsi ruveta Power Commanderin kanssa ahertamaan, sillä - kerrotun mukaisesti - pitää sitten vaihtaa imu- ja pakopuolelle erityinen määrä tavaraa.

Vajaa kaksi viikkoa ja päivät alkavat pidentyä!!!

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 09, 2008, 09:40:57 ap
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?

No on se sitten hyvä penkki  ;D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Olli - Joulukuu 09, 2008, 19:15:21 ip
... Talvipuuhastelua toki tulee olemaan sopivasti (ja jos kuitenkin osaisi olla purkamatta koko pyörää nippeleiksi...).

No jos niin käy, niin kurkkaa tuonne (http://www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?t=6667). Siellä on vinkkejä ja referenssimateriaalia, kun samanlainen ja jopa saman värinen on vaihe vaiheelta kasattu osista valmiiksi.  ;D

Kumma kyllä, purkuvaiheesta ei ollut kuvan kuvaa.  ???

  .

PS: ;)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Joulukuu 09, 2008, 20:36:06 ip
Kyllä se vaan Olli rakennussarja mittakaavassa 1:1 on mukavampi.

Tosin onhan se raskaampi kasata, mutta saahan siitä vastineeksi "savutkin" :)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Jukka Laine - Joulukuu 10, 2008, 06:54:16 ap
Aivan loistavia kuvia tuolla Ollin linkissä. Vanhan liimanäpin sytäntä lämmittää tommoset pedantit suoritukset. Kuvia katsoessa mittakaava pääsee välillä unohtumaan. Pitäsköhän Joulun pyhinä alotella poliisikustin kokoamista...
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Joulukuu 10, 2008, 15:49:07 ip
Siis teho nousi 76.2 hevosvoimasta 76.8 hevosvoimaan? Ilmeisesti kannatti ???

Samaa ihmettelin. Ja väännön lisäyskin näyttäisi melkein olevan 0.5Nm.. ?? Hä?

 ??? ??? ???


Jos ääni on jämäköitynyt ja teho ei ole tippunut niin tilannehan on hallinnassa?

 ???  :o  :P  :-X

Lainaus
Eikös tuossa ole tehty kaksi mittausta peräkkäin parin minuutin välillä, molemmissa samat hilut käytössä. Eli pitäisikin näyttää samaa ?
:) :) :D ;D  :-*



Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
Eli moottori alkaa toimimaan vain niinkuin sen kuuluukin.

-b-

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 10, 2008, 16:33:23 ip

Lainaus



Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
Eli moottori alkaa toimimaan vain niinkuin sen kuuluukin.

-b-



Ensinnä ihan yksi pieni kertaus; teho ja vääntömomentti ovat toistensa kerrannaisia, eli toisesta voidaan johtaa toinen. Tällöin toisen kasvaessa, myös toisen tulee kasvaa.

Toisekseen, en yhä parhaalla tahdollakaan löydä noista käyristä nousua missään, edes tehoissa. Ainoastaan mittauksen epätarkkuudesta tai anturin virhevirtapiikeistä johtuvia epäsäännöllisyyksiä. Jos tämän "ohjainboksin" muutoksella saatiin aikaan lisäksi lovi lompakkoon ja suurempi polttoaineen kulutus, tuntuu siltä, että sinua on puijattu..
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 10, 2008, 17:54:30 ip

Lainaus
Tehot ei niinkään nouse alkuperäisestä mutta vääntöä tulee noin kilo lisää...
<snip>

-b-

Että peräti koko kilo... se on parasta pakata ilmatiiviiseen pakettiin ja panna pakkaseen, ettei vaan pilaannu  ;)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 10, 2008, 19:21:14 ip
Lainaus

Ensinnä ihan yksi pieni kertaus; teho ja vääntömomentti ovat toistensa kerrannaisia, eli toisesta voidaan johtaa toinen.
Tällöin toisen kasvaessa, myös toisen tulee kasvaa.


Näin on! Laitanpa tähän oikein kaavan, josta voi laskea tehon tietyllä kierrosluvulla, kun tiedetään vääntö.
Eli:

       Teho(kW)  = kierrosnopeus(rad/s)  *   vääntö(Nm)


Tuo rad/s  on kulmanopeus,  1 kierr/s = 2 * PI rad/s

Otetaan tuosta Californian kuvasta vaikka kohta 5000 rpm = 523,5 rad/s
Niillä kierroksilla vääntö on 10 kgm = 98,1 Nm

Teho =  523,5 * 98,1 W = 51,36kW

Jos oltaisiin Britanniassa, 1 kW olisi 1,34 hv, mutta kuvitellaan, että ollaan Saksassa.
Saksassa 1 kW = 1,36 hv, joten 51,36 kW on 69,8 hv.




 

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: GinTurismo - Joulukuu 10, 2008, 19:43:08 ip
Ymmärtäisin asian olevan näin:

 - alkuperäisillä osilla tehtyä vääntö- ja tehokäyrää ei ole näkyvissäkään, nämä molemmat mittaukset on tehty RapidBiken hilut kiinni, eli mittaus + tarkistusmittaus.
 - uudet osat eivät ole lisänneet huipputehoa, se on n. 76 hp / 6000 rpm. Eli vääntö 6000 rpm:n kohdalla ei ole kasvanut
 - vääntö on silti kuitenkin voinut kasvaa alakierrosalueilla sen kilon

Kiitos ja anteeksi, jatkakaa
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 10, 2008, 21:16:38 ip
Ymmärtäisin asian olevan näin:

 - alkuperäisillä osilla tehtyä vääntö- ja tehokäyrää ei ole näkyvissäkään, nämä molemmat mittaukset on tehty RapidBiken hilut kiinni, eli mittaus + tarkistusmittaus.
 - uudet osat eivät ole lisänneet huipputehoa, se on n. 76 hp / 6000 rpm. Eli vääntö 6000 rpm:n kohdalla ei ole kasvanut
 - vääntö on silti kuitenkin voinut kasvaa alakierrosalueilla sen kilon

Kiitos ja anteeksi, jatkakaa

Tottahan se taitaa olla.
Käyrä on erittäin suora eikä siinä ole monttua päästömittauksen alueella, joten keskialue voi oikeasti olla huomattavasti aikaisempaa tukevampi.
Mutta vertailun vuoksi olisi nähtävä käyrät ennen/jälkeen  ???

Rabbit Bike voi antaa lisää nopeutta, mutta kulku voi olla hyppivää  ;)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Joulukuu 11, 2008, 15:04:36 ip
Lainaus
Mutta vertailun vuoksi olisi nähtävä käyrät ennen/jälkeen


Jep. On ihan totta että pitäisi olla käyrät ennen asennusta ja jälkeen asennuksen, muuten se on vain tällaista mutu-meininkiä.
Mutta toisaalta tunnettahan Guzzilla ajo on mitä suurimmassa määrin.
Ei se järkeen perustu  :D

-b-


Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 11, 2008, 21:33:21 ip
Totta. Omakin on odottanut penkitystä jo pari vuotta, mutta mitäpä tuollakin tiedolla tekisin, kulkee ilmankin  ;D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Joulukuu 17, 2008, 17:06:59 ip
No jos niin käy, niin kurkkaa tuonne (http://www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?t=6667). Siellä on vinkkejä ja referenssimateriaalia, kun samanlainen ja jopa saman värinen on vaihe vaiheelta kasattu osista valmiiksi.  ;D
Harjoituskappaleeksi ennen "oikean Kentaurin" kasaa & kokoa -sulkeisia hommattu Ollin linkissä esiintyvä japanilaisvalmisteinen Guzzi. Suhteessa yhtä paljon muovia, kuin 1:1-versiossakin!   :D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Helmikuu 14, 2009, 19:31:31 ip
Talven aikana maailmalta haalittu Kentauriin muutama lisä- ja varaosapalikka (http://www.heikkil.net/kentauri/iipeista.html).

Ensi kesäksi jos pulttaisi kasaan jonkunlaiseksi ajopyöräksi ja tolkummin rakentelisi vasta talvella '09/'10. Sinällään helppo ja huoleton pistää vaikkapa ulkomuoto uusiksi, kun hommasin toiset muovit + tankin; paremmat palaset voi pitää vakiona ja sekundaplastiikkeja modata mieleisekseen (tai miksi sattuu nyt tulemaankaan...). Ja siitä se sitten taas lähti (lapasesta).
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Maaliskuu 25, 2009, 14:52:48 ip
AKE:n ajoneuvorekisterikyselystä tuli mukavaa tietoa Setsuurista: Moto Italian uutena tuoma ja ennen minua ollut yhdellä omistajalla (07/'97 - 06/'08). Pirauttelin ex-ohjastajalle ja kävi ilmi, että ennen Centauroa hänellä jo oli ollut pari muutakin Guzzia, km-lukema (50 tkm) pitää paikkansa ja nokkaremmit vaihdettu 20 tkm sitten. Centauro vaihtui sitten viime kesänä kevyemmin käsiteltävään kuussatku-Yamahaan, koska ikä (67 vuotta) alkoi kuulemma pakottaa siirtymistä hieman "helpommintyönnettävään pyörään"...  :)

P.S. Puutyötkin kuuluivat harrastuksiin, joten se puinen tankinkylkimerkkikin sai selityksen.

Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Maaliskuu 28, 2009, 10:58:19 ap
Jatketaan synkkää yksinpuhelua huoltoromppuvinkillä. Centauro- ja Daytonakuskeille mukavaa lauantaiaamujen DVD-tarjontaa löytyy Centauro Owners Groupin huolto-DVD (http://www.centauro-owners.com/shop.html):ltä.

Käydään läpi perushuoltoja (tyypillinen 20.000 km huolto) öljynvaihdoista ja rasvailuista venttiiliensäädön kautta ruiskun säätelyihin. Mukana myös mukava pätkä italopyörien drive-in-näyttelystä Melbournessa. Halpaa hupia nykyisellä AUD:n kurssilla; 37 AUD = 19,30 EUR kotiinkannettuna.

Huomaa Setsuurin "tuplasivutuki"...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Maaliskuu 28, 2009, 19:08:49 ip
Laitahan Heikki lähikuvaa siitä puumerkistä! Pian! Heti! Kansa janoaa kuvia.
Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan... Eli tässäpä Centauron tankinkylkimerkki:  :)


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 30, 2009, 09:28:22 ap
Tuo merkkihän on komia!! Sehän melkeen kuuluu jättää pyörän kylkeä komistamaan. Persoonallisen historian kuuluukin näkyä, ei se sun pyörä uusi ole..
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Maaliskuu 30, 2009, 10:16:51 ap
Tuo merkkihän on komia!! Sehän melkeen kuuluu jättää pyörän kylkeä komistamaan. Persoonallisen historian kuuluukin näkyä, ei se sun pyörä uusi ole..

Arvelin pistää merkin pikkukehyksiin ja seinälle; ei tuota raaski suomalaiskansalliseen vesisateeseen jättää pyöränkylkeenkään!  ;)
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: capriccioso - Maaliskuu 30, 2009, 11:24:25 ap
...mutta kevät keikkuen tulevi, kohta on jo aprillipäivä, ja edelleen kansa odottaa malttamattomana pääsyä itse asiaan, eli tyyppejä, pitempää koeajoa ja sensemmoista. Eli lopeta se puupalikoiden kanssa nysvääminen, setsuuri kasaan ja baanalle!  :D

Heh, mahtais kyllä olla näkemisen arvoisia myös ne ilmeet, kun moinen keltavästäräkki jytkyttää pitkin kevätpölyistä katua jo ennen muuttolintujen tuloa, sen verran harvinaisesta lajista on kyse, ja tuo keltamusta alalaji on suorastaan irstas näky harmaanruskeassa kevätmaisemassa...
Niin tai joo, keltainen on pääsiäisen väri, joten voishan sille tietty pistää vaikka puputytön työasun somisteeksi näin pääsiäisen ajaksi, eli luppakorvat etulampun päälle ja karvapallo takalampun päälle. Tai vastaavasti klampata siihen pätkä luutaa ja nokipannu somisteeksi, ja kuskille suippo huopahattu kypärän päälle. Tai ainakin matkustajalle.

Jos semmoisen tempauksen päätä tehdä, niin hommaa joku ottamaan kadun varteen kuvia sekä itse pääsiäispupusta että niistä ilmeistä siellä tien varressa.  ;D
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Maaliskuu 30, 2009, 11:56:20 ap
...mutta kevät keikkuen tulevi, kohta on jo aprillipäivä, ja edelleen kansa odottaa malttamattomana pääsyä itse asiaan, eli tyyppejä, pitempää koeajoa ja sensemmoista. Eli lopeta se puupalikoiden kanssa nysvääminen, setsuuri kasaan ja baanalle!  :D
Tulee liian nättiä, niin joutuu pitämään vain staattisena mallina tallinnurkassa...  ;)     

Sitäpaitsi nysvääminen on oikein mukavaa: äskenkin käväisin viemässä Daytonan ylemmän T-kappaleen koneistettavaksi Otaniemeen, kun piti saada etulampun kiinnikkeiden kierrereiät teetettyä just oikeaan kohtaan (ja orggiskappaleesta virtalukko irti varkaudenestoruuveista). Ai miksikö Daytonan T-kappale? No kun Centauron T-kappaleissa on rumat ja nykyvarustuksella (Verlicchin "Swan's Neck"-säätöcliparit tuolviisiin (http://inet-rendezvous.com/motoguzzi/images/centauro/Centauro-tpfrnt.jpg)) tarpeettomat reiät ohjaustangonkiinnikkeille...

Ulkonäöstä sen verran, että taitaa kausi käynnistyä vakiomuovein ja -värein (toki pinnat puleerattu melkein uutuuttaan kiiltäviksi). Sen verran pårnånnäköinen ilmestys semmoisenaan Marabesen piirustuspöydältä karanneena, ettei tuota tavallinen tollukka osaa paljoa parannella (/ pahennella).
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Huhtikuu 26, 2009, 20:38:42 ip
(http://www.heikkil.net/kentauri/mopom2.jpg)

(http://www.heikkil.net/kentauri/mopom1.jpg)

Nonniih, pikkuhiljaa alkaa Setsuuri valmistua... Torstaina ajoon ja perjantaina vikaa. Lauantain kunniaksi vaihtelin "Kumiveikon tee-se-itse -tiloissa (http://kumiveikko.fi)" (olin menossa Kumiukolta vain kahveja ruinaamaan, mutta pyöräpahalainen päätti toisin ja nilkuttamalla pääsimme Veikkolaan) bensapumpun & bensafilsun ja taas rokkaa!

Kone tuntuu todella mukavalta; lie tuo Will Creedonin C5-lastu aikamoisen pätevä, kun vertaa vakio-Centaurin teho- ja vääntökäyriin, joissa on melkoinen kuoppa 3000 ja 4500 rpm välillä. Nyt Setsuuri vetää nikottelematta koko kierrosalueen läpi ja loppualueella on voimantunnetta jopa enemmäni, kuin edellisessä twinissäni eli R1200GSA-Bemarissa. 90% tosin tuosta menee miehekkäiden imuäänien piikkiin...
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: JuhaV - Huhtikuu 26, 2009, 21:19:52 ip
Stongatsydeemi näyttää erittäin asialliselta ! Selkeästi paremman oloinen ratkaisu kuin originaali.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Huhtikuu 26, 2009, 21:29:28 ip
Stongatsydeemi näyttää erittäin asialliselta ! Selkeästi paremman oloinen ratkaisu kuin originaali
Jep; noita Verlicchin "Swan's Neck"-säätötankojahan sai aikanaan Centauroon alkuperäistarvikkeina ja siitä mukavat, että säätöjä löytyy kotitarpeiksi. Itse tankoputkia löytyy kolmea korkeutta ja nuo ovat keskimmäiset 'Touring'-tangot ('Sport' matalampi ja 'America' korkeampi). Tangon syvyyssäätö onnistuu telarinputken suhteen kääntämällä, tangon korkeus ja kulma taas tangonnysiä nostamalla / laskemalla ja kääntelemällä. Nyt ensiajeluilla ovat siellä minne sattuivat summamutikassa pulttautumaan eivätkä ollenkaan hassummat, pitemmälle reissulle varmaan kannattaa nostaa hieman ylemmäksi ja kääntää taaemmaksi.

Nuo Verlicchit ostin Saksasta Moto-Spezialilta (http://www.moto-spezial.de).
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Huhtikuu 27, 2009, 09:31:30 ap
Stongatsydeemi näyttää erittäin asialliselta ! Selkeästi paremman oloinen ratkaisu kuin originaali.

- JuhaV

Totta.

Siihenhän ei paljon vaadita... :)

Jos jostain saisi hankittua cnc-koneistetun yläkolmion, niin voisi vaikka harkita tuommoisia. Samalla päivittäisi sen jarrukahvan/pääsylinterin johonkin tyylikkäämpään tuotteeseen...
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Huhtikuu 27, 2009, 09:41:56 ap
Jos jostain saisi hankittua cnc-koneistetun yläkolmion, niin voisi vaikka harkita tuommoisia. Samalla päivittäisi sen jarrukahvan/pääsylinterin johonkin tyylikkäämpään tuotteeseen...

Minä pulttasin paikoilleen Daytonan yläkolmion, niin ei silmiin tökkää ne Centauron yläkappaleen tangonkiinnikereiät (joo, turhuutta, mutta sitäpä tämä nyt muutenkin on...). Muuten bolt-on, mutta lampun- / mittaristonkiinnikkeille piti teetättää kierrereiät.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Toukokuu 05, 2009, 07:43:48 ap
Motratechin (http://www.motratech.com) jalkatappisarja paikallaan. Asennus oli muuten helppoakin helpompi, mutta vaihdepolkimen linkun irrotusta varten piti irtipultata starttimoottori, jotta sai kätösille ja kiintoavaimelle hieman työhelytilaa. Kitti tarkoitettu V11-malleihin, joissa vaihdepolkimen vipumitoitus hieman erilainen, kuin Centaurossa, mutta Motratechin John Mickowski lupasi suunnitella vielä Centauroon oman polkimen (lue: erinomaista asiakaspalvelua). Kyllähän tuonkin vaihdepolkusimen kanssa voisi toimeen tulla, mutta jos hieman pieniliikkeisempää hämmennintä tyrkytetään, niin en vastaankaan pistä. Jalkatappisysteemillä poistui kuvioista viimeinenkin "Motoboxin Centauron ostajienkarkotusvirityksistä", ja loppujen lopuksi yllättävän helpolla tuon sai silmääkin miellyttävään kuntoon.

Isommista pulttailuista puuttuu enää BOS:in pakokäyrästön kiinnipulttaus. Ei taida ehtiä huomiseen Syökerin Tuvan tai torstaiseen Bembölen Kahvituvan miittiin, mutta jos seuraavaksi viikoksi... Aina ohikulkiessa olen jo pakokäyrän muttereihin CRC:tä suhautellut esivalmisteluiksi. Vaimentimet pidän orggiksina; vakio-Lafranconeista tulee aivan tarpeeksi pörinää ja ovatpahan E-hyväksytyt.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: JuhaV - Toukokuu 05, 2009, 08:31:04 ap
Ekku ja Heikki,

Te kaksihan voitte pitää keltaisten Centaurojen kokoontumisajon ;)
Minä voin sitten tulla sinne kuokkimaan ja näyttämään semmoista CNC-koneistettua yläkolmiota : http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/040520091344.jpg

Aika venka välitys (=pitkä vipuvarsi) tuossa Heikin jarrupolkimessa. Luulisi olevan tehoa takajarrussa !

Terv. JuhaV

PS. Voihan niiden kiinnitysreikien kohdalle siinä yläkolmiossa tehdä vaikka kevennysaukkoja tms ...
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Toukokuu 05, 2009, 10:17:54 ap
Aika venka välitys (=pitkä vipuvarsi) tuossa Heikin jarrupolkimessa. Luulisi olevan tehoa takajarrussa !

On se tuossa vakiossakin (http://www.centauro-owners.com/gallery/stefmarcell/Centauro02.JPG) melkoinen polkusin ja vipusuhde pysyy jarrupuolella suht. vakiona. Ja kun ei ole niitä integraaleja, niin takajarrua ei aktiiviajossa niin hirveästi tule poljettuakaan (joo, tästä se integraali- vs. normaalijarruvääntö taas alkaa...).

Varmasti miettisin kahteen kertaan, pistäisinkö V11:een moiset tappisarjat, mutta 'Setsuurin' (anti-)ergoihin passaavat ihan kohtuumukavasti, varsinkin kun nostaa cliparitankoja hieman ylemmäksi. Pujottelijan polvet ainakin kiittävät... Etukäteen jarrupuolella mietitytti tuo pääsylinterin passautuminen muovikatteen suhteen, kun sylinteri siirtyy vajaat pari senttiä ulommaksi (polkusinkuvassa näkyy sylinterin kiinnikkeisiin tulleet väliholkit). Nyt tuo alunperin muovin alla yläpäästään majaillut suojalevy siirtyi muovikatteen ulkopuolelle, mutta sylinteri jäi vielä katteen taakse piiloon. Perfetto!

EDIT: Vasemmanpuolen kuvatus

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: Ekku - Toukokuu 05, 2009, 17:36:06 ip
Täytyy omasta Centaurosta käydä purkamassa ne venttiilinnostajat ja viedä koneistamoon hiottaviksi, jotta saa ne rokottumat niistä pois ja pinnat taas tasaisiksi.

Ilmeisesti kaikki huhut niiden laadun huonoudesta eivät ole liioiteltuja, kun eipä tolla minunkaan pyörällä ole paljon ajettu.

Täytyyhän se saada Italialaiskokoontumiseen mennessä taas tulille.
Otsikko: Vs: Motoboxin Centauro?
Kirjoitti: heikkil - Toukokuu 21, 2009, 08:31:32 ap
Jos nyt jollakulla on syttynyt Centauro-kuume, niin näemmä Salossa olisi Takatalolla keltainen yksilö (http://www.motopalsta.com/kauppiaat/Takatalo+Oy/28/0/93066/0) myynnissä. Kaveri oli ohikulkiessaan huomannut ja uteli jo, olinko pistänyt omani kiertoon (ei, ei ole minun pyöräni...); kuulemma juuri isolla rahalla huollettu, mm. nokkaremmit vaihdettu.